Bi buffer maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
Het feit dat de spanning wel kloppen is hoopvol, zit het met de fet's waarschijnlijk goed.
Verder zie ik ook niet iets verkeerd aangesloten.Heb je de weerstanden nagemeten? Weet je wel, 1k...10k :lol:
Als je wil kijken of het fet-gebeuren wel werkt, zoiets aansluiten
Ftst.jpg
om het even wat voor potm./trimmer (niet zo laagohmig dat je batt. leegloopt :( )
Als je er aan draait veranderd dan de spanning op de loper (midden-aansluiting) en op het punt waar +10V staat moet het daar dan meelopen.
Anne
Testje uitgevoerd met 25k potmeter.

Pot werkt, spanning op 10V punt is nul en blijft nul. Dus er is een onderbreking in de fet? Het was de laatste ongebruikte :evil:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Testje uitgevoerd met 25k potmeter.

Pot werkt, spanning op 10V punt is nul en blijft nul. Dus er is een onderbreking in de fet? Het was de laatste ongebruikte :evil:
Op maandag was 't nog "Aldus gedaan: de spanning tussen de 2 fets is 8,69 en tussen R2 en R3 8,55."
Dus als je de pot regeld naar 8,55V zou je 8,69V tussen de fet's moeten vinden, de 1M zit nu aan de pot ipv R2/R3
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Testje uitgevoerd met 25k potmeter.

Pot werkt, spanning op 10V punt is nul en blijft nul. Dus er is een onderbreking in de fet? Het was de laatste ongebruikte :evil:
Op maandag was 't nog "Aldus gedaan: de spanning tussen de 2 fets is 8,69 en tussen R2 en R3 8,55."
Dus als je de pot regeld naar 8,55V zou je 8,69V tussen de fet's moeten vinden, de 1M zit nu aan de pot ipv R2/R3
Anne
Ja inderdaad. Precies zoals je aangeeft de potmeter op de 1M aangesloten, maar nu komt er geen spanning naar S oftewel het 10V meetpunt.
Weerstand nagemeten, is goed en halveert de spanning.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Als ik met deze meetmethode meet, en voer 8.84V aan via de potmeter, dan is de spanning na de 1M nog maar 0,62V. Op het 10V meetpunt tussen de fets is dan niets meer.

Gewoon aansluiten via de R2 en R3 geeft wel de eerder genoemde spanning op het meetpunt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Als ik met deze meetmethode meet, en voer 8.84V aan via de potmeter, dan is de spanning na de 1M nog maar 0,62V. Op het 10V meetpunt tussen de fets is dan niets meer.

Gewoon aansluiten via de R2 en R3 geeft wel de eerder genoemde spanning op het meetpunt.
Dus naargelang waar je de 8,84V vandaan haalt heb je wel of geen goeie spanning tussen de fet's :think:
Dat kan dus niet, waar haal je de boel door elkaar :?
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Als ik met deze meetmethode meet, en voer 8.84V aan via de potmeter, dan is de spanning na de 1M nog maar 0,62V. Op het 10V meetpunt tussen de fets is dan niets meer.

Gewoon aansluiten via de R2 en R3 geeft wel de eerder genoemde spanning op het meetpunt.
Dus naargelang waar je de 8,84V vandaan haalt heb je wel of geen goeie spanning tussen de fet's :think:
Dat kan dus niet, waar haal je de boel door elkaar :?
Anne
Sterker nog, als ik de potmeter open draai en ca 16V aanvoer, dan blijft de spanning na de 1M op 0,64V steken en het op het meetpunt 0 :-s

De wondere wereld van de elektronica =D>

Zet ik via de potmeter de spanning op 6V en prik hem in voorbij de M1 dan meet ik 3,6V en op het fet meetpunt 0,13V Het is net of de spanning ergens weg getrokken word.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
De wondere wereld van de elektronica =D>

Zet ik via de potmeter de spanning op 6V en prik hem in voorbij de M1 dan meet ik 3,6V en op het fet meetpunt 0,13V Het is net of de spanning ergens weg getrokken word.
Sterker, niet net of,maar echt ! Door de meter :o .
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Wat zich voordoet is dat de spanning in korte tijd, minder dan een minuut van voluit terug loopt naar ca 0,22V bij die laatste meting voorbij de M1. DAn is er ook spanning tussen de fets en die loopt ook mee terug. De spanning wordt weg getrokken. Draai ik de potmeter weer even naar 0 en dan weer open, dan herhaalt dit fenomeen zich. :think:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

