Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Zo ..., op naar de tweehonderd pagina`s ?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Wat een consternatie omdat ik een paar inslagmoertjes met een tik van de hamer heb vastgezet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Inslagmoertjes hebben ook gevoel, zielig dus! 
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Waarom heten ze eigen inslagmoertjes? 
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Is helaas niet meer PC, zo'n (corrigerende) tik.pappaleo schreef:![]()
Wat een consternatie omdat ik een paar inslagmoertjes met een tik van de hamer heb vastgezet.
groet,
Aat
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik doe dat ook gewoon met een bankhamertje... 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
En dat is ook de reden dat ze losgaan. Dat in meppen heb ik wel afgeleerd in mijn PA tijd. Voor de snelheid werkt een slagmoersleutel op lucht zeer prettig.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik vind het kl*te dingen en gebruik dus liever goed materiaal waar je prima in kan schroeven of rampa moeren.(die hebben wel prima schroefdraad.)
Met de mdf soorten van tegenwoordig is het ook niet nodig.
Met de mdf soorten van tegenwoordig is het ook niet nodig.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Vind zelf de Rampamoer ook de mooiere oplossing allen zou ik die dan weer niet zo snel aan de rand gebruiken zo als hier de bedoeling is.
Je hebt nog al een groter gat nodig voor de montage.
Om dat je al dicht aan de rand zit heb je niet zo veel hout meer over en in het geval van mdf zal het makkelijk uitbreken.
Op deze plek zou ik dus liever voor een slagmoer kiezen versterkt met een matje glas en epoxy
Je hebt nog al een groter gat nodig voor de montage.
Om dat je al dicht aan de rand zit heb je niet zo veel hout meer over en in het geval van mdf zal het makkelijk uitbreken.
Op deze plek zou ik dus liever voor een slagmoer kiezen versterkt met een matje glas en epoxy
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dat zijn een hele hoop ideeën en invalshoeken! Waarvoor dank!
De versterker zal waarschijnlijk, gebaseerd op alle input hier, met gewone schroeven worden vastgezet. Door wat ik hierboven allemaal heb gelezen, denk ik niet dat ik in het beschikbare beetje mdf voldoende grip ga vinden.
De driver zelf ga ik proberen vast te zetten met inslagmoeren. Ik vrees dat die er wel een paar keer uit zal gaan. En mogelijk dat ik 'm in de toekomst ook ga vervangen voor een andere/betere. Op basis van m'n simulaties denk ik dat de ScanSpeak 30W/4558T00 geschikter is voor deze toepassing dan de XXLS 12 830844 die ik nu gebruik. Ik verwacht wel eens de proef op de som te gaan nemen. Het zou mooi zijn als ik dan nog iets van schroefdraad over heb om alles mee op z'n plek te houden.
De versterker zal waarschijnlijk, gebaseerd op alle input hier, met gewone schroeven worden vastgezet. Door wat ik hierboven allemaal heb gelezen, denk ik niet dat ik in het beschikbare beetje mdf voldoende grip ga vinden.
De driver zelf ga ik proberen vast te zetten met inslagmoeren. Ik vrees dat die er wel een paar keer uit zal gaan. En mogelijk dat ik 'm in de toekomst ook ga vervangen voor een andere/betere. Op basis van m'n simulaties denk ik dat de ScanSpeak 30W/4558T00 geschikter is voor deze toepassing dan de XXLS 12 830844 die ik nu gebruik. Ik verwacht wel eens de proef op de som te gaan nemen. Het zou mooi zijn als ik dan nog iets van schroefdraad over heb om alles mee op z'n plek te houden.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Zitten de gaten dan wel op dezelfde plek?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
De XXLS12 en 30W/4558T00 lijken exact dezelfde korf te hebben. Zie afbeeldingen...
