Goeie tip klein midbassertje gevraagd (10 CM)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Exact. Gewoon een goede driver kopen waarvan het ontwerp je aanstaat en er dan een dusdanige kast omheenbouwen en integreren met andere drivers dat er muziek uitkomt! Voor elke luistersessie of bezoek aan winkel, ter orientatie, waarvoor je een autoritje moet maken dat even uit de buurt is, kun je alweer een driver kopen :wink:

Die monacor 116 heeft zo te zien geen last van de gebruikelijke impedantiehobbel en bijbehorende resonantie rond 1500 Hz, die veel middentoners hebben. Ideaal toch? Het is een echte middentoner, uitermate vlak in het toepassingsgebied en ook ver daarbuiten. Kopen die handel en aan de slag Paul! Geen smoesjes meer nu :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Eén goede smoes nog:

De analoge volumeregeling blijft een probleem. Dat probleem wordt alleen maar groter als je naar een vierweg systeem gaat :(

I.i.g. worden het dan twee Behringers ...


Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jeeeezzz! Je wilde toch persé vierweg? Met jouw SPL eisen én gewenste overnamepunt op 3000 Hz is het met een drieweg onherroepelijk een 17/18 cm midwoofer. Dan krijg je een hele andere insteek en ook weer hele andere opties. Je houdt ons lekker bezig zo :roll:
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Daar is niets mis mee, toch :lol: We blijven lekker bezig zo.

Toch heeft Marp duidelijk gesteld dat de MSH 115 (het 115 Jeroen, de 116 is de 4 -ohms versie, maar verder hezelfde vlgs. mij) in het midden beter klinkt dan zijn Monacor SPH 135. Nietwaar, Marp ?

Paul.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hey Paul, wil jij ook een DCX 2496 gaan gebruiken? Zoja, dan zal ik dit erg goed blijven volgen. Heb er zelf namelijk ook grote plannen mee na de zomer :) Zit zelf echter in een iets hogere prijsklasse te kijken, maar het wordt er niet makkelijker op kan ik je zeggen :(

Daarnaast vind ik de vergelijkingen die hier langskomen eigenlijk niet echt zinvol. Het zit allemaal in een andere kant met andere componeten eromheen. Een echte eerlijke vergelijking lijkt me dat niet. Je hoort nooit alleen een mid spelen. Het is een combo van het geheel dat je hoort...
Laatst gewijzigd door voodooless op do 21 apr 2005, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hogere prijsklasse qua wat ?


PAul.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Paul Jenner schreef:
Hogere prijsklasse qua wat ?
Kwa mid ;) Ik zoek wat voor rond de 150~200 euro.

Grootste probleem wat ik tegenkom: met veel middriver kom ik 5 tot 10 dB zachter uit kwa MaxSPL tov mijn huidige situatie. Dat is eigenlijk iets wat ik niet wil (al krijg ik daar natuurlijk wel veel kwaliteit voor terug).
Laatst gewijzigd door voodooless op do 21 apr 2005, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Waar zit je aan te denken ?


Paul.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Paul Jenner schreef:
Waar zit je aan te denken ?
Iets als Thiel & Partner C2 82/T4 of ScanSpeak 12M 4631 G00 bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Paul Jenner schreef:
Daar is niets mis mee, toch :lol: We blijven lekker bezig zo.

Toch heeft Marp duidelijk gesteld dat de MSH 115 (het 115 Jeroen, de 116 is de 4 -ohms versie, maar verder hezelfde vlgs. mij) in het midden beter klinkt dan zijn Monacor SPH 135. Nietwaar, Marp ?

Paul.
Ik noem heel bewust de 116 omdat die heel erg vlak loopt, niet de gebruikelijke resonantie heeft rond 1500 Hz en dat is precies wat jij wil want juist om het middengebied gebied zuiver te krijgen (1500 lig midden in jouw toepassingsgebied) wil jij zo'n 10 cm aanschaffen. Ik heb hem niet eerder genoemd omdat ik hem niet kende, totdat iemand in dit draadje deze driver naar voren bracht. Lijkt een gouden tip. Juist als je speciaal vierweg gaat voor het optimale in het gebied van net onder de 1000 Hz tot 3000 Hz dan ziet die 116 er prima uit en is zo betaalbaar dat je het voor het geld al zeker niet hoeft te laten om hem gewoon uit te proberen. En nog wat, een 4 ohms versie kan NOOOOOIT hetzelfde zijn als een 8 ohms versie. De motor heeft de helft van de inductiviteit en Monacor geeft zelf aan dat deze driver de grootst mogelijke lineariteit heeft. Zoek verder het internet maar eens af, louter positief over de 116. Mensen die het hebben nagemeten bevestigen de extreem vlakke curve evenals K+T.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Dat is mooi dat je daar ook even ingedoken bent Jeroen. Ik had me eerlijk gezegd niet gerealiseerd dat een 4-ohms versie zoveel anders zou kunnen zijn kwa acoustische eigenschappen i.vgl.m. een 8 ohms broer.

