Dipoolbas voor mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Jeroen,

Vandaag je dipool met je monitor beluisterd.
Ik kan er maar één ding over zeggen:

Fenomenaal!

Wat heb jij een geweldige set luidsprekers.

Jan
(die vanavond over dipool bassen droomt...)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

daar sluit ik me bij aan 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vond ze ook heel erg goed!!!

Zelden een bassectie als deze gehoord.

We hebben het er vandaag vaker over gehad, maar de set als geheel is belangrijker dan alleen dure unit's, versterkers, cd-spelers kopen en denken dat er goed geluid uit komt....... En deze keer vond ik het erg mooi.

Wowly
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Dat betekent dat ik zowel Wowly als Leeuwarden vandaag moet hebben ontmoet, maar van geen van beiden kan ik me er zo een gezicht bij vormen :cry:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Dat stukje met die saxofoon ... knetterhard en geen spoortje van schel worden. Daarnaast de ruimtelijkheid die ook in het laag aanwezig was. Zeer, zeer indrukwekkend. Chapeau voor Jeroen.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

jeroen_d schreef:
Je moet het horen en als je dat hebt gedaan, dan weet je dat je eigenlijk eenmaal ook aan dipoollaag moet.
(quote van pagina 1
Dat weten we nu dus
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, het was idd een erg mooi laag. klasse hoor!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hartelijk dank voor alle complimenten! Het was een erg lastige ruimte en als ik daar dagelijks in zou moeten luisteren zou ik weer gaan tunen. Maar het staat hier alweer te spelen en dat klinkt weer een stuk vriendelijker, met meer diep laag en meer laagmidden zodat het allemaal beter in balans is. Ook hier thuis valt nog wel wat te verbeteren aan het laag, om dat nog verder op de luisterruimte in te stellen. Daar heb ik nu rustig de tijd voor, ik was allang blij dat ik op tijd klaar was voor vandaag :D .
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

M'n complimenten Jeroen, zo blijkt maar weer hoe ongevoelig dipool laag is voor een ruimte, m'n Yellow Peril's waren eerder bass-shakers erbij vergeleken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Di-pole bass rules. 8)
Gebruikersavatar
Moondog
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 9:47

Bericht door Moondog »

Ook ik heb ze gisteren mogen horen. En zeeer onder de indruk. Complimenten Jeroen!
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ook voor mij waren de dipools [ook de andere in andere ruimtes] de grootste verassing.
Ik had er nog nooit een gehoord maar dit was een zeer aangename verrassing.
Ook de monitors zagen er geweldig uit.

Marcel
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroen,
ik had er nog niet eerder aan gedacht, maar nu je de dipool onder je monitor hebt geplaatst vergroot je toch in feite het baffle dat door je tweeter en mid wordt gezien? Heeft dit geen negatief effect op de powerresponse?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, waarom? Het heeft zelfs een positief effect, omdat de middentoner ietsje minder hard moet werken. In het horizontale vlak is de power response nog net zo goed als eerst. Zelfs beter, omdat het systeem in zijn geheel nu met name naar voren afstraalt en pas beneden 235 Hz ook naar achteren begint af te stralen. Maar nergens meer omnidirectioneel en dat was nu net de bedoeling.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb een meting op de luisterpositie gedaan, ditmaal niet RTA maar een nauwkeurige met een MLS signaal. In deze meting van de rechter dipoolbas is duidelijk te zien dat ik eigenlijk alleen room modes in de lengterichting van de kamer heb die ruim 8 meter lang is. Staande golven op ca. 40, 60, 80, 100 Hz etc. Allemaal veelvouden van de halve golf van ca. 20 Hz die precies tussen voor en achterwand past (let niet op de piek bij 50 Hz door brom in het uitgangssignaal van het meetsysteem).

Het heeft geen enkele zin om deze roommodes in de lengterichting van de kamer met analoge electronica (notches) te willen gaan corrigeren. Het zijn er teveel. Gek genoeg heb ik er klankmatig nauwelijks last van, terwijl dit bij een monopool tot enorme problemen leidt. De bas klinkt gewoon strak en dreunt niet na. Ik begrijp dat de wetenschappers van de AES hun hoofd nog steeds breken over hoe dipoolbas auditief doorwerkt...

Ik ga van het weekend nu eerst maar eens de elektronica voor de monopoolbas erbij maken (4de orde laagdoorlaat op 40 Hz), want beneden 40 Hz is het over zoals verwacht. Ik ben benieuwd of dat gehoormatig nog wat gaat doen bij normale muziek.

En daarna Erik Klijnsmit eens uitnodigen of hij misschien met zijn UltraCurve wil langskomen om het zaakje op digitale wijze vlak te trekken.

Afbeelding
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroen,
hoe moet ik die grafiek interpreteren? Ik zie bijv. dat bij 2 khz de output ongeveer 30 dB lager ligt dan tussen 50 en 100 hz.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Heb je project niet gevolgt, ga het binnenkort allemaal doorlezen:)
jeroen_d schreef:
Gek genoeg heb ik er klankmatig nauwelijks last van, terwijl dit bij een monopool tot enorme problemen leidt. De bas klinkt gewoon strak en dreunt niet na.
Omdat het even harmonischen zijn zeker, denk je niet?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Waarom eigenlijk een 4e orde hoogdoorlaat filter, wat heeft de hoge orde voor een nut. Imho heb je al een een 1e orde voldoende om de excusie in toom te houden. Dan kun je voor de zekerheid wel een 2e orde nemen. Let op dat je group delay ook flink toeneemt met een 4e orde filter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik gebruik ook eerste orde hoogdoorlaat omdat het van zichzelf al 18 dB afvalt. Ik had het over 4de orde laagdoorlaat :wink: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Jeroen,
hoe moet ik die grafiek interpreteren? Ik zie bijv. dat bij 2 khz de output ongeveer 30 dB lager ligt dan tussen 50 en 100 hz.
ruisvloer op -30 dB. Ik wil niet iedereen in huis gek maken met mijn MLS geruis.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Woops ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jeroen,
Ik wil niet iedereen in huis gek maken met mijn MLS geruis.
Ohhh, daarom gaat mijn vriendin altijd spontaan winkelen als ze de meetmicrofoon in de huiskamer ziet staan :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Ohhh, daarom gaat mijn vriendin altijd spontaan winkelen als ze de meetmicrofoon in de huiskamer ziet staan :shock:
Oei. Ik hoop dat jullie schoennenkast groot zat is dan ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ze heeft een nieuwe tic tegenwoordig: riemen, ik denk dat ze netzoveel riemen heeft als ik paren sokken inmiddels :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ja, ik ken het ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”