de "Liionidas" open baffle.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

leonidas schreef:
....

Nee , specs zeggen mij niets meer en simulaties nog minder.

...
kunnen hooguit aangeven of er mogelijkheden in zitten. soms kan je al zien of t slecht gaat klinken, maar of je t echt mooi gaat vinden zijn TS parameters weinig behulpzaam idd
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Het waren er "maar" 64 Wouter.
Zouden 32 setjes geweest zijn.
Echter maar 24 want :
Een scholier heeft een mini line source bebouwd :)

mvgr. Leon
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Foto van Facebook.

iemand heeft gebouwd met aluminium profiel.
Ziet er wel gaaf uit vind ik.

iemand anders biedt mooie pcb's aan voor het XO.

mvgr. Leon
Bijlagen
liionidas alu.jpg
liionidas pcb.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

leonidas schreef:
...Voor wat het waard is : PAP trio 15 vs Liionidas ob : 13 tegen 0.
Dan moet de Liionidas er nog even aan trekken. :mrgreen:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Goeie Richard :)
tis omgekeerd natuurlijk :)

dank je voor de oplettendheid !
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

wouter schreef:
...een kennis van me heeft een peperdure set OB (€1,5 ton nieuw) en dito luisterkamer en Krell ( geen Krill :-) ) buizen, ca 250W p ch.
Heeft Krell buizen gebouwd? Niet in de war met McIntosh?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

Dat aluminium frame is ook wel een aardig idee, ook modulair in te zetten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

richard schreef:
wouter schreef:
...een kennis van me heeft een peperdure set OB (€1,5 ton nieuw) en dito luisterkamer en Krell ( geen Krill :-) ) buizen, ca 250W p ch.
Heeft Krell buizen gebouwd? Niet in de war met McIntosh?
ik was abuis, de monoblokken op het laag waren Krell FPB 650M als ik het goed heb, en de 750 Watt (!!!) buizen op de open baffles Audio Research Reference 750 SE als ik het me goed herinner. 16x 12" in de ontilbare laag kolommen, maar dan nog is er zo veel wat nog beter kan - in een vrijwel perfecte kamer en een set met bekabeling die ik met geen jaarsalaris kan betalen.

Ergo, je kunt bezig blijven, als je insteek is om kritisch te blijven.

@Leon: o, 64 maar ;-)
Ik wil nu arrays gaan bouwen voor PA maar dan met 4" in een synergy hoorn (a la Danley) maar de beste is een 4" morel en dat is niet te betalen...

Heb je ook wel eens gekeken op de FB pagina van Lampizator? op 12 April en eerder gaat het over de OB luidsprekers
willard
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 23:04

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door willard »

Ik zou ook graag binnenkort een keer komen luisteren,heb tot recent de de PAP trio voxativ gehad
en hierdoor wel geraakt door het open Baffle principe.
Ben van plan de LII met Crystal 10en W15 te gaan bouwen..maar vooraf kunnen beluisteren is altijd leuk en wellicht heel leerzaam.Hoe kan ik een afspraak maken?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Willard,

pm verstuurd :)

mvgr. Leon
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door wouter »

willard schreef:
Ik zou ook graag binnenkort een keer komen luisteren,heb tot recent de de PAP trio voxativ gehad
en hierdoor wel geraakt door het open Baffle principe.
Ben van plan de LII met Crystal 10en W15 te gaan bouwen..maar vooraf kunnen beluisteren is altijd leuk en wellicht heel leerzaam.Hoe kan ik een afspraak maken?
Wat een lekkere binnenkomer!
Welkom Willard. Meteen voor goud, doe je goed.

Hoop je hier vaker terug te zien, succes met alles!
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Afgelopen zondagnamiddag samen met mijn broer (edje) richting Eindhoven gereden . Er stond een namiddag OB's luisteren gepland bij Leon thuis en de lekkere koffie stond al klaar bij aankomst.
Het eerste deel geluisterd naar de 12'' inch versie samen met de Fast 8 .Wat betreft de Fast 8 hier zit potentie in en de bas was voor mij goed . Deze combo maakt gebruik van een simpel filter deels elektrische en deels akoestisch .
In het tweede deel werd de 15'' versie met de Cristal 10 boven gehaald . Voor mij was het de tweede keer dat ik deze combo hoor maar deze keer wel op een GU70 tube amp . Voor Leon deze versterker had was er een tweetertje nodig om hem naar de top te brengen .Met de GU70 is dit zoals Leon zei niet meer nodig .De bas nu ook weer voortreffelijk en dan de Cristal 10 klonk verfijnder op deze amp .
Ik ben niet zo goed met woorden om uit te leggen hoe ik het ervaren heb , 1 raad geef ik mee ga voorzeker luisteren bij Leon als je een OB wil bouwen .
willard
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 23:04

Re: de "Liionidas" open baffle

Bericht door willard »

Vandaag gastvrij ontvangen door Leon,(bedankt hiervoor) en na de koffie de open baffles W15/Crystal 10 beluisterd.
Sinds mijn ervaring met de trio voxativ paps spreekt het open baffle concept met de “vrije” sound zonder kast invloed me wel aan.
Deze combi gaat echter wel een stapje verder.. ongelofelijk wat een fraai, gedetailleerd en diep laag in combinatie met de natuurlijke, verfijnde klank
die de crystal 10 weergeeft.
Alle details zijn aanwezig, zonder dat het de neiging heeft tot een scherpe klank hierdoor speel je al snel wat harder omdat het totale plaatje zo fraai
overeind blijft.
Na deze luistersessie ben ik helemaal overtuigd, en ga ze definitief bouwen... de units en filterprintjes zijn alvast besteld!
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Willard , je haalde de woorden uit mijn mond .
Volledig het zelfde wat ik ervaren heb .
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Patrick, Ed , Coen en Willard.