Dit is de 115:

Afbeelding

Dit is de 116:

Afbeelding


Duidelijk is te zien dat het familie van elkaar is, er zijn veel overeenkomsten en weinig verschillen. Het miniscule hobbeltje dat de 115 heeft rond de 1k5 lijkt bij de 116 iets meer gladgestreken. Maargoed, op basis van zulke tekeningtjes kun je geen conclusies trekken. Ik denk dat ik gewoon maar eens een paartje ga bestellen ...


Paul.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Goed idee! Natuurlijk zijn er ook veel overeenkomsten, behalve de motor zijn ze zo te zien voor de rest wel volledig identiek.

Gr. Jeroen
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

deepspace schreef:
Zit zelf echter in een iets hogere prijsklasse te kijken, maar het wordt er niet makkelijker op kan ik je zeggen :(
Had ik destijds ook al naar gekeken, maar vroeg me af hoe zinning dat was, als je ziet naast welke jongens die Monacor's zijn getest.
deepspace schreef:
Daarnaast vind ik de vergelijkingen die hier langskomen eigenlijk niet echt zinvol. Het zit allemaal in een andere kant met andere componeten eromheen. Een echte eerlijke vergelijking lijkt me dat niet. Je hoort nooit alleen een mid spelen. Het is een combo van het geheel dat je hoort...
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb al geruime tijd het idee dat ik i.c.m. een alubandje liever naar een SPH-130 luister dan naar een SPH-165KEP, maar in een andere samenstelling vond ik hem gisteren toch echt wel minder klinken. Daaruit blijkt wel hoe relatief zoiets is.

@Paul,

Wat ik eigenlijk was vergeten is dat de MSH-116 anderhalf jaar terug mijn 1e keuze was. Dat het uiteindelijk MSH-115's werden, had er voornamelijk mee te maken dat ik toen nog een dubbele bezetting wilde gebruiken. Heb destijds wel 2 maanden lang Duitse en Deense websites afgestruind naar vergelijkingsinfo voordat ik die beslissing nam.

Binnenkort kan je volop experimenteren met de 115, maar als je toch nieuwe bestelt, zou ik inderdaad wel even naar de 116 kijken.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Marp schreef:
Had ik destijds ook al naar gekeken, maar vroeg me af hoe zinning dat was, als je ziet naast welke jongens die Monacor's zijn getest.
De 135 KEPjes heb ik zelf, dus ik weet wel wat ze kunnen, maar testen met de duurdere units direct ernaast heb ik eigenlijk nooit echt gezien. Als je dus bronnen hebt: graag! Losse flarden bij elkaar zoeken kan ook wel natuurlijk.. Ik vraag me namelijk ook af hoe groot het verschil nu werkelijk is.. Zo'n test zegt natuurlijk ook niet alles.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Heb het zelf anderhalf jaar terug ook met bijeengezochte flarden moeten doen, wat gelijk verklaart waarom het 2 maanden duurde voordat ik de MSH-115 i.p.v. MSH-116 durfde te kiezen. Op zich valt uit flarden best veel bruikbare informatie te halen wanneer je kijkt hoe iemand de unit toepast en daarbij tevens betreffende persoon onder de loep neemt om enigzins zijn persoonlijke voorkeur te achterhalen, en te weten in welk daglicht je zijn woorden moet plaatsen. En dan nog mag je jezelf daar nooit op vastpinnen, maar dat geldt inderdaad ook voor tests.

Het is me trouwens nooit duidelijk geworden of je deze middentoners naast een dure Scan Speak mag plaatsen hoor. Het was leuk om te lezen dat de gelijksoortige SPH-130 ook wel wordt gebruikt als alternatief voor een niet meer te verkrijgen unit van B&W, maar ik kwam eigenlijk nooit verder dan onderstrepingen dat de middentoner gewoon erg goed en neutraal zou klinken. Watervalplotjes vond ik niet, maar anderzijds moet ik ook nog de 1e negatieve uitlating tegenkomen (buiten dit forum dan).

