Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

thanx wowly - ook off-axis bekijken de curve dus.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ Wowly

Bultje bij 2KHz hangt een beetje van je kast af.
Ik vond hem iig niet echt meer terug.

@ thefinlux

MTM vind ik bij deze zeer aangenaam klinken en openbaffle ook.
Ik blijf van mening dat dit woofertje echt laag niet aan kan, dan gaat hij simpelweg te veel vervormen en wordt de bas modderig.

Een kleine gesloten kist is dan prima. Met MTM zou hij op die manier tot zo'n 90Hz gaan (+ nog wat room-gain).

Openbaffle zakt hij mooi rustig naar de 100Hz. Op die manier is overschakelen naar een subwoofer lekker makkelijk. :)
(en openbaffle klink minder "kastig", maar dat lijkt me logisch :P)
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

wat voor een woof zou er bijpassen denk je? (passief)
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

bij open baffle
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

t Lijkt me leerzaam om met dubbel d'Appolito aan de gang te gaan - in een open baffle. Maar als je op voorhand kan weten dat dat niet lukt vanwege het te breed uitwaaieren van geluid met kameffecten e.d.( en weg stereo) hoor ik daar graag wat over. Een en ander heeft te maken met het 'podium'van de dipool, die bij mij een kamer van 14meter bij 3,6 meter betreft.

Ik heb dus al wel bedacht dat de baffle, afhankelijk van het filter, 180 of 360 graden moet kunnen worden gedraaid in het verticale vlak( aanpassing aan de luisterruimte).

Over de afstanden tussen de units onderling en tussen de units en de rand van de baffle moet ik nog onderzoek doen. Ik hou me aanbevolen voor tips.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik herhaal het sowieso nogmaals.
Bedenk bij openbaffle dat je genoeg ruimte over hebt met de achterwand (ik gok max 30cm).

Voor een woofer voor het laag in een openbaffle heb je eigenlijk een flinke brede baffle nodig.
En dan moet je hem vaak nog corrigeren.

Nu is er een klein voordeeltje aan het lage rendement van de B3S, en dat is nmlk dat je een grote woofer voor het laag passief kan gaan "boosten" (dikke spoel met veel weerstand).

Maar ik denk dat je voor het laag geen openbaffle moet gaan gebruiken.
Dat hangt natuurlijk wel een beetje af waar je hem wil gebruiken, maar meestal wordt het nogal groot.

Persoonlijk is denk ik een (stereo) subwoofer de beste optie.
Dan kan je voor het midden en hoog gebied toch genieten van open-baffle en neemt een leuk subje het over op ongeveer 100-150Hz.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Ik doe dubbel mono. Links één sub en rechts één sub. Geen stereo dus! Filteren op 150Hz.
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

een halve tot 1 meter afstand is geen probleem

en de woofer moet er wel bij - maar hoeft niet dipool te zijn.
evt een heel goede woofer( in kast) die ik kan hergebruiken.

Ik weet nog te weinig af van aktief/passief filteren.. maar voorlopig lijkt een passieve woof me aantrekkelijk.

Met de B3S lijkt het me mogelijk 1 woof te gebruiken( mono dus), maar gewoon 2 woofs lijkt me makkelijker.

De woof mag evt gescheiden zijn van de andere units.
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

een halve tot 1 meter afstand is geen probleem

en de woofer moet er wel bij - maar hoeft niet dipool te zijn.
evt een heel goede woofer( in kast) die ik kan hergebruiken.

Ik weet nog te weinig af van aktief/passief filteren.. maar voorlopig lijkt een passieve woof me aantrekkelijk.

Met de B3S lijkt het me mogelijk 1 woof te gebruiken( mono dus), maar gewoon 2 woofs lijkt me makkelijker.

De woof mag evt gescheiden zijn van de andere units.
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

ahum
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

ja maar finlux hoe schakel je die woofs aan elkaar?
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

de 2 kanalen bedoel ik
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ehm Hopsa, fftjes een mededeling, je kan met je "wijzig" knop je post veranderen.

Zo hoef je niet steeds nieuwe berichtjes te posten :)

Wat ik al zei, de B3S heeft een laag rendement.
Ik denk dat je dan wel een passieve subwoofer kan nemen wat rendement betreft.

Echter is passief crossen op 150Hz een regelrechte ramp en dat gaat behoorlijke grote spoelen kosten.


Overigens vind ik dual mono eigenlijk gewoon stereo, aangezien je gewoon het rechter- en het linker kanaal vertegenwoordigd.

Wat nog een optie is, is stereo er nog een gesloten woofer bij nemen.
Dan wordt het uiteraard een 3 weg systeem.
Crossen op 250-300 Hz en dan moet het wel lukken.

