Build topic MiniDSP kit
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
vraag: hoe zetten jullie de minidsp aan&uit? ik heb 'm (met usb een telefoonoplader) aan een geschakelde 230V uitgang van m'n amp hangen, en dat geeft dus zowel bij t inschakelen als bij t uitschakelen een plop.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
vraag over de "advanced" plug-in: heeft iemand een uitleg ergens over de 6 parameters van de biquad die je daar moet invullen? m.n hoe vertaal ik de pole en zero frequentie en Q van een LT (of elke willekeurige asymetrische shelf) naar die parameters?
-
transphere
Ik denk dat je het beste even dit door kan lezen en dan de LowShelf variant gebruiken. Ik zou er even vanuit gaan dat ze in de miniDSP Direct Form I biquads gebruiken, en dat b0,b1,b2,a1,a2 in de miniDSP de a0,a1,a2,b1,b2 output van de cookbook berekeningen zijn.
-
transphere
Maar als je een LT doet heb je waarschijnlijk de analoge transferfunction en bijbehorende coefficenten al. In dat geval kan je ook even dit tooltje pakken en de analoge coefficenten erin drukken. Scheelt het werk om handmatig een bilineaire transformatie uit te voeren en geeft automagisch de digitale coefficienten die je aan je miniDSP kan voeren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
het gaat dus om deze transfer functietransphere schreef:Maar als je een LT doet heb je waarschijnlijk de analoge transferfunction en bijbehorende coefficenten al. In dat geval kan je ook even dit tooltje pakken en de analoge coefficenten erin drukken. Scheelt het werk om handmatig een bilineaire transformatie uit te voeren en geeft automagisch de digitale coefficienten die je aan je miniDSP kan voeren.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Linkwitz transform, daar heb ik al gevraagd bij de mensen van minidsp.
Ze deden er niet veel mee helaas.
Heb verder nog niet echt moeite genomen om uit te pluizen hoe dat precies te vertalen is.
In feite kun je ook zonder custom biquad. Een LT is namelijk gewoon 2e orde shelving.
Je moet enkel een verband zoeken tussen je ingevoerde specs voor een LT en je specs (Q, Fs en gain) voor een 2e orde shelving.
Ze deden er niet veel mee helaas.
Heb verder nog niet echt moeite genomen om uit te pluizen hoe dat precies te vertalen is.
In feite kun je ook zonder custom biquad. Een LT is namelijk gewoon 2e orde shelving.
Je moet enkel een verband zoeken tussen je ingevoerde specs voor een LT en je specs (Q, Fs en gain) voor een 2e orde shelving.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ja, maar hoe krijg je die asymetrische shelf in zo'n biquad...
ander punt, ik kwam dit tegen op t MiniDSP forum, weet niet of iemand het hier al gemerkt heeft, wilde het toch even reposten
ander punt, ik kwam dit tegen op t MiniDSP forum, weet niet of iemand het hier al gemerkt heeft, wilde het toch even reposten
op t minidsp forum, Gary.M schreef:When building the minidsp into an enclosure I used the supplied brass standoffs. When testing I noticed that signal ground was connected to the case through these standoffs. I traced that to one end of the mini dsp board where there appear to be two zero ohm resistors between ground plane and the mounting pads.
I have a mains power supply, which is grounded to chassis for safety. The minidsp chassis connection risks introducing a ground loop in the system through the mains ground. To overcome this is had to replace the brass standoffs with nylon ones to insulate.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mijn voorkeur is sowieso kunststof spacers met zo'n zekerings clip (hoe noem je dat precies?)
Met een shelf kun je toch gewoon de Fs, Q en Gain aanpassen?
Kijk je puur naar de karakteristiek van een LT dan gebeurt precies hetzelfde.
Ze zijn dus wat dat betreft identiek. Het punt is dat je invoer parameters anders zijn (en daar zit de moeilijkheid)
edit:
Sorry, is niet helemaal waar wat ik zeg. Bij LT kun je namelijk twee Q's instellen.
Met een shelf kun je toch gewoon de Fs, Q en Gain aanpassen?
Kijk je puur naar de karakteristiek van een LT dan gebeurt precies hetzelfde.
Ze zijn dus wat dat betreft identiek. Het punt is dat je invoer parameters anders zijn (en daar zit de moeilijkheid)
edit:
Sorry, is niet helemaal waar wat ik zeg. Bij LT kun je namelijk twee Q's instellen.
