[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ga je de facetten nog bekleden met dun mdf voordat je gaat fineren?
Mijn ervaring is dat je de lijnen van het mdf door het fineer heen gaat zien.
Het omknakken van het fineer is gedoemd om te mislukken. Ik heb eens een proef baffle van een eidolon geprobeerd zo te fineren maar het fineer werkt in de lengte richting niet mee en komt los.
Netjes affrezen en afschuren werkt het beste en geeft goed scherpe hoeken.
PS. Ik zou het dekseltje als laatste doen.
Mijn ervaring is dat je de lijnen van het mdf door het fineer heen gaat zien.
Het omknakken van het fineer is gedoemd om te mislukken. Ik heb eens een proef baffle van een eidolon geprobeerd zo te fineren maar het fineer werkt in de lengte richting niet mee en komt los.
Netjes affrezen en afschuren werkt het beste en geeft goed scherpe hoeken.
PS. Ik zou het dekseltje als laatste doen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ik was dat niet van plan nee, gezien het vochtwerende MDF verwacht ik daar geen problemen.Hifi_goeroe schreef:Ga je de facetten nog bekleden met dun mdf voordat je gaat fineren?
Mijn ervaring is dat je de lijnen van het mdf door het fineer heen gaat zien.
Het omknakken van het fineer is gedoemd om te mislukken. Ik heb eens een proef baffle van een eidolon geprobeerd zo te fineren maar het fineer werkt in de lengte richting niet mee en komt los.
Netjes affrezen en afschuren werkt het beste en geeft goed scherpe hoeken.
PS. Ik zou het dekseltje als laatste doen.
Was dat ook bij kuiperflex-fineer? Dus met een papieren rug?
ik kwam ook al niet uit met het patroon als ik ze met fineer zou gaan "wrappen".
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
PS: dekseltje gaat inderdaad als laatste 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Verrek! HEBBES!!!!! 'tuurlijk joh.....in je kist met soldeerzooi......wie verzint dat nou weer 
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ik was dat niet van plan nee, gezien het vochtwerende MDF verwacht ik daar geen problemen.
Was dat ook bij kuiperflex-fineer? Dus met een papieren rug?
ik kwam ook al niet uit met het patroon als ik ze met fineer zou gaan "wrappen".[/quote]
Ik heb alleen met normaal fineer gewerkt en dan met tix lijm. Tix lijm blijft elastisch en dan zie je nog steeds dat op de koude verbindingen, na verloop van tijd, de naden zichtbaar worden. 1 of 2 mm mdf verlijmen kost je een avondje en scheelt achteraf wellicht............................
Was dat ook bij kuiperflex-fineer? Dus met een papieren rug?
ik kwam ook al niet uit met het patroon als ik ze met fineer zou gaan "wrappen".[/quote]
Ik heb alleen met normaal fineer gewerkt en dan met tix lijm. Tix lijm blijft elastisch en dan zie je nog steeds dat op de koude verbindingen, na verloop van tijd, de naden zichtbaar worden. 1 of 2 mm mdf verlijmen kost je een avondje en scheelt achteraf wellicht............................
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
okay, zal eens kijken op die websites, ik zag in jouw topic al je reply staan:
Hifi_goeroe schreef:Het dunne mdf komt van:
1mm Quartel modelbouw
2mm Snijlab.nl
Zeer goed mee te werken.
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ps. ik probeer je niet te vertragen hoor 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Bij mij wel.MechanicalAnimal schreef:ik was dat niet van plan nee, gezien het vochtwerende MDF verwacht ik daar geen problemen.Hifi_goeroe schreef:Ga je de facetten nog bekleden met dun mdf voordat je gaat fineren?
Mijn ervaring is dat je de lijnen van het mdf door het fineer heen gaat zien.
Het omknakken van het fineer is gedoemd om te mislukken. Ik heb eens een proef baffle van een eidolon geprobeerd zo te fineren maar het fineer werkt in de lengte richting niet mee en komt los.
Netjes affrezen en afschuren werkt het beste en geeft goed scherpe hoeken.
PS. Ik zou het dekseltje als laatste doen.
Was dat ook bij kuiperflex-fineer? Dus met een papieren rug?
ik kwam ook al niet uit met het patroon als ik ze met fineer zou gaan "wrappen".
Ik raad je ten stelligste aan om er toch een laagje 2,5mm MDF op te zetten voor je gaat fineren.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Thanks voor de adviezen!
