T-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JuuL

Bericht door JuuL »

Jeroen, probeer gewoon wat dingen uit en ga meten met je scope (of luisteren) wat helpt. Die dingen die Rudy mij heeft aanbevolen heeft me erg geholpen.

Je zou een dikkere massakabel kunnen gebruiken, maar volgensmij heb je al een dikke 8).

Probeer eens wat hij doet als je de preamp loskoppelt en de ingang van je versterker kortsluit, dan weet je het zeker (wat Rudy zei).

O ja, probeer eens zonder volumeregelaar.
ik heb bij mij gemeten dat het meeste ruis daarvandaan kwam.

edit lol Rudy was me voor

/edit2
Je weet dat je met de duurste kabels nog steeds aardlussen en etc kan krijgen he? ;) En die hebben ook een weerstand.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat is de zin van die experimenten? Wordt het daar beter van?

Experiment 1: ik sluit de Rotel eindversterker aan en zet mijn pre-amp uit zodat ik alleen het kabeltje hoor. Ruis vrijwel onhoorbaar.

Experiment 2: ik sluit de T-amp aan en de pre-amp staat weer uit. Veel meer ruis.

Deze experimenten zijn voor mij afdoende en geven mij zekerheid dat de T-amp meer ruist dan de Rotel. En verder interesseert het mij inderdaad niet want het ruisniveau is nog steeds onhoorbaar op mijn luisterplek.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 29 jun 2005, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beste Jeroen,

De ruis is ook afhankelijk van de impedantie van de bron die hem aanstuurt. Dus als je pre-amp uit staat of niet aangesloten is, stuur je met een hele hoge impedantie aan -> meer ruis.

Sluit je de ingang van je eind kort dan stuur je met een hele lage impedantie aan -> minder ruis. De vraag is of het dan nog zoveel verschil maakt.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Beste Pjotr,

Nogmaals, ik verander slechts één parameter in het vergelijk. Ik verwissel de ene eindversterker met de andere. Ze worden beide laagohmig aangestuurd door het actieve filter tussen pre en eind amp.

Verder dit, voor de zoveelste keer: Pre-amp power uit: actief filter hoogohmig aangestuurt, minder ruis :wink: . Druk ik op het power buttontje, pre-amp gaat aan, actief filter laagohmig aangestuurt, ruis neemt toe! Pre-amp ruist minstens zo hard dus als eind amp. Ruist zelfs harder dan die openhangende hoogohmige afgesloten kabeltjes van uitstekende kwaliteit.

Wat wel een verschil kan maken, is dat de Rotel wellicht niet een inverterende ingangsbuffer heeft en de T-amp wel. Daardoor staat er bij de T-amp altijd 20k Ohm in de signaalweg. Ook met kortgesloten ingang, als ik daarvoor de moeite zou willen nemen. Maar ik luister liever naar muziek dan naar een kortgesloten ingang.

En nou houd ik erover op. Ik wacht liever op anderen die ook hun T-ampjes werkend hebben gekregen om hun ervaringen mee te beleven.

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 29 jun 2005, 19:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Ach ja, wat je niet weet, wat niet deerd zekers.

Have fun.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank je. Blijf me overigens wel verbazen over het feit dat mijn simpele manier van versterkers verwisselen niet geaccepteerd wordt als valide test.
JuuL

Bericht door JuuL »

Als je goed wilt vergelijken moet je bij beide de ingang kortsluiten

Binnekort ook maar eens aan amp beginnen. Zie er wel beetje tegenop dat SMD solderen... :roll:

En Jeroen, intern (dus in je behuizing) hangen kabeltjes naar je connectoren. Als je die niet kortsluit zijn dat gewoon antennes. (Ga maar eens meten!)
Als bij de ene het kabeltje langer is dan bij de andere amp heb je meer storing.
En ze hoeven maar heel kort te zijn om al wat op te pikken!
En tja ik hoef niet te zeggen dat dit x aantal wordt versterkt...

/edit
Kom op Rudy iets minder sarcastisch :oops:
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 29 jun 2005, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Waarom zou het ook, tis niet dat je weet hoe de massa gekoppeld worden in de andere amp, daarom dat "sommige" mensen hier ook suggereerden om te zien of het probleem in de amp lag of in de groundloops ernaar toe, maar dat boeide je blijkbaar niet.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
Wat is de zin van die experimenten? Wordt het daar beter van?
Door dit soort dingen zijn mijn tweeters laatst met testen wel doodstil geworden, terwijl er eerst zowat een waterval uit kwam, kan ook mooi zijn :D. Maar begint wel te vervelen.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Jongens, we luisteren toch niet naar onze amp het de ingangen kortgesloten... Derhalve lijkt me Jeroens test tot op zeker hoogte zeker niet verkeerd.

Zo. ik heb nu de koeler erop zitten, en ga nu alles weer netjes aalsuiten.. hopen dat het deze keer wel lukt..
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Kom op Rudy iets minder sarcastisch :oops:
Zit ik niet mee, ben ik inmiddels gewend van Rudy.