De grootste klankmatige verschillen met de 135KEP? De KEP klinkt als luidspreker erg prettig en in vergelijking enigzins smooth, maar de papierkonusjes klinken gewoon strakker en direkter, wat waarschijnlijk de voornaamste oorzaak is van een betere samenwerking met mijn alubandjes. Het resultaat is een direktere en gedetailleerdere weergave waarbij vooral stemmen zeer realistisch klinken, maar ook koperwerk, solostrijkers, accoustische gitaar, percussie, slagwerk, enz. doen hiermee duidelijk hun voordeel en laten vooral meer nuances horen. Ik denk dat je de klank van de kevlars iets meer als goedmoedig mag omschrijven.

Eigenlijk ben ook ik best benieuwd naar metingen en watervalletjes van de MSH’s, maar eveneens van de onlangs eindelijk door K&T geteste SPH-130. Als middentoner bevalt deze me haast even goed, en zoals ik al vermoedde, wordt ook deze naast een zeer lineaire curve gekenmerkt door lage lineaire vervorming. Ben erg benieuwd hoé laag, en hoe lineair het verloop off-axis blijft, maar vooral naar hoe eventuele resonanties zich uiten.

Wie helpt ons "uit de brand" met volgende artikelen:
- ”Mitteltöner 10 bis 15 cm” uit K+T 2/2001, met daarin de MSH-116/4
- 10 cm Tiefmitteltöner uit K+T 3/2003, met daarin de MSH-115
- ”verschiedene Tieftöner” uit K&T 1/2005, met daarin de SPH-130
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Wie helpt ons "uit de brand" met volgende artikelen:
- ”Mitteltöner 10 bis 15 cm” uit K+T 2/2001, met daarin de MSH-116/4
- 10 cm Tiefmitteltöner uit K+T 3/2003, met daarin de MSH-115
- ”verschiedene Tieftöner” uit K&T 1/2005, met daarin de SPH-130
Heb ik en ik ben vast niet de enige.
Je kan een copy toegestuurd krijgen tenzij iemand het scand en zo over de meel stuurd. Ik wacht dus ff af.

Sietse
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi,

de K+T 3/2003 heb ik liggen, en de K+T 1/2005 ook.
De SPH-130 is wel de SPH-130AL uitvoering trouwens.
Ben ze nu aan het inscannen.

Bij deze maak ik nog even van de gelegenheid misbruik om te vragen of iedereen ff in zijn K&T en HH collectie wil kijken of daar ergens metingen van de Scan Speak 15M4531K00 tussen staan :)

Groet, Joris
Laatst gewijzigd door vigier op di 26 apr 2005, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Joris,

Kan het zijn dat dit een woofer 15" is ? Scheeld zoekwerk als ik weet wat het is.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Sietse,

bedankt voor de snelle reactie alvast :)
De 15M4531 is een 15 cm middentoner van Scan Speak, uit de Revelator serie:
Afbeelding

Groet, Joris

P.S. Scans zijn klaar...nu nog ff uploaden.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Heej Joris,

Dat is snel! Het lijkt Joris Driepinter wel, al ken je die naam vast niet. ;) Weet je zeker dat de gewone SPH-130 er niet bij staat? Volgens deze website zijn beiden in de test van K&T 1/2005 opgenomen :arrow:

Number One SPH-130:
Der Monacor Tief-Mitteltöner eignet sich sowohl als auch und ist bis zu Frequenzen # von 6 kHz sehr linear. Er fühlt sich in Bassrefelxboxen ab 5 Liter wohl und eignet sich auch als Mitteltöner, da hier seine nichtlinearen Verzerrungen recht nieder sind. Ein gutes Chassis zu einem phantastischen Preis.

Number One SPH-130AL:
Der Monacor Tief-Mitteltöner mit Aluminiummembran ist bis 4 kHz linear. Unter 2,5 kHz hat er giringe nichtlineare Verzerrungen. Er fühlt sich in Bassrefelxboxen ab 5 Liter wohl und sieht optisch gut aus.

Nouja, we zien het vanzelf wel.

BTW: ook Sietse nog bedankt. Scannen is toch wel een mooie oplossing he?

BTW2: heb al geruime tijd enkele gezamelijke websites voor ons in gedachte, waarvan gezamelijke databases onderdeel gaan uitmaken. Is er behoefte aan gratis onderdak voor dit soort info voor persoonlijk gebruik? ;)
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi Mario,

je hebt een mega-mail van mij aan gezien mijn CuteFTP weigerde meer dan 1 bestand naar mijn webspace te uploaden. Ik hoop dat jij er beter mee overweg kunt?

