Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Oriëntatie topic

Bericht door hardbats »

keuze genoeg dus om te gaan kijken en luisteren (als hij weer een werkende driver heeft tenminste)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Oriëntatie topic

Bericht door richard »

Is een Tannoy niks voor je? Zo'n grote monitor?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Leeuwarden »

richard schreef:
Is een Tannoy niks voor je? Zo'n grote monitor?
Zou ik wel eens willen beluisteren. Ik schat in dat dat ook zo'n alles of niets speaker is. Of je vindt hem geweldig of je vindt het niks.
Dat gevoel heb ik overigens ook een beetje bij de Liionidas baffles.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Oriëntatie topic

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef:
richard schreef:
Is een Tannoy niks voor je? Zo'n grote monitor?
Zou ik wel eens willen beluisteren. Ik schat in dat dat ook zo'n alles of niets speaker is. Of je vindt hem geweldig of je vindt het niks.
Ik ben wel eens bij de Theo van het groene forum op bezoek geweest. Dat was toch wel een bijzondere ervaring, in positieve zin.
Maar wel wat je zegt, ze zijn best aanwezig, zowel fysiek als in de manier waarop je ze betrekken bij de muziek.

Je kan van zijn aangehangen filosofie van alles vinden. Maar ondanks, of juist dankzij zijn benadering heeft hij toch een erg fraai en levensecht resultaat in het creëren van een illusie van de werkelijkheid.
Dat gevoel heb ik overigens ook een beetje bij de Liionidas baffles.
Zou goed kunnen, Leon houdt ook wel van een wat onconventionele benadering van de dingen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Oriëntatie topic

Bericht door beijert »

Voor de tannoy variant staat de Celeste beschreven in hobbyhifi en in drie Klanh+ton's hebben naast een enkele 12"+hoorn Ephedra ook nog dubbel 15's met hoorn.

Die zijn alleen afgewerkt als PA luidsprekers.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Leeuwarden »

richard schreef:
Dat was toch wel een bijzondere ervaring, in positieve zin.
Maar wel wat je zegt, ze zijn best aanwezig, zowel fysiek als in de manier waarop je ze betrekken bij de muziek.

Je kan van zijn aangehangen filosofie van alles vinden. Maar ondanks, of juist dankzij zijn benadering heeft hij toch een erg fraai en levensecht resultaat in het creëren van een illusie van de werkelijkheid.
Dat gevoel heb ik overigens ook een beetje bij de Liionidas baffles.
Zou goed kunnen, Leon houdt ook wel van een wat onconventionele benadering van de dingen.
Dit is toch wel iets essentieels. Als het je raakt, doe je iets goed. Het hoeft technisch niet te kloppen (sorry Sander) om het mooi te vinden. Zo ook Leon. Niet voor niets zijn er veel 'fans' van zijn speakers. Het is en blijft iets persoonlijks...

Zo nu en dan krijg ik de C1 als advies. Misschien niet bij iedereen bekend dat ik die heb gehad. Een erg mooie speaker waarvan ik ook nog wel eens spijt heb gehad dat ik die heb weggedaan. Helemaal nadat ik een eigen, kleinere, luisterkamer heb gekregen. Ik denk, ook nav bovenstaande van Richard, dat ik achteraf de emotie in die speaker miste. De C1 doet alles goed. Na een aantal Troels-speakers is die 'correctheid' niet wat ik zoek. Het moet wel een beetje leven. De imaginaire ideale speaker qua sound en uiterlijk: een opgeschaalde versie van de C1 die ook de emotie weergeeft...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Shadow »

G A
D A N
B I J
L E O N
L U I S T E R E N
D W A R S E
F R I E S
#-o
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Oriëntatie topic

Bericht door FR_Aad »

Ben jij zelf al eens wezen luisteren?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oriëntatie topic

Bericht door SSassen »