Rudy, ik heb even je test toch maar gedaan. Is natuurlijk kleine moeite :lol:

Uiteraard was de ruis minder met kortgesloten ingangen. Maar hij is natuurlijk gespecificeerd op 102 dB en dat komt aardig overeen met wat ik hoor in toename met de pre-amp erop die 10 dB harder ruist, zeker gezien het feit dat ik de input stage 1.8 x heb gemaakt ipv 1 x waarop die spec van 102 dB is gebaseerd. Maar zoals je misschien ook al wist is de Rotel 116 dB en dus muisstil (maar klinkt toch echt minder dan die mooie T-amp). En blijkbaar zit de Hypex UCD ook op een hoger niveau als die 102 dB.

Ok jongens, bouwen nu maar! Deepspace, ik duim met je mee!

Groetjes, Jeroen
voodooless
Contacteer:

en zoals altijd kloot ik met die piep kleine veel te dicht bij elkaar staande gaatjes :( super irri!
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

jeroen_d schreef:
Blijf me overigens wel verbazen over het feit dat mijn simpele manier van versterkers verwisselen niet geaccepteerd wordt als valide test.
Ja maar ja maar

:lol:
voodooless
Contacteer:

hoehoe :D:D:D::D::D:D:D:D:D:D:

Het 2e exemplaar doet het!

Eerste vergelijking met de Prasound:

- Parasound heeft een hogere gain, bij zelfde input, een stuk meer volume. Maar dat kan ik natuurlijk nog aanpassen als ik wil, en maakt op zich ook niks, uit, want de pre-amp die ik wil maken kan dat ook mooi compenseren.
- Ik heb nu: Parasound op rechts, T-amp op links. Hoor eigenlijk niet echt een verschil. Maar dat ga ik nog ff verder onderzoeken natuurlijk ;) Ik vermoed dat het hoog van de T-amp wat zachter is. Wat ik mooier vind weet ik eigenlijk niet precies, in denk Parasound wat dat betreft. Kan overigens ook het ingangs en uitgangs filter zijn. Ik zal die elko's en bruine condensators met wat fatsoendelijks vervangen. Bij de Bass ben ik niet echt zeker. Het lijkt of de T-amp een wat mooiere geeft, maar ook hier ben ik me niet zeker. Verschillen zijn echt heel minimaal.
- ruis: Met het oor tegen de tweeter hoor je een beetje ruis. Voor de parasound geldt het zelfde, alleen is die ruist misschien een tikkeltje harder. De snubbers in de voeding doen dus misschien hun werk erg goed :)
- Power test heb ik nog niet kunnen doen. Parasound zal hier vast winnen. Die kan 5 tot 6 maal zoveel stroom trekken per kanaal, maar ik denk dat de T-amp prima zal voldoen. Heb hem net ff een beetje opengedraait, en dat ging prima. En idd, het koellichaam blijft gewoon ijskoud (heb de chip er mooi met zilver koelpasta en moertjes ertegenaan geschroeft).

Conclusie tot nu toe: Prima ding :)
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 29 jun 2005, 22:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zie je wel: Oefening baart kunst. Doet ie het ook goed? :lol:
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

deepspace schreef:
hoehoe :D:D:D::D::D:D:D:D:D:D:

Het 2e exemplaar doet het!

Hoera, zet eens wat harder dan kunnen we het allemaal horen :wink: :wink:
voodooless
Contacteer:

Bergrans schreef:
Hoera, zet eens wat harder dan kunnen we het allemaal horen :wink: :wink:
Mja, ouders kwamen al naar boven dat het zachter moest.... Moet toch eens snel op mezelf gaan wonen ;)

Maar nu dus nog uitvinden waarom de eerste het niet doet... Taakje voor volgende week.

Op dit moment luister ik dus zu (ja, met kroko's voor de voeding :P ):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 29 jun 2005, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Gefeliciteerd jongen!! :lol:

Dat is mooi handig voor je, kun je mooi spanningen meten en vergelijken tussen die 2 amps ;).
voodooless
Contacteer:

Helaas niet, amp 1 mist namelijk onderdelen nu ;)

Koeling wordt btw nu wel een beetje handwarm. Niks schokkends ofzo...
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ha, dat is mooi deepspace! Wel vergelijken door beide in stereo te beluisteren hoor!

Wat die ruis betreft, uiteraard praat ik ook over oor vlakbij de tweeter in alle gevallen. Werd nogal heftig op gereageerd dat ik zei dat ie harder ruiste dan de Rotel. Alles is relatief :wink: .

