Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Vanavond gaan we verder!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Haha. Leuke foto, als ZBA een "like" knop had gehad dan had ik deze nu gebruikt. :)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door FR_Aad »

A je to!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

FR_Aad schreef:
A je to!
?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Interessante units bas, maar je hebt geen zin om met deze dingen die te gaan?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door pappaleo »

Olaf Markus schreef:
Interessante units bas, maar je hebt geen zin om met deze dingen die te gaan?
?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door FR_Aad »

Olaf Markus schreef:
FR_Aad schreef:
A je to!
?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Buurman_en_Buurman
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Haha. Leuke foto, als ZBA een "like" knop had gehad dan had ik deze nu gebruikt. :)
Inderdaad!

LIKE :rock:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Olaf Markus schreef:
Interessante units bas, maar je hebt geen zin om met deze dingen die te gaan?
Wat bedoel je Olaf.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door FR_Aad »

:mrgreen:
Bijlagen
image.jpg
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Encore!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Hop gaan met die banaan :yeah:

In spelen hoeft niet.
Wel fff lekkere nummers zoeken die breedbanders doen het bij sommige nummers erg goed.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

bas focal m180 schreef:
Olaf Markus schreef:
Interessante units bas, maar je hebt geen zin om met deze dingen die te gaan?
Wat bedoel je Olaf.
Daar had moeten staan " maar je hebt geen zin om met deze units door te gaan? "
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Eventjes kort geluisterd gisteren, t speelt goed maar t moet beter.

Het is een bassreflex van 110 liter met een tussenschot op 1/3 van de bodem. Hier zit een gat in van 100mm, het bovenste gedeelte is gedempt met pritex.

De basspoort is eveneens 100mm in doorsnee en is 150mm lang.

Ik moet er nog mee aan de slag, maar het gemak en de rust die in de TL zit heb ik op dit moment niet.

Her en der moet nog wat demping komen, de bovenste helft heb ik nu nog niet helemaal gedempt met pritex. Misschien valt er ook nog wat in poort-lengte te winnen?

Barrie
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

FR_Aad schreef:
Olaf Markus schreef:
FR_Aad schreef:
A je to!
?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Buurman_en_Buurman
Aad, bedankt voor de opheldering, ik kijk wat te weinig TV, dus ondanks dat ik het op de foto van Barrie leuke figuurtjes vind wist ik dus niet wat er de oorsprong van was.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door arjank »

Hieronder een simulatie van de twee basreflex systemen en de TL met de driver op 2/3e vanaf de poort (let op, dit is niet de TL zoals bartarie die heeft gebouwd en die Olaf nu in bezit heeft, over die versie straks meer)

rood=70 liter bassreflex afgestemd op 38hz (mijn versie)
zwart=110 liter bassreflex afgestemd op 32hz (huidige bartarie versie)
blauw= TL met driver op 2/3e vanaf de poort.
Bijlagen
Barrie TL 2 3e en twee bassreflex systemen.png
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door arjank »

Hieronder de simulatie van de bartarie / Olaf TL (zwarte curve) en een geoptimaliseerde TL met de driver op 2/3e vanaf de poort (blauwe curve).

De flinke dip bij 100hz zal in de praktijk door kamerreflecties wel meevallen maar er is dus ruimte voor verbetering.
Bijlagen
bartarie TL vs TL driver op 2 3e vanaf de poort .png
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Feitelijk zit de driver eigenlijk aan de verkeerde kant van de kast, dat viel me al op toen ik de kasten voor de eerste keer zag maar op dat moment leverde het mij even snel en makkelijk test kasten op dus ik vond het niet erg.
Uiteraard is het wel de moeite waard om met een plaat hout de huidige voorkant netjes af te sluiten en de driver in de andere zijde op 2/3 weer te monteren.
Zo veel werk is het niet.
Deze kasten zijn niet definitief en dat maakt ze juist geschikt om mee te experimenteren.
Nadeel is dan wel (vind ik persoonlijk) dat de poort dan aan de achterzijde komt te zitten.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Feitelijk zit de driver eigenlijk aan de verkeerde kant van de kast, dat viel me al op toen ik de kasten voor de eerste keer zag maar op dat moment leverde het mij even snel en makkelijk test kasten op dus ik vond het niet erg.
Uiteraard is het wel de moeite waard om met een plaat hout de huidige voorkant netjes af te sluiten en de driver in de andere zijde op 2/3 weer te monteren.
Zo veel werk is het niet.
Deze kasten zijn niet definitief en dat maakt ze juist geschikt om mee te experimenteren.
Dat is zeker het proberen waard Olaf.
Ter info, de TL van de blauwe curve is qua lengte gelijk, de driver zit op 70cm vanaf begin van de lijn. Oppervlak begin van de lijn is 1500cm2 (ca 35 x 43cm) en de opening wordt dan 5x35cm (uitgaande van een interne kastbreedte van 35 cm).
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Wat is de afstem frequentie van de tl die jij gesimuleerd hebt?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door pappaleo »

Is er in de simulatie van de basreflex versie hierboven rekening gehouden met de dwarsafsluiting op 1/3 met een gat van 100mm diameter?

Ik kan mij niet voorstellen dat dat gelijk simuleert als een kast zonder dat schot.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door hannesie »

pappaleo schreef:
Is er in de simulatie van de basreflex versie hierboven rekening gehouden met de dwarsafsluiting op 1/3 met een gat van 100mm diameter?

Ik kan mij niet voorstellen dat dat gelijk simuleert als een kast zonder dat schot.
Inderdaad, dat krijgt een soort Briggs filter effect.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb daar inderdaad de zelfde vraagstellingen bij, ik heb deze vragen ook aan Barrie door geventileerd, (buiten het forum om), mijn aanraden was om het ook eens zonder dit tussen schot te proberen. Ook heb ik hem aangeraden de kast van bracing te voorzien.
Ook had ik zelf de poort liever dichter bij de driver gezien, maar dat is persoonlijk, in mijn beleving is de weergave beter wanneer de poort dichter bij de driver zit.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door arjank »

pappaleo schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat dat gelijk simuleert als een kast zonder dat schot.
Dat doet het wel.
In het laag gedraagt het systeem zich als een grote kast, het gat is te "kort" om effect in het laag te hebben, zoals je dat bij een dubbele kamer bassreflex zou hebben.
Dit schot met gat werkt als een akoestisch filter welke er voor zorgt dat zo min mogelijk midfrequenties door de bassreflex pijp naar buiten komen. Dit kun je ook gebruiken om poortresonantie tegen te gaan (als de poort erg lang wordt).
Dit principe heb ik zo'n 25jaar geleden bedacht en aan paar jaar geleden door Tom Magchielse laten simuleren in ACABAC. De simulatie toonde deze werking aan. Zie pagine 2 van dit draadje viewtopic.php?f=3&t=13510&hilit=poort+r ... e&start=25
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”