Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ray5150 »

Gaat er goed uitzien ! :goedzo:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Lnsadnoh »

Hij gaat lekker!
Nice!
:goedzo:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Marp »

Nog mooi gelukt!
Kalimba schreef:
Net de Refjes lekker in het zonnetje gezet. Een 2de laklaag aangebracht en hoop dat het drogen iets sneller gaat door het zonnetje.
Rechtstreekse zon tijdens het drogen is af te raden. Daarmee loop je het risico dat zich onder het oppervlak condens ophoopt, wat dan resulteert in blijvend doffe vlekken. Een omgevingstemperatuur van een graadje of 25 is prima, maar verder zou ik het uitharden niet forceren.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Lnsadnoh »

Marp heeft wel gelijk idd.
Het hout is wel weer erg licht van kleur wat dan ook minder warmte opneemt.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Dank voor de tip. Gelukkig is er niks mis gegaan. Apart spul die Osmo wax. Ik doe er nog een 3de laag op maar het effect tot nu toe is spiegelglad en het voelt heel anders aan dan normale lak. Het voelt keihard en onverwoestbaar aan als het droog is. Ik ga er vaker mee werken.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Een aantal jaar geleden ook al eens een Reference Monitor gebouwd voor een vriend. Die waren puntgaaf geworden.
En op de achtergrond een oude Delta die ik 2de hands ooit kocht en uiteindelijk 2 jaar in de schuur stonden. De Vertigo's op de achtergrond speelden toen al lang zonder afwerking door m'n eeuwige getwijfel over hoe ik ze wilde hebben :lol:
Bijlagen
34.jpg
35.jpg
36.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door dre »

Kalimba schreef:
Dank voor de tip. Gelukkig is er niks mis gegaan. Apart spul die Osmo wax. Ik doe er nog een 3de laag op maar het effect tot nu toe is spiegelglad en het voelt heel anders aan dan normale lak. Het voelt keihard en onverwoestbaar aan als het droog is. Ik ga er vaker mee werken.
Als de 2 lagen er mooi op zitten,dan zou ik een 3e achterwege laten.
Teveel lagen zou ik niet doen met dit spul.

Je kan wel de glans prima bepalen met een scotch brite of een fijn stukje schuurwol.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

dre schreef:
Kalimba schreef:
Dank voor de tip. Gelukkig is er niks mis gegaan. Apart spul die Osmo wax. Ik doe er nog een 3de laag op maar het effect tot nu toe is spiegelglad en het voelt heel anders aan dan normale lak. Het voelt keihard en onverwoestbaar aan als het droog is. Ik ga er vaker mee werken.
Als de 2 lagen er mooi op zitten,dan zou ik een 3e achterwege laten.
Teveel lagen zou ik niet doen met dit spul.

Je kan wel de glans prima bepalen met een scotch brite of een fijn stukje schuurwol.
De 3de laag had ik al geprobeerd op de voetplaten en werd erg mooi. De glans vind ik voldoende nu. Maak je de kast met schuurwol niet dof?
Ik heb tussen de lagen door heel licht met korrel 1200 geschuurd en dat werd wel goed glad.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Het begint op te schieten. De schroeven gespoten aangezien ik dat mooier vind dan de donker rood/ bruine luidsprekerschroeven.
Ook de achterkant een stukje gespoten in meerdere lagen. Het breekt leuk maar heb het vooral gedaan vanwege de lelijke overgang van het fineer naar de dikke grijze bas reflex buis.

De stands hebben nog verschillende voetplaten. Ik weet gewoon niet welke ik mooier vind :evil:
Bijlagen
37.jpg
38.jpg
39.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

Mooi spul he die Osmo? O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Henkjan »

:rock:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Ja super die Osmo wax. Thx voor de tip!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door dre »

De tussenlagen kun je makkelijk met p220 of p320 schuren.
Het is was,geen verf.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ray5150 »

Ik vind de linker stand mooier. ( maar dat is slechts mijn mening. )
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Ze staan te spelen! Het was even wat geklungel door een fase verschil (woofer uit fase) wat ik even niet door had. Checkpoint Audio gebruikt om te testen en de juiste positie te vinden.
Ik vind ze zo ontzettend mooi klinken! Van Melody Gardot to het laatste meester werk van SepticFlesh aan toe, alles klinkt beter dan verwacht.
De upgrade met m'n favoriete zilver teflon kabel (getwist), baklak spoel en folie weerstand heeft ook een steentje bijgedragen. Wat meer rust en alles lijkt wat losser van elkaar te staan en het klinkt nog iets meer open. Helemaal happy de peppy hier haha. :rock:

Betere foto's volgen z.s.m.
Bijlagen
40.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door dre »

Mooi zo! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ray5150 »

=D> =D> =D> :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Walt »

Mooi setje zo! Veel luister plezier!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Dank!

Ik ben geen goede fotograaf maar heb toch m'n best gedaan om wat foto's te maken van het resultaat. De Vertigo's even opzij geschoven voor het zicht maar vond ze te zwaar om naar de andere kant van de kamer te tillen :oops:

De eerste foto is nog van de achterkant (zoals ik ze kocht) waarbij het lelijke spuitwerk goed te zien is. De rest is het resultaat na het heerlijke zwoegen! :rock:
Bijlagen
41.jpg
42.jpg
43.jpg
44.jpg
45.jpg
46.jpg
47.jpg
48.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Shadow »

Mooie foto's! Mooie speakers! :rock:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door VintageHarry »

+1, die zien er mooi uit zo! :goedzo:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Het fineer en de bisontix zijn inmiddels verwijderd. Het fineer was vergeeld en zat er niet goed op.
Nu ik sinds kort vrijwilligerswerk doe bij een houtwerkplaats leer ik veel, heel veel zo ook over het gebruikte fineer. Dit was dus niet geschikt omdat er geen houtnerf in zat en ook geen vlies aan de achterkant waardoor het buigen niet ging.

Er komt noten fineer op en ben er al aan begonnen. Ik ga weer terug naar de strijkboutmethode omdat ik daar zelf veel betere resultaten mee haal dan met de Bison Tix. Facetten, rondingen vind ik met de strijkboutmethode veel beter gaan en het zit muurvast.

De filters gaan weer terug de kast in. Ik kan daar niks meer aan upgraden. Een true copper cap op het hoog vind ik te duur aangezien ik ze in de hobby kamer bij de computer gebruik. Heel misschien nog een bypass condensator op de tweeter aangezien ik die nog heb liggen van Duelund. Ik vond die op de Faktum iets te direct worden.
ref1.jpg
ref2.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

.
Laatst gewijzigd door Kalimba op do 11 sep 2025, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door rikpost »

Nou dan toch op zijn minst nog een foto van het eind resultaat van deze mooi luidsprekers 8)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door MechanicalAnimal »

Kalimba schreef: za 15 jul 2017, 15:09
Ze staan te spelen!

tot het laatste meester werk van SepticFlesh aan toe, alles klinkt beter dan verwacht.
Ah, een liefhebber van het zwaardere genre :rock: ....ik heb ze vorig jaar live gezien in Metropool, was fenomenaal goed. :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”