Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Nog mooi gelukt!
Rechtstreekse zon tijdens het drogen is af te raden. Daarmee loop je het risico dat zich onder het oppervlak condens ophoopt, wat dan resulteert in blijvend doffe vlekken. Een omgevingstemperatuur van een graadje of 25 is prima, maar verder zou ik het uitharden niet forceren.Kalimba schreef:Net de Refjes lekker in het zonnetje gezet. Een 2de laklaag aangebracht en hoop dat het drogen iets sneller gaat door het zonnetje.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Marp heeft wel gelijk idd.
Het hout is wel weer erg licht van kleur wat dan ook minder warmte opneemt.
Het hout is wel weer erg licht van kleur wat dan ook minder warmte opneemt.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Dank voor de tip. Gelukkig is er niks mis gegaan. Apart spul die Osmo wax. Ik doe er nog een 3de laag op maar het effect tot nu toe is spiegelglad en het voelt heel anders aan dan normale lak. Het voelt keihard en onverwoestbaar aan als het droog is. Ik ga er vaker mee werken.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Een aantal jaar geleden ook al eens een Reference Monitor gebouwd voor een vriend. Die waren puntgaaf geworden.
En op de achtergrond een oude Delta die ik 2de hands ooit kocht en uiteindelijk 2 jaar in de schuur stonden. De Vertigo's op de achtergrond speelden toen al lang zonder afwerking door m'n eeuwige getwijfel over hoe ik ze wilde hebben
En op de achtergrond een oude Delta die ik 2de hands ooit kocht en uiteindelijk 2 jaar in de schuur stonden. De Vertigo's op de achtergrond speelden toen al lang zonder afwerking door m'n eeuwige getwijfel over hoe ik ze wilde hebben
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Als de 2 lagen er mooi op zitten,dan zou ik een 3e achterwege laten.Kalimba schreef:Dank voor de tip. Gelukkig is er niks mis gegaan. Apart spul die Osmo wax. Ik doe er nog een 3de laag op maar het effect tot nu toe is spiegelglad en het voelt heel anders aan dan normale lak. Het voelt keihard en onverwoestbaar aan als het droog is. Ik ga er vaker mee werken.
Teveel lagen zou ik niet doen met dit spul.
Je kan wel de glans prima bepalen met een scotch brite of een fijn stukje schuurwol.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
De 3de laag had ik al geprobeerd op de voetplaten en werd erg mooi. De glans vind ik voldoende nu. Maak je de kast met schuurwol niet dof?dre schreef:Als de 2 lagen er mooi op zitten,dan zou ik een 3e achterwege laten.Kalimba schreef:Dank voor de tip. Gelukkig is er niks mis gegaan. Apart spul die Osmo wax. Ik doe er nog een 3de laag op maar het effect tot nu toe is spiegelglad en het voelt heel anders aan dan normale lak. Het voelt keihard en onverwoestbaar aan als het droog is. Ik ga er vaker mee werken.
Teveel lagen zou ik niet doen met dit spul.
Je kan wel de glans prima bepalen met een scotch brite of een fijn stukje schuurwol.
Ik heb tussen de lagen door heel licht met korrel 1200 geschuurd en dat werd wel goed glad.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Het begint op te schieten. De schroeven gespoten aangezien ik dat mooier vind dan de donker rood/ bruine luidsprekerschroeven.
Ook de achterkant een stukje gespoten in meerdere lagen. Het breekt leuk maar heb het vooral gedaan vanwege de lelijke overgang van het fineer naar de dikke grijze bas reflex buis.
De stands hebben nog verschillende voetplaten. Ik weet gewoon niet welke ik mooier vind
Ook de achterkant een stukje gespoten in meerdere lagen. Het breekt leuk maar heb het vooral gedaan vanwege de lelijke overgang van het fineer naar de dikke grijze bas reflex buis.
De stands hebben nog verschillende voetplaten. Ik weet gewoon niet welke ik mooier vind
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
De tussenlagen kun je makkelijk met p220 of p320 schuren.
Het is was,geen verf.
