Herbouwen van een UCD180HG met HxR

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Als je geen reactie krijgt, kan het eraan liggen dat Jos de regelingen niet meer levert. Ik hoorde gisteren dat hij alles heeft overgedaan naar Guido Tent (die dik 50 euro meer vraagt voor de regeling).

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Tot op heden geen reactie... Dus ik vrees inderdaad dat Jos ermee gekapt is. Das wel zonde !!
Dan maar een potentiometer met motor dertussen gooien :? . Want zeg nu zelf, een amp met volume regeling die tikt/plopt. Das wel verre van high-end of zelfs hi-fi.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik geef je groot gelijk. Kijk anders eens op die andere site met mooie remote oplossingen. Ik weet hem nu even niet, maar als je niet weet welke ik bedoel, zoek ik hem voor je op. Die hebben ook een oplossing voor ingangskeuze.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Ik geef je groot gelijk. Kijk anders eens op die andere site met mooie remote oplossingen. Ik weet hem nu even niet, maar als je niet weet welke ik bedoel, zoek ik hem voor je op. Die hebben ook een oplossing voor ingangskeuze.

Groeten,
Mischa
Op Ebay Duitsland zijn er Alps motorpots te koop voor een leuke prijs ( rond de 22 euro ), Elektuur gaat volgende maand een IR besturing voor deze motorpots publiceren :). Ik weet niet of er ingangsselectie zal bijzitten.
Elektuur schreef:
AFSTANDSBEDIENDE VOLUMEREGELAAR

Steeds meer apparaten in huis kunnen met behulp van een afstandsbediening worden bestuurd.

Bij hoogwaardige audio-apparatuur is het vooral handig als je het volume op afstand kunt regelen. Bij high-end en zelfbouw-apparatuur is dat vaak (nog) niet het geval. Volgende maand beschrijven we een schakeling die gebruik maakt van een hoogwaardige motorgestuurde Alps-potmeter. De bijbehorende elektronica zorgt ervoor dat deze potmeter kan worden aangestuurd met behulp van iedere RC5-compatibele afstandsbediening.
Verder staat iets Texas Instruments PGA2310 gebaseerd ook op de planning :D ( samples zijn net toegekomen met FedEx )
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Hmm voor die prijs kan je niet sukkelen :). Heb jij er al besteld ? Of iemand die je kent die ervaring met die Chinezen heeft.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Volgens mij zijn er hier op het forum mensen die hier besteld hebben. Ik zelf nog niet. Ik verkeer nog in de illusie dat mijn JvE wel goed is. Ik ga er tenminste vanuit.

Groetjes,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

mischa72 schreef:
Volgens mij zijn er hier op het forum mensen die hier besteld hebben. Ik zelf nog niet. Ik verkeer nog in de illusie dat mijn JvE wel goed is. Ik ga er tenminste vanuit.

Groetjes,
Mischa
Ja ik denk de mijne ook, want ik had voor de "gein" :shock: hem eens helemaal losgekoppeld van de DAC en de DAC voeding, en van het sterpunt losgehaald. Heb ik opeens een vrij luide groundloop met 50hz/100hz brom. Volgens mij zit dat daar nog niet helemaal goed !! Ik ga eerst proberen die loop weg te krijgen, als dat lukt dan weer aansluiten met de DAC, nog steeds goed, de LM buffer er weer tussen. Joepie weer solderen :roll:.

EDIT: ik weet echt niet wat er aan de hand is met die Jve... Nu is volume 32 luider dan 33 ( valt me nu pas op ) en worden stemmen iets platter op 33. Het is wel niet met alle nummers gewaar te worden...

