Low budget 2-weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zekers,

De maten zijn 900x185x250 (HxBxD)
Dan komt er nog een voetjes bij en wat aluminium paaltjes tussen de voet en kast, dus hij wordt in totaal ongeveer 960mm hoog.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Aluminium paaltjes ? verklaar je nader....
wel slim bedacht met die plaatjes 4mm Mdf erover.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Beetje dit idee. Soort grote afstandsbussen tussen de voet en de kast zelf.
Dit omdat de BR opening aan de onderkant zit.

Afbeelding

Op de foto die op pagina 1 staat van dit topic zie je ook zoiets.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Edo schreef:
Zekers,

De maten zijn 900x185x250 (HxBxD)
Dan komt er nog een voetjes bij en wat aluminium paaltjes tussen de voet en kast, dus hij wordt in totaal ongeveer 960mm hoog.
Bedankt,

Gisteren op de hout cursus wat zaag en schaafwerk verricht ;) Kan ik volgende keer platen op breedte gaan maken ;) en al eens wat in 3d gaan zetten.

Ik neem aan dat die maten trouwens buitenmaten zijn, en dikte 22mm ?

Nils.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hoi Nils,

Bijna, om de kosten wat te drukken is het 18mm dik MDF geworden.
Dik genoeg voor dit project. De maten zijn inderdaad de buitenmaten.

Ohja, de diepte van de kast (250mm) is INCLUSIEF de 4 mm dikke platen voor en achterop.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Edo schreef:
Hoi Nils,

Bijna, om de kosten wat te drukken is het 18mm dik MDF geworden.
Dik genoeg voor dit project. De maten zijn inderdaad de buitenmaten.

Ohja, de diepte van de kast (250mm) is INCLUSIEF de 4 mm dikke platen voor en achterop.
Mijn versie wordt iets wat minder low-cost (qua kast dan toch) gezien dit mijn eerste 'echte' vloerstaander wordt, ga ik voor 22mm meranti en bedenk ik nog behoorlijk wat (18mm MDF) bracing. (ik ga wel eens en kijkje nemen bij Hondasnl).
Enkel de hoogte en breedte moet ik dan nog aanpassen van 18mm naar 22mm dikte.

Komt wel goed :).

Edit: Waar bestel jij je onderdeeltjes? Want bij strassaker staat die pearless er niet tussen, ook verdelen zij geen HiVi....
Laatst gewijzigd door Nils_vn op wo 30 apr 2008, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Edo, ikkom nog eventjes jou draadje gijzelen...

dit is at ik tot hiertoe uit m'n mouw heb geschud qua bracing plan... Drivers komen links boven in de plaat (nog geen gaten vrij gemaakt).
Bijlagen
bracing.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Even het goede fototoestel niet bij de hand, maar met de mobiel lukt het ook wel even.
Bijlagen
low-1.JPG
low-2.JPG
Laatst gewijzigd door Edo op wo 30 apr 2008, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Netjes !!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En wat "poor-mans" fineer erop. (de lak dus).....
Bijlagen
P1000325.JPG
P1000320.JPG
P1000319.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. netjes hoor.
Hoe heb je de koppeling tussen speaker en vloerplaat gedaan ?
Ik neem aan met lange bouten door de aluminium bussen heen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Ik neem aan met lange bouten door de aluminium bussen heen.
Jep. Even voorboren en flinke schroef erdoor.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoe lang zijn die paaltjes nou?
Afbeelding