Wil je nog een beetje klein (en budget) blijven dan kom je tot zo'n 65-70Hz gok ik.
Je zou iets groter kunne gaan door een woofer aan de zijkant te monteren. Maar de klank daar van zijn de meningen over verdeeld.
Gebruikersavatar
hopsa
In memoriam †
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 23 mei 2007, 5:44
Locatie: Den Haag

Bericht door hopsa »

sidewoofering lijkt me niet

wat jij ook wel es naar voren bracht mooi om te zien de units zonder rok

bij het ontwerp van mn boxen moet ok ook nog eens aan de CAF denken: de Cats Acceptance Factor

Tot morgen
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De woofer aan een zijkant vind ik nog best.

en sja, als je een kat hebt, dan moet je idd maatregelen nemen als die nog wel eens z'n klauwtjes ergens in wil zetten.
(leer het ehm af ! :P :lol: )

dan maar een doekje er voor.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Vandaag testbox 2 af gemaakt.

En mensen wat een geluid zetten ze neer, ongelooflijk :P

In het midden klinken ze echt goed, laag vinden ze serieus minder fijn.

Alleen het rendement met deze jongens in open-baffle is laag, erg laag.

(mijn class A su-v460 staat best aardig open kan ik vertellen)

Maar de ruimtelijkheid is om te smullen :) en ze klinken veel groter dan dat ze zijn.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

hopsa schreef:
ja maar finlux hoe schakel je die woofs aan elkaar?
Hiermee:

Afbeelding
Een twee-kanaals eindversterker.
Afbeelding
Een twee-kanaals actief filter.
Afbeelding
Deze hangt aan de ene kant aan de sub-out van de surround-receiver en aan de andere kant aan het actieve filter.

Snappie? Dit is dus dubbel-mono en niet stereo. Voor HT-gebruik ideaal. Mocht ik dat willen, dan kan ik ze voor muziek alsnog stereo maken.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Hey Steven,

Heeft die 5.1 reciever van jou ook pre-outs? Anders kun je met een paar opampjes, wat weerstandjes en een schakelaar betrekkelijk makkelijk een schakelingetje maken wat switch tussen 2x mono vs 1x stereo.

Groetjes,
Martin

P.S. Ik bedenk me net dat het waarschijnlijk met enkel de weerstandjes en een schakelaar ook wel kan.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Nee, geen pre-outs, helaas.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

De 'vieze' oplossing met een (hoogohmige) weerstandsdeler vanaf je speakeruitgangen kan ook nog natuurlijk en dan een opampje, maar dat is allemaal wel veel meer werk dan op deze manier.

Heb je natuurlijk wel een beetje pech als die helikopter juist van links naar rechts vliegt ;-)

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Dat hoor je niet bij die lage frequenties. :P

Mocht dat nodig zijn, dan kan ik de frontspeakertjes ook nog doorlussen via het actieve filter. Aansluitingen zitter daar al op! High out heet dat geloof ik.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Er is iemand ons voor geweest :P

http://www.lonesaguaro.com/speakers/psc ... iscope.htm

En ik weet niet of deze ook is langs geweest:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=821665
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Die eerste kende ik al wel en heb ik ook al eens op dit forum gepost. Maar die tweede is nieuw voor me en wel erg interessant! Na mijn draadje over D'appolito-configuraties viewtopic.php?t=4677, ben ik niet meer voornemens een "Double D'appolito" te gaan maken, maar een "gewone".

Leuk!

Afbeelding
Hi-Vi Research B3S
Afbeelding
Dayton ND16FA-6

Vanaf 3500kHz crossen. Loopt ie mooi door. Perfect tweetertje voor bij de B3S!
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Grappig die 2 linkjes, dat is ongeveer wat ik wil gaan maken, zeker de satjes van de 2e link, die lijken sprekend op wat ik wil gaan maken. Die zuiltjes wil ik ook met 4 x de B3S per kant gaan doen, een een omnes audio MW5.01PC aan de zeikant, voor net een boostje in het laag tot aan m'n subje. (Dit wordt overigens een 18" Wharfedale sub, maar die moet ik nog laten meten).

Ik heb daar trouwens nog een vraagje over, als ik nou 4 B3Sen in serie-parralel zet, dan wordt de effectiviteit toch 6dB meer? voor iedere verdubbeling van een geluidsbron 3dB erbij?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Niet helemaal, want je wil niet 4 B3S parallel zetten, aangezien je dan wel een erg lage impedantie krijgt.

Dat wordt dan 2 paren (parallel) in serie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”