[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
Hoe de frequentieverdeling bij zo'n keramisch geval is weet ik niet, maar bij normale domeluidsprekers trekt het afstralend oppervlak bij het toenemen van de frequentie naar de spreekspoel. Het kan dus best wel zijn dat je met de microfoon op zo'n korte afstand en gericht op het midden van het membraan alleen het middenhoog pakt en het tophoog, dat voornamelijk ter hoogte van de spreekspoel wordt afgestraald, verzwakt wordt geregistreerd. Alleen al omdat de afstand dan al een rol speelt. Mogelijk krijg je zelfs uitdoving vanwege inteferentieverschijnselen door de korte maar verschillende afstanden ten opzichte van de verschillende delen van het stralend oppervlak.

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat de meetafstand groot is ten opzichte van de membraandiameter en de golflengten van de weer te geven frequenties.
De meting is gedaan om het verschil tussen een "defecte" en een goede unit aan te tonen. Dat heb ik 2 pagina's terug al gepost:

Afbeelding

Het gaat mij hier dus niet om de absolute frequentieresponse die nodig is om een filter mee te ontwikkelen.

Waarom doe ik dat niet met een meting op 1 meter afstand? Ik heb bij de "defecte" unit de gelegenheid gehad om deze in te kast op te meten bij Ray thuis. Ik heb sedert kort de goede unit in huis en niet de defecte. Het enige dat ik kan vergelijken zijn de closerange metingen omdat die gevrijwaard zijn van beïnvloeding van buitenaf, zoals reflecties en diffractie-effecten.

Als ik de goede unit meet op 1 meter afstand is het resultaat niet vergelijkbaar met de meting van de andere unit in de kast. De kast heeft een baffle van 27cm breed, de losse tweeter heeft een breedte van 8cm. Ik ben met je eens dat een meting op afstand een beter beeld geeft van de werkelijke frequentiekarakteristiek van de unit. MarcoSQ heeft dat hierboven al aangehaald:
MarcoSQ schreef:
Heeft nou echt niemand door dat dit NEARfields waren ? Die vroege hoogafval is bijna zeker volkomen normaal.
Een meetfout die je niet kan vermijden nearfield. Je voldoet niet aan alle voorwaarden om zo'n meting geldig te laten zijn. De werkelijke akoestische output is anders.

Ben er zeker van, dat je in het verre veld vééél meer boven 5kHz meet.
en uit de vorige week gepubliceerde meting op 1 m afstand bleek dat ook:

Afbeelding

Om nog even aan te tonen dat vergelijk met een meting van een losse tweeter op 1 meter afstand geen zin heeft heb ik hem toch even gemaakt:
Xray023.png
Geel is de unit in de kast op 1 m afstand, groen is de losse unit op 1 m afstand.

De karakteristiek in de kast is niet zo dramatisch. De unit valt iets af boven de 18kHz maar dat valt reuze mee. Feitelijk keert de karakteristiek terug naar het referentieniveau op 3 kHz. Ikzelf zal deze terugval niet meer met mijn gehoor kunnen waarnemen. De cavia's bij ons thuis misschien, maar die zal het een bietwortel zijn.

Ik ga gewoon een eenvoudig filter maken waar de kasten mee kunnen werken. Als ze dan een aantal speeluren achter de rug hebben, dan maak ik nieuwe metingen aan de hand waarvan ik het definitieve filter ga samenstellen. Met een beetje geluk zal de ferrofluid zich dan beter verdeeld hebben.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door MarcoSQ »

richard schreef:
Mogelijk krijg je zelfs uitdoving vanwege inteferentieverschijnselen door de korte maar verschillende afstanden ten opzichte van de verschillende delen van het stralend oppervlak.
Da's idd wat ik eerder bedoelde. Zo te zien is Accuton er in geslaagd, om dat membraantje boven 10k nog een heel redelijk stijve zuiger te laten zijn :goedzo:.

Wat me nu trouwens opvalt : de Fs meting van de 'goede' tweeter, zit een redelijk eind ONDER de opgegeven specs. Zo'n 10%. Da's niet erg gebruikelijk.
Vooral dát maakt het verschil met de 'slechte' zo groot; die zit zo'n 10% BOVEN specs, wat echt niet zo gek is met inzettende ouderdom.

Elke tweet afzonderlijk, is niks mis mee (gegeven de beschikbare data).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Geinig die invloed van de baffle, ik had grote facetten op een smalle baffle, dit komt aardig overeen met het hoog uit een losse tweeter. Ray zijn baffle laat duidelijk meer hoog zien. Wie weet is dat klankmatig wel gunstig.

@pappaleo, je kan eventueel het filter uit mijn topic overnemen. Dan zou het ook al gelijk goed moeten klinken...

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Wel apart dat closerange het verschil onder de 1000Hz groot is terwijl op 1 m er onder de 1000Hz weinig verschil is. Zou dit de bafflestep van de tweeter kunnen zijn?

