Build topic MiniDSP kit

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Voor het printje heb ik een groupbuy opgestart. Zie hier.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

vraag: hoe zetten jullie de minidsp aan&uit? ik heb 'm (met usb een telefoonoplader) aan een geschakelde 230V uitgang van m'n amp hangen, en dat geeft dus zowel bij t inschakelen als bij t uitschakelen een plop.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

vraag over de "advanced" plug-in: heeft iemand een uitleg ergens over de 6 parameters van de biquad die je daar moet invullen? m.n hoe vertaal ik de pole en zero frequentie en Q van een LT (of elke willekeurige asymetrische shelf) naar die parameters?
transphere
Berichten: 18
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 14:49

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door transphere »

Ik denk dat je het beste even dit door kan lezen en dan de LowShelf variant gebruiken. Ik zou er even vanuit gaan dat ze in de miniDSP Direct Form I biquads gebruiken, en dat b0,b1,b2,a1,a2 in de miniDSP de a0,a1,a2,b1,b2 output van de cookbook berekeningen zijn.
transphere
Berichten: 18
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 14:49

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door transphere »

Maar als je een LT doet heb je waarschijnlijk de analoge transferfunction en bijbehorende coefficenten al. In dat geval kan je ook even dit tooltje pakken en de analoge coefficenten erin drukken. Scheelt het werk om handmatig een bilineaire transformatie uit te voeren en geeft automagisch de digitale coefficienten die je aan je miniDSP kan voeren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

transphere schreef:
Maar als je een LT doet heb je waarschijnlijk de analoge transferfunction en bijbehorende coefficenten al. In dat geval kan je ook even dit tooltje pakken en de analoge coefficenten erin drukken. Scheelt het werk om handmatig een bilineaire transformatie uit te voeren en geeft automagisch de digitale coefficienten die je aan je miniDSP kan voeren.
het gaat dus om deze transfer functie
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Linkwitz transform, daar heb ik al gevraagd bij de mensen van minidsp.
Ze deden er niet veel mee helaas.
Heb verder nog niet echt moeite genomen om uit te pluizen hoe dat precies te vertalen is.
In feite kun je ook zonder custom biquad. Een LT is namelijk gewoon 2e orde shelving.
Je moet enkel een verband zoeken tussen je ingevoerde specs voor een LT en je specs (Q, Fs en gain) voor een 2e orde shelving.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

ja, maar hoe krijg je die asymetrische shelf in zo'n biquad...

ander punt, ik kwam dit tegen op t MiniDSP forum, weet niet of iemand het hier al gemerkt heeft, wilde het toch even reposten
op t minidsp forum, Gary.M schreef:
When building the minidsp into an enclosure I used the supplied brass standoffs. When testing I noticed that signal ground was connected to the case through these standoffs. I traced that to one end of the mini dsp board where there appear to be two zero ohm resistors between ground plane and the mounting pads.

I have a mains power supply, which is grounded to chassis for safety. The minidsp chassis connection risks introducing a ground loop in the system through the mains ground. To overcome this is had to replace the brass standoffs with nylon ones to insulate.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Mijn voorkeur is sowieso kunststof spacers met zo'n zekerings clip (hoe noem je dat precies?)

Met een shelf kun je toch gewoon de Fs, Q en Gain aanpassen?
Kijk je puur naar de karakteristiek van een LT dan gebeurt precies hetzelfde.
Ze zijn dus wat dat betreft identiek. Het punt is dat je invoer parameters anders zijn (en daar zit de moeilijkheid)

edit:
Sorry, is niet helemaal waar wat ik zeg. Bij LT kun je namelijk twee Q's instellen.
transphere
Berichten: 18
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 14:49

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door transphere »

Henkjan schreef:
het gaat dus om deze transfer functie
Op de site van Linkwitz staat onder het pole-zero plaatjes de analoge transferfunctie van de shelf. Dit voorbeeld gebruikt een 55Hz 1.21Q kast als bron en een 19Hz 0.5Q kast als target. De analoge coefficienten zijn uit te rekenen voor s, s^2 en de constante en in te vullen in het eerder genoemde tooltje. In het onderstaande plaatje heb ik voor de Analog Coefficients dus ingevuld:

(2*pi*55)^2 + (2*pi*55)/1.21 * s - -1 * s^2
--------------------------------------------
(2*pi*19)^2 + (2*pi*19)/0.5 * s -- 1 * s^2

(let op, w=s in het tooltje en --1 = +1 voor de s^2)

De digitale coefficienten worden daaronder weergegeven voor Direct-Form I en daaronder een variant waarbij b01 buiten het filter gehaald is en puur als gainfactor meedoet. De eerste vergelijking is (waarschijnlijk) geschikt voor miniDSP. Mocht miniDSP alleen coefficienten tussen +-1 accepteren zijn alle coefficienten door 2 te delen.

