OBSP open-baffle-speaker-project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

nu de ronde variant met een nette poot
Bijlagen
dipool12.png
dipool12b.png
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Gemaakt van meedeinend staal. Zucht.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hannesie »

@ wieger, Ik heb toch de indruk dat er een traumatisch verleden is met trillingen, echt meedeinen met muziek doe je op het Vrijthof in Maastricht, tenminste als de plaatselijke violist er weer speelt.....:mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door richard »

hannesie schreef:
... echt meedeinen met muziek doe je op het Vrijthof in Maastricht, tenminste als de plaatselijke violist er weer speelt.....:mrgreen: :lol:
:rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hannesie »

richard schreef:
hannesie schreef:
... echt meedeinen met muziek doe je op het Vrijthof in Maastricht, tenminste als de plaatselijke violist er weer speelt.....:mrgreen: :lol:
:rofl:
Weer iemand die dhr. A. Rieu kent. :lol:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Zucht. 2 x
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Ik had gehoopt dat een architect met een slim concept zou komen om drie drivers rock bottom en toch elegant tegenover elkaar in de lucht te houden. Helaas. Ik zie alleen mooie plaatjes.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

Bij Buizenboer.nl heb ik 2 stukken pvc buis kunnen kopen met een buitendiameter van 50cm en een lengte van 40cm :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door rho »

hannesie schreef:
@ wieger, Ik heb toch de indruk dat er een traumatisch verleden is met trillingen, echt meedeinen met muziek doe je op het Vrijthof in Maastricht, tenminste als de plaatselijke violist er weer speelt.....:mrgreen: :lol:
Ik heb het hele draadje niet gelezen, maar ik vraag me toch ook af wat de resonantie frequentie is van dat stalen frame waar de laag-mid, mid en tweeter in hangen. Het ligt er wat aan hoe het geheel gedempt wordt en hoe de laag-mid gefiltert wordt, maar die zou wel ergens in het weergavegebied van de laag-mid kunnen terecht komen. 't Zou jammer zijn als dat frame lekker gaat meezingen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

ik kan met niet goed voorstellen dat zo'n frame geluid gaat produceren . . .
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door rho »

Je hangt er een speaker in. Die genereert cinetische energie. Er zal toch wel een bepaalde resonantie frequentie zijn van het geheel, waarbij het frame gaat meezingen. En dat doet ie waarschijnlijk niet over het hele frequentie bereik.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hannesie »

Bij de 'Proof of concept' hadden we destijds ook dat idee, wel duidelijk een andere constructie maar bleek ook niet de zweetpareltjes op het voorhoofd te geven.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door richard »

Het frame kan ook gevuld worden met zand of desnoods loodkorrels. Dan lijkt me er weinig kans op resonanties.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

hannesie schreef:
Bij de 'Proof of concept' hadden we destijds ook dat idee, wel duidelijk een andere constructie maar bleek ook niet de zweetpareltjes op het voorhoofd te geven.
hier snap ik niet helemaal de clou :think:
wel een probleem of niet? en kun je dat ook benoemen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hannesie »

architect schreef:
hannesie schreef:
Bij de 'Proof of concept' hadden we destijds ook dat idee, wel duidelijk een andere constructie maar bleek ook niet de zweetpareltjes op het voorhoofd te geven.
hier snap ik niet helemaal de clou :think:
wel een probleem of niet? en kun je dat ook benoemen

Hier is dan ongeveer het eerste effect wat geregistreerd is en de reacties.
viewtopic.php?f=3&t=6998&start=250#p1464945

Ik heb ze toen gehoord op de betreffende luisterdag, samen met Tesla, en toen in ieder geval geen van die effecten kunnen constateren.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Tip: Beter een stevige dan een gedempte constructie, want demping haalt niet alleen het niveau van de trilling naar beneden, het verlaagt ook de Q daarvan. Door eerste klinkt die zachter, door tweede subjectief luider, beide al naargelang mij onbekende materiaalparameters.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

de buis is niet mooi rond, inwendig ca. 460mm en ca. 472mm - ik denk dat ik een ronde plaat moet maken van ca. 465mm die ik erin werk door de buis langzaam op te warmen of zoiets. heeft iemand hier daarmee ervaring? de buis is ca 15mm dik
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door ds23man »

Buis moet gewoon rond zijn, dus retour!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door John P »

Deze buis komt van een rioolboer, die is gewend te denken in precisie van een decimeter. Waarschijnlijk is zijn reactie: rond is rond, stront is stront.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door ds23man »

Ik denk niet dat je blij wordt van een on ronde strontpijp 50cm dikwandig in een manchetverbinding drukken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door satefan »

architect schreef:
de buis is niet mooi rond, inwendig ca. 460mm en ca. 472mm - ik denk dat ik een ronde plaat moet maken van ca. 465mm die ik erin werk door de buis langzaam op te warmen of zoiets. heeft iemand hier daarmee ervaring? de buis is ca 15mm dik
Ik had hetzelfde met een 200mm rioolbuis voor mijn project. De dikte (7mm) week behoorlijk af. Om de tweeter te plaatsen heeft mijn maat ooit eens van metaal twee platte cilinders laten maken en die op de buis geklemd. Dan verwarmen en tegelijk de platen naar elkaar persen door een bout aan te draaien. Hierdoor ontstond een (relatief) vlak deel op de buis. Het ging redelijk, maar echt mooi werd het niet. Maar....het is te doen.

groet,

Stefan
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door anonamemouse »

De buis die ik voor mijn big tube gebruikt heb was ook niet perfect rond, het scheelde gelukkig maar 3 mm. Ik heb toen ik de "baffle" erop gelijmd had de spanning er een beetje afgehaald met een verfafbrandfohn.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Wieger61 »

Waarom moet hij perfect rond zijn?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

esthetisch mooier
naast die speaker is het verschil enorm, 1mm of 7 mm in nogal een verschil
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hannesie »

Zeker als de te verwachten zuivere ronding van de/het luidspreker chassis, er bij in de buurt is, valt dan het afwijken van de PVC pijp des temeer op.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”