Toon je Plankjesversterker - Showcase
Moderator: Beheerdersteam
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Ziet er erg fraai uit. Dat is echt het ware ambacht 
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
So what, het werkt toch ?
netjes, hoor. ik wou dat ik zo mooi en doordacht kon werken.
netjes, hoor. ik wou dat ik zo mooi en doordacht kon werken.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
onwijs.
ik zou zeggen plankversterker van het jaar.
ik zou zeggen plankversterker van het jaar.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Toch leuk zo, doet denken aan de elektro bouwdozen van weleer.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Dat zijn serieuze planken allemaal. Ik zou zeggen vier handvatten eraan, dan kun je ze als en brancard verplaatsen. (zwaailichten en sirenes lijken me hier overbodig)
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Bedankt voor alle reacties. Aanleiding genoeg voor nog vier van mijn plank(jes)versterkers:
Met vriendelijke groet,
Robert Gribnau
Met vriendelijke groet,
Robert Gribnau
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Die versterker met de EL3 buizen is wel heel interessant. Heb je daar ook een schema van? Hoe klinkt dat?
Dit is toch wel echte plankenporno hoor... voor liefhebbers dan hè.
Dit is toch wel echte plankenporno hoor... voor liefhebbers dan hè.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Plankenporno...
Klinkt een beetje als een aparte fetish binnen de reguliere elektronica porno.
Maarre, prachtige werkstukken Robert, zou zeggen dat het bijna jammer is dat je er geen aparte bouwtopics over hebt aangemaakt.
(kan natuurlijk altijd nog...
)
Ik zie daar op de grond een Boss ME-50 staan, is dan ook een van die versterkers bedoelt om een jankplank op aan te sluiten ?
Klinkt een beetje als een aparte fetish binnen de reguliere elektronica porno.
Maarre, prachtige werkstukken Robert, zou zeggen dat het bijna jammer is dat je er geen aparte bouwtopics over hebt aangemaakt.
(kan natuurlijk altijd nog...
Ik zie daar op de grond een Boss ME-50 staan, is dan ook een van die versterkers bedoelt om een jankplank op aan te sluiten ?
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Dag Robert,
Het schema van de versterker met 2 x EL3N:
De versterker klink behoorlijk goed, maar ik heb de indruk dat het hoog iets afvalt, waarschijnlijk door de eindtrafo's (komen uit Philips EL3516 bandrecorders).
Dag Ray,
De enige plank die ik voor gitaar heb gemaakt, durf ik niet te laten zien (enorme spaghetti, ik begreep toen nog niet veel van aardlussen e.d.). Die ME-50 hing destijds aan een Philips HF10 en een Philips EL6405 (zo'n typemachine). Recent heb ik wat ik maar zal noemen een hybride gitaarversterker gemaakt:
Op http://www.otl800.blogspot.nl staat wat meer over enkele van mijn projecten (voornamelijk in de oudste postings).
Met vriendelijke groet,
Robert
Het schema van de versterker met 2 x EL3N:
De versterker klink behoorlijk goed, maar ik heb de indruk dat het hoog iets afvalt, waarschijnlijk door de eindtrafo's (komen uit Philips EL3516 bandrecorders).
Dag Ray,
De enige plank die ik voor gitaar heb gemaakt, durf ik niet te laten zien (enorme spaghetti, ik begreep toen nog niet veel van aardlussen e.d.). Die ME-50 hing destijds aan een Philips HF10 en een Philips EL6405 (zo'n typemachine). Recent heb ik wat ik maar zal noemen een hybride gitaarversterker gemaakt:
Op http://www.otl800.blogspot.nl staat wat meer over enkele van mijn projecten (voornamelijk in de oudste postings).
Met vriendelijke groet,
Robert
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Gaat dat goed op een 16A groep als het allemaal aanstaat
maar mooi familiekiekje zo 
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Nog een serie. Nummers 1 t/m 4 zijn versterkers, nummer 5 is een RIAA voorversterker.
Met vriendelijke groet,
Robert
Met vriendelijke groet,
Robert
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Erg fraai
Wellicht een idee voor een topic met showcase van zelfbouw behuizingen
Wellicht een idee voor een topic met showcase van zelfbouw behuizingen
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Ik zie hier heel veel fraaie planken voorbij komen. Op verschillende foto's zie ik buizen die op de E130L lijken.
Staan hier inderdaad E130L versterkers tussen??
En, indien ja, is er dan ook een schema beschikbaar?
