Phonodude (nog een)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Muug
Contacteer:

Re: Phonodude (nog een)

Bericht door Muug »

Wel ik bedoel het schema van de gloeivoeding zoals door Ray gemaakt en gepost is op de eerste pagina van deze topic. Dat met de vier 1N4007's. De R1 en de LED1 op dat printje lijken mij als enig doel te hebben dat er gewoon een LEDje brandt als er spanning over de print staat.
Ik vraag dit specifiek, omdat ik hier zo'n printplaatje voor m'n neus heb liggen. Gervanja heeft me dat twee winters geleden toegezonden.
Maar ik weet dus niet meer of dat dit een schema is van PD-2008 of PD-2014 (met dat geaard C5'je ) :oops:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok duidelijk, kon zijn dat je het over het schema van Dick had. Daar zit de R1 om de gloeispanning op te tillen, later inderdaad vervangen voor de C.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat printje zorgt er voor dat de wisselspanning van de trafo gelijkspanning wordt voor de gloei.
Zolang dat enkel aan de trafo en de gloei zit hangt het geheel "in de lucht" en dat is niet de bedoeling.
Om daaraan te verhelpen verbindt je de min, die naar de gloei gaat, ook nog aan een dikke C naar massa of aan de spanningsdeler bij de HS voeding.
Het een of 't ander verandert niks aan de gloeivoeding.
En dat ledje zit 'r enkel voor de kerst.
Anne
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
...... hangt het geheel "in de lucht" .........
.........verbindt je de min, die naar de gloei gaat, ook nog aan een dikke C naar massa of aan de spanningsdeler bij de HS voeding.
Het een of 't ander verandert niks aan de gloeivoeding.
...........
Anne
Hey Anne, merci om te bevestigen wat ik hoe langer hoe ik naar het schema van het printje keek, hoe meer begon te vermoeden! :goeie:
gervenja

Bericht door gervenja »

gervenja schreef:
PhonoDudevoeding 21 april 2008.gif
Het blauwe lijntje is de verbinding waar Anne op doelt.
Het ledje en de weerstand zijn ook een belasting zodat je 'onbelast' kan controleren of de spanning goed is.
ray5150

Bericht door ray5150 »

klopt, ik ben in het verleden eens flink de mist ingegaan doordat ik een paar avonden lang aan het meten geweest ben met een onbelaste spanningsregelaar. die dingen willen onbelast nog wel eens gaan driften op de uitgang. tegenwoordig plaats ik ze standaard in dit soort schakelingetjes. vandaar.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

ah soo :-k
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Jongens,
ik bekijk de uitgangen van deze Phonodude, en ik begrijp het niet.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Ik dacht dat de phonodude twee ingangen hebben (links en rechts van de platenspeler) en twee uitgangen (L en R naar eindversterker). Maar ik zie er drie keer twee plus nog die grote eenzame rode ????? Waarom? :think: Mijn huidige voorversterkertje heeft ook maar 2 in's en 2 out's....
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

De mijne ziet er ook zo uit. Ik heb een extra set ingangen voor MC elementen, daar zit een step-up trafo voor. Dick raadt de SUT's van Cinemag aan hiervoor.
Die rode is gewoon de aardschroef. Die zet jij er toc ook op??? Is voor dat losse draadje dat aan een platenspeler zit.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Jan Geert schreef:
De mijne ziet er ook zo uit. Ik heb een extra set ingangen voor MC elementen, daar zit een step-up trafo voor. Dick raadt de SUT's van Cinemag aan hiervoor.
Die rode is gewoon de aardschroef. Die zet jij er toc ook op??? Is voor dat losse draadje dat aan een platenspeler zit.
Die SUT's ken ik, van de DDDAC's. Klopt inderdaad dat de PD goed is voor MM's, dat herinner ik me.
Ah, aarding, ik was het alweer veel verder aan het zoeken :oops:
Plaats reactie