My own Private PhonoDude (v2015)
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Dus het massavlak doorkrassen vanaf de min van de dikke elco tot de rand van de print?
Re: My own Private PhonoDude
Wel nee, voor de gloei maakt dat niks uit.Is voor als je dit printje wil gebruiken als voeding voor een voorversterker of zo.Muug schreef:Dus het massavlak doorkrassen vanaf de min van de dikke elco tot de rand van de print?
Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Joat joat, die ligt hier klaar, ik ging hem eigenlijk àchter de print toevoegen, maar jouw suggestie is beter. 
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Ik heb een andere multimeter nodig, denk ik. Het is een eenvoudige Ohmeron MT830L. Klein, goedkoop en meestal voldoende. Maar deze keer komt ie wat te kort denk ik.
- ik kan geen capaciteiten meten
- de weerstanden van 3K3 ohm die ik doormeet, worden aangegeven als 3.29 (op schaal van 20K), maar niet preciezer. Het zou wel leuk zijn om te zien of het nou 3291 ohm is of 3299.
- Bij grotere weerstanden is het nog vager : 22K (op schaal van 200K) wordt als bvb 21,9 aangegeven. Heb je dus geen idee van de tientallen en eenheden.
- ik kan geen capaciteiten meten
- de weerstanden van 3K3 ohm die ik doormeet, worden aangegeven als 3.29 (op schaal van 20K), maar niet preciezer. Het zou wel leuk zijn om te zien of het nou 3291 ohm is of 3299.
- Bij grotere weerstanden is het nog vager : 22K (op schaal van 200K) wordt als bvb 21,9 aangegeven. Heb je dus geen idee van de tientallen en eenheden.
Re: My own Private PhonoDude
Zo precies hoeft ook weer niet toch?
Want anders moet je ze meten op bedrijfstemperatuur.
Alles meet je toch binnen 1%......
Dus dat lijkt me goed genoeg.
Maar een mooie meter........
Want anders moet je ze meten op bedrijfstemperatuur.
Alles meet je toch binnen 1%......
Dus dat lijkt me goed genoeg.
Maar een mooie meter........
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
dre schreef:Zo precies hoeft ook weer niet toch?
Want anders moet je ze meten op bedrijfstemperatuur.![]()
Re: My own Private PhonoDude
Mooi!
Ik zou liever een losse capaciteitsmeter nemen trouwens.
Het bereik van de capaciteit van een multimeter is nooit voldoende.
Ik zou liever een losse capaciteitsmeter nemen trouwens.
Het bereik van de capaciteit van een multimeter is nooit voldoende.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Is niet zo spannend, stel dat je een 1% weerstand zou hebben van 22k. 1% van 22k is ...
Je gaat praten over verschillen die je nog eerder meet over je meetsnoeren. Kortom, don't panic
Je gaat praten over verschillen die je nog eerder meet over je meetsnoeren. Kortom, don't panic
Re: My own Private PhonoDude
+1dre schreef:Mooi!
Ik zou liever een losse capaciteitsmeter nemen trouwens.
Het bereik van de capaciteit van een multimeter is nooit voldoende.
als aanvulling op je multimeter een LCR meter. Kan je ook (spoel)inductie meten naast capaciteit. Heb je gelijk alles in huis.
Nauwkeurigheid is leuk, maar voor onze hobby niet al te interessant, zeker niet als je met buizen werkt.
'transistors have rules, tubes have guidelines'
Edit: dit is een LC meter op een koopje, maar met een redelijk bereik, en vooraf en toe hobby gebruik waarschijnlijk meer dan genoeg:
https://www.pce-instruments.com/dutch/i ... 2993dc8982
Re: My own Private PhonoDude
Is dat een meter voor visueel gehandicapten ? tering, wat een grote cijfers.
Nou,ja. is wel makkelijk, hoef ik niet steeds mijn bril op te zetten....
Nou,ja. is wel makkelijk, hoef ik niet steeds mijn bril op te zetten....
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
hehe, ik zie meer en meer collega's en vrienden die plots een brilletje opzettenray5150 schreef:hoef ik niet steeds mijn bril op te zetten....
Zelf bril ik al van mijn vier jaar trouwens....
Laatst gewijzigd door Muug op di 15 nov 2016, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Momenteel ben ik trouwens bezig met beits, en vernis en zo. Op zoek naar een donker mahonie-achtige kleur.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Zo, het is een Uni-T 601 geworden, een RC-meter zeg maar. Van bij Gotron.Jan Geert schreef:als aanvulling op je multimeter een LCR meter.