Ik denk dat ik niet meer met de Jve voortga. Dat ding heeft me al genoeg stress bezorgd...
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zit er mss een defect relais in de JVE?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ik ben deruit, die relaisgestuurde regeling gaat eruit. Komt een regeling met een PGA2310 in de plaats. Of die van Mischa's site, diyclub.biz of heel misschien de Audio Link uit Elektuur april-mei '04. Maar dan wel met 1 knop voor ingangsselectie ipv 8 en een rotary encoder ipv + en - knopje
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

fluppie schreef:
Ik ben deruit, die relaisgestuurde regeling gaat eruit. Komt een regeling met een PGA2310 in de plaats. Of die van Mischa's site, diyclub.biz of heel misschien de Audio Link uit Elektuur april-mei '04. Maar dan wel met 1 knop voor ingangsselectie ipv 8 en een rotary encoder ipv + en - knopje
die kan ik je aanraden !
ik heb hem zelf ook opgebouwd (wel op gaatjesprint, printen kopen doe ik niet aan mee :D). Muisstil en een érg goede regeling (met nuldoorgangsdetectie zodat je geen klikjes hoort).
Ik wil deze monteren in mijn geïntegreerde versterker (tezamen met P3A van Rod Elliot :wink: )

Als je even het elektuur forum bekijkt merk je dat ik een topicje lopen heb over de Audio link, waarbij ik hem werkend gekregen heb met rotary encoder.

veel succes :!:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

xbake schreef:
Als je even het elektuur forum bekijkt merk je dat ik een topicje lopen heb over de Audio link, waarbij ik hem werkend gekregen heb met rotary encoder.
Omdat ik met dezelfde volumeregeling aan de gang ga heb ik als backup ook even het topic op het Elektuur forum erbij gezocht. Je moet je even aanmelden, maar dan krijg je ook een bak informatie:

http://www.elektor.nl/forum/forum/algem ... 8128.lynkx

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Hee das leuk ! Xbake, heb je al foto's van je Audio Link ?

Ik heb net in hongkong ( diyclub ) wat besteld:
- Motorgestuurde potentiometer met IR en ingangskeuze
- Cs3310 volumeregeling ( waar de cs3310 er natuurlijk direct uitgaat en een pga2310 erin )
- Cdrom remote control ( kan ik van een cdrom drive een cd speler maken ) met daarachter de gemodde hongkongdac.

Als die regeling met PGA2310 bevalt dan bouw ik de audio link :).

Ik weet weer wat doen de komende tijd ;).
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

even een korte uitleg:
alles is opgebouwd op gaatjesprint. het mag mss niet zo proper zijn als die printen van elektuur, maar ik spaar er toch een mooie 40€ mee uit :shock: . De microcontroller kan je ook aankopen bij elektuur voor het mooie bedrag van 46€ [-X , of zelf programmeren! Overigens kan je nieuwere software (V1.1) downloaden van de website van de ontwerper:

http://www.dh3ben.de/html/electronics/e ... ndex.shtml

Bediening geschiedt niet via drukknoppen, maar via een 1x12 (ingesteld op 7) draaischakelaar voor de 7 ingangen te selecteren, en een rotary encoder voor het volume. Hierbij is gebruik gemaakt van een speciaal IC, nl. de LS7183. Die kan je samplen als je wil [-o<

enige aanpassing aan het schema zelf is dat ik in de uitgangen van de PGA2311 een 100ohm weerstand geplaatst heb. dit zou de stabiliteit ten goede komen. Ook, zoals beschreven in het artikel, komt er een RC filter aan elk van de ingangen (470ohm // 2n2). Alle onderdelen komen van conrad.

Ik wil, indien interesse, beide artikels van elektuur (Audio link deel 1 en deel 2, pdf-formaat) beschikbaar stellen hier op het forum. :idea:

mvg, bert
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je hebt een PB.

Mooi hoor trouwens :shock:

Waarom heb je trouwens voor de verbinding tussen de 2 etages gebruik gemaakt van snoer? Was het niet mooier geweest als je hier 6 stukken massieve electriciteitsdraad (geïsoleerd natuurlijk) van boven naar beneden zou hebben getrokken?

Voor de rest ziet het er goed uit en als jij er ook nog tevreden mee bent is dat natuurlijk nog mooier. Ik hou jouw oplossing ook in gedachten, omdat ik het tweelingbroertje van de regeling van Flup hier heb liggen. Maar eens kijken of die bij mij ook rottig gaat doen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

@ mischa: u heeft mail :mrgreen:

ivm copyright zet ik het artikel best niet hier op het forum. nuja, wie het wil heeft me maar is te pm'en :wink:

@fluppie: de foto's staan op flickr, maar ik zal even kijken om ze op deze server hier te uppen. wist zelfs niet dat dit kon :oops:

De verbinding tussen de 2 printjes was tijdelijk om het geheel even te testen. Ik zal kijken of ik hier nog wat elektriciteitsdraad vind :arrow:

mvg, bert
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

fluppie schreef:
Hee das leuk ! Xbake, heb je al foto's van je Audio Link ?

