My own Private PhonoDude (v2015)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Dus het massavlak doorkrassen vanaf de min van de dikke elco tot de rand van de print?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Dus het massavlak doorkrassen vanaf de min van de dikke elco tot de rand van de print?
Wel nee, voor de gloei maakt dat niks uit.Is voor als je dit printje wil gebruiken als voeding voor een voorversterker of zo.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ronnydepony »

Moet je enkel nog die extra 1µF toevoegen :
12-11-2016.jpg
12-11-2016.jpg (36.74 KiB) 771 keer bekeken
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Joat joat, die ligt hier klaar, ik ging hem eigenlijk àchter de print toevoegen, maar jouw suggestie is beter. :)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ik heb een andere multimeter nodig, denk ik. Het is een eenvoudige Ohmeron MT830L. Klein, goedkoop en meestal voldoende. Maar deze keer komt ie wat te kort denk ik.
- ik kan geen capaciteiten meten
- de weerstanden van 3K3 ohm die ik doormeet, worden aangegeven als 3.29 (op schaal van 20K), maar niet preciezer. Het zou wel leuk zijn om te zien of het nou 3291 ohm is of 3299.
- Bij grotere weerstanden is het nog vager : 22K (op schaal van 200K) wordt als bvb 21,9 aangegeven. Heb je dus geen idee van de tientallen en eenheden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door dre »

Zo precies hoeft ook weer niet toch?
Want anders moet je ze meten op bedrijfstemperatuur. :mrgreen:

Alles meet je toch binnen 1%......
Dus dat lijkt me goed genoeg.

Maar een mooie meter........ :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ds23man »

....is nooit weg.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

dre schreef:
Zo precies hoeft ook weer niet toch?
Want anders moet je ze meten op bedrijfstemperatuur. :mrgreen:
:mrgreen: ok, I get it.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door dre »

Mooi!

Ik zou liever een losse capaciteitsmeter nemen trouwens.
Het bereik van de capaciteit van een multimeter is nooit voldoende.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Barry2001 »

Is niet zo spannend, stel dat je een 1% weerstand zou hebben van 22k. 1% van 22k is ...

Je gaat praten over verschillen die je nog eerder meet over je meetsnoeren. Kortom, don't panic :relax:
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Jan Geert »

dre schreef:
Mooi!

Ik zou liever een losse capaciteitsmeter nemen trouwens.
Het bereik van de capaciteit van een multimeter is nooit voldoende.
+1

als aanvulling op je multimeter een LCR meter. Kan je ook (spoel)inductie meten naast capaciteit. Heb je gelijk alles in huis.
Nauwkeurigheid is leuk, maar voor onze hobby niet al te interessant, zeker niet als je met buizen werkt.

'transistors have rules, tubes have guidelines'

Edit: dit is een LC meter op een koopje, maar met een redelijk bereik, en vooraf en toe hobby gebruik waarschijnlijk meer dan genoeg:
https://www.pce-instruments.com/dutch/i ... 2993dc8982
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ray5150 »

Is dat een meter voor visueel gehandicapten ? tering, wat een grote cijfers.
Nou,ja. is wel makkelijk, hoef ik niet steeds mijn bril op te zetten.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
hoef ik niet steeds mijn bril op te zetten.... :mrgreen:
hehe, ik zie meer en meer collega's en vrienden die plots een brilletje opzetten 8)
Zelf bril ik al van mijn vier jaar trouwens....
Laatst gewijzigd door Muug op di 15 nov 2016, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Momenteel ben ik trouwens bezig met beits, en vernis en zo. Op zoek naar een donker mahonie-achtige kleur.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Jan Geert schreef:
als aanvulling op je multimeter een LCR meter.
Zo, het is een Uni-T 601 geworden, een RC-meter zeg maar. Van bij Gotron.

