Pagina 6 van 9
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: do 04 okt 2012, 21:46
door rikpost
Je kunt zo inderdaad mooi zien wat je doet , ik ga er mee aan de slag
Bedankt voor zo ver!

Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: vr 02 nov 2012, 22:03
door rikpost
Ik ben nog wat met Arta aan het stoeien geweest .
En heb een door groundsound aangestuurde monitor gemeten .
Zou dit een beetje reälisties beeld kunnen zijn.
Ik hoor graag suggesties en of wijzigingen aan instellingen ED

Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 03 nov 2012, 19:15
door b_force
Suggestie:
Gebruik een Hann(ing) tijdvenster ipv Uniform.
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: zo 04 nov 2012, 9:26
door rikpost
Hallo B Force
Hij staat toch op Hanning ?
Bij uniform kan ik wel % van het venster invullen invullen maar .
Of zie/begrijp ik het niet ?
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: do 08 nov 2012, 23:10
door b_force
Nee, IR window moet op Hanning staat. (je hebt het nu over signaal window)
Iets van 25% voor algemeen gebruik.
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: do 08 nov 2012, 23:47
door rikpost
oke thanks!
Het valt niet mee om begrijpelijke info op het web te vinden omtrend FFT .
Ik heb nu wat informatie gevonden op musicexact.nl .
Misschien brengt dat wat meer licht .
Gr Rik
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 10 nov 2012, 1:14
door b_force
Dat komt omdat FFT eigenlijk nogal ingewikkeld is (en voornamelijk wiskundig).
Er zijn wel wat praktische artikelen te vinden als je zoekt op "time window".
Even simpel gezegd gebruik je een uniform/rechthoekig tijdvenster enkel wanneer signaal daar precies in past of wanneer signaal echt uitdooft naar nul.
Praktisch gezien haal je dat niet heel vaak, dus kun je beter een Hanning venster gebruiken.
Maar misschien is dat al teveel jargon....

Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 10 nov 2012, 11:59
door rikpost
Naar ik begrijp komen de fouten als het singnal in het volgende tijdvenster niet aansluit op het vorige .
Men spreekt dan over leakage .
Correct me if i am wrong.
Kun je nog wat zeggen over de FFT sampling Rate T.A.V punt voor het meten met verschillende frequenties?
En tja de formules zeggen mij helaas niet zo veel ,en dat gaat mij op korte termijn ook niet lukken .
Wel weet ik graag een beetje de theorie achter de keuze van de instellingen.
Onder het mom je hoeft het niet te kennen om het te kunnen
Enigsinds dan
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 10 nov 2012, 13:01
door Pjotr
rikpost schreef:
En tja de formules zeggen mij helaas niet zo veel ,en dat gaat mij op korte termijn ook niet lukken .
Wel weet ik graag een beetje de theorie achter de keuze van de instellingen.
Onder het mom je hoeft het niet te kennen om het te kunnen
Enigsinds dan
Het ARTA manual is daarvoor een goed begin. Daarin staat veel theorie al uitgelegd. Begin daar eens mee. Het mooie van dat manual is dat het zo geschreven is dat je die "onbegrijpelijke" kost ook kunt overslaan om toch goed met ARTA te kunnen werken.
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 10 nov 2012, 14:58
door Henkjan
Pjotr schreef:Het ARTA manual is daarvoor een goed begin. Daarin staat veel theorie al uitgelegd. Begin daar eens mee...
ik ga t ook maar eens proberen, eens zien of ik 27 jaar later bij de 2e poging FT wel ga begrijpen
(toen ik studeerde volgde ik t vak "proces dynamica", waarbij de docent een paar keer de term Fourier liet vallen, waarna er wat gemompel in de zaal was; docent maakt opmerking "oh, ik begrijp dat niet iedereen bekend is met Fourier Transformaties" waarna hij probeerde dat voor de koffiepuze dat nog ff uit te leggen; gevolg: de zaal was een stuk leger na de pauze (net als ik besloten meerdere een ander keuze vak te kiezen
))
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 10 nov 2012, 15:07
door rikpost
Henkjan schreef:Pjotr schreef:Het ARTA manual is daarvoor een goed begin. Daarin staat veel theorie al uitgelegd. Begin daar eens mee...
ik ga t ook maar eens proberen, eens zien of ik 27 jaar later bij de 2e poging FT wel ga begrijpen
(toen ik studeerde volgde ik t vak "proces dynamica", waarbij de docent een paar keer de term Fourier liet vallen, waarna er wat gemompel in de zaal was; docent maakt opmerking "oh, ik begrijp dat niet iedereen bekend is met Fourier Transformaties" waarna hij probeerde dat voor de koffiepuze dat nog ff uit te leggen; gevolg: de zaal was een stuk leger na de pauze (net als ik besloten meerdere een ander keuze vak te kiezen
))
Dat bedoel ik ! en dan heb jij nog gestudeerd
Pjotr schreef:rikpost schreef:
En tja de formules zeggen mij helaas niet zo veel ,en dat gaat mij op korte termijn ook niet lukken .
Wel weet ik graag een beetje de theorie achter de keuze van de instellingen.
Onder het mom je hoeft het niet te kennen om het te kunnen
Enigsinds dan
Het ARTA manual is daarvoor een goed begin. Daarin staat veel theorie al uitgelegd. Begin daar eens mee. Het mooie van dat manual is dat het zo geschreven is dat je die "onbegrijpelijke" kost ook kunt overslaan om toch goed met ARTA te kunnen werken.
Hallo Peter.
Het manual heb ik er wel bij gepakt uiteraard .
Daar staat wel waar je wat in kunt vullen maar niet waarom .
Maar goed utieindelijk zullen alle stukjes van de puzzel wel in elkaar vallen .
Het is ook nog allemaal relatief nieuw voor mij.
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 10 nov 2012, 20:32
door Pjotr
b_force schreef:
Er zijn wel wat praktische artikelen te vinden als je zoekt op "time window".
http://www.google.nl/#hl=nl&sclient=psy ... 66&bih=928
Kun je wat preciezer zijn Bart...? Je komt erg veel te weten over transport op die manier maar toch weinig over speakermetingen.
B.t.w. Op het forum van Parts Express staat een goede stap voor stap handleiding voor het doen van gated metingen met ARTA:
http://techtalk.parts-express.com/showt ... A-A-How-To
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 10 nov 2012, 23:35
door b_force
Qua zoektermen bedoel je?
Pfoe, dat is alweer een hele poos geleden.
Ik meende dat het zo te vinden was.
Anders iets van "time window hanning" of "time window uniform", "time window fft".
Dan moet je zeker de goede kant op komen
Er zijn bv praktische handleidingen te vinden van kant-en-klare FFT analysers, zoals:
http://www.physik.uni-wuerzburg.de/~pra ... /ANO14.pdf
Het is overigens jammer dat in ARTA niet meer type vensters gekozen kan worden en dat ze niet visueel zijn zoals in HOLMimpulse.
Zeker een Flat Top kan af en toe best handig zijn.
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 10:46
door Pjotr
Ik bedoelde natuurlijk een directe link naar een goed artikel
b_force schreef:
Het is overigens jammer dat in ARTA niet meer type vensters gekozen kan worden en dat ze niet visueel zijn zoals in HOLMimpulse.
Zeker een Flat Top kan af en toe best handig zijn.
Waarom kan dat handig zijn? Lijkt mij alleen maar nog meer verwarrend.
Normaliter gebruik je een z.g.n. "Half Hann" window. Dat geeft de minste rimpel in de frequentie responsie maar geeft ook wat minder resolutie, in ARTA is dat het Hann 50%. Windows die wat langer recht lopen voor ze afvallen geven wat meer resolutie maar ook meer rimpel in de frequentie responsie met een uniform (rechthoekig) window als andere uiterste. Probeer maar met een loop-back meting.
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 16:40
door rikpost
B.t.w. Op het forum van Parts Express staat een goede stap voor stap handleiding voor het doen van gated metingen met ARTA: http://techtalk.parts-express.com/showt ... A-A-How-To[/quote]
Daar kan ik wel wat mee
Bedankt voor de tip .
Nu eerst maar eens kijken waar die hoge ruisvloer vandaan komt als ik de Phantoom voeding aan zet .
Had ik eerst niet
Al gevonden !
Het rechter kanaal stond op gitaar input ,die veel gevoeliger is en de volume mixer stond open .
Waarom ik dan ruis krijg als ik de phantoom voeding aan zet is mij een raadsel .
Maar het is in ieder geval weg nu

Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 18:11
door b_force
Pjotr schreef:Ik bedoelde natuurlijk een directe link naar een goed artikel
b_force schreef:
Het is overigens jammer dat in ARTA niet meer type vensters gekozen kan worden en dat ze niet visueel zijn zoals in HOLMimpulse.
Zeker een Flat Top kan af en toe best handig zijn.
Waarom kan dat handig zijn? Lijkt mij alleen maar nog meer verwarrend.
Normaliter gebruik je een z.g.n. "Half Hann" window. Dat geeft de minste rimpel in de frequentie responsie maar geeft ook wat minder resolutie, in ARTA is dat het Hann 50%. Windows die wat langer recht lopen voor ze afvallen geven wat meer resolutie maar ook meer rimpel in de frequentie responsie met een uniform (rechthoekig) window als andere uiterste. Probeer maar met een loop-back meting.
Zoals je misschien hebt kunnen lezen in dat artikeltje, is een "flat top window" te gebruiken voor een nauwkeurige aflezing van de amplitude.
Heel soms kan dat weleens handig zijn (ook voor andere doelen dan luidsprekers

)
Sja verwarrend?
Het is verwarrend dat in ARTA niet direct Hanning wordt gekozen ipv Uniform.
De rest is kwestie van goede handleiding en achtergrond info