Ik heb de K&T nog bekeken, en ik bedacht me weer wat er aan de hand was. De K&T 1/2005 van mij is wat vernaggeld. Er zitten pagina's dubbel in en er missen er een paar.
Hij gaat van 1 naar 58 en dan springt ie naar 51, en dan loopt ie door tot 56, en daar gaat ie vanaf 57 verder.
Dat betekent dat de meting van de Alcone 5.25 er 2x in staat, en hij daarna met de SPH130 AL begint. De pagina's met de SPH-130 mis ik dus :(

Groet, Joris
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Heb inderdaad een mail van 8Gb ontvangen. O:) Die MSH-115 ziet er op het eerste gezicht al prima uit, en ben dan ook benieuwd naar het verschil met de MSH-116. Zal er straks wat PDF's van maken en die uploaden.
vigier schreef:
De pagina's met de SPH-130 mis ik dus :(
Dat is nou zonde, want als middentoner is deze ook beslist interessant.

Iemand anders in het bezit van een scanner en Klang & Ton 2/2001 en 1/2005 :?:
Laatst gewijzigd door Marp op wo 27 apr 2005, 1:38, 1 keer totaal gewijzigd.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Gaaf! Het was verzonden als 8 Mb, en bij jou komt het aan als 8 Gb ... het lijkt wel microsoft software! De installatie bestanden zijn maar 8 Mb, maar als het geinstalleerd staat ben je wel ineens 8 Gb kwijt :D

Ghehehe

Groet, Joris
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Inderdaad de schuld van microsoft dat ik niet meer in KB’s en MB’s denk. :D

Wie geinteresseerd is in de test van de MSH-115, kan hem tijdelijk hier downloaden in PDF-formaat. En voor wie een voorkeur heeft voor aluminium: de SPH-130AL. Tekst heb ik niet geconverteerd, dus bedenk wel dat de bestanden respectievelijk 1.2 en 1.34 'GB' groot zijn. ;)

Highlights MSH-115:
Frequentiekarakteristiek:
msh115_frequenzgang.gif
Watervaldiagram:
msh115_wasserfall.gif
Vervormingsfactor bij 80dB:
msh115_klirrfaktor80dB.gif
Vervormingsfactor bij 90dB:
msh115_klirrfaktor90dB.gif
Impulse Response(?):
msh115_sprunganwort.gif
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paul,

Had je nou plannen om binnenkort te bestellen, of experimenteer je toch liever eerst met de MSH-115?

Om alles in lijn te houden met mijn hoofdluidprekers wilde ik de SPH-130 in de toekomst inzetten als rear-speakers. Met het extra setje MSH’s overwoog ik dan een center te maken. Later wilde ik dan desnoods nog een SPH-130 of HDS182TV toevoegen, en dan maar gelijk een MSH-115 aan de rear’s. Na het lezen van het K&T-artikel heb ik echter die MSH-115’s met een lowpass (5,6KHz) en bandtweeter in een kastje van 6,7 ltr. gestopt en hier luister ik nu 2 dagen naar. Met ondersteuning in het onderste laag klinkt dit dusdanig dat ik gek zou zijn als ik nog een unit aan center en rear’s toevoeg, en voor een realistisch niveau bij films is dit ruimschoots voldoende. Klankmatig neigt deze combo licht naar een electrostaat. Helder en enigzins analytisch maar wel vrij dynamisch en realistisch, en zeker muzikaal.

Hier wil ik dus nog eens een extra setje voor kopen, en ik denk dat ik tegen die tijd maar gelijk de middentoner van de hoofdluisprekers vervang door een MSH-116/4. Mocht je t.z.t. besluiten tot aanschaf over te gaan, dan kunnen we ze wellicht gelijktijdig uit Duitsland laten komen. Het maakt me in het geheel niet uit wanneer dat is.

Mario

Ps: ter vergelijking heb ik nog eens de 135KEP’s uit de kast getrokken, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze toch soms een enigzins nasale klank laten horen. In elk geval krijg ik er minder transparantie en openheid uit in het hogere middengebied, en ik vind muziek er minder mee “leven”. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ik kevlar liever enkel voor het laag en laag/midden toepas. Ben ik de enige die zo over kevlar denkt?
Plaats reactie