OBSP open-baffle-speaker-project
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
@ wieger, Ik heb toch de indruk dat er een traumatisch verleden is met trillingen, echt meedeinen met muziek doe je op het Vrijthof in Maastricht, tenminste als de plaatselijke violist er weer speelt.....

hannesie schreef:... echt meedeinen met muziek doe je op het Vrijthof in Maastricht, tenminste als de plaatselijke violist er weer speelt.....![]()
Weer iemand die dhr. A. Rieu kent.richard schreef:hannesie schreef:... echt meedeinen met muziek doe je op het Vrijthof in Maastricht, tenminste als de plaatselijke violist er weer speelt.....![]()
Ik had gehoopt dat een architect met een slim concept zou komen om drie drivers rock bottom en toch elegant tegenover elkaar in de lucht te houden. Helaas. Ik zie alleen mooie plaatjes.
Bij Buizenboer.nl heb ik 2 stukken pvc buis kunnen kopen met een buitendiameter van 50cm en een lengte van 40cm 
Ik heb het hele draadje niet gelezen, maar ik vraag me toch ook af wat de resonantie frequentie is van dat stalen frame waar de laag-mid, mid en tweeter in hangen. Het ligt er wat aan hoe het geheel gedempt wordt en hoe de laag-mid gefiltert wordt, maar die zou wel ergens in het weergavegebied van de laag-mid kunnen terecht komen. 't Zou jammer zijn als dat frame lekker gaat meezingen.hannesie schreef:@ wieger, Ik heb toch de indruk dat er een traumatisch verleden is met trillingen, echt meedeinen met muziek doe je op het Vrijthof in Maastricht, tenminste als de plaatselijke violist er weer speelt.....![]()
ik kan met niet goed voorstellen dat zo'n frame geluid gaat produceren . . .
Je hangt er een speaker in. Die genereert cinetische energie. Er zal toch wel een bepaalde resonantie frequentie zijn van het geheel, waarbij het frame gaat meezingen. En dat doet ie waarschijnlijk niet over het hele frequentie bereik.
Bij de 'Proof of concept' hadden we destijds ook dat idee, wel duidelijk een andere constructie maar bleek ook niet de zweetpareltjes op het voorhoofd te geven.
Het frame kan ook gevuld worden met zand of desnoods loodkorrels. Dan lijkt me er weinig kans op resonanties.
hier snap ik niet helemaal de clouhannesie schreef:Bij de 'Proof of concept' hadden we destijds ook dat idee, wel duidelijk een andere constructie maar bleek ook niet de zweetpareltjes op het voorhoofd te geven.
wel een probleem of niet? en kun je dat ook benoemen
architect schreef:hier snap ik niet helemaal de clouhannesie schreef:Bij de 'Proof of concept' hadden we destijds ook dat idee, wel duidelijk een andere constructie maar bleek ook niet de zweetpareltjes op het voorhoofd te geven.![]()
wel een probleem of niet? en kun je dat ook benoemen
Hier is dan ongeveer het eerste effect wat geregistreerd is en de reacties.
viewtopic.php?f=3&t=6998&start=250#p1464945
Ik heb ze toen gehoord op de betreffende luisterdag, samen met Tesla, en toen in ieder geval geen van die effecten kunnen constateren.
Tip: Beter een stevige dan een gedempte constructie, want demping haalt niet alleen het niveau van de trilling naar beneden, het verlaagt ook de Q daarvan. Door eerste klinkt die zachter, door tweede subjectief luider, beide al naargelang mij onbekende materiaalparameters.
de buis is niet mooi rond, inwendig ca. 460mm en ca. 472mm - ik denk dat ik een ronde plaat moet maken van ca. 465mm die ik erin werk door de buis langzaam op te warmen of zoiets. heeft iemand hier daarmee ervaring? de buis is ca 15mm dik
Deze buis komt van een rioolboer, die is gewend te denken in precisie van een decimeter. Waarschijnlijk is zijn reactie: rond is rond, stront is stront.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik denk niet dat je blij wordt van een on ronde strontpijp 50cm dikwandig in een manchetverbinding drukken.
Ik had hetzelfde met een 200mm rioolbuis voor mijn project. De dikte (7mm) week behoorlijk af. Om de tweeter te plaatsen heeft mijn maat ooit eens van metaal twee platte cilinders laten maken en die op de buis geklemd. Dan verwarmen en tegelijk de platen naar elkaar persen door een bout aan te draaien. Hierdoor ontstond een (relatief) vlak deel op de buis. Het ging redelijk, maar echt mooi werd het niet. Maar....het is te doen.architect schreef:de buis is niet mooi rond, inwendig ca. 460mm en ca. 472mm - ik denk dat ik een ronde plaat moet maken van ca. 465mm die ik erin werk door de buis langzaam op te warmen of zoiets. heeft iemand hier daarmee ervaring? de buis is ca 15mm dik
groet,
Stefan
- anonamemouse
De buis die ik voor mijn big tube gebruikt heb was ook niet perfect rond, het scheelde gelukkig maar 3 mm. Ik heb toen ik de "baffle" erop gelijmd had de spanning er een beetje afgehaald met een verfafbrandfohn.
esthetisch mooier
naast die speaker is het verschil enorm, 1mm of 7 mm in nogal een verschil
naast die speaker is het verschil enorm, 1mm of 7 mm in nogal een verschil
Zeker als de te verwachten zuivere ronding van de/het luidspreker chassis, er bij in de buurt is, valt dan het afwijken van de PVC pijp des temeer op.