Nieuwe werkbank

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Nieuwe werkbank

Bericht door ray5150 »

Ik ben niet standaard. werkbankhoogte is bij mij 94 centimeter.
De boorkolom kast is een centimeter of 10 lager, maar dat werd veroorzaakt door de beperkte lengte van de multiplex platen waarvan deze gemaakt is. streven was eerst om deze ook 94 hoog te maken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, 90 - 95 is doorgaans ook de hoogte van een aanrecht/keukenblad. Maakt ook uit of je er achter zit of er achter staat.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

ray5150 schreef: di 06 dec 2022, 11:56
Mijn zoon, wiens hobby computers zijn, heeft een leuk compact machientje geregeld.
Hij zit ook veel op Tweakers, dus best kans dat die daar vandaan komt.
Leuk, dat lijkt veel op de PC waar ik dit nu op zit te typen, een compacte Dell. Ook een prima keus en wat meer plek voor uitbreiding dan de kleine Fujitsu's.
ray5150

Bericht door ray5150 »

En dit stukje is ook weer klaar. randjes afgewerkt en een laagje lak erover.
computer hoek 9.jpg
De werkbank staat er nu strak tegenaan in de hoek.
Door het ladenblok en het gereedschap erin is het gewicht van de werkbank flink toegenomen en zit er nog amper beweging in als de boel op de rem staat. :D

De werkbank is in principe klaar nu.
Kosten voor het geheel waren ongeveer 150 euro. de helft hout, en de helft hardware als schroeven en ladegeleiders.

Nu ga ik weer verder met het afwerken van de boorkolomkast, die word ook in de blanke lak gezet, en ik moet nog handsvaten maken, en houtdraadbouten halen om de boorkolom mee vast te zetten. en er moet ook nog een boel veel worden afgestoft, heringericht, en opgeruimd.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

pjotr, ray, thanks voor de tips.

Mijn kleine Ferm kolomboor ga ik iets hoger zetten denk ik, op marktplaats ga ik eens rondsnuffelen voor zo'n smalle stalen archiefkast met 3 a laden, die zijn 130 hoog, de kruistafel op de boor komt daarmee op zo'n 1,5m. Dat is voor mij werkbaar zat.

Die archiefkasten kosten tussen de 10 en 30 euro, daar kan ik geen stapel hout voor halen en ik heb te weinig grote reststukken helaas.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op wo 07 dec 2022, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kun je op die hoogte de kruistafel nog wel aflezen? Ik heb hem op 90cm staan en dat is eigenlijk wat te laag maar wel goed werkbaar. denk dat op 120cm - 130cm (de hoogte van de maatring met streepjes) beter is. Je moet er nog wel goed bovenop kunnen kijken.
MechanicalAnimal

Pjotr schreef: wo 07 dec 2022, 11:43
Kun je op die hoogte de kruistafel nog wel aflezen? Ik heb hem op 90cm staan en dat is eigenlijk wat te laag maar wel goed werkbaar. denk dat op 120cm - 130cm (de hoogte van de maatring met streepjes) beter is. Je moet er nog wel goed bovenop kunnen kijken.
ik ga thuis even de boor op dummy-hoogte zetten voor ik uberhaupt iets definitiefs doe :goedzo:

en voor mijn vrouw staat er hier een klein opstapje voor als ze de was wil ophangen (iets wat ik doorgaans doe, vandaar dat de waslijnen vrij hoog hangen hier). Voor die paar keer boren ga ik daar wel op staan als me dat een extra lade oplevert :lol:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op wo 07 dec 2022, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
MechanicalAnimal

dubbel.
ray5150

Bericht door ray5150 »

MechanicalAnimal schreef: wo 07 dec 2022, 11:23
pjotr, ray, thanks voor de tips.

Mijn kleine Ferm kolomboor ga ik iets hoger zetten denk ik, op marktplaats ga ik eens rondsnuffelen voor zo'n smalle stalen archiefkast met 3 a laden, die zijn 130 hoog, de kruistafel op de boor komt daarmee op zo'n 1,5m. Dat is voor mij werkbaar zat.

Die archiefkasten kosten tussen de 10 en 30 euro, daar kan ik geen stapel hout voor halen en ik heb te weinig grote reststukken helaas.
Hout is volgens mij ook inderdaad aardig in prijs omhoog gegaan. ik zie dat een plaatje multiplex 18mm bij de Hornbach zo'n 23 euro doet.
Dacht dat dat eerst rond de 15 a 18 euro was.

