Geen geluid uit adau1452_CS42448

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Voordat ik zelf een heel verhaal ga schrijven, eerst stukje van deze pagina;
http://wiki.op-electronics.com/collegar ... gmastudio/

Je moet alleen even kijken welke multi-purpose-pins (GPIO) jij precies hebt en eventueel aanpassen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

OWC schreef: zo 17 dec 2023, 18:51
ds23man schreef: zo 17 dec 2023, 18:44
Dat klopt wel, de eeprom wordt via de dsp geprogrammeerd.
Nee die wordt via de USBi geprogrammeerd.
De DSP trekt enkel zijn setting direct uit de EEPROM bij het opstarten.
(mits in selfboot modus)
Lees de de datasheets nou gewoon eens. In de user guide van de Eval board wordt gewoon gezegd dat bij het programmeren van de eeprom er een hulpprogramma in de dsp word gestart.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

ds23man schreef: zo 17 dec 2023, 19:12
Lees de de datasheets nou gewoon eens. In de user guide van de Eval board wordt gewoon gezegd dat bij het programmeren van de eeprom er een hulpprogramma in de dsp word gestart.
We hebben hier niet over een hulpprogramma, maar hoe de EEPROM wordt geprogrammeerd?
Die staat toch direct in verbinding met de USBi programmer?
Zonder DSP zou je die zelfs nog kunnen programmeren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Nee, de eeprom hangt met een aparte verbinding aan de DSP.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Dat kan, het kan ook direct.

Zonder schema is dat een beetje onduidelijk.
Direct boot en programmeren is een heel stuk meer straightforward, dus dat is ook wat de meesten kiezen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

Staat gewoon in de userguide van de Eval board.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Maar als dat wel het geval is, kwam ik dit tegen;
2. Press the "Link Compile Download" button to compile the schematic project

3. Right click on the DSP cell and choose a Self-boot Memory option. You are trying to use the "Write Latest Copmilation through DSP" option correct?

Write Latest Compilation through DSP

IMPORTANT: Self boot MUST be DISABLED during eeprom programming (this is fixed in version 3.10.4)

Use this mode is used when eeprom is connected to the master control port and there is no way to connect the USBi directly to the eeprom. Use this option for EVAL-ADAU1452MINIZ.
Dus dat is wellicht te proberen in combinatie met die TDM settings.

Het is mij op dit moment ook nog niet helemaal duidelijk of de DSP netjes alles overneemt van SigmaStudio of niet?
Of dat er een halfbakken programma in staat.
Dat is iets wat wij in het verleden ook weleens gehad hebben, met een of andere gare bug.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

ds23man schreef: zo 17 dec 2023, 19:43
Staat gewoon in de userguide van de Eval board.
Je bedoelt het schema?
Als dat zo is, kunnen we wat beter koekeloeren.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Dit heb ik er van gemaakt.
Maar hoe zie ik de status?
IMG20231217194408.jpg
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Ik zag net dat je voor ASRC je aparte in en outputs moet kiezen. Dat had ik niet gedaan. Misschien nog maars proberen
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Voor de LED test, hoef je alleen dit te doen (en dat verhaaltje erboven op die website)
Bijlagen
led_test.png
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Kreeg foutmeldingen en heb het moeten aanpassen naar dit.
Maar is niet logisch. S1 ( MP7) zou de 3LEDS aansturen.
IMG20231217201115.jpg
Activeer ik de knop (via het scherm) dan zie ik niet dat een LED wordt geactiveerd.( Ook in het scherm bij outputs)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

OWC schreef: zo 17 dec 2023, 19:45
Maar als dat wel het geval is, kwam ik dit tegen;
2. Press the "Link Compile Download" button to compile the schematic project

3. Right click on the DSP cell and choose a Self-boot Memory option. You are trying to use the "Write Latest Copmilation through DSP" option correct?

Write Latest Compilation through DSP

IMPORTANT: Self boot MUST be DISABLED during eeprom programming (this is fixed in version 3.10.4)

Use this mode is used when eeprom is connected to the master control port and there is no way to connect the USBi directly to the eeprom. Use this option for EVAL-ADAU1452MINIZ.
Dus dat is wellicht te proberen in combinatie met die TDM settings.