Gr. Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Wel apart dat closerange het verschil onder de 1000Hz groot is terwijl op 1 m er onder de 1000Hz weinig verschil is. Zou dit de bafflestep van de tweeter kunnen zijn?
Dat verschil is er wel. Middel de groene lijn maar eens (tussen pieken en dalen). De pieken en dalen ontstaan door reflecties (bijv. aan de scherpe rand van de tweeter). De meting is onder de 10kHz nietszeggend. En dan kan het zijn dat het level niet helemaal gelijk is omdat er het referentiepunt buiten het bruikbare bereik ligt (ik heb het level nu maar geschat).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Levert leuke interpretatieverschillen op zeg, die metingen.

Helaas heb ik ook de ervaring met een nieuwe Accuton C44 die niet goed was, nieuw. Maar dat is dan ook de enige negatieve ervaring. De meting was compleet anders.

In dit geval denk ik, 30 jaar oud. Wie daar lol in heeft moet maar eens andere 30 jaar oude drivers meten, die zullen ook redelijk ongelijk kunnen zijn. Ik heb veel grotere verschillen gemeten, maar ook regelmatig vrij identieke curves.

Wie een linker en rechter box wel eens heeft gemeten op de luisterplaats weet hoe groot die verschillen zijn. Voor het ontwikkelen van een filter heb je uiteraard graag identiek spul, maar Ray is duidelijk over de financiele mogelijkheden. Ik verwacht dat dit ook wel weer lekker spelend te krijgen is. En een hard cone/dome tweeter hoeft niet vlak te lopen tot 20kHz is mijn mening, bij een rechte afstemming tot 20 kHz klinkt het regelmatig overdreven gedetailleerd. Keramische tweeters zijn van zichzelf al heel erg gedetailleerd, een roll off zou het wat minder puntig kunnen maken. Dit is wel wat anders dan een piek vlak voor de roll off :hide:

Gelukkig is de aanpak van Pappaleo hier erg pragmatisch, hij wil weten wat hij meet zodat hij weet waar hij wel en niet wat aan moet doen. En dat is een gezonde aanpak met een stel old timers die in ere hersteld worden door uit de doosjes gehaald te worden en weer ingezet te worden.

V.w.b. materiaalgebruik... neem een 30 jaar oude mercedes o.i.d. en zoek gerust naar 'goedkoop'' hardplastic, dat ga je vinden :mrgreen:

Wat ik veel opvallender vind is dat Accuton een leverancier van bloempotten heeft gevonden die 30 jaar later ook nog bestaat. Waarschijnlijk een van de betere en betrouwbare partners in kunstof potten. Goed gedaan Accuton :hide: :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Goed verwoord, Wouter. :dank:
We gaan er gewoon weer wat moois van maken. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

MarcoSQ schreef:
richard schreef:
Mogelijk krijg je zelfs uitdoving vanwege inteferentieverschijnselen door de korte maar verschillende afstanden ten opzichte van de verschillende delen van het stralend oppervlak.
Da's idd wat ik eerder bedoelde. Zo te zien is Accuton er in geslaagd, om dat membraantje boven 10k nog een heel redelijk stijve zuiger te laten zijn :goedzo:.

Wat me nu trouwens opvalt : de Fs meting van de 'goede' tweeter, zit een redelijk eind ONDER de opgegeven specs. Zo'n 10%. Da's niet erg gebruikelijk.
Vooral dát maakt het verschil met de 'slechte' zo groot; die zit zo'n 10% BOVEN specs, wat echt niet zo gek is met inzettende ouderdom.

Elke tweet afzonderlijk, is niks mis mee (gegeven de beschikbare data).
Even goed de spec's bekijken Marco. Accuton geeft een resonatiefreq van 700hz op. 1 driver meet dat ook, de ander zit op 900, een toename van 30%!!!!! Hopelijk heeft wat inspeelwerk nog effect.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door MarcoSQ »

Had de dataheet idd niet gedownload. Keek naar de geposte fabrieks-impedantiecurve uit (kennelijk) dezelfde datasheet. Die piek zit heel duidelijk boven 700Hz. Zo'n 740Hz. Dat moet met een nieuwe, goede unit geweest zijn, die binnen specs lag.

Ray's exemplaren zitten iets boven 680, en iets onder 860Hz. Da's -8% en +16% t.o.v. de (door mij misschien verkeerd aangenomen) normaal. 16% is inderdaad iets meer dan ik schatte. Maar of het zo extreem is als jij schetst...Daar hoeven we het natuulijk ook niet over eens te worden ;-).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Accuton geeft een resonatiefreq van 700hz op. 1 driver meet dat ook, de ander zit op 900, een toename van 30%!!!!! Hopelijk heeft wat inspeelwerk nog effect.
Zou je ook in lekentaal kunnen uitleggen wat dat inhoud ?

Anyway, vandaag eens de stoute schoenen aangetrokken en de tweede mid-driver onderhanden genomen.
Na wat overleg met papaleo toch maar eens geprobeerd om de gehele pot te verwijderen.