Is een kastje van de Ikea misschien ook geen gekke gedachte ?
https://www.ikea.com/nl/nl/p/helmer-lad ... -50494363/
Je kunt het er bijna niet zelf voor maken.
MechanicalAnimal

ray5150 schreef: do 08 dec 2022, 0:04

Hout is volgens mij ook inderdaad aardig in prijs omhoog gegaan. ik zie dat een plaatje multiplex 18mm bij de Hornbach zo'n 23 euro doet.
Dacht dat dat eerst rond de 15 a 18 euro was.

Is een kastje van de Ikea misschien ook geen gekke gedachte ?
https://www.ikea.com/nl/nl/p/helmer-lad ... -50494363/
Je kunt het er bijna niet zelf voor maken.
Thanks Ray,

ja joh, paar maanden terug nog een overkapping gemaakt bij een maatje van me voor zijn motoren, ook douglas is ook al schunnig duur gewoon en goed plaatmateriaal zoals een goede V313 MDF is al helemaal zijn gewicht in goud waard. Het is echt niet leuk meer zo.

Dat Ikea kastje is me wel iets te laag voor "Project Kolomboor" maar deze ga ik ook marktplaats even in de smiezen houden, deze kunnen namelijk heel makkelijk onder een tafel/werkbank staan en zijn mobiel. Handige dingetjes :goeie:
MechanicalAnimal

Hoe staat het er mee hier Ray?
.
.
.
.
.
Ik ga ook mijn zolderworkshop omgooien, eindelijk op marktplaats geslaagd voor een mooie ladenkast. :rock:

Ik ben het zat om in mijn gereedschapskist, op zoek naar steeksleutel 15, eerst 12 schroevendraaiers, 4 zijkniptangen, een zwik Torx Tgrepen en 2 hamers in mijn klauwen te hebben voor ik überhaupt een steeksleutel tegenkom.

De gereedschapkist is afgeladen vol en loodzwaar en ik neem voor een klusje toch altijd een emmertje met wat benodigd spul mee. De kist blijft op zolder want ik vrees dat halverwege de trap het handvat toedeledokie zegt en ik een clusterbom aan handgereedschap door mijn TV en stereo heen zie vliegen :P

Was iets groter dan ik dacht………pastte krap aan in de Fabia. :rofl:

Had de kar gepakt om hem naar huis te karren en daar met kunst- en vliegwerk in de zeikende regen, met een verhuishondje, door de deur naar binnen gekregen.

De lades heb ik inmiddels los op zolder, die ga ik even poetsen en dan kunnen ze op een stapel en volgt de kast de weg omhoog.

Mooi kastje om heel wat spul even wat meer geordend op te bergen.
Bijlagen
kast.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zo dat ziet er goed uit. forse kast. kun je vast een hoop in kwijt.
Leuk dat ik je door dit topic het zetje heb kunnen geven om de boel om te gaan gooien.

De laatste tijd niet zoveel meer gedaan qua timmerwerk. ik ben van oktober tot begin december vrijwel dagelijks met hout bezig geweest. nu weer een beetje aan elektronica sleutelen. wel ook tussendoor nog steeds bezig met dingen uitzoeken en een nieuw plekje geven.

Wel moet ik zeggen dat het nu veel prettiger werkt met de nieuwe werkbank, ik doe ook mijn best om gereedschap na gebruik weer in de lades op te bergen in plaats van het op de werkbank neer te gooien. had ik jaren eerder moeten doen...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: di 10 jan 2023, 10:17
Wel moet ik zeggen dat het nu veel prettiger werkt met de nieuwe werkbank, ik doe ook mijn best om gereedschap na gebruik weer in de lades op te bergen in plaats van het op de werkbank neer te gooien. had ik jaren eerder moeten doen...
Jah, maar had je nu denk ik geen nieuwe frisse werkplaats gehad :mrgreen: Velen hebben pas tijd er voor als ze met pensioen gaan en om er voor de tijd van leven dan nog veel tijd/energie in te gaan stoppen...? Dan moet het juist klaar staan!
MechanicalAnimal

ray5150 schreef: di 10 jan 2023, 10:17
Zo dat ziet er goed uit. forse kast. kun je vast een hoop in kwijt.
Leuk dat ik je door dit topic het zetje heb kunnen geven om de boel om te gaan gooien.

De laatste tijd niet zoveel meer gedaan qua timmerwerk. ik ben van oktober tot begin december vrijwel dagelijks met hout bezig geweest. nu weer een beetje aan elektronica sleutelen. wel ook tussendoor nog steeds bezig met dingen uitzoeken en een nieuw plekje geven.