Alle componenten zijn binnen en uitgemeten en uitgesorteerd, het wordt tijd om wat gaten te maken terwijl de lak van de bak droogt. 8)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
ray5150 schreef:
hoef ik niet steeds mijn bril op te zetten.... :mrgreen:
hehe, ik zie meer en meer collega's en vrienden die plots een brilletje opzetten 8)
Zelf bril ik al van mijn vier jaar trouwens....
Even aanpassen dan, is toch rustig hier, met (bijna) iedereen naar Alphen 8)
5674b.jpg
5674b.jpg (3.79 KiB) 618 keer bekeken
Komt te pas bij het gaten boren :D
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Zo,
heb de houten behuizing voor een deel weer tot op het blanke hout afgeschuurd en ben weer aan het beitsen geslagen. Dat beitsen is toch maar weer een leerproces met vallen en opstaan.
Alle elektro-onderdeeltjes liggen mooi gerangschikt en benoemd te wachten tot het hun beurt is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door hannesie »

Vallen en opstaan. :rofl:

@Q]1BUYISS$B}_6E~~49{YR.gif
@Q]1BUYISS$B}_6E~~49{YR.gif (891.13 KiB) 567 keer bekeken
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Stand van zaken dd 24/12/2016:
elektro-onderdeeltjes liggen braaf te wachten (al enkele weken)
elektro-onderdeeltjes liggen braaf te wachten (al enkele weken)
elektro-onderdeeltjes liggen braaf te wachten (al evenveel weken)
elektro-onderdeeltjes liggen braaf te wachten (al evenveel weken)
alle gaatjes afgemeten en afgepast
alle gaatjes afgemeten en afgepast
beitsen - lakken - sakkerend afschuren (maal drie)
beitsen - lakken - sakkerend afschuren (maal drie)
perfecte gaatjes - en quasi perfect afgelakt. Ikke blij!
perfecte gaatjes - en quasi perfect afgelakt. Ikke blij!
alle lak eraf geschuurd en hardwarx parket oil erop
alle lak eraf geschuurd en hardwarx parket oil erop
Dus ipv een roodhouten frame met een lederen velleke erop is het blank gelakte geborstelde aluminium en "bloot" eikenhout dat enigszins verouderd lijkt door de beitsrestanten die zich diep in de nerven hebben ingezogen.
Nu kan ik eindelijk beginnen met het monteren van "den elektriek" :kwijl:
NewSound
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 11:48

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door NewSound »

Muug schreef:
NewSound schreef:
Poedercoaten kan ook met ral9005 hoogglans dan worden de gemaakte sparing ook meegenomen zodat alles netjes en strak is.
Loop je geen risico dat de gemaakte sparingen een te kleine diameter gaan hebben, door het afgezette materiaal? Vooral bij de schroefgaten voor kleine boutjes heb je dat risico denk ik.
Dikte van de laag kan varieren, maar kan ook met 80 micrometer gedaan worden dus de gaten zullen dan 0.16 millimeter kleiner uitvallen
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Kleine update: gisterenavond eindelijk begonnen met de soldeerfase :yeah:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Vraagje ivm de serieschakeling van de 5670-buisjes. Volgens het schema loopt de plus naar de 1 van de 1e buis, dan van de 9 van die 1e naar de 1 van de 2de buis en dan van de 9 van die 2de buis naar de min. Dus plus ---> 1 - 9 - 1 - 9 - min. Zie ook de uitsnede van het elektrisch schema.

Maar als ik de onderstaande foto uit de handleiding van Audio Creative bestudeer, dan denk ik toch dat er iets niet klopt? De gele draad is de massadraad. Dus ik zie dan dat de massa naar de 1 van de 1e buis loopt, dan van 9 van de 1e buis naar de 9 van de 2de buis, terwijl de rode (positieve) draad meteen doorloopt naar de 1 van de 2de buis. Dus min --> 1 --> 9 --> 9 --> 1 --> plus .
Wat denken jullie?
Bijlagen
Zwart.jpg
Zwart.jpg (14.3 KiB) 405 keer bekeken
6n3p.png
Laatst gewijzigd door Muug op zo 15 jan 2017, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ray5150 »

beetje raar inderdaad, op de foto staat een serievoeding, en op de tekening een parallelvoeding.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

ik had al een mooie fout getypt. Het gaat over de SERIEschakeling (tekst al gecorrigeerd) van de 6n3/5670 buisjes !
@ray5150 : op de tekening staan de 5670's toch in serie?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Wel nee, niks parallel.
De twee uiteinden van de gloeidraad mogen gerust verwisseld worden.
1 of 9 maakt niet uit, kwestie van wat 't gemakkelijkst uitvalt.
Anne
Plaats reactie