Nou heb ik de mazzel dat er sinds enkele weken een heuse modelbouwzaak onder het raam van mijn werkplek zit
Vanmiddag even naar binnen gestapt en gelukkig heb ik me ingehouden en niet met een werkboot van een meter weer vertrokken ben
ik heb 2 proefplaatjes gekocht
0.4 mm berken-triplex
1.0 mm beuken-triplex
Wat is wijsheid met mijn facetten? Alvast even een heads-up dat ik liefst géén gebruik wil maken van contactlijm want daar heb ik een beetje het vertrouwen in verloren, te veel verhalen over het toch nog enigzins rubberig blijven etc. Witte Houtlijm heeft dus even mijn voorkeur.
Het berken voelt zachter en is veel flexibeler. Beuken is duidelijk harder en minder flexibel, zo te voelen is dit niet te wijten aan het verschil in dikte overigens, maar toch ook materiaalgerelateerd.
1.0mm geeft een dikkere rand waar fineer wat makkelijker op te verlijmen valt dan 0.4mm. Het dunnere berken is echter vrij snel met de strijkbout op de facetten geplakt.
Wat te denken van eventuele lijmdoorslag? moet ik daar nog bij 0.4mm berken voor gaan waken? Dat ik straks mijn fineer niet meer verlijmt krijg op doorgeslagen houtlijm?
Ik ga sowieso nog even proefplakken met een stukje van beide platen. Maar ik wou graag jullie gedachten hierover even weten.
Nou heb ik de mazzel dat er sinds enkele weken een heuse modelbouwzaak onder het raam van mijn werkplek zit
Vanmiddag even naar binnen gestapt en gelukkig heb ik me ingehouden en niet met een werkboot van een meter weer vertrokken ben
ik heb 2 proefplaatjes gekocht
0.4 mm berken-triplex
1.0 mm beuken-triplex
Wat is wijsheid met mijn facetten? Alvast even een heads-up dat ik liefst géén gebruik wil maken van contactlijm want daar heb ik een beetje het vertrouwen in verloren, te veel verhalen over het toch nog enigzins rubberig blijven etc. Witte Houtlijm heeft dus even mijn voorkeur.
Het berken voelt zachter en is veel flexibeler. Beuken is duidelijk harder en minder flexibel, zo te voelen is dit niet te wijten aan het verschil in dikte overigens, maar toch ook materiaalgerelateerd.
1.0mm geeft een dikkere rand waar fineer wat makkelijker op te verlijmen valt dan 0.4mm. Het dunnere berken is echter vrij snel met de strijkbout op de facetten geplakt.
Wat te denken van eventuele lijmdoorslag? moet ik daar nog bij 0.4mm berken voor gaan waken? Dat ik straks mijn fineer niet meer verlijmt krijg op doorgeslagen houtlijm?
Ik ga sowieso nog even proefplakken met een stukje van beide platen. Maar ik wou graag jullie gedachten hierover even weten.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Nooit problemen mee gehad met modelbouw, ook niet met 0,4mm dikte. Doorslag heb ik eigenlijk alleen bij 1mm balsa gezien, maar dat is dan ook wel erg zacht en poreus.
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik zou voor 1mm gaan en het verwerken met witte houtlijm (topspeed)
Bij mij zit het als een huis. Plankje erover en met wigjes langs de randen wat aandrukken. Zie mijn topic.
Succes. Gr erik.
Bij mij zit het als een huis. Plankje erover en met wigjes langs de randen wat aandrukken. Zie mijn topic.
Succes. Gr erik.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Okay, daar ga ik nog effe over nadenken allemaal
0.4 kan ik makkelijker plakken, net zoals 't fineer, met de strijkbout.
Erik, wat is jouw motivatie om die 1.0 te pakken? Het materiaal Beuken in plaats van Berken?.
0.4 kan ik makkelijker plakken, net zoals 't fineer, met de strijkbout.
Erik, wat is jouw motivatie om die 1.0 te pakken? Het materiaal Beuken in plaats van Berken?.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Yes!!!!! de eerste plaat fineer zit erop
eerst even met restbehang het exacte formaat bepalen wat ik moet uitsnijden.
Dan met die plaat eens kijken of ik een mooi patroon kan ontdekken, rekening houdend met het willen laten doorlopen van de achterzijde laagkast in de achterzijde van de topkast.
HEBBES!!!!
Uitgeknipt, het stuk fineer in het verlengde hiervan komt dus op de achterzijde van de topkast. Dan loopt de vlam in het midden mooi in een punt.
Even proefpassen en bepalen hoe er geplat moet gaan worden.
Achterzijde fineer insmeren met wite houtlijm en een schuimrollertje.
Kast insmeren.....bladiebladiebla
Klaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrr
on to the next one
eerst even met restbehang het exacte formaat bepalen wat ik moet uitsnijden.
Dan met die plaat eens kijken of ik een mooi patroon kan ontdekken, rekening houdend met het willen laten doorlopen van de achterzijde laagkast in de achterzijde van de topkast.
