Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Haha. Leuke foto, als ZBA een "like" knop had gehad dan had ik deze nu gebruikt. 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Interessante units bas, maar je hebt geen zin om met deze dingen die te gaan?
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
?Olaf Markus schreef:Interessante units bas, maar je hebt geen zin om met deze dingen die te gaan?
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Inderdaad!Olaf Markus schreef:Haha. Leuke foto, als ZBA een "like" knop had gehad dan had ik deze nu gebruikt.
LIKE
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Wat bedoel je Olaf.Olaf Markus schreef:Interessante units bas, maar je hebt geen zin om met deze dingen die te gaan?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Hop gaan met die banaan
In spelen hoeft niet.
Wel fff lekkere nummers zoeken die breedbanders doen het bij sommige nummers erg goed.
In spelen hoeft niet.
Wel fff lekkere nummers zoeken die breedbanders doen het bij sommige nummers erg goed.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Daar had moeten staan " maar je hebt geen zin om met deze units door te gaan? "bas focal m180 schreef:Wat bedoel je Olaf.Olaf Markus schreef:Interessante units bas, maar je hebt geen zin om met deze dingen die te gaan?
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Eventjes kort geluisterd gisteren, t speelt goed maar t moet beter.
Het is een bassreflex van 110 liter met een tussenschot op 1/3 van de bodem. Hier zit een gat in van 100mm, het bovenste gedeelte is gedempt met pritex.
De basspoort is eveneens 100mm in doorsnee en is 150mm lang.
Ik moet er nog mee aan de slag, maar het gemak en de rust die in de TL zit heb ik op dit moment niet.
Her en der moet nog wat demping komen, de bovenste helft heb ik nu nog niet helemaal gedempt met pritex. Misschien valt er ook nog wat in poort-lengte te winnen?
Barrie
Het is een bassreflex van 110 liter met een tussenschot op 1/3 van de bodem. Hier zit een gat in van 100mm, het bovenste gedeelte is gedempt met pritex.
De basspoort is eveneens 100mm in doorsnee en is 150mm lang.
Ik moet er nog mee aan de slag, maar het gemak en de rust die in de TL zit heb ik op dit moment niet.
Her en der moet nog wat demping komen, de bovenste helft heb ik nu nog niet helemaal gedempt met pritex. Misschien valt er ook nog wat in poort-lengte te winnen?
Barrie
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Aad, bedankt voor de opheldering, ik kijk wat te weinig TV, dus ondanks dat ik het op de foto van Barrie leuke figuurtjes vind wist ik dus niet wat er de oorsprong van was.FR_Aad schreef:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Hieronder een simulatie van de twee basreflex systemen en de TL met de driver op 2/3e vanaf de poort (let op, dit is niet de TL zoals bartarie die heeft gebouwd en die Olaf nu in bezit heeft, over die versie straks meer)
rood=70 liter bassreflex afgestemd op 38hz (mijn versie)
zwart=110 liter bassreflex afgestemd op 32hz (huidige bartarie versie)
blauw= TL met driver op 2/3e vanaf de poort.
rood=70 liter bassreflex afgestemd op 38hz (mijn versie)
zwart=110 liter bassreflex afgestemd op 32hz (huidige bartarie versie)
blauw= TL met driver op 2/3e vanaf de poort.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Hieronder de simulatie van de bartarie / Olaf TL (zwarte curve) en een geoptimaliseerde TL met de driver op 2/3e vanaf de poort (blauwe curve).
De flinke dip bij 100hz zal in de praktijk door kamerreflecties wel meevallen maar er is dus ruimte voor verbetering.
De flinke dip bij 100hz zal in de praktijk door kamerreflecties wel meevallen maar er is dus ruimte voor verbetering.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Feitelijk zit de driver eigenlijk aan de verkeerde kant van de kast, dat viel me al op toen ik de kasten voor de eerste keer zag maar op dat moment leverde het mij even snel en makkelijk test kasten op dus ik vond het niet erg.
