Even de Parkside frees getest. Een paar stukjes resthout om op los te gaan erbij gepakt.
Eerst geprobeerd met een R=6,3mm afrondfrees een rond kantje aan een stuk MDF te maken:

- Stukje MDF

- Afrondfreesje

- Resultaat
De grip is uitstekend, het lawaai normaal bij een frees en hij gaat er doorheen als boter. Je voelt amper weerstand.
Geen stof gezien, dus dat
lijkt uitstekend te gaan.
Nu een 18mm groeffrees om een 5mm diepe groef te maken waar ik een andere plank in kan zetten. Met de frees op het hout stond de afstandsinstelling precies op 2 cm (met de fijnafstelling ingesteld). De instelling op 25mm gezet om 5mm diep te komen.

- Diepteregeling
wederom een soepele freesgang, alleen de gefreesde groef (niet helemaal vanaf het begin) lag vol met stof. Welke afzuiging? Helaas geen foto van.

- Plankje past zuigend.
Even een tweede groef ernaast gefreesd, wel vanaf de zijkant. Het stof spoot er uit in mijn richting, ik zat helemaal onder.
De foto toont maar een deel:

- Stof
De diepte van de groef nog even nagemeten, daar blijkt nog wel een klein verschilletje in te zitten. Waarschijnlijk heb ik bij de nulinstelling de frees al een klein stukje in het hout gedrukt.

- 5,4 mm
Het devies is dus eerst iets minder diep frezen, nameten en een tweede gang maken met een bijgestelde diepte.
Grappig detail:

- Schroefje
Er zat nog een schroefje in hout, dat had ik niet gezien. De frees heeft het niet gemerkt.
Tenslotte een kantenfrees. Ik laat het eerder afgeronde stuk 7mm oversteken om het weer helemaal recht te krijgen:

- 18mm MDF, 7 mm oversteek
Dat gaat weer gesmeerd, de frees is in ieder geval sterk genoeg.
Alleen hier laat de stofafzuiging weer te wensen over.

- Stofbak
Alles zit onder.
Nu gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat de stofafzuiging bij mijn Bosch Blauw ook niet optimaal is.
Freesjes verwisselen: Gaat makkelijk.
De hoogteverstelling gaat niet heel soepel. Er zouden sterkere veren in moeten zitten.
Schoonhouden is een must denk ik om hem niet vast te laten lopen, zoals George al zegt.
Kracht: Laat niets te wensen over.
Handzaamheid tijdens frezen: Uitstekend.
Degelijkheid: Zal moeten blijken uit de levensduur.
Leuk machientje voor (zeer) weinig geld.
Voor iemand die af en toe een werkstukje maakt is dit zeker het overwegen waard.
Hij werkt in ieder geval veel prettiger dan mijn oude Bosch POF500.
Ik ga nog eens kijken of hij handig is bij een klusje waar ik vaak van frees zou moeten wisselen. Dat ie dan gewoon klaarligt met een afrondfrees er in, bijvoorbeeld.