Het is was,geen verf.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Ik vind de linker stand mooier. ( maar dat is slechts mijn mening. )
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Ze staan te spelen! Het was even wat geklungel door een fase verschil (woofer uit fase) wat ik even niet door had. Checkpoint Audio gebruikt om te testen en de juiste positie te vinden.
Ik vind ze zo ontzettend mooi klinken! Van Melody Gardot to het laatste meester werk van SepticFlesh aan toe, alles klinkt beter dan verwacht.
De upgrade met m'n favoriete zilver teflon kabel (getwist), baklak spoel en folie weerstand heeft ook een steentje bijgedragen. Wat meer rust en alles lijkt wat losser van elkaar te staan en het klinkt nog iets meer open. Helemaal happy de peppy hier haha.
Betere foto's volgen z.s.m.
Ik vind ze zo ontzettend mooi klinken! Van Melody Gardot to het laatste meester werk van SepticFlesh aan toe, alles klinkt beter dan verwacht.
De upgrade met m'n favoriete zilver teflon kabel (getwist), baklak spoel en folie weerstand heeft ook een steentje bijgedragen. Wat meer rust en alles lijkt wat losser van elkaar te staan en het klinkt nog iets meer open. Helemaal happy de peppy hier haha.
Betere foto's volgen z.s.m.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Dank!
Ik ben geen goede fotograaf maar heb toch m'n best gedaan om wat foto's te maken van het resultaat. De Vertigo's even opzij geschoven voor het zicht maar vond ze te zwaar om naar de andere kant van de kamer te tillen
De eerste foto is nog van de achterkant (zoals ik ze kocht) waarbij het lelijke spuitwerk goed te zien is. De rest is het resultaat na het heerlijke zwoegen!
Ik ben geen goede fotograaf maar heb toch m'n best gedaan om wat foto's te maken van het resultaat. De Vertigo's even opzij geschoven voor het zicht maar vond ze te zwaar om naar de andere kant van de kamer te tillen
De eerste foto is nog van de achterkant (zoals ik ze kocht) waarbij het lelijke spuitwerk goed te zien is. De rest is het resultaat na het heerlijke zwoegen!
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Het fineer en de bisontix zijn inmiddels verwijderd. Het fineer was vergeeld en zat er niet goed op.
Nu ik sinds kort vrijwilligerswerk doe bij een houtwerkplaats leer ik veel, heel veel zo ook over het gebruikte fineer. Dit was dus niet geschikt omdat er geen houtnerf in zat en ook geen vlies aan de achterkant waardoor het buigen niet ging.
Er komt noten fineer op en ben er al aan begonnen. Ik ga weer terug naar de strijkboutmethode omdat ik daar zelf veel betere resultaten mee haal dan met de Bison Tix. Facetten, rondingen vind ik met de strijkboutmethode veel beter gaan en het zit muurvast.
De filters gaan weer terug de kast in. Ik kan daar niks meer aan upgraden. Een true copper cap op het hoog vind ik te duur aangezien ik ze in de hobby kamer bij de computer gebruik. Heel misschien nog een bypass condensator op de tweeter aangezien ik die nog heb liggen van Duelund. Ik vond die op de Faktum iets te direct worden.
Nu ik sinds kort vrijwilligerswerk doe bij een houtwerkplaats leer ik veel, heel veel zo ook over het gebruikte fineer. Dit was dus niet geschikt omdat er geen houtnerf in zat en ook geen vlies aan de achterkant waardoor het buigen niet ging.
Er komt noten fineer op en ben er al aan begonnen. Ik ga weer terug naar de strijkboutmethode omdat ik daar zelf veel betere resultaten mee haal dan met de Bison Tix. Facetten, rondingen vind ik met de strijkboutmethode veel beter gaan en het zit muurvast.
De filters gaan weer terug de kast in. Ik kan daar niks meer aan upgraden. Een true copper cap op het hoog vind ik te duur aangezien ik ze in de hobby kamer bij de computer gebruik. Heel misschien nog een bypass condensator op de tweeter aangezien ik die nog heb liggen van Duelund. Ik vond die op de Faktum iets te direct worden.
Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen
Nou dan toch op zijn minst nog een foto van het eind resultaat van deze mooi luidsprekers 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
