Newbie's and Noob's questions here

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

Henkjan schreef:
@Paul: ik dacht dat de data transfer rate van USB1 de bottleneck is

@Apax: "lekverliezen" kunnen ook komen door buigingen van de wand...
Ok, dat wist ik niet. Het gaat maar om een heel klein kastje, 3,7 liter. Ik zou niet verwachten dat dit zoveel invloed zou hebben. Het is ook nog eens 22 mm MDF, verder niet verstevigd, maar toch. Ik ga het wel is proberen. Bedankt.

Ik heb overigens een grotere BR pijp geprobeerd, dit gaat eigenlijk ook wel aardig, Ql ging ongeveer met 1 punt omhoog.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ah, dat ook.. tja, Ql is natuurlijk een Wilander constante om een puur theoretisch berekende kast in overeenstemming te brengen met de werkelijkheid
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paul Jenner schreef:
éénweg" op 24/96 zal USB-1 geen problemen geven ?
Ligt eraan of je het hebt over USB 1.1 Low speed, of over de iets later geintroduceerde USB 1.1 Full speed.

Low speed kan 1,5 Mbit/s verwerken, want amper voldoende is voor CD-audio: 2 kanalen x 44.1 kHz x 16 bits = 1411 Kbit/s.
Full speed is met 12 Mbit/s echter wel snel genoeg: 2 kanalen x 96 kHz x 24 bits = 4608 Kbit/s.

Meestal heb je met de laatste te maken, waarvan de data rate dus ruimschoots voldoende is. Zo op het oog zelfs voldoende voor full duplex audio, of voor eenrichting 24-bits/192 kHz stereo. USB verzendt zijn data echter half duplex om ook wat langere afstanden te kunnen overbruggen zonder fouten, dus er reizen meer bitjes mee. Vandaar dat 24-bits/96kHz voor USB1.1 als maximum geldt.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Geen idee of het een "oude stijl" USB poort betreft in de laptop die ik heb bekenen.

Ik heb overigens mijn oog nu laten vallen op een spotgoedkope NIEUWE laptop. Kost wel weer iets meer, maar ik overweeg toch om dat maar te doen. Is een Fujitsu / Siemens, geen B-merk voor zover ik weet. Voor € 350,- ben ik dan van alle gelazer af. Heb ik natuurlijk de nieuwste USB poorten en wat andere gemakken.


Paul.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat lijkt me geen geld voor zo'n nieuwe labtop, en jonger is natuurlijk nooit verkeerd. Maar mocht de USB-poort je voornaamste drijfveer zijn, dan zou ik het eerst proberen. Je verliest er niets mee, want of je nu upgrade of een andere labtop koopt als je niet verder komt dan 44.1kHz: de kaart neem je gewoon mee.

De kans dat je geen 98kHz haalt acht ik zeer klein. Low speed USB was volgens mij nog maar amper op de markt toen full speed alweer verscheen en bijna overal in werd toegepast. Als ik me goed herinner heeft het toen nog even geduurd alvorens de eerste labtops met USB-poort op de markt kwamen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nu nog een USB2 kaart vinden dan. Zoals ik je al vertelde Paul (in antwoord op je PB), zijn die er niet of nauwelijks. Als je sneller wilt kom je op een Firewire kaart uit. En iets fatsoenlijks op dat gebied is niet goedkoop.

Maar met een snellere kaart ga je niet beter speakers meten ;)
Marp schreef:
Full speed is met 12 Mbit/s echter wel snel genoeg: 2 kanalen x 96 kHz x 24 bits = 4608 Kbit/s.
Klopt, maar dus geen full duplex bij 96 kHz. Dat gaat alleen bij max 48 kHz.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Marp schreef:
Full speed is met 12 Mbit/s echter wel snel genoeg: 2 kanalen x 96 kHz x 24 bits = 4608 Kbit/s.
Klopt, maar dus geen full duplex bij 96 kHz. Dat gaat alleen bij max 48 kHz.
Ook dat klopt. O:)
Marp schreef:
Wel als je niet gelijktijdig de in en uitgang gebruikt. Full duplex werkt alleen bij max. 24-bits/48kHz. Daar ben je dus op aangewezen als je ermee wilt meten, maar voor dat doel zou dat genoeg moeten zijn.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Pjotr schreef:
Maar met een snellere kaart ga je niet beter speakers meten ;)
Nee,
dat weet ik. Maar misschien dat die faciliteiten ooit nog op een andere manier van pas komen ...


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok, maar dan kun je beter naar een Firewire gaan zoeken bij Feedback of Peter Verspuij.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Jij wilt het te bont maken :)

De desktop is en blijft mijn hoofd PC, dus daar gaan de belangrijke / kritische dingen op gebeuren ...

Maar het zou bijvoorbeeld leuk zijn als ik met die laptop en dat kaartje eens 24/96 tweespoors opnamen kan maken in het veld.

Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Daarvoor heb je geen USB2 nodig. Dat kan met b.v. het Transit kaartje + goede mic versterker ook uitstekend. Monitoren moet je dan maar even via de soundchip van je laptop doen ;)

Overigens zijn goede USB kaarten met ingebouwde mic versterker en evt. phantom power ook niet goedkoop.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik wil de route gaan van de geverifieerde IBF mic + pre en dan het transit USB kaartje.