Ik ben namelijk zelf met een E130L balansversterker bezig, en ervaringen van anderen met deze buis zijn welkom.
Piet
Staan hier inderdaad E130L versterkers tussen??
En, indien ja, is er dan ook een schema beschikbaar?
Ik ben namelijk zelf met een E130L balansversterker bezig, en ervaringen van anderen met deze buis zijn welkom.
Piet
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Blijft een fraai gezicht, al die "blote" versterkers.
Het nadeel hiervan is ook meteen duidelijk, het stapelt nogal slecht..
groet,
Aat
Het nadeel hiervan is ook meteen duidelijk, het stapelt nogal slecht..
groet,
Aat
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
En vergeet 't afstoffen nietAatV schreef:Blijft een fraai gezicht, al die "blote" versterkers.
Het nadeel hiervan is ook meteen duidelijk, het stapelt nogal slecht..![]()
groet,
Aat
Stapelhulp ?
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Dag Piet,
Bij deze het schema met de E130L:
De E130L is erg gevoelig voor oscillaties. Ik heb ze mede daarom vervangen door de EL360.
Met vriendelijke groet,
Robert
Bij deze het schema met de E130L:
De E130L is erg gevoelig voor oscillaties. Ik heb ze mede daarom vervangen door de EL360.
Met vriendelijke groet,
Robert
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Dag Robert,
Bedankt voor het E130L schema. Ik heb inmiddels een proefschakeling getest als balans versterker. De opstelling was niet helemaal ideaal, maar met oscillatie heb ik nog geen probleem gehad. Maar goed dat ik het weet, kan ik bij de definitieve bouw er extra rekening mee houden. Want ik wil deze buizen wel toepassen.
groeten,
Piet
Bedankt voor het E130L schema. Ik heb inmiddels een proefschakeling getest als balans versterker. De opstelling was niet helemaal ideaal, maar met oscillatie heb ik nog geen probleem gehad. Maar goed dat ik het weet, kan ik bij de definitieve bouw er extra rekening mee houden. Want ik wil deze buizen wel toepassen.
groeten,
Piet
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Bij deze mijn eerste zelfbouwversterker, 2x LM4780 parallel geschakeld.
Ook deze staat voorlopig nog ff op een plankje ,omdat ik nog niet echt tevreden ben.
Eerst had ik deze gebridged opgebouwd, daar ik dacht 8 ohm speakers te hebben staan.
Blijkt nu dat deze 6 ohm zijn
maar omdat de ic's toch behoorlijk warm werden heb ik toch besloten om ze parallel aan te sluiten.
Alleen klonken ze stukken beter toen ze gebridged waren, ik mis nu toch wel detail En bas in de weergave.
Is dit een bekend probleem en zo ja ,hoe kan ik dat oplossen.
Mvg Egon.
Ook deze staat voorlopig nog ff op een plankje ,omdat ik nog niet echt tevreden ben.
Eerst had ik deze gebridged opgebouwd, daar ik dacht 8 ohm speakers te hebben staan.
Blijkt nu dat deze 6 ohm zijn
Alleen klonken ze stukken beter toen ze gebridged waren, ik mis nu toch wel detail En bas in de weergave.
Is dit een bekend probleem en zo ja ,hoe kan ik dat oplossen.
Mvg Egon.
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Geheimtip van een vriend; in de 70-er jaren Philips "vissenoog" versterkers zit een goede [kleine] klasse A versterker....
Twee van die dingen gekocht [ speel 2-weg aktief] , eindtrapje eruitgehaald en op plankjes gemonteerd.
De rca's ingefreest aan de zijkant, LS klemmen erop en alu stripjes gemaakt voor de koelblokjes. Trafo's en gelijkrichters in 2 aparte kastjes ondergebracht. Was erg simpel en na vervangen van alle elko's op de print en bias afregelen klonk het inderdaad erg goed! Voor mijn doen vrij lang mee gedraaid.
Twee van die dingen gekocht [ speel 2-weg aktief] , eindtrapje eruitgehaald en op plankjes gemonteerd.
De rca's ingefreest aan de zijkant, LS klemmen erop en alu stripjes gemaakt voor de koelblokjes. Trafo's en gelijkrichters in 2 aparte kastjes ondergebracht. Was erg simpel en na vervangen van alle elko's op de print en bias afregelen klonk het inderdaad erg goed! Voor mijn doen vrij lang mee gedraaid.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Toon je Plankjesversterker - Showcase
Weet je zeker dat dat Klasse A is? Bij mijn weten heeft plips nooit iets op dat gebied gedaan.