Op zich ook logisch. Nadat Peerless ophield te bestaan en samen met Vifa en ScanSpeak onder de Tymphany vlag verder ging, zou het niet meer dan logisch zijn dan dat een soort van "spare part" op de markt zou komen om de populaire en succesvolle (X)XLS series mee te kunnen vervangen. Hij is niet helemaal identiek qua specs, maar in ieder geval qua uitelijk en afmetingen een opvallende gelijkenis.
De verschillen in de Q-waarden en Vas, hoe vertaalt zich dat naar akoestisch gedrag wanneer ik de één voor de ander zou vervangen in dezelfde kast?
Ik heb in ieder geval al gezien dat de ScanSpeak minder boost nodig heeft om extreem diep laag te produceren. Maar daar houdt het voor mij wel een beetje op. Wat nog meer?
De verschillen in de Q-waarden en Vas, hoe vertaalt zich dat naar akoestisch gedrag wanneer ik de één voor de ander zou vervangen in dezelfde kast?
Ik heb in ieder geval al gezien dat de ScanSpeak minder boost nodig heeft om extreem diep laag te produceren. Maar daar houdt het voor mij wel een beetje op. Wat nog meer?
- Bijlagen
-
- 30w-4558t00.pdf
- (497.79 KiB) 27 keer gedownload
-
- Tymphany-Peerless-transducer-model-830844.pdf
- (120.56 KiB) 91 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Jamesblond op zo 13 nov 2016, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Veel overeenkomsten met betrekking tot de ''motor'', magneet / spoel / surround / spider / het grote verschil is eigenlijk dat de konus van verschillende materialen zijn.
Ik denk dat als je beide ideaal inbouwd je op het gehoor weinig verschil zou kunnen horen.
Beide in een dezelfde kast waar je veel minder hoeft te boosten is er een voordeel, 3db is al 100% extra vermogen, dus een factor 2 in warmte ontwikkeling.
Je versterker kan het ook makkelijker aan.
De verschillen zullen niet groot zijn.
Een alu membraam is stijver, minder boost, de 30W zou iets meter ''moeten'' zijn.
Of de kosten tegen de baten opwegen.
Ik denk dat als je beide ideaal inbouwd je op het gehoor weinig verschil zou kunnen horen.
Beide in een dezelfde kast waar je veel minder hoeft te boosten is er een voordeel, 3db is al 100% extra vermogen, dus een factor 2 in warmte ontwikkeling.
Je versterker kan het ook makkelijker aan.
De verschillen zullen niet groot zijn.
Een alu membraam is stijver, minder boost, de 30W zou iets meter ''moeten'' zijn.
Of de kosten tegen de baten opwegen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ach, als de gaatjes dol zijn draai de driver toch even een slagje? 
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Klopt het, voor zover iemand weet, dat de input-output latency van de Hypex PSC2.400 0 (nihil) is? Bij navraag bij Hypex krijg ik het advies de manual er nog eens op na te slaan en daar staat echt 0. Lijkt me voor een digitaal systeem niet waarschijnlijk. Maar toch...
Iemand ervaring mee?
Iemand ervaring mee?
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dan wil je zeker delay op je monitoren.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Daar ga ik me later wel eens over buigen. Wellicht kan mijn surround processor voldoende delay organiseren.
Maakt het voor sub-laag toepassingen uit welke houtsoort wordt gebruikt? MDF vs berken Multiplex, bijvoorbeeld..? Verschil ik klank, andere eigenschappen die de voorkeur verdienen..?
Maakt het voor sub-laag toepassingen uit welke houtsoort wordt gebruikt? MDF vs berken Multiplex, bijvoorbeeld..? Verschil ik klank, andere eigenschappen die de voorkeur verdienen..?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
zo stevig/stijf mogelijk hout lijkt me voor een sub t beste
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dat begrijp ik. Maar welke houtsoort (van de twee) is dat? Of moet ik op zoek gaan naar HDF, van dat zwarte spul?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Is multiplex e.d. goed verstek te frezen en verstek te zagen/frezen? Kan me voorstellen dat dat best gaat splinteren.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Berken multiplex? Nee hoor, dat gaat prima.
