[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

Ga je de facetten nog bekleden met dun mdf voordat je gaat fineren?

Mijn ervaring is dat je de lijnen van het mdf door het fineer heen gaat zien.

Het omknakken van het fineer is gedoemd om te mislukken. Ik heb eens een proef baffle van een eidolon geprobeerd zo te fineren maar het fineer werkt in de lengte richting niet mee en komt los.
Netjes affrezen en afschuren werkt het beste en geeft goed scherpe hoeken.

PS. Ik zou het dekseltje als laatste doen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hifi_goeroe schreef:
Ga je de facetten nog bekleden met dun mdf voordat je gaat fineren?

Mijn ervaring is dat je de lijnen van het mdf door het fineer heen gaat zien.

Het omknakken van het fineer is gedoemd om te mislukken. Ik heb eens een proef baffle van een eidolon geprobeerd zo te fineren maar het fineer werkt in de lengte richting niet mee en komt los.
Netjes affrezen en afschuren werkt het beste en geeft goed scherpe hoeken.

PS. Ik zou het dekseltje als laatste doen.
ik was dat niet van plan nee, gezien het vochtwerende MDF verwacht ik daar geen problemen.

Was dat ook bij kuiperflex-fineer? Dus met een papieren rug?

ik kwam ook al niet uit met het patroon als ik ze met fineer zou gaan "wrappen".
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

PS: dekseltje gaat inderdaad als laatste :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Verrek! HEBBES!!!!! 'tuurlijk joh.....in je kist met soldeerzooi......wie verzint dat nou weer :rofl:
Bijlagen
P1050143small.jpg
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

ik was dat niet van plan nee, gezien het vochtwerende MDF verwacht ik daar geen problemen.

Was dat ook bij kuiperflex-fineer? Dus met een papieren rug?

ik kwam ook al niet uit met het patroon als ik ze met fineer zou gaan "wrappen".[/quote]


Ik heb alleen met normaal fineer gewerkt en dan met tix lijm. Tix lijm blijft elastisch en dan zie je nog steeds dat op de koude verbindingen, na verloop van tijd, de naden zichtbaar worden. 1 of 2 mm mdf verlijmen kost je een avondje en scheelt achteraf wellicht............................
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

okay, zal eens kijken op die websites, ik zag in jouw topic al je reply staan:
Hifi_goeroe schreef:
Het dunne mdf komt van:

1mm Quartel modelbouw
2mm Snijlab.nl

Zeer goed mee te werken.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

ps. ik probeer je niet te vertragen hoor :rofl:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door rho »

MechanicalAnimal schreef:
Hifi_goeroe schreef:
Ga je de facetten nog bekleden met dun mdf voordat je gaat fineren?

Mijn ervaring is dat je de lijnen van het mdf door het fineer heen gaat zien.

Het omknakken van het fineer is gedoemd om te mislukken. Ik heb eens een proef baffle van een eidolon geprobeerd zo te fineren maar het fineer werkt in de lengte richting niet mee en komt los.
Netjes affrezen en afschuren werkt het beste en geeft goed scherpe hoeken.

PS. Ik zou het dekseltje als laatste doen.
ik was dat niet van plan nee, gezien het vochtwerende MDF verwacht ik daar geen problemen.

Was dat ook bij kuiperflex-fineer? Dus met een papieren rug?

ik kwam ook al niet uit met het patroon als ik ze met fineer zou gaan "wrappen".
Bij mij wel.
Ik raad je ten stelligste aan om er toch een laagje 2,5mm MDF op te zetten voor je gaat fineren.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks voor de adviezen!


Nou heb ik de mazzel dat er sinds enkele weken een heuse modelbouwzaak onder het raam van mijn werkplek zit :mrgreen:
Vanmiddag even naar binnen gestapt en gelukkig heb ik me ingehouden en niet met een werkboot van een meter weer vertrokken ben :rofl:

ik heb 2 proefplaatjes gekocht :rock:

0.4 mm berken-triplex
1.0 mm beuken-triplex


Wat is wijsheid met mijn facetten? Alvast even een heads-up dat ik liefst géén gebruik wil maken van contactlijm want daar heb ik een beetje het vertrouwen in verloren, te veel verhalen over het toch nog enigzins rubberig blijven etc. Witte Houtlijm heeft dus even mijn voorkeur.

Het berken voelt zachter en is veel flexibeler. Beuken is duidelijk harder en minder flexibel, zo te voelen is dit niet te wijten aan het verschil in dikte overigens, maar toch ook materiaalgerelateerd.

1.0mm geeft een dikkere rand waar fineer wat makkelijker op te verlijmen valt dan 0.4mm. Het dunnere berken is echter vrij snel met de strijkbout op de facetten geplakt.

Wat te denken van eventuele lijmdoorslag? moet ik daar nog bij 0.4mm berken voor gaan waken? Dat ik straks mijn fineer niet meer verlijmt krijg op doorgeslagen houtlijm?

Ik ga sowieso nog even proefplakken met een stukje van beide platen. Maar ik wou graag jullie gedachten hierover even weten. :goeie:
P1050151small.jpg
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leon »

Nooit problemen mee gehad met modelbouw, ook niet met 0,4mm dikte. Doorslag heb ik eigenlijk alleen bij 1mm balsa gezien, maar dat is dan ook wel erg zacht en poreus.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

Ik zou voor 1mm gaan en het verwerken met witte houtlijm (topspeed)

Bij mij zit het als een huis. Plankje erover en met wigjes langs de randen wat aandrukken. Zie mijn topic.

