Dipoolbas voor mijn ultieme monitor
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Hartelijk dank voor alle complimenten! Het was een erg lastige ruimte en als ik daar dagelijks in zou moeten luisteren zou ik weer gaan tunen. Maar het staat hier alweer te spelen en dat klinkt weer een stuk vriendelijker, met meer diep laag en meer laagmidden zodat het allemaal beter in balans is. Ook hier thuis valt nog wel wat te verbeteren aan het laag, om dat nog verder op de luisterruimte in te stellen. Daar heb ik nu rustig de tijd voor, ik was allang blij dat ik op tijd klaar was voor vandaag
.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
M'n complimenten Jeroen, zo blijkt maar weer hoe ongevoelig dipool laag is voor een ruimte, m'n Yellow Peril's waren eerder bass-shakers erbij vergeleken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, waarom? Het heeft zelfs een positief effect, omdat de middentoner ietsje minder hard moet werken. In het horizontale vlak is de power response nog net zo goed als eerst. Zelfs beter, omdat het systeem in zijn geheel nu met name naar voren afstraalt en pas beneden 235 Hz ook naar achteren begint af te stralen. Maar nergens meer omnidirectioneel en dat was nu net de bedoeling.
Ik heb een meting op de luisterpositie gedaan, ditmaal niet RTA maar een nauwkeurige met een MLS signaal. In deze meting van de rechter dipoolbas is duidelijk te zien dat ik eigenlijk alleen room modes in de lengterichting van de kamer heb die ruim 8 meter lang is. Staande golven op ca. 40, 60, 80, 100 Hz etc. Allemaal veelvouden van de halve golf van ca. 20 Hz die precies tussen voor en achterwand past (let niet op de piek bij 50 Hz door brom in het uitgangssignaal van het meetsysteem).
Het heeft geen enkele zin om deze roommodes in de lengterichting van de kamer met analoge electronica (notches) te willen gaan corrigeren. Het zijn er teveel. Gek genoeg heb ik er klankmatig nauwelijks last van, terwijl dit bij een monopool tot enorme problemen leidt. De bas klinkt gewoon strak en dreunt niet na. Ik begrijp dat de wetenschappers van de AES hun hoofd nog steeds breken over hoe dipoolbas auditief doorwerkt...
Ik ga van het weekend nu eerst maar eens de elektronica voor de monopoolbas erbij maken (4de orde laagdoorlaat op 40 Hz), want beneden 40 Hz is het over zoals verwacht. Ik ben benieuwd of dat gehoormatig nog wat gaat doen bij normale muziek.
En daarna Erik Klijnsmit eens uitnodigen of hij misschien met zijn UltraCurve wil langskomen om het zaakje op digitale wijze vlak te trekken.

Het heeft geen enkele zin om deze roommodes in de lengterichting van de kamer met analoge electronica (notches) te willen gaan corrigeren. Het zijn er teveel. Gek genoeg heb ik er klankmatig nauwelijks last van, terwijl dit bij een monopool tot enorme problemen leidt. De bas klinkt gewoon strak en dreunt niet na. Ik begrijp dat de wetenschappers van de AES hun hoofd nog steeds breken over hoe dipoolbas auditief doorwerkt...
Ik ga van het weekend nu eerst maar eens de elektronica voor de monopoolbas erbij maken (4de orde laagdoorlaat op 40 Hz), want beneden 40 Hz is het over zoals verwacht. Ik ben benieuwd of dat gehoormatig nog wat gaat doen bij normale muziek.
En daarna Erik Klijnsmit eens uitnodigen of hij misschien met zijn UltraCurve wil langskomen om het zaakje op digitale wijze vlak te trekken.

- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ohhh, daarom gaat mijn vriendin altijd spontaan winkelen als ze de meetmicrofoon in de huiskamer ziet staanIk wil niet iedereen in huis gek maken met mijn MLS geruis.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ze heeft een nieuwe tic tegenwoordig: riemen, ik denk dat ze netzoveel riemen heeft als ik paren sokken inmiddels 
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