Alle componenten zijn binnen en uitgemeten en uitgesorteerd, het wordt tijd om wat gaten te maken terwijl de lak van de bak droogt.
Re: My own Private PhonoDude
Even aanpassen dan, is toch rustig hier, met (bijna) iedereen naar AlphenMuug schreef:hehe, ik zie meer en meer collega's en vrienden die plots een brilletje opzettenray5150 schreef:hoef ik niet steeds mijn bril op te zetten....![]()
Zelf bril ik al van mijn vier jaar trouwens....
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Zo,
heb de houten behuizing voor een deel weer tot op het blanke hout afgeschuurd en ben weer aan het beitsen geslagen. Dat beitsen is toch maar weer een leerproces met vallen en opstaan.
Alle elektro-onderdeeltjes liggen mooi gerangschikt en benoemd te wachten tot het hun beurt is.
heb de houten behuizing voor een deel weer tot op het blanke hout afgeschuurd en ben weer aan het beitsen geslagen. Dat beitsen is toch maar weer een leerproces met vallen en opstaan.
Alle elektro-onderdeeltjes liggen mooi gerangschikt en benoemd te wachten tot het hun beurt is.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Stand van zaken dd 24/12/2016:
Dus ipv een roodhouten frame met een lederen velleke erop is het blank gelakte geborstelde aluminium en "bloot" eikenhout dat enigszins verouderd lijkt door de beitsrestanten die zich diep in de nerven hebben ingezogen.
Nu kan ik eindelijk beginnen met het monteren van "den elektriek"
Nu kan ik eindelijk beginnen met het monteren van "den elektriek"
Re: My own Private PhonoDude
Dikte van de laag kan varieren, maar kan ook met 80 micrometer gedaan worden dus de gaten zullen dan 0.16 millimeter kleiner uitvallenMuug schreef:Loop je geen risico dat de gemaakte sparingen een te kleine diameter gaan hebben, door het afgezette materiaal? Vooral bij de schroefgaten voor kleine boutjes heb je dat risico denk ik.NewSound schreef:Poedercoaten kan ook met ral9005 hoogglans dan worden de gemaakte sparing ook meegenomen zodat alles netjes en strak is.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Kleine update: gisterenavond eindelijk begonnen met de soldeerfase 
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Vraagje ivm de serieschakeling van de 5670-buisjes. Volgens het schema loopt de plus naar de 1 van de 1e buis, dan van de 9 van die 1e naar de 1 van de 2de buis en dan van de 9 van die 2de buis naar de min. Dus plus ---> 1 - 9 - 1 - 9 - min. Zie ook de uitsnede van het elektrisch schema.
Maar als ik de onderstaande foto uit de handleiding van Audio Creative bestudeer, dan denk ik toch dat er iets niet klopt? De gele draad is de massadraad. Dus ik zie dan dat de massa naar de 1 van de 1e buis loopt, dan van 9 van de 1e buis naar de 9 van de 2de buis, terwijl de rode (positieve) draad meteen doorloopt naar de 1 van de 2de buis. Dus min --> 1 --> 9 --> 9 --> 1 --> plus .
Wat denken jullie?
Maar als ik de onderstaande foto uit de handleiding van Audio Creative bestudeer, dan denk ik toch dat er iets niet klopt? De gele draad is de massadraad. Dus ik zie dan dat de massa naar de 1 van de 1e buis loopt, dan van 9 van de 1e buis naar de 9 van de 2de buis, terwijl de rode (positieve) draad meteen doorloopt naar de 1 van de 2de buis. Dus min --> 1 --> 9 --> 9 --> 1 --> plus .
Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Muug op zo 15 jan 2017, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: My own Private PhonoDude
beetje raar inderdaad, op de foto staat een serievoeding, en op de tekening een parallelvoeding.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
ik had al een mooie fout getypt. Het gaat over de SERIEschakeling (tekst al gecorrigeerd) van de 6n3/5670 buisjes !
@ray5150 : op de tekening staan de 5670's toch in serie?
@ray5150 : op de tekening staan de 5670's toch in serie?
Re: My own Private PhonoDude
Wel nee, niks parallel.
De twee uiteinden van de gloeidraad mogen gerust verwisseld worden.
1 of 9 maakt niet uit, kwestie van wat 't gemakkelijkst uitvalt.
Anne
De twee uiteinden van de gloeidraad mogen gerust verwisseld worden.
1 of 9 maakt niet uit, kwestie van wat 't gemakkelijkst uitvalt.
Anne