Programma's die automagisch allerlei dingen toveren vind ik dan juist weer verwarrend
(en vaak dan ook nog eens de verkeerde dingen gebruiken
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
)
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 19:13
door Pjotr
b_force schreef:
Zoals je misschien hebt kunnen lezen in dat artikeltje, is een "flat top window" te gebruiken voor een nauwkeurige aflezing van de amplitude.
Heel soms kan dat weleens handig zijn (ook voor andere doelen dan luidsprekers

)
Ehh nee, dat artikel gaat niet over gating van een impuls responsie. We hebben het over de vorm van de time gate (IR Wind), niet over het FFT window.
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 19:53
door b_force
Pjotr schreef:b_force schreef:
Zoals je misschien hebt kunnen lezen in dat artikeltje, is een "flat top window" te gebruiken voor een nauwkeurige aflezing van de amplitude.
Heel soms kan dat weleens handig zijn (ook voor andere doelen dan luidsprekers

)
Ehh nee, dat artikel gaat niet over gating van een impuls responsie. We hebben het over de vorm van de time gate (IR Wind), niet over het frequentie window.
Huh, wat is dat een rare zin???
Denk dat je het artikel dan nogmaals moet lezen hoor Peter

Gaat namelijk wel degelijk over tijdvensters en welke verschillende vensters er zijn.
Voor een meer compleet plaatje zou je ook kunnen kijken op wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Window_function
Het wordt dan al snel een langdradige wiskundige bedoening.
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 20:00
door Pjotr
Nu je toch steeds gaat vertellen wat ik moet doen: Leg jij het dan maar eens haarfijn uit...
Uiteraard zijn beide windows tijdvensters maar ze zijn toch niet hetzelfde....

Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: zo 11 nov 2012, 20:21
door b_force
Pjotr schreef:Nu je toch steeds gaat vertellen wat ik moet doen: Leg jij het dan maar eens haarfijn uit...
Uiteraard zijn beide windows tijdvensters maar ze zijn toch niet hetzelfde....

Het wordt dan al snel een langdradige wiskundige bedoening.
Dat even haarfijn uitleggen via een forum is ondoenlijk.
Overigens dwalen we sowieso af.
Waar het om ging, was dat Hanning venster gekozen moet worden en niet Uniform.
Uniform is praktisch gezien nauwelijks bruikbaar.
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: ma 12 nov 2012, 0:21
door rikpost
Voor een meer compleet plaatje zou je ook kunnen kijken op wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Window_function
Het wordt dan al snel een langdradige wiskundige bedoening.[/quote]
Nog al ja !!!
Tenzij je een cyborg bent of

:ro
Maar ergo naar ik begrijp is om een luidspreker te meten het Hanning venster op 50% het meest nauwkeurig ?
En de gate lengte 64k tenzij je echt hele lage frequenties wilt meten ,dan moetie omhoog .
Is daar nog een bepaalde logische verhouding aan te koppelen??
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: vr 06 jan 2017, 12:52
door hannesie
January, 6, 2017.
ARTA release version 1.9.0 is published (see download section).
Changes from version 1.8.5 are:
- New graph grid labeling algorithm uses grid on .., 1, 2, 5, 10, .. values.
- Now user chooses direction of Magnitude Top spin control function.
- New command added for automatic spatial IR group recording using rotating turntable.
- New menu command added in Imp window for export of FR for single file IR or spatial IR group
- New pink noise filter applied in continuous pink noise generation.
- Separate switches added for frequency compensation in FR and spectrum windows.
- Power spectrum and distortion calculations now accept fr. compensation.
- Number of averaging for noise and swept sine excitation is handled separately.
- Ctrl+A command now works in DFT window.
- Graph Copy in CSD and Burst Decay views accepts different view sizes.
- A bark scale cursor readout corrected.
- A change to lower resolution available for FR difference from overlay.
- In LIMP a report for frequency Fs is obtained from optimization.
- In LIMP estimation of Mms uses Small formula if optimization obtained one differs more than 10%
ARTA accept two drivers for rotating turntables: command line program defined for DIY turntable
and internal driver for Outline RT 250-3D (this internal driver is not fully tested, yet).
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 17:39
door gans
... here you will find some additional iformation about the ARTA DIY-Turntable:
Regards
Heinrich
Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 11 mei 2019, 21:25
door Douwe84
Hi,
Oud topic maar ik heb een Arta vraag.
Ik ben ter lering ende vermaak een test aan het doen met een setje tweeters die ik onlangs gekocht heb.
Ik heb een 20cm brede baffle gemaakt met 45 graden afgeschuinde randen. tweeter netjes ingefreesd, microfoon op de juiste afstand met wat demping om de houder enz. Arta conform handleiding van Rumoh ingesteld en aan de slag.
Het resultaat lijkt me wat vreemd...
Dit is de sweep:
En dit zou de freq response moeten zijn:
Wat kan hier verkeerd gaan... ?

Re: ARTA gebruikersvragen
Geplaatst: za 11 mei 2019, 21:54
door OWC
Het lijkt wel bijna een impedantie grafiekje.
Denk dat er iets toch niet helemaal lekker is aangesloten.
Ik ken die rumoh handleiding niet, maar zorg ervoor dat de ingang ed goed geselecteerd zijn.
Staat de phantom power aan ed?