Wat de klank betreft, met name het hoog, dat wordt mooier na inspelen let maar op. Het wordt steeds zachter van klank. En die elco's absoluut vervangen, het hoog begint pas echt echt te klinken bij MKP kwaliteit, MKT is al niet goed genoeg in de signaalweg. Die bruine dingen vervangen maakt waarschijnlijk niet al te veel uit, resultaten iig moeilijk voorspelbaar. Zou je gewoon een aantal verschillende caps moeten gebruiken. Ikzelf laat het maar gewoon zo.

Veel plezier, ik hoop dat je de eerste ook nog aan de praat krijgt anders wellicht een mailtje naar Jan voor garantie als je gewoon domme pech blijkt te hebben gehad.......

Groetjes, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 29 jun 2005, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Valt mee,
Ik heb mijn spul ooit zo beluisterd:
/testsetup2.JPG
;)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
En die elco's absoluut vervangen, het hoog begint pas echt echt te klinken bij MKP kwaliteit, MKT is al niet goed genoeg in de signaalweg.
Heb je hier een duidelijk verschil in gehoord dan? Ben daar wel benieuwt naar :).

/edit
@ deepspace, die blauwen die ik in mijn filter heb zitten. Poloypropeen, dat zijn ook wel goeien volgensmij.

/edit2
Miss wel handig als ik eerst die versterker in elkaar zet, ivm garantie -stel dat er iets stukgaat-. Om nou over een paar maanden te gaan vragen over garantie...:roll:
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 29 jun 2005, 23:18, 3 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Ha, dat is mooi deepspace! Wel vergelijken door beide in stereo te beluisteren hoor!
Dank. Ga ik ook nog wel doen hoor ;)
Wat die ruis betreft, uiteraard praat ik ook over oor vlakbij de tweeter in alle gevallen. Werd nogal heftig op gereageerd dat ik zei dat ie harder ruiste dan de Rotel. Alles is relatief :wink: .
Tuurlijk, maar de Parasound heeft een S/N ratio van 110 dB, dat is wel ff flink wat meer dan de 100 dB van de T-amp. En toch, het verschil is nouwelijks aanwezig en misschien zelfs in het voordeel van de T-amp..
Wat de klank betreft, met name het hoog, dat wordt mooier na inspelen let maar op. Het wordt steeds zachter van klank. En die elco's absoluut vervangen, het hoog begint pas echt echt te klinken bij MKP kwaliteit, MKT is al niet goed genoeg in de signaalweg.
Hmm, volgens mij zijn er voor dit soort laag voltage dingen toch betere oplossingen te vinden of niet?
Veel plezier, ik hoop dat je de eerste ook nog aan de praat krijgt anders wellicht een mailtje naar Jan voor garantie als je gewoon domme pech blijkt te hebben gehad.......
Daar ga ik zeker achteraan, want ik heb ze straks echt allemaal nodig!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@ Juul. Ja het verschil is duidelijk. Elco's is gewoon uit den bose voor het hoog. MKT is acceptabel, maar klinkt mat vergeleken met MKP. Zo ongeveer het verschil tussen Rotel en T-amp :lol:

Ik heb ook duurdere caps geprobeerd en heb 6.8uF MKP Plus voor mijn tweeters staan. Deze staan hoog aangeschreven qua geluidskwaliteit. Maar eerlijk gezegd kan ik in een blinde test niet het onderscheid horen met standaard MKP QS 400V. En dat heb ik nu dus maar op de ingang van de T-amp staan, het vervelende is ook vooral in dit geval dat die MKP Plus meer dan tweemaal zo groot zijn :shock: .

Het kan natuurlijk zijn dat ik het verschil in resolutie nooit heb gehoord vanwege de beperkingen van Rotel, dus ik ga de blinde test nog wel eens een keertje overdoen tussen MKP standaard en MKP Plus. Tony Gee geeft de standaard een 6 en de Plus een 9 qua geluidskwaliteit. Mijn initiele reactie was hetzelfde maar het verschil verdween toen de MKP Plus waren ingespeeld. Vreemd maar waar. Wordt vervolgd :? .

@ deepspace: het verschil zou 8 dB moeten zijn (102 tov 110 dB) dus de T-amp zou echt harder moeten ruisen dan je parasound. Vergeet niet dat je blijkbaar veel lagere gain van de T-amp het verschil in ruisvermogen op je speakers minimaal kan maken.

Groetjes, Jeroen
Rudy

Bericht door Rudy »

Het probleem komt pas boven als ie zen 2kanalen aansluit.

Als ie ze alletwee werkende heeft moet ie maar eens een vergelijking doen stereo versus dubbel mono. ( als ie tenminste zen ground losmaakt van de kast die aan de chip zen koelvlak hangt )

Verschil in gain tussen die twee is trouwens geen 8dB, en kun je trouwens zo simpel niet uittellen omdat het niet zeker is dat beide van zelfde ingang niveau vanuit gaan.

Trouwens, wie weet er te vinden hoeveel de s/r is van een ucd, want dat verstoppen ze blijkbaar zeer goed ( reden ? ).

Succes trouwne smet je tweede :wink:

Groetjes
Rudy
Plaats reactie