Go big or go home :mrgreen:

Goed te horen dat je in elk geval profijt heb van je noeste arbeid :goeie:

Ik ruim meestal (gemotiveerd door ruimtegrebrek) ook bijna altijd even mijn klusplek op, anders moet ik vaak ineens (omdat er iets stuk gaat ofzo) eerst nog mijn zooi uitzoeken terwijl er iets in mijn nek hijgt, dat werkt niet echt lekker ontspannen.

Ook helpt het zorgen voor een nette plek dat je je gereedschap netjes en heel houdt, als je je hamer vind dan gebruik je die in plaats van het heft van de grootste schroevendraaier :lol:

Ik heb het voordeel dat ik een aantal jaren bij een TD heb gewerkt (kalibratie en reparatie van ARBO-apparatuur en medische aparatuur, dan is orde en netheid haast religie. Daar heb ik wel geleerd wat een voordelen daar aan zitten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Met hout en ijzer kan ik mij dat wel voorstellen. Daarentegen ben ik eigenlijk nog nooit een opgeruimd professioneel R&D elektronica lab tegengekomen. En dat werkt toch uitstekend :mrgreen:
MechanicalAnimal

Pjotr schreef: di 10 jan 2023, 14:16
Met hout en ijzer kan ik mij dat wel voorstellen. Daarentegen ben ik eigenlijk nog nooit een opgeruimd professioneel R&D elektronica lab tegengekomen. En dat werkt toch uitstekend :mrgreen:
nou, onze werkruimtes waar wij kalibreerden en reparaties uitvoeren leken wel operatiekamers :mrgreen:

Je wilt ook niet dat een infuuspomp voor de afdeling neonatologie (met onze servicesticker en de naam van de TD-er erop) de geest geeft op een KInderIC, doordat er een schroefje ontbrak o.i.d. :wink:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

MechanicalAnimal schreef: wo 11 jan 2023, 10:34
Pjotr schreef: di 10 jan 2023, 14:16
nou, onze werkruimtes waar wij kalibreerden en reparaties uitvoeren leken wel operatiekamers :mrgreen:

Je wilt ook niet dat een infuuspomp voor de afdeling neonatologie (met onze servicesticker en de naam van de TD-er erop) de geest geeft op een KInderIC, doordat er een schroefje ontbrak o.i.d. :wink:
Toen ik bij R en D op mijn werk White Cable dat zat in een gewoon woonhuis van onze Oud Directeur alles heel simplistisch, ik heb er een paar leuke dagen mee gemaakt , er werden onmogelijke dingen gevraagd , zoals een impedantie Reflectie meting van een stuk kabel met 2 connectors erop dat koppel de je aan de meet opstelling en een druk op een XT PC met een kaart erin welke via een IEEE verbinding een netwerk analyzer bestuurde Die meting duurde 2 uur , nu 2 sec vermoed ik misschien nog korter , maar de Baas moest om 1300 uur naar Groningen (PTT zat daar nog) en kwam om 12 uur met die kabel aan lopen vanuit productie , Dan werd het heel erg spannend en trok ik mn jas aan ging de voordeur uit en ging mn ontslag indienen en dan werd ik halverwege naar Personeelszaken terug gehaald ..
Als die druk op je staat presteer je niet erg En vlogen door anderen de Koffie over de tafel en werd ook niet opgeruimd zaten ze gefrustreerd gaatjes in een rekenmachine te boren vernielzucht verder daar over gevloekt ! als de baas dan weer binnen kwam , dan zaten de heren Ja te knikkebollen zonder kommetaar , en erna dan gebeurde echt niks zinnigs en wat af was deugde niet gelukkig geen medische apparatuur Dan was het sterftecijfer een stuk hoger , waar ik dan naar toe gestuurd werd om het op te knappen , Ik begreep niks van die cultuur , na een jaar solliciteerde naar een baan waar ik het heel goed naar mijn zin heb gehad.En er kwam daar echt wat van de grond.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoe bevalt die lak van de Action, Ray?
Ik ben ook met mijn werkkamer bezig en maak een kast voor mijn platen en mijn verzameling oude audio (deels nog te reviseren).
Hout is inderdaad duur, maar met de 13e maand in de pocket toch maar multiplex genomen.
wandkast.jpg
De lades voor de elpees zijn gemaakt van underlayment - is net iets goedkoper.
Deze kast wil ik blank lakken.
bureaus.jpg
Dit staat aan de andere kant van de kamer. Rechts mijn thuiswerkplek en links mijn hobbybureau. Inmiddels hangen daar plankjes boven met meetapparatuur en een versterker. Ook hangen er twee boxjes boven het hobby bureau.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Die lak houd zich goed, Robert. 3 knaken voor een blik van een half liter is geen geld.