Waarvan akte :
IMG_1458.JPG
IMG_1459.JPG
IMG_1456.JPG
IMG_1457.JPG
IMG_1460.JPG
De voetplaten beginnen ook al aardig op te schieten, er moeten wel nog een paar lagen olie op voor ik tevreden erover ben.
Het leuke eraan vind ik dat deze tot nu helemaal niets hebben gekost.
Het betonmultiplex is eerder gebruikt geweest en kostte mij nop, het fineer had ik over van mijn LBVS, en lijm en olie was al in huis. :D
Er zijn tot nog toe wel enkele tientallen uren arbeid in gaan zitten, maar daar is het hobby voor...
IMG_1465.JPG
IMG_1468.JPG
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 13 sep 2015, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Goed gedaan Ray, die accuton mid zit nu zo vrij als een vogel in zijn nieuwe compartiment.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pvanlingen »

Zo zie je maar Ray, ik had het al gezegd ze zijn er ook zonder spider.
Dit heeft als voordeel dat je wat makkelijker de ferrofluid er uit kunt halen.
DSC00022.JPG
Die van mij hadden wel een spider.

Paul.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

MarcoSQ schreef:
Had de dataheet idd niet gedownload. Keek naar de geposte fabrieks-impedantiecurve uit (kennelijk) dezelfde datasheet. Die piek zit heel duidelijk boven 700Hz. Zo'n 740Hz. Dat moet met een nieuwe, goede unit geweest zijn, die binnen specs lag.

Ray's exemplaren zitten iets boven 680, en iets onder 860Hz. Da's -8% en +16% t.o.v. de (door mij misschien verkeerd aangenomen) normaal. 16% is inderdaad iets meer dan ik schatte. Maar of het zo extreem is als jij schetst...Daar hoeven we het natuulijk ook niet over eens te worden ;-).
Ik weet niet hoe jij procenten uitrekent maar 700 + 20% is bij mij altijd nog 840, 910 is 30%.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

pvanlingen schreef:
Zo zie je maar Ray, ik had het al gezegd ze zijn er ook zonder spider.
Dit heeft als voordeel dat je wat makkelijker de ferrofluid er uit kunt halen.
DSC00022.JPG
Die van mij hadden wel een spider.

Paul.
Als ik de foto's zo eens bekijk, zie ik eigenlijk geen sporen van ferrofluid op de spreekspoel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Als ik de foto's zo eens bekijk, zie ik eigenlijk geen sporen van ferrofluid op de spreekspoel.
Dat zou een natuurkundig wonder moeten zijn.
Ze hebben dan ook twee jaar ondersteboven gelegen... :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Als ik de foto's zo eens bekijk, zie ik eigenlijk geen sporen van ferrofluid op de spreekspoel.
Dat zou een natuurkundig wonder moeten zijn.
Ze hebben dan ook twee jaar ondersteboven gelegen... :shock:
Niet elk bestanddeel van ferrofluid is magnetisch Ray.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door MarcoSQ »

Netjes gedaan Ray! Ziet er gelijk al een stuk knapper uit ! En 'wij' ons maar zorgen maken, of de boel wel heel blijft ;-).

@DS23 : Ik geef al aan dat ik misschien een verkeerde aanname deed, en jij schopt nog ff na ? Als je het nog eens rustig leest zie je : Numerieke waarden had ik niet gezien. Grafiek uit de spec sheet geeft 740Hz aan. 740*1.16 is zeg 860Hz. Niks mis met het rekenen. Hooguit wat verwarring over wat nou de 'normale' Fs zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Dank je, Marco. ik doe m'n best... :dank:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Maar is de verdachte tweet nou al eens in huize Leo gearriveerd?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Maar is de verdachte tweet nou al eens in huize Leo gearriveerd?
Wat wil je daarmee bereiken?
Ik heb van allebei een close range meting gedaan en in het gebied waar ze ingezet zullen worden verschillen ze niet heel dramatisch.

Mochten er hoorbare verschillen ontstaan tussen links en rechts -wat ik overigens niet geloof- dan kan ik altijd één van beide filters van een kleine mod voorzien.

Je begrijpt natuurlijk wel dat er in dit geval geen nieuwe accutons aangeschaft kunnen worden en dat het bouwen van een andere kast (voor een ander type tweet) ook niet echt een optie is. Dus doen we het met de spullen die we hebben en ik heb er vertrouwen in dat dat best goed gaat komen.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 13 sep 2015, 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Beide nog wat meer laten inspelen en daarna onder exact dezelfde condities opmeten. Eigenlijk zou ik dit ook even voor de mids doen.

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Inspelen en kijken of de resonantie naar beneden gaat....... Lijkt me toch wel een fundamentele issue.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Op zich is dat eventuele verschil wel te compenseren in het filter natuurlijk. Maar inderdaad, hier ben ik ook benieuwd naar. Dus even langs bij Ray, stukkie taart eten en daarna thuis alle units aan het sap hangen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Leeuwarden »

Persoonlijk zou ik nooit verschillende filters in 1 set speakers willen hebben. M.i. een noodsprong.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Het hele leven is een noodsprong...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”