Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Dat de stroom in beide richtingen rechts zouden moeten :shock:
De shunt kan alleen naar + trekken naar - laat ie los en moet de driver stroom trekken.
Blijft moeilijk hè :D Nope, het gaat hier om de AC stromen. Dat zijn uiteindelijk verschilstromen met de instelstroom.

Vergelijk het eens met een kathodevolger met een smoorspoel of stroombron in de kathodetak. Daar verandert de stroom toch ook niet in de spoel/stroombron? Maar uitsluitend in de kathodevolgerbuis zelf. Iets vergelijkbaars gebeurt hier in de mosfet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Vergelijk het eens met een kathodevolger met een smoorspoel of stroombron in de kathodetak. Daar verandert de stroom toch ook niet in de spoel/stroombron? Maar uitsluitend in de kathodevolgerbuis zelf. Iets vergelijkbaars gebeurt hier in de mosfet.
Da's geel juis O:) ,en als er niks aanhangt verandert er niks :o
De stroom door de belasting verandert (natuurlijk!) wel,die moet ergens vandaan komen.In een richting omdat de kathode meer trekt dan de stroombron (kathodestroom naar belasting) en in de andere richting omdat de stroombron z'n stroom aan de buis niet kwijt kan (stroombron naar belasting).Hoeveel stroom is wel door de kathodevolger bepaald (uitgangsspanning).
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

In het schema van Democles blijft de spanning over R4 vrijwel constant vanwege C2 en dankzij de hoge steilheid van de fet en zijn hoge "Ri" om het zo maar te noemen. Daarmee ligt de stroom door R4 vast en blijft die vrijwel constant. Ik heb het even gesimuleerd in PSpice en de belasting die de 4P1 ziet aan zijn anode is ca. 2 megaohm en dan met een belastingsweerstand van 100K voor R6. R3 heb ik daarbij niet meegeteld, eigenlijk bepaalt die samen met P1, de AC de belastingsweerstand voor de 4P1.

En natuurlijk kan net als met iedere SE klasse-A trap, de maximale piek uitgangsstroom in negatieve richting niet hoger worden dan de DC instelstroom. Maar dat lijkt mij met een 100K belastingsweerstand en de gegeven instelstroom geen probleem.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Met die schakeling zal 't best snor zitten :D
Eigenlijk ging 't om SRPP benaming.
Als ik 't goed heb wil Peter die gebruiken voor een speciaal geval en voor mij is het meer een manier van schakelen.
Voor mij niet gelaten :D
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Met die schakeling zal 't best snor zitten :D
Eigenlijk ging 't om SRPP benaming.
Als ik 't goed heb wil Peter die gebruiken voor een speciaal geval en voor mij is het meer een manier van schakelen.
Voor mij niet gelaten :D
Anne
Dan kun je iedere cascode wel een SRPP noemen. Het gaat er om dat je een SE schakeling geen PP kunt noemen en dat jouw vergelijk hier met een (standaard?) SRPP gewoon niet opgaat. Je kunt toch ook niet alles wat rood is een brandweerauto noemen? Kun je wel proberen maar dat wordt erg verwarrend voor de omstanders. Ik gaf je eerder al een link met een zeer uitgebreide uitleg over de SRPP en als je die doorgewerkt zou hebben dan zie je dat de schakeling van Democles daar weinig mee van doen heeft.

Heb ze beide aardig wat gebouwd in het verleden en klankmatig verschillen ze ook nogal behoorlijk.
BUIZERD
Berichten: 51
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 18:00

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door BUIZERD »

Niet voor het een of ander, maar heeft iemand dit al gezien.

http://greenvalve.wordpress.com/

Is toch wel erg leuk bedacht.

Gr Hans
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bedankt,Hans!

Heel erg cool 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Voor de hoogspanning van de gm-70 een leuk idee.

Zo ver ben ik nog lang niet,om me te verdiepen in dit,komt nog :wink:

Vooral dat you tube filmpje,,,,,,meer ,MEER,,kan er geen genoeg van krijgen ,die sound............................ :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=HBXbseGQFfg
BUIZERD
Berichten: 51
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 18:00

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door BUIZERD »

Geen dank hoor.

Dit soort fimpjes geven mij ook altijd een goed gevoel.

Vergeet niet om ook de filmpjes van Shishido te kijken, zijn ook helemaal geweldig.
En met een beetje zoeken zijn er ideeen genoeg te vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=awVSCju00x8


Gr Hans
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ondertussen de eerste voeding in elkaar gezet voor de gloei voorziening.

Trafo 15v 1.5A

4x MBR860 diodes/gebypassed met 4x 100nF panasonnic

2x 10000uF elco,s met een 7W 2,2 ohm er tussen

En dan maar even een proefopstelling gemaakt :?

M.M er tussen geknoopt en op Amp. gezet.

Stekker er in,en de boel lijkt te werken :rock:

Amperes afgesteld op 500mA en na een half uur staat ie nog op 500mA.......................... :rock:

Maar even de spanning gemeten.

Op het schema staat 3,9V ik meet 3,72V................................ O:)
Bijlagen
1a.JPG
2a.JPG
3a.JPG
4P1L-Siberian-DHT-Preampxx.png
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door moerman »

Allebei zijn fout :D . Volgens de wet van ohm moet de spanning 3,750 V zijn. Maar je hebt de tolerantie van de weerstand ook nog. Hoe nauwkeurig heb je de weerstand gemaakt?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Alle drie zijn fout :lol:
Door die weerstand gaat ook nog de anodestroom.Ik ken die buis niet,schat dat 't rond de 20mA zit.Komt er 0,15V bij,mooi 3,75+0,15=3,9V O:) .
Was +B niet aangesloten bij de meting ? :o
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Alle 4 zijn fout :P

Kijk even naar de foto Anne, zie je het vanzelf. Denk dat wanneer tolerantie en meet onnauwkeurigheid meegenomen, Democles aardig goed zit.