Mooie ingerichte kamer zo te zien.
MechanicalAnimal

OpaBert schreef: wo 11 jan 2023, 12:19
Toen ik bij R en D op mijn werk White Cable dat zat in een gewoon woonhuis van onze Oud Directeur alles heel simplistisch, ik heb er een paar leuke dagen mee gemaakt , er werden onmogelijke dingen gevraagd , zoals een impedantie Reflectie meting van een stuk kabel met 2 connectors erop dat koppel de je aan de meet opstelling en een druk op een XT PC met een kaart erin welke via een IEEE verbinding een netwerk analyzer bestuurde Die meting duurde 2 uur , nu 2 sec vermoed ik misschien nog korter , maar de Baas moest om 1300 uur naar Groningen (PTT zat daar nog) en kwam om 12 uur met die kabel aan lopen vanuit productie , Dan werd het heel erg spannend en trok ik mn jas aan ging de voordeur uit en ging mn ontslag indienen en dan werd ik halverwege naar Personeelszaken terug gehaald ..
Als die druk op je staat presteer je niet erg En vlogen door anderen de Koffie over de tafel en werd ook niet opgeruimd zaten ze gefrustreerd gaatjes in een rekenmachine te boren vernielzucht verder daar over gevloekt ! als de baas dan weer binnen kwam , dan zaten de heren Ja te knikkebollen zonder kommetaar , en erna dan gebeurde echt niks zinnigs en wat af was deugde niet gelukkig geen medische apparatuur Dan was het sterftecijfer een stuk hoger , waar ik dan naar toe gestuurd werd om het op te knappen , Ik begreep niks van die cultuur , na een jaar solliciteerde naar een baan waar ik het heel goed naar mijn zin heb gehad.En er kwam daar echt wat van de grond.
Daar had ik het geen jaar uitgehouden :rofl:
MechanicalAnimal

RobertD schreef: wo 11 jan 2023, 22:28
Hoe bevalt die lak van de Action, Ray?
Ik ben ook met mijn werkkamer bezig en maak een kast voor mijn platen en mijn verzameling oude audio (deels nog te reviseren).
Hout is inderdaad duur, maar met de 13e maand in de pocket toch maar multiplex genomen.
wandkast.jpg
De lades voor de elpees zijn gemaakt van underlayment - is net iets goedkoper.
Deze kast wil ik blank lakken.

bureaus.jpg
Dit staat aan de andere kant van de kamer. Rechts mijn thuiswerkplek en links mijn hobbybureau. Inmiddels hangen daar plankjes boven met meetapparatuur en een versterker. Ook hangen er twee boxjes boven het hobby bureau.
nice, mooi uitgevoerd Robert :goeie:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

ray5150 schreef: vr 13 jan 2023, 8:59
Die lak houd zich goed, Robert. 3 knaken voor een blik van een half liter is geen geld.

Dat is goed om te weten, dan ga ik mijn kast daar ook mee lakken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Netjes zo Robert!

Zekers, is gewoon prima lak die ook nog eens mooi uitvloeit! Verf is ook bizar aan de prijs tegenwoordig. Was vorig weekend 18 euries kwijt voor een kwart liter Hammerite metaallak voor het hekje buiten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef: vr 13 jan 2023, 9:52

Dat is goed om te weten, dan ga ik mijn kast daar ook mee lakken.

Even mezelf verbeteren. een blik is 3/4 liter, en geen halve.

Druilerig weer vandaag, en geen verplichtingen buiten de deur.
Dus weer aan wat ruimte creërende oplossingen gewerkt.

Zo staat de voorraad limonade flessen ook in de schuur.
Flessen 1.jpg
Er is geen ruimte in het wandrek om ze kwijt te kunnen.
Dus maak ik aan de zijkant van de lintzaag tafel 2 plateau's aan de zijkant om ze op te zetten.

Weer een plaat multiplex uit een puinbak gevist.
Flessen 2.jpg
In opbouw.
Flessen 3.jpg
En klaar.
Flessen 4.jpg
Schuurpapier. in de loop der jaren aardig wat van verzameld, had nooit een vaste plek.
Rechts van oude werkbank hangt een plank aan de muur met daarop een componentenkast en de verzameling spuitbussen.
Schuurpapier 1.jpg
Daaronder maak ik opbergruimte voor de schuurpapier vellen met twee vakken. voor grof en fijn apart.
Schuurpapier 2.jpg
Daarna lekker alles afgestoft en schoongemaakt.
Schuurpapier 3.jpg
Tot slot nog een verhoging gemaakt het soldeerstation, nu kan ik de Proxxon ook goed kwijt.
Soldeer dinges.jpg
Shadow

Bericht door Shadow »

Lekker bezig die Ray :goedzo:
Plaats reactie