Uiteraard is het wel de moeite waard om met een plaat hout de huidige voorkant netjes af te sluiten en de driver in de andere zijde op 2/3 weer te monteren.
Zo veel werk is het niet.
Deze kasten zijn niet definitief en dat maakt ze juist geschikt om mee te experimenteren.
Nadeel is dan wel (vind ik persoonlijk) dat de poort dan aan de achterzijde komt te zitten.
Uiteraard is het wel de moeite waard om met een plaat hout de huidige voorkant netjes af te sluiten en de driver in de andere zijde op 2/3 weer te monteren.
Zo veel werk is het niet.
Deze kasten zijn niet definitief en dat maakt ze juist geschikt om mee te experimenteren.
Nadeel is dan wel (vind ik persoonlijk) dat de poort dan aan de achterzijde komt te zitten.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Dat is zeker het proberen waard Olaf.Olaf Markus schreef:Feitelijk zit de driver eigenlijk aan de verkeerde kant van de kast, dat viel me al op toen ik de kasten voor de eerste keer zag maar op dat moment leverde het mij even snel en makkelijk test kasten op dus ik vond het niet erg.
Uiteraard is het wel de moeite waard om met een plaat hout de huidige voorkant netjes af te sluiten en de driver in de andere zijde op 2/3 weer te monteren.
Zo veel werk is het niet.
Deze kasten zijn niet definitief en dat maakt ze juist geschikt om mee te experimenteren.
Ter info, de TL van de blauwe curve is qua lengte gelijk, de driver zit op 70cm vanaf begin van de lijn. Oppervlak begin van de lijn is 1500cm2 (ca 35 x 43cm) en de opening wordt dan 5x35cm (uitgaande van een interne kastbreedte van 35 cm).
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Wat is de afstem frequentie van de tl die jij gesimuleerd hebt?
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Is er in de simulatie van de basreflex versie hierboven rekening gehouden met de dwarsafsluiting op 1/3 met een gat van 100mm diameter?
Ik kan mij niet voorstellen dat dat gelijk simuleert als een kast zonder dat schot.
Ik kan mij niet voorstellen dat dat gelijk simuleert als een kast zonder dat schot.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Inderdaad, dat krijgt een soort Briggs filter effect.pappaleo schreef:Is er in de simulatie van de basreflex versie hierboven rekening gehouden met de dwarsafsluiting op 1/3 met een gat van 100mm diameter?
Ik kan mij niet voorstellen dat dat gelijk simuleert als een kast zonder dat schot.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ik heb daar inderdaad de zelfde vraagstellingen bij, ik heb deze vragen ook aan Barrie door geventileerd, (buiten het forum om), mijn aanraden was om het ook eens zonder dit tussen schot te proberen. Ook heb ik hem aangeraden de kast van bracing te voorzien.
Ook had ik zelf de poort liever dichter bij de driver gezien, maar dat is persoonlijk, in mijn beleving is de weergave beter wanneer de poort dichter bij de driver zit.
Ook had ik zelf de poort liever dichter bij de driver gezien, maar dat is persoonlijk, in mijn beleving is de weergave beter wanneer de poort dichter bij de driver zit.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Dat doet het wel.pappaleo schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat dat gelijk simuleert als een kast zonder dat schot.
In het laag gedraagt het systeem zich als een grote kast, het gat is te "kort" om effect in het laag te hebben, zoals je dat bij een dubbele kamer bassreflex zou hebben.
Dit schot met gat werkt als een akoestisch filter welke er voor zorgt dat zo min mogelijk midfrequenties door de bassreflex pijp naar buiten komen. Dit kun je ook gebruiken om poortresonantie tegen te gaan (als de poort erg lang wordt).
Dit principe heb ik zo'n 25jaar geleden bedacht en aan paar jaar geleden door Tom Magchielse laten simuleren in ACABAC. De simulatie toonde deze werking aan. Zie pagine 2 van dit draadje viewtopic.php?f=3&t=13510&hilit=poort+r ... e&start=25