Geeft niet hoor Jan, smaak is iets geheel persoonlijks.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Zo nu en dan krijg ik de C1 als advies. Misschien niet bij iedereen bekend dat ik die heb gehad. Een erg mooie speaker waarvan ik ook nog wel eens spijt heb gehad dat ik die heb weggedaan. Helemaal nadat ik een eigen, kleinere, luisterkamer heb gekregen. Ik denk, ook nav bovenstaande van Richard, dat ik achteraf de emotie in die speaker miste. De C1 doet alles goed. Na een aantal Troels-speakers is die 'correctheid' niet wat ik zoek. Het moet wel een beetje leven. De imaginaire ideale speaker qua sound en uiterlijk: een opgeschaalde versie van de C1 die ook de emotie weergeeft...
Zeer herkenbaar Jan! En of die leonidas spiekers dat gaan invullen is nog maar zeer de vraag. Dit is echt veel, heel veel luisteren. Zo'n 20 jaar geleden stond een kennis ook voor die vraag en vroeg mij om raad. Al zocht zij geen zelfbouw maar kant en klare commerciële speakers. Mijn antwoord was toen ook: Luisteren en nog eens luisteren. Heeft zij een jaartje over gedaan en stad en land afgelopen. Ben een paar keer mee geweest. Uiteindelijk kwam zij bij von Schweikert uit. Al konden de Diapason Adamantes haar ook wel bekoren. Op zich zijn dit beide speakers met een vrij neutraal karakter maar hadden net dat tikje sprankeling, detail en ook rust waar ze naar op zoek was.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 05 jan 2021, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Shadow »

FR_Aad schreef:
Ben jij zelf al eens wezen luisteren?
Nee, heeft voor mij geen zin qua beschikbare plaats, maar als je ergen interesse in hebt moet je gewoon gaan luisteren toch? Nu blijft het er omheen draaien want het zou wel eens kunnen bevallen :shock:
En als ze niet bevallen weet je dat je die kunt afstrepen, kost je wat brandstof en een zaterdag.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oriëntatie topic

Bericht door SSassen »

Blijft lastig, uiteindelijk is het de opname die de weergave en de emotie bepaalt, en sommige opnames vallen volledig door de mand op sommige luidsprekers en vice versa.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Shadow »

Da's zeker, ik heb grote breedbandhoorns gehad die ge-wel-dig waren voor stemmen en klein werk, maar een beetje meer drukte en het werd heel naar...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Blijft lastig, uiteindelijk is het de opname die de weergave en de emotie bepaalt, en sommige opnames vallen volledig door de mand op sommige luidsprekers en vice versa.

Samengevat kan je dus zeggen dat het altijd een compromis is. En daar is op zich niks mis mee.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oriëntatie topic

Bericht door ds23man »

Leeuwarden schreef:
SSassen schreef:
Blijft lastig, uiteindelijk is het de opname die de weergave en de emotie bepaalt, en sommige opnames vallen volledig door de mand op sommige luidsprekers en vice versa.

Samengevat kan je dus zeggen dat het altijd een compromis is. En daar is op zich niks mis mee.
Het compromis tussen cup A en C is gewoon B. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
SSassen schreef:
Blijft lastig, uiteindelijk is het de opname die de weergave en de emotie bepaalt, en sommige opnames vallen volledig door de mand op sommige luidsprekers en vice versa.

Samengevat kan je dus zeggen dat het altijd een compromis is. En daar is op zich niks mis mee.
Als je er mee tevreden bent..... En daar zit nog een knoop vermoed ik zo :sure:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Leeuwarden »

Zekers, deels omdat bouwen leuk is, deels omdat ik nog niet ben waar ik wil zijn. Overigens met de NEXT-4 wel een heel eind in de goede richting...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Pjotr »

Yep bouwen is leuk, muziek luisteren is ook leuk. Maar dat hoeft helemaal niet samen te gaan. Dat kan ook los van elkaar Jan... :sure:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Leeuwarden »

Zekers, voor mij wel deel van de hobby.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Pjotr »

Jawel maar je kunt niet eindeloos (na)bouwen tot dat je tevreden bent. Dan kom je nooit aan luisteren toe.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Oriëntatie topic

Bericht door hardbats »

Je kunt tussen het bouwen door of tijdens het bouwen naar de vorige gebouwde set luisteren. En daarna weer door
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Oriëntatie topic

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
SSassen schreef:
Blijft lastig, uiteindelijk is het de opname die de weergave en de emotie bepaalt, en sommige opnames vallen volledig door de mand op sommige luidsprekers en vice versa.
Samengevat kan je dus zeggen dat het altijd een compromis is. En daar is op zich niks mis mee.
De oplossing is gewoon meerdere sets luidsprekers, zo klinkt b.v. Queen echt stukken beter op een goede PA set op volume stand 11.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Oriëntatie topic

Bericht door Shadow »

Liefje!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”