Succes. Gr erik.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Okay, daar ga ik nog effe over nadenken allemaal :D

0.4 kan ik makkelijker plakken, net zoals 't fineer, met de strijkbout.

Erik, wat is jouw motivatie om die 1.0 te pakken? Het materiaal Beuken in plaats van Berken?.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Yes!!!!! de eerste plaat fineer zit erop :D

eerst even met restbehang het exacte formaat bepalen wat ik moet uitsnijden.
P1050154.JPG
Dan met die plaat eens kijken of ik een mooi patroon kan ontdekken, rekening houdend met het willen laten doorlopen van de achterzijde laagkast in de achterzijde van de topkast.
P1050159.JPG
HEBBES!!!!
P1050167.JPG
Uitgeknipt, het stuk fineer in het verlengde hiervan komt dus op de achterzijde van de topkast. Dan loopt de vlam in het midden mooi in een punt.
P1050168.JPG
Even proefpassen en bepalen hoe er geplat moet gaan worden.
P1050173.JPG
Achterzijde fineer insmeren met wite houtlijm en een schuimrollertje.
P1050176.JPG
Kast insmeren.....bladiebladiebla
P1050177.JPG
Klaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrr :mrgreen:
P1050183.JPG

on to the next one :wink:
Gebruikersavatar
mrcrabb
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 16:04
Locatie: Driebergen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door mrcrabb »

Wat een mooi fineer is dat Amerikaans noten!!

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Dat maakt echt een gigantisch verschil zo'n mooie lap fineer, het transformeert van een lompe MDF kast naar een mooi meubelstuk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door rho »

Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiice!!!
Goed begin! Dat wordt heel erg mooi. :rock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks guys :D

is nog een hoop werk....zo'n vlak fineer van 400x1220mm met een strijkbout en aandrukklosje verlijmen zeg, stukje bij beetje vewarmen en dan aandrukken....krappe 45min voor zo'n achterkant.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Zweitse »

En dan de afwerking nog.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

sssssttttttttt :lol:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Zweitse »

Weet je al hoe je de afwerking gaat doen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ds23man »

Strak!!!!!!! :rock:

Maar eh, het hele huishouden ligt wel plat tijdens jouw lijm acties! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Hifi_goeroe »

Ziet er super uit! Gefeliciteerd met de eerste strook!

Nu gaat het pas echt mooi worden.


Ps. Ik zag dat jullie het een tijdje terug hadden over versterkers. Ik ga een crown k2 gebruiken op het laag (ben nog aan het sparen voor een 2e). Veel versterker voor weinig geld en op het laag nauwelijks te verslaan. Is een klasse d professionele versterker zonder ventilatoren.

Midden-hoog moet je er niet door laten doen. Wanneer je klaar bent wil ik de speakers graag horen dus dan kan ik de amp wel meenemen (evenals een arc ref110 voor mid-hoog, arc ref2mkii pre amp en om het geheel netjes af te ronden een audiolab m-dac).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Zweitse schreef:
Weet je al hoe je de afwerking gaat doen?
niet echt...wel weet ik dat het geen hoogglans gaat worden :wink:

zal wel iets van olie worden ofzo.....dat spreekt me wel aan, had jij toevallig suggesties? :D
ds23man schreef:
Strak!!!!!!! :rock:

Maar eh, het hele huishouden ligt wel plat tijdens jouw lijm acties! :mrgreen:
yup, wordt nog wel eens wat hier :wink:

Dat roodwitte ding slaapt zo'n beetje 23 uur op een dag :mrgreen: en die kleine bruine beer houdt vanaf dat plekje op de bank de voordeur in de gaten, vrouwtje was even weg dus dan is het roedel niet compleet en dat vindt Haggis nooit zo cool :rofl:


Hifi_goeroe schreef:
Ziet er super uit! Gefeliciteerd met de eerste strook!

Nu gaat het pas echt mooi worden.


Ps. Ik zag dat jullie het een tijdje terug hadden over versterkers. Ik ga een crown k2 gebruiken op het laag (ben nog aan het sparen voor een 2e). Veel versterker voor weinig geld en op het laag nauwelijks te verslaan. Is een klasse d professionele versterker zonder ventilatoren.

Midden-hoog moet je er niet door laten doen. Wanneer je klaar bent wil ik de speakers graag horen dus dan kan ik de amp wel meenemen (evenals een arc ref110 voor mid-hoog, arc ref2mkii pre amp en om het geheel netjes af te ronden een audiolab m-dac).
Thanks!

je bent meer dan welkom :goeie: !

vraag is alleen even hoe we dat allemaal gaan aansluiten? want ik heb niet per driver een aparte aansluiting namelijk. Er komen gewoon 2 poolklemmen straks.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Inmiddels de 2 topkasten aan de achterzijde gefineerd en de 2de laagkast ook.
P1050187.JPG
P1050188.JPG
P1050190.JPG
P1050192.JPG
P1050193.JPG
P1050197.JPG
Als je goed kijkt naar de onderste 2 foto's dan zie je dat ik daar het patroon heb laten doorlopen :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

het opscheppen kan beginnen! 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”