Ik wil jullie bedanken voor het aangename "audio" gezelschap.
Zelf vind ik het ook gezellig en eigenlijk moeten we dit vaker doen.

Hopelijk voelde iedereen zich ook corona veilig ?

Tijdens de luistersessies draai ik altijd eerst een demo-cd om te laten horen waar de set toe in staat is,
Vervolgens gaan de AB's naar mijn gasten zodat ze meegebrachte muziek kunnen beluisteren.

Voor mij een mooie kans om nieuwe muziek te ontdekken.
Bij Willard was het zo erg dat ik het gevoel kreeg dat mijn eigen ontwerp aan mezelf werd verkocht :)

Dus gelijk maar een paar cd's aangeschaft.

Jullie zijn altijd nog een keer welkom.

Ook Ed zijn advies neem ik serieus : Ik ga alle voorversterkers op deze monoblokken testen en kijken of er nog meer uit te peuteren is.

Ben ook blij dat jullie, eigenlijk allemaal , overtuigd zijn van de basweergave die echt bijdraagt tot een completere muziekbeleving.

mvgr. Leon.

p.s. Ik heb nu voor het eerst zowel de C10 als de F8 over de buizenblokken gehoord.
en moet mijn mening herzien.
De verschillen tussen beide units zijn toch groter dan wat ik eerst (over klasse D versterkers) hoorde.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Walt »

Hallo Leon,

Het wordt tijd voor een eigen luisterruimte op de X-Fi zou ik zeggen, jouw ontwerpen showen aan mainstream audioland!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef:
Hallo Leon,

Het wordt tijd voor een eigen luisterruimte op de X-Fi zou ik zeggen, jouw ontwerpen showen aan mainstream audioland!

Groetjes Walter
Als Leon zo iets zou gaan doen, dan kan hij volledig op mij rekenen met alles in te laden, te transporteren , op te stellen en weer terug naar zijn huis te brengen !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Het wordt tijd voor een eigen luisterruimte op de X-Fi zou ik zeggen, jouw ontwerpen showen aan mainstream audioland!
dat zou gaaf zijn :goedzo:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door hardbats »

Denk dat er wel meer mensen zijn die daarmee willen helpen :mrgreen:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Dankjewel allemaal :)
Ik zal jullie laatste opmerkingen maar als compliment opvatten.

Maar ik heb absoluut geen commerciële aspiraties !
Het enige wat ik leuk vind is experimenteren en ontwerpen.

En als ik de kans krijg om mooie drivers te testen vervolgens mijn bevindingen te delen.

Trouwens een stand op de X-fi is een prijzige aangelegenheid.
Ik zou dan toch echt een crowdfunding moeten starten.

Wel ben ik overtuigd dat de Liionidas OB een hele kudde commerciéle ontwerpen het nakijken zou geven :)

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door Olaf Analogue »

leonidas schreef:
Dankjewel allemaal :)


Wel ben ik overtuigd dat de Liionidas OB een hele kudde commerciéle ontwerpen het nakijken zou geven :)
Dit is een overtuiging die we samen delen :rock:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door richard »

leonidas schreef:
...
Voor mij een mooie kans om nieuwe muziek te ontdekken.
Bij Willard was het zo erg dat ik het gevoel kreeg dat mijn eigen ontwerp aan mezelf werd verkocht :)

Dus gelijk maar een paar cd's aangeschaft...
Dat maakt mij ook wel nieuwsgierig.

Al een groot aantal jaren geleden was ik eens op zo'n audiobeurs in Utrecht. Daar stonden toen ook een paar 'hobbyisten met wat breedbanders te spelen. Dat vond ik destijds bij het beste van de show horen. De gebruikte luidspreker heb ik destijds niet kunnen achterhalen, ik dacht eerst iets van Fertin, maar de vorm van de korf was anders.
Ik heb het destijds ook niet gevraagd; het lot van Parsifal. De tweede kans is nog steeds niet gekomen.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Hoi Richard,

Ik had een soort van identieke ervaring op de X-fi (zo'n 7 jaren geleden).
Ben een half uur binnen geweest om te luisteren.
"Zo moet muziek worden weergegeven !"
Ben toen ook "vergeten" om over de set door te vragen.

Een ding wist ik wel :
Dit is waar ik naar ga streven !
Een set met "muzikale overtuigingskracht.

Met de Liionidas OB ben ik , denk ik , en heel eind op weg.

Mocht je een de buurt zijn , kom een keertje luisteren.
Ik heb het gevoel dat jij dit wel zou kunnen waarderen.

mvgr. Leon.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door leonidas »

Deze wil ik jullie niet onthouden.
Er zijn ook PAP gebruikers die Lii ontdekken.

In de Quinted set is de PAP horn vervangen door de Crystal 10.

Leuk om te zien.

mvgr. Leon.
Bijlagen
quintet lii.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: de "Liionidas" open baffle.

Bericht door meanman64 »

Ze beginnen meer en meer op te duiken .Leon , die moeten ook geweldig klinken .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”