Dit trucje is dus te doen met willekeurige waardes voor bron en target Fz en Q's
filteroutput.jpg
transphere
Berichten: 18
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 14:49

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door transphere »

...Het is nog vroeg mensen. Ik heb nu de samplefreq op 96000Hz staan, dit moet 48000 zijn voor de miniDSP. Nu ik de digitale coefs bekijk valt me ook op dat ze groter zijn dan +-2. Na een kop koffie moet ik even kijken wat dit met de stabiliteit van het filter doet...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Het werkt, alleen moet je in de plugin de polariteit van de coëfficiënten omdraaien.
Bijlagen
coefs-tooltje.PNG
coefs-plugin.PNG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Nu nog even een simpel excel sheetje maken waar je LT parameters zo in kunt voeren :)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Zoiets als dit?
Bijlagen
LT-analoge-coefs.xls
(20 KiB) 60 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Juist :)
Nog mooier is de hele berekening te doen in zo'n excel sheet ipv dat progje.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Wat neem je als Fc bij een LT (asymmetrische shelf)?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

je hebt de zero (met freq en q) en de pole (met freq en q) nodig voor een LT, verder niet. wat bedoel je met Fc?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

even deze nogmaals onder de aandacht brengen:
ik schreef:
vraag: hoe zetten jullie de minidsp aan&uit? ik heb 'm (met usb een telefoonoplader) aan een geschakelde 230V uitgang van m'n amp hangen, en dat geeft dus zowel bij t inschakelen als bij t uitschakelen een plop.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
je hebt de zero (met freq en q) en de pole (met freq en q) nodig voor een LT, verder niet. wat bedoel je met Fc?
Probeer te achterhalen hoe je tot die b01, b11, b21, a01, a11 en a21 komt :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Henkjan schreef:
je hebt de zero (met freq en q) en de pole (met freq en q) nodig voor een LT, verder niet. wat bedoel je met Fc?
Probeer te achterhalen hoe je tot die b01, b11, b21, a01, a11 en a21 komt :wink:
dat hoopte ik nou net dat jullie daar mee bezig waren :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Henkjan schreef:
je hebt de zero (met freq en q) en de pole (met freq en q) nodig voor een LT, verder niet. wat bedoel je met Fc?
Probeer te achterhalen hoe je tot die b01, b11, b21, a01, a11 en a21 komt :wink:
dat hoopte ik nou net dat jullie daar mee bezig waren :lol:
Peter (knuisje) was er net mee bezig.
Ik probeer het uit te zoeken, maar die duffe docenten bij mij op school zijn net een paar hoofdstukken eerder gestopt :(
Kan het dus allemaal zelf gaan uitzoeken....
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Zou iemand 'ns willen kijken of dit zo klopt?
Bijlagen
LT-digitale-coefs.xls
(22 KiB) 54 keer gedownload
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Henkjan schreef:
even deze nogmaals onder de aandacht brengen:
ik schreef:
vraag: hoe zetten jullie de minidsp aan&uit? ik heb 'm (met usb een telefoonoplader) aan een geschakelde 230V uitgang van m'n amp hangen, en dat geeft dus zowel bij t inschakelen als bij t uitschakelen een plop.
Ik heb slechts een heel bescheiden plopje.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

knuisje schreef:
Zou iemand 'ns willen kijken of dit zo klopt?
Zo ver was ik dus ook, maar wat doe je dan met die Fc voor een LT?
Gaat niet werken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Dat is de corner frequentie. Het staat hier uitgelegd. Ik begrijp dat het gaat om de verhouding tussen Fs (de sample frequentie, 48kHz bij de MiniDSP) en Fc. Hoe kleiner Fs/Fc hoe meer het digitale filter afwijkt van het analoge equivalent. Fs/Fc = 10 schijnt een prima waarde te zijn, dus dan moeten we voor Fc 4800Hz nemen denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”