Het is mij op dit moment ook nog niet helemaal duidelijk of de DSP netjes alles overneemt van SigmaStudio of niet?
Of dat er een halfbakken programma in staat.
Dat is iets wat wij in het verleden ook weleens gehad hebben, met een of andere gare bug.
Inderdaad eerst eens goed testen of de eeprom goed geschreven wordt. Verder moet je er rekening mee houden dat bepaalde instellingen in het register pas actief worden na een reboot.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

OWC schreef: zo 17 dec 2023, 19:38
Dat kan, het kan ook direct.

Zonder schema is dat een beetje onduidelijk.
Direct boot en programmeren is een heel stuk meer straightforward, dus dat is ook wat de meesten kiezen.
Volgens mij hangt de eeprom altijd rechtstreeks aan de dsp:
Knipsel.PNG
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Nee je kunt de eeprom op twee manieren gebruiken.

Maaruhm, lekkere grapjas.
Komt hij er nu mee dat het in principe evaluation board is.
Dat had mij een hoop tijd gescheeld, lol

Het is voor mij nog niet helemaal duidelijk of die instellingen (dus niet het schema zelf) juist worden gekopieerd.

Je zou kunnen proberen de samplerate aan te passen en te meten of je iets anders meet ipv 48kHz.
Of anders de state van een van de gpio aanpassen en die meten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Bart, hen je trouwens evt ergens nog een ander DAC printje oid?

Evt kunnen we die gebruiken om te kijken of de Codec niet gewoon gaar is.
Meestal zijn die anders ook maar hooguit een paar euro.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door ds23man »

De communicatie van de eeprom loopt bij deze serie altijd via de dsp:
Knipsel.PNG
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

OWC schreef: ma 18 dec 2023, 14:27
Bart, hen je trouwens evt ergens nog een ander DAC printje oid?

Evt kunnen we die gebruiken om te kijken of de Codec niet gewoon gaar is.
Meestal zijn die anders ook maar hooguit een paar euro.
Nee heb ik niet.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Nog een vraagje.
Zijn deze settings correct om de Eeprom te schrijven?

Volgens de spec sheet kan de Eeprom op een hogere geschreven worden.
Ook is de grote 16M

De andere parameters heb ik niet zo n vat op
Bijlagen
Screenshot_2023-12-27-21-13-56-28_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
DS_Zetta_25Q16_RevA_20171120.pdf
(1.52 MiB) 22 keer gedownload
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

We hebben geluid uit het bordje gekregen :rock:
had wel wat voeten in de aarde, maar nu heb ik een basis waarop ik kan verder werken.

Hieronder de identificatie van de verschillende in en outputs.
adau1452DSP CS42448
adau1452DSP CS42448
Nu wou ik mijn "microfoon versterkertje" gebruiken om de luidspreker rechtstreeks aan te sturen maar dit lijkt niet te lukken. Zonder krijg ik er wel geluid uit. Misschien eens doormeten met welke signalen ik werk. Waarschijnlijk is de versterking te groot. :think:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Dat is goed nieuws!

Wat voor microfoon versterkertje heb je precies?
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Zelf in elkaar geknutseld versterkertje.
IMG_20240405_105439.png
Voor het testen wou ik goedkope recup luidspreker tjes gebruiken die ik uit een oude beeldbuis tv had gehaald.
Werkt ook wat handiger dan grote luidsprekers+ versterker te gebruiken.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door OWC »

Ik denk niet dat die geschikt is om luidsprekers aan te sturen.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Geen geluid uit adau1452_CS42448

Bericht door bart Luyckx »

Nee idd. Heb de DSP nu aangesloten op een onkyo test versterker en 2 kanalen aangesloten op de PMS luidspreker.
Het laag loopt tot 400Hz het midden van 4000 tot 12000Hz.
Klink redelijk, maar het laag blijft wat achter.

bestaat er ergens een handleiding hoe je best een DSP systeem opzet en afstemd?
Afstemmen qua niveau, faze, z-offset, ....
Of start je met een simulatie programma en pomp je die waarden in de DSP?
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”