HEBBES!!!!
Uitgeknipt, het stuk fineer in het verlengde hiervan komt dus op de achterzijde van de topkast. Dan loopt de vlam in het midden mooi in een punt.
Even proefpassen en bepalen hoe er geplat moet gaan worden.
Achterzijde fineer insmeren met wite houtlijm en een schuimrollertje.
Kast insmeren.....bladiebladiebla
Klaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrr
on to the next one
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Wat een mooi fineer is dat Amerikaans noten!!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Dat maakt echt een gigantisch verschil zo'n mooie lap fineer, het transformeert van een lompe MDF kast naar een mooi meubelstuk.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiice!!!
Goed begin! Dat wordt heel erg mooi.
Goed begin! Dat wordt heel erg mooi.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Thanks guys
is nog een hoop werk....zo'n vlak fineer van 400x1220mm met een strijkbout en aandrukklosje verlijmen zeg, stukje bij beetje vewarmen en dan aandrukken....krappe 45min voor zo'n achterkant.
is nog een hoop werk....zo'n vlak fineer van 400x1220mm met een strijkbout en aandrukklosje verlijmen zeg, stukje bij beetje vewarmen en dan aandrukken....krappe 45min voor zo'n achterkant.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Weet je al hoe je de afwerking gaat doen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Strak!!!!!!!
Maar eh, het hele huishouden ligt wel plat tijdens jouw lijm acties!
Maar eh, het hele huishouden ligt wel plat tijdens jouw lijm acties!
- Hifi_goeroe
- Berichten: 151
- Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
- Locatie: Almere
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ziet er super uit! Gefeliciteerd met de eerste strook!
Nu gaat het pas echt mooi worden.
Ps. Ik zag dat jullie het een tijdje terug hadden over versterkers. Ik ga een crown k2 gebruiken op het laag (ben nog aan het sparen voor een 2e). Veel versterker voor weinig geld en op het laag nauwelijks te verslaan. Is een klasse d professionele versterker zonder ventilatoren.
Midden-hoog moet je er niet door laten doen. Wanneer je klaar bent wil ik de speakers graag horen dus dan kan ik de amp wel meenemen (evenals een arc ref110 voor mid-hoog, arc ref2mkii pre amp en om het geheel netjes af te ronden een audiolab m-dac).
Nu gaat het pas echt mooi worden.
Ps. Ik zag dat jullie het een tijdje terug hadden over versterkers. Ik ga een crown k2 gebruiken op het laag (ben nog aan het sparen voor een 2e). Veel versterker voor weinig geld en op het laag nauwelijks te verslaan. Is een klasse d professionele versterker zonder ventilatoren.
Midden-hoog moet je er niet door laten doen. Wanneer je klaar bent wil ik de speakers graag horen dus dan kan ik de amp wel meenemen (evenals een arc ref110 voor mid-hoog, arc ref2mkii pre amp en om het geheel netjes af te ronden een audiolab m-dac).
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
niet echt...wel weet ik dat het geen hoogglans gaat wordenZweitse schreef:Weet je al hoe je de afwerking gaat doen?
zal wel iets van olie worden ofzo.....dat spreekt me wel aan, had jij toevallig suggesties?
yup, wordt nog wel eens wat hierds23man schreef:Strak!!!!!!!![]()
Maar eh, het hele huishouden ligt wel plat tijdens jouw lijm acties!
Dat roodwitte ding slaapt zo'n beetje 23 uur op een dag
Thanks!Hifi_goeroe schreef:Ziet er super uit! Gefeliciteerd met de eerste strook!
Nu gaat het pas echt mooi worden.
Ps. Ik zag dat jullie het een tijdje terug hadden over versterkers. Ik ga een crown k2 gebruiken op het laag (ben nog aan het sparen voor een 2e). Veel versterker voor weinig geld en op het laag nauwelijks te verslaan. Is een klasse d professionele versterker zonder ventilatoren.
Midden-hoog moet je er niet door laten doen. Wanneer je klaar bent wil ik de speakers graag horen dus dan kan ik de amp wel meenemen (evenals een arc ref110 voor mid-hoog, arc ref2mkii pre amp en om het geheel netjes af te ronden een audiolab m-dac).
je bent meer dan welkom
vraag is alleen even hoe we dat allemaal gaan aansluiten? want ik heb niet per driver een aparte aansluiting namelijk. Er komen gewoon 2 poolklemmen straks.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Inmiddels de 2 topkasten aan de achterzijde gefineerd en de 2de laagkast ook.
Als je goed kijkt naar de onderste 2 foto's dan zie je dat ik daar het patroon heb laten doorlopen
Als je goed kijkt naar de onderste 2 foto's dan zie je dat ik daar het patroon heb laten doorlopen