Ik heb net in hongkong ( diyclub ) wat besteld:
- Motorgestuurde potentiometer met IR en ingangskeuze
- Cs3310 volumeregeling ( waar de cs3310 er natuurlijk direct uitgaat en een pga2310 erin )
- Cdrom remote control ( kan ik van een cdrom drive een cd speler maken ) met daarachter de gemodde hongkongdac.

Als die regeling met PGA2310 bevalt dan bouw ik de audio link :).

Ik weet weer wat doen de komende tijd ;).
Ik vind die site van diyclub zo summier.. :x
Je moet naar de reviews van klanten gaan wil je wat info over een product te weten komen.. Die volumeregeling e.d. vind ik wel heel interessant, maar zo vind ik het tamelijk 'blind' kopen..

Ben benieuwd wat je bevindingen zijn :wink:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

ik heb er ook nog voor gekeken, zo'n gemotoriseerde ALPS.
maar de laatste maanden kwamen er een aantal mensen naar mij met het probleem dat hun volumepot kraakte.. eens de potmeter open kwam ik erachter dat de contacten niet vuil, maar 'weg' waren.. allen waren ALPS.
ook al zijn ze gemotoriseerd of van ALPS, het zijn en blijven potmeters. de dag van vandaag is er m.i. wel beter te krijgen =D>

bovendien kan je de PGA2311 samplen.. nu heb je helemaal géén redenen meer om er een geen voorversterker rond te maken :P
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

maar zo vind ik het tamelijk 'blind' kopen..
Voor dat geld :). Nee serieus. Voor deze knaken maakt het mij niet uit of hij wel of niet werkt. Zolang de software goed is ben ik blij.
alles is opgebouwd op gaatjesprint. het mag mss niet zo proper zijn als die printen van elektuur
In dit circuit is een PCB puur looks. Het audio gaat de IC in en uit.
Audio technisch zal het dus absoluut niks uit maken.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Soundexcel schreef:
...In dit circuit is een PCB puur looks. Het audio gaat de IC in en uit.
Audio technisch zal het dus absoluut niks uit maken.
Enkel het ground plane misschien ?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

de 'baantjes' waar effectief een audiosignaal doorloopt zijn erg kort gehouden; ik heb em getest en hij is oorverdovend stil :shock: , dus zo'n vaart zal het allemaal wel niet lopen.

ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen en ervaringen :!:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Check die automatisch zekering ! :P

Mooi ding man, ben al een tijd van plan zoiets dergelijks te bouwen.
Zeker de draaischakelaar ipv knoppen is ook een verbetering.


Als je zoiets maakt met een goede amp erbij heb je gewoon een giga goede professionele versterker thuis staan :d
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

is eigenlijk een impulsrelais :P
ik wil m'n versterker met één drukknop (net besteld bij conrad nog, zo'n vandaalbestendige met led-ring) aan en uitzetten.
Er komt ook nog een tijdsrelais bij met een 47ohm / 50W weerstand als softstart voor de grote transfo. :wink:

ik heb mn eindversterker nog niet gehoord, maar lees veel positiefs over P3A van Elliot :) . ik post meer als er vorderingen zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

die naam zocht ik jah, kwam er even niet op :wink: 8)

ben benieuwd naar je eindresultaat :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

ik wil graag ook nog een goedklinkende koptelefoonversterker inbouwen. Ik heb hier wel een externe staan met buizen, maar ik wil voor een keer een complete geintegreerde versterker maken.

heeft iemand ervaring met Project P113 van Rod Elliot ?

http://sound.westhost.com/project113.htm

De overige onderdelen zijn ondertussen ook binnen van conrad. Er komt nog een clipping indicator ook op (één ledje op de front). more to come :wink:

Bert
Plaats reactie