-
transphere
Op de site van Linkwitz staat onder het pole-zero plaatjes de analoge transferfunctie van de shelf. Dit voorbeeld gebruikt een 55Hz 1.21Q kast als bron en een 19Hz 0.5Q kast als target. De analoge coefficienten zijn uit te rekenen voor s, s^2 en de constante en in te vullen in het eerder genoemde tooltje. In het onderstaande plaatje heb ik voor de Analog Coefficients dus ingevuld:Henkjan schreef:het gaat dus om deze transfer functie
(2*pi*55)^2 + (2*pi*55)/1.21 * s - -1 * s^2
--------------------------------------------
(2*pi*19)^2 + (2*pi*19)/0.5 * s -- 1 * s^2
(let op, w=s in het tooltje en --1 = +1 voor de s^2)
De digitale coefficienten worden daaronder weergegeven voor Direct-Form I en daaronder een variant waarbij b01 buiten het filter gehaald is en puur als gainfactor meedoet. De eerste vergelijking is (waarschijnlijk) geschikt voor miniDSP. Mocht miniDSP alleen coefficienten tussen +-1 accepteren zijn alle coefficienten door 2 te delen.
Dit trucje is dus te doen met willekeurige waardes voor bron en target Fz en Q's
-
transphere
...Het is nog vroeg mensen. Ik heb nu de samplefreq op 96000Hz staan, dit moet 48000 zijn voor de miniDSP. Nu ik de digitale coefs bekijk valt me ook op dat ze groter zijn dan +-2. Na een kop koffie moet ik even kijken wat dit met de stabiliteit van het filter doet...
Het werkt, alleen moet je in de plugin de polariteit van de coëfficiënten omdraaien.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nu nog even een simpel excel sheetje maken waar je LT parameters zo in kunt voeren 
Zoiets als dit?
- Bijlagen
-
- LT-analoge-coefs.xls
- (20 KiB) 60 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Juist 
Nog mooier is de hele berekening te doen in zo'n excel sheet ipv dat progje.
Nog mooier is de hele berekening te doen in zo'n excel sheet ipv dat progje.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
je hebt de zero (met freq en q) en de pole (met freq en q) nodig voor een LT, verder niet. wat bedoel je met Fc?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
even deze nogmaals onder de aandacht brengen:
ik schreef:vraag: hoe zetten jullie de minidsp aan&uit? ik heb 'm (met usb een telefoonoplader) aan een geschakelde 230V uitgang van m'n amp hangen, en dat geeft dus zowel bij t inschakelen als bij t uitschakelen een plop.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Probeer te achterhalen hoe je tot die b01, b11, b21, a01, a11 en a21 komtHenkjan schreef:je hebt de zero (met freq en q) en de pole (met freq en q) nodig voor een LT, verder niet. wat bedoel je met Fc?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat hoopte ik nou net dat jullie daar mee bezig warenb_force schreef:Probeer te achterhalen hoe je tot die b01, b11, b21, a01, a11 en a21 komtHenkjan schreef:je hebt de zero (met freq en q) en de pole (met freq en q) nodig voor een LT, verder niet. wat bedoel je met Fc?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Peter (knuisje) was er net mee bezig.Henkjan schreef:dat hoopte ik nou net dat jullie daar mee bezig warenb_force schreef:Probeer te achterhalen hoe je tot die b01, b11, b21, a01, a11 en a21 komtHenkjan schreef:je hebt de zero (met freq en q) en de pole (met freq en q) nodig voor een LT, verder niet. wat bedoel je met Fc?
Ik probeer het uit te zoeken, maar die duffe docenten bij mij op school zijn net een paar hoofdstukken eerder gestopt
Kan het dus allemaal zelf gaan uitzoeken....
Zou iemand 'ns willen kijken of dit zo klopt?
- Bijlagen
-
- LT-digitale-coefs.xls
- (22 KiB) 54 keer gedownload
Ik heb slechts een heel bescheiden plopje.Henkjan schreef:even deze nogmaals onder de aandacht brengen:ik schreef:vraag: hoe zetten jullie de minidsp aan&uit? ik heb 'm (met usb een telefoonoplader) aan een geschakelde 230V uitgang van m'n amp hangen, en dat geeft dus zowel bij t inschakelen als bij t uitschakelen een plop.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zo ver was ik dus ook, maar wat doe je dan met die Fc voor een LT?knuisje schreef:Zou iemand 'ns willen kijken of dit zo klopt?
Gaat niet werken.
Dat is de corner frequentie. Het staat hier uitgelegd. Ik begrijp dat het gaat om de verhouding tussen Fs (de sample frequentie, 48kHz bij de MiniDSP) en Fc. Hoe kleiner Fs/Fc hoe meer het digitale filter afwijkt van het analoge equivalent. Fs/Fc = 10 schijnt een prima waarde te zijn, dus dan moeten we voor Fc 4800Hz nemen denk ik.