Overigens is zo'n potlood wel een leuk expiriment maar ik zou voor die weerstand gewoon 2x 15 ohm 2-3 watt weerstanden parallel nemen. Of iets van 5W MOX weerstanden. Is wel wat overbemeten maar dan wordt het ook niet zo heet: Die 10W in het schema staat er niet voor niets bij vermeld.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Ja,Anne gemeten zonder B+,wilde eindelijk wel eens zien of dat gloeiprintje wel wat deed.............. :mrgreen:

En dat expiriment met de potlood weerstand viel me niet tegen,wordt wel warm,maar niet echt heet :goeie:

Wordt wel vervangen uiteindelijk.

Nu maar even denken over de driver voor de GM70.

Een 4P1L als pentode geschakeld met een gain van 150.

Zou dit het kunnen doen?

http://www.bartola.co.uk/valves/categor ... -2/driver/
Bijlagen
4P1L-Pentode-Driver-v01.png
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door rdv300b833 »

Ha Democles,

mocht je 5 oktober ook naar de Beetsterzwaag-sessie komen (zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 26&t=18585 )....kan ik wel een paar Caddock MP850 weerstanden voor je meenemen:
7,5 ohm, 1 % tolerantie, TO-220-formaat, non-inductive, geïsoleerd weerstandselement (het zichtbare metaal aan de achterzijde is alleen maar voor de optimale geleiding naar een koellichaam), 50 watt vermogen (indien aan een koellichaam gezet).

Echt reuze stabiel, ik gebruik deze weerstanden graag in dezelfde toepassing als jij. Nadeel: kan maar weinig voltjes hebben (300V); maar dat boeit nu helemaal niet. Daar zijn trouwens andere Caddock-weerstanden veel geschikter voor.

Succes met de bouw van je GM70 ! Ik ben op dit moment bezig de spulletjes bij elkaar te scharrelen voor een VT191-bak.

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
IMG_3607.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

democles schreef:
Denk wel dat je daar een eind mee komen gaat. Hangt er ook vanaf op hoeveel spanning je die GM70 gaat zetten, 1000V? Is zo te zien een nogal brute buis.
moerman
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 17:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door moerman »

Van dat schema kan ik nog niet veel maken. Gaat "mu out" dan naar de eindbuis?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door TubeHead »

Gaat de goede kant op !
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Bedankt,Reinout :wink:

Zal even kijken of Beetsterzwaag gaat lukken.
Gaat de goede kant op !
Ik hoop het,wel veel zand voor een buizen dingetje :-s

Maar de tijd staat niet stil,dus gewoon verder bouwen democles............................ :mrgreen:

Wat nu nog?
-tweede voedings print maken voor de gloei van de voorversterker
-printje ontwerpen voor de driver.
-een voeding ontwerpen voor het driver gedeelte.[280v en 400v moet toch kunnen met 1 trafo?, iemand een idee?]

etc,etc...........mooi man :mrgreen:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door TubeHead »

Dat worden twee trafo's of ééntje speciaal laten wikkelen. Je kan wel de spanning naar beneden trekken met weerstanden en zo.. Maar dat lijkt me zonde van de energie. Je moet toch ook op de kleintjes letten he :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

Kweenie of energie nu zo'n probleem is met een eindbuis die alleen al aan gloei 60W verstookt :D

Als je op de site gaat kijken waar dit alles vanaf komt (zie eerder linkje) zie je dat daar ook de mogelijkheid aangegeven wordt om beide uit de 400V te voeden. Dat kan zondemeer, alleen zal de fet op een steviger koelprofiel moeten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Doen we effe niet.................. :mrgreen:

Dit wordt al een enorme kachel,nog even en ik kan er een flat mee blokverwarmen.......... :mrgreen: =;
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door rdv300b833 »

Democles, ik vrees dat je gelijk hebt......

Met mijn TB3/1000 triodes (gloeidraad 12 V / 8 A) is het op zomerse dagen echt niet leuk muziek draaien als er niet een paar ramen tegen elkaar open staan. Dat zal met je GM70 niet anders zijn.
Toffe pit trouwens; ik heb er al een paar heel fraai klinkende versterkers van/mee gehoord.
Ik blijf dit draadje met interesse volgen !

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
TB3/1000 draaiend.....lekker warm
TB3/1000 draaiend.....lekker warm
De plaat hardsteen boven de eindpit is na een tijdje draaien ook goed te gebruiken als bakplaat....
De plaat hardsteen boven de eindpit is na een tijdje draaien ook goed te gebruiken als bakplaat....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Pjotr »

democles schreef:
Doen we effe niet.................. :mrgreen:

Dit wordt al een enorme kachel,nog even en ik kan er een flat mee blokverwarmen.......... :mrgreen: =;
Mwah, of je die Fet nu 3W of 6W laat kachelen zal niet zoveel verschil op het totaal maken denk ik :D Lijkt mij niet de moeite waard om daar een extra trafo voor aan re rukken (die op zich ook weer verlies heeft).
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door democles »

Oke,denk ik nog over................. :wink:

Vraagje,

De driver gloei voorziening loopt op 670mA.

Welke weerstanden moet ik gebruiken voor een regelbare gloei stroom tot 700mA?
Bijlagen
a.jpg
a.jpg (22.01 KiB) 310 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hulp gevraagd,iemand een idee voor een GM-70 SE versterk

Bericht door Ah!buis »

Als je de 3E3 vervangt door 2E7 kom je hoger.Niet genoeg,neem je 2E2 :sure:
Anne
Plaats reactie