en heb je nog nagemeten of dit nou nog effect heeft op de BR afstemming? hoe grote poort heb je er btw in?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Paaltjes zijn 35mm hoog. De poort heb ik iets korter gelaten dan in de simulatie maar moet nog meten verder. De pijp is een Visaton BR15.34
Op dit ogenblik is hij 10 cm lang. Maar kan nog korter/langer worden als ik ga meten. Net nog even de eerste blanke laklaag erop gezet. Geloof dat het best wel grappig wordt zo.
1 nadeel....na het aanbrengen van de kleurlak komen natuurlijk de haartjes van het MDF omhoog....en schuren is wat lastig want daardoor gaat de structuur verloren. Dus na de blanke laklaag wordt er pas licht opgeschuurt om alles strak en glad te krijgen. Maar dit had ik ooit al eens getest en gaat goed.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Paaltjes zijn 35mm hoog. De poort heb ik iets korter gelaten dan in de simulatie maar moet nog meten verder. De pijp is een Visaton BR15.34
Op dit ogenblik is hij 10 cm lang. Maar kan nog korter/langer worden als ik ga meten. Net nog even de eerste blanke laklaag erop gezet. Geloof dat het best wel grappig wordt zo.
1 nadeel....na het aanbrengen van de kleurlak komen natuurlijk de haartjes van het MDF omhoog....en schuren is wat lastig want daardoor gaat de structuur verloren. Dus na de blanke laklaag wordt er pas licht opgeschuurt om alles strak en glad te krijgen. Maar dit had ik ooit al eens getest en gaat goed.
Als je em nog korter maakt heb je met een poort van 34 cm2
en met zo'n 16 cm bassmid speaker ( op ca 1/3 van de lijn)
en een kast van ca. 90 cm hoog
met de poort helemaal op de bodem heel voorzichtig een
ML TL gebouwd.... ben erg nieuwsgierig naar de metingen :) :) :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Vind ik wel een goed idee, zo'n basreflex poort aan de onderkant.
Dat geeft toch een wat strakker front en je kunt een eventueel rooster ervoor lekker klein houden.

Een klain nadeel daarentegen is dus dat je altijd een voet eronder moet zetten. maar ik vind dat je het mooi en goedkoop hebt opgelost.

Zijn er al plannen voor een volgend project ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zeker mooi resultaat zo, het hout idee is er zeker wel.

Ik hou het in gedachte, aangezien ik het denk ik wel bij iemand kan toepassen.

Ik hoop trouwens dat de tweeters je bevallen, ik heb nmlk wat ervaringen gelezen die niet geheel rooskleurig zijn (waaronder de bekende zaph site)

Al met al een leuk projectje zo 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Op zich leuke site die je bedoelt, maar ik ken ook andere verhalen over de tweeter. Dus daar hecht ik niet zoveel waarde aan. Eerst zelf eens proberen. Klinkt het niet, dan kan altijd de K1 er nog in. (net zo duur, net zo groot)

Maar je hebt het over meervoud (ervaringen). Waar staan die?
Laatst gewijzigd door Edo op do 01 mei 2008, 7:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nou Ed, goedemorgen :D .
Zo te zien ben jij ook een vroege vogel.

By the way, resultaat mag er zeker wezen!
Waar heb jij die kam eigenlijk toen aangeschaft?
Ik heb me een aantal jaar terug de kl..re gezocht naar zo'n ding.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Goedemorgen.... :D
Ja, helaas vandaag gewoon aan het werk. Die kam heb ik bij de firma Neverlak te Amsterdam gevonden. Prima zaakje.
Ik heb hem alleen nog niet gekocht. De lak die je ziet op de kasten is gedaan met een wat hardere kwast. Ging ook prima. Lijkt wel een beetje op zebrano.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja, ik dacht hetzelfde hoor, eerst eens gewoon luisteren.

Ik heb idd eens meerdere ervaringen gelezen, maar helaas ben ik even de site(s) kwijt.

Even zoeken :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tís wat laat om nu nog aan het filter te beginnen, dus dat de volgende keer..... :)
Maar voorlopig is er 1 in deze staat. Voetjes moeten nog gebeuren en denk dat ik er nog een frontje voor ga maken.
Bijlagen
low-af-2.JPG
low-af-1.JPG
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:shock: Je hebt er weer aardig de gang in zitten.

Heb je er nu nog iets van `n blanke lak over gedaan?Het glimt zo mooi!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jep, zitten nu 2 extra lagen blanke lak overheen... 8)
Dus in totaal 4 laklagen. Denk dat er nog 1 bijkomt en dan polijsten.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ziet er supper uit!!

Zou zo'n 'kegeltje' onder de poort wat uit maken?

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”