Paul.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hoi,

inmiddels een laptop aangeschaft en nu nog een vraagje.

Ik lees in een oud draadje dat Pjotr ooit bezig was om een mic-pre te bouwen op batterijvoeding.

Is dat schema geschikt voor publicatie, Peter ?

Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ha Paul,

Nope. Ik heb er gewoon nog geen tijd voor gehad om het af te maken en ga het niet publiek maken voordat het goed werkt en getest is. Maar jou een beetje kennende zou ik dat ook niet zelf gaan maken. Denk dat je met een kante en klaar IBF setje veel beter af bent.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hoezo mij kennende ? Ik kan een soldeerbout vasthouden hoor :)

Maar het kantenklare setje is wel aantrekkelijk ja. Helaas de Transit die op Marktplaats stond gemist. Geen reactie gekregen en nu is de advertentie weg.

Hmm, misscien vanavond wat proefkastjes lijmen, als het goed is heb ik nog een houtpakketje liggen ...


Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

He he he,

had hem vanmiddag al op hun site gezien, maar een goede tweedehands voor rond de helft is wel prettig voor de portmonnaie :)


Paul.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door bartsegers »

Nog altijd een noob, dus post hem hier eventjes...

Ik weet domweg niet wanneer nu een meting juist is, kennen jullie dat?
Ik ben nu eventjes met een single channel meting een tweeter gaan meten.
Plotje wat eruit komt lijkt oké, althans realistisch.
Let niet op de gevoeligheid, die is niet gecallibreerd.

Unit is gemonteerd in mijn TL kasten, 15cm breed 120cm hoog, zeg op 1/3.
Is het een meting die in de buurt komt? smoothing 1/24e btw.

PS. moest aquariumpomp uitzetten, koelkast en zelfs de PC fan pikte ik op...
Bijlagen
visaton sc10n.JPG
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door jantje-secuur »

Bart, als je op "copy" drukt bij ARTA kun je gelijk zelf tekst erinzetten en knipt hij hem voor jou gelijk uit. Hoef je hem alleen nog maar te plakken in een tekenprogramma, zonder eerst te printscreenen. :)
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Koss »

Ik ben begonnen met LIMP maar er gaat nog iets mis.

Ik heb 3 verschillende drivers gemeten, een 12" Subwoofer, een 8" coaxiale autoluidspreker en een 6" middentoner

Bij alle drie krijg ik een Qt en Qes van 0.04

Dat lijkt me niet helemaal kloppen, weet iemand waardoor dit komt?

Groeten,
Arjen

Edit:

Ik had geen weerstand ingesteld, daardoor kloppen de metingen niet.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Vinculum »

Ik wil ook een meetsetje aanschaffen.
Mijn vraag is of dit de juiste spullen zijn:
* Behringer ECM8000 (ongecalibreerd) 58,- of EMM-8 (gecalibreerd) 70,- Graag advies welke van de 2!
* Alesis iO/2 externe geluidskaart met fantoomvoeding (Link) 99,-
* Arta meetboxje
* Kabels uiteraard
* Laptop (MacBook Pro)
* Versterker (Hiervoor gebruik ik mijn normale versterker, een Marantz NR-1501)
* Arta software

Als dit ergens nog goedkoper kan dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door b_force »

Die EMM-8 werkt via een BIAS supply toch?
Dat is dan iets van 1,5-10V ofzo?
Zou je kunnen doen met fantoom spanning, maar lijkt me niet makkelijk (fantoom spanning is 48V)
Aan de andere kant is een pre-ampje zo gemaakt.

Je zou ook voor die Dayton microfoon kunnen gaan.
Die is sowieso nagenoeg identiek aan de Behringer.
Verkrijgbaar bij Intertechnik (of Speaker en Co etc)

Geen idee of ARTA gaat werken op een MAC,
Qua compatibiliteit zou ik zelf nooit voor een MAC gaan.

Voor de rest prima keuze.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door SARK »

b_force schreef:
Die EMM-8 werkt via een BIAS supply toch?
Dat is dan iets van 1,5-10V ofzo?
Zou je kunnen doen met fantoom spanning, maar lijkt me niet makkelijk (fantoom spanning is 48V)
Oh jee, m'n nekharen gaan overeind staan ... Pjotr heeft hier al eens voor gewaarschuwd: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ikt#p88307
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Vinculum »

Dus als ik gewoon safe wil gaan dan moet ik de behringer nemen? Die dayton is maar 8 euro goedkoper maar wel een extra keer verzendkosten dus dat schiet niet op.
De mac gaat wel werken en anders heb ik nog wel wat anders.

Hoe zit het met die externe geluidskaart/micversterker? Gaat die werken met de Behringer? Heeft hij genoeg versterking?

Alternatief is deze: Yamaha audiogram 3 (Link).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door b_force »

En die Dayton heeft een kalibratie file!!!
De Behringer niet. Scheelt je toch een hoop :)

Die Alesis lijkt me helemaal geschikt :)
Plaats reactie