By the way, ik heb dan geen spanning meer op de oorspronkelijke aanvoer staan, er is dus geen 18V aanvoer vanaf de andere kant, de D kant.
Want ik gebruik de batterij die daarvoor bestemd is. Ik weet niet of dit de juiste methode is?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
By the way, ik heb dan geen spanning meer op de oorspronkelijke aanvoer staan, er is dus geen 18V aanvoer vanaf de andere kant, de D kant.
Want ik gebruik de batterij die daarvoor bestemd is. Ik weet niet of dit de juiste methode is?
Nou breekt m'n klomp (als ik die al had :lol: ), meten om de werking te kontroleren met de schakeling afgeschakeld :rofl:
Anne
Bijlagen
Ftstn.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 23 jun 2015, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

...ik geloof dat ik eerst maar even een hapje ga eten..... :hide:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Goed dan dat was even onnadenkend van mij, maar dan nu de juiste meting: =D>

Bij een aanvoer via de pot van 16,27 ( de batterij begint te minderen) krijg ik na de M1 13.42 en tussen de fets 13,36 Het (fluctueert steeds een paar milivolt)

Bij een aanvoer van 8,66V krijg ik tussen de fets 13,1V, schommelt een beetje ca 5 milivolt.

Aanvoer op de drain is hetzelfde als de andere aanvoer.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Goed dan dat was even onnadenkend van mij, maar dan nu de juiste meting: =D>

Bij een aanvoer via de pot van 16,27 ( de batterij begint te minderen) krijg ik na de M1 13.42 en tussen de fets 13,36 Het (fluctueert steeds een paar milivolt)

Bij een aanvoer van 8,66V krijg ik tussen de fets 13,1V, schommelt een beetje ca 5 milivolt.

Aanvoer op de drain is hetzelfde als de andere aanvoer.
Lijkt of de bovenste fet bijna is kortgesloten danwel dat de onderste niks meer doet.
Meten aan de 1M weerstand aan de fet-kant heeft geen zin, zodra de meter eraf is springt de spanning terug omhoog.
In de diode-meetstand ziet de fet er als twee diodes uit een tussen s-g ,de ander d-g.In één richting geleiden , omgekeerd geen stroom.
Wat je tussen s en d meet is wisselend afhangkelijk van de toestand van de g.
Best misschien een minimale opzet om te zien of het nog werkt, minder verwarrend.
Anne
Bijlagen
smpl-tst.jpg
smpl-tst.jpg (17.03 KiB) 174 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bi buffer maken

Bericht door Kappa7 »

Ik was aan het overwegen om ook een B1 te gaan bouwen maar zie er steeds meer tegen op als ik dit draadje zo lees.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Bi buffer maken

Bericht door Zweitse »

Kappa7 schreef:
Ik was aan het overwegen om ook een B1 te gaan bouwen maar zie er steeds meer tegen op als ik dit draadje zo lees.
+1
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Blijft ie tenminste exclusief. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Ik was aan het overwegen om ook een B1 te gaan bouwen maar zie er steeds meer tegen op als ik dit draadje zo lees.
Tja, als je dit draadje blijft volgen weet ik niet of je ooit aan bouwen toekomt :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bi buffer maken

Bericht door Leeuwarden »

Het is mij gelukt en als het mij lukt, lukt het iedereen. Zie door mij geplaatste schema.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Amen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bi buffer maken

Bericht door dre »

Dit is inderdaad waterdicht. :lagge:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bi buffer maken

Bericht door Barry2001 »

Of de aangeboden printen aanschaffen. Staat hulp op in de vorm van verf waar wat moet, moet werkend te krijgen zijn. Als je daar een component verkeerd om plaatst is 1 foto op het forum genoeg om de lezers van dit feuilleton te triggeren en je op de fout te wijzen :goedzo:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ja jongens, lachen maar......

maar wie het laatst lacht lacht het best! :sure:

Ik weet zeker dat als ik een kant en klaar printje had gebruikt ik tegen het zelfde probleem was aangelopen.
De reden moet zijn dat de fets gewoon anders zijn dan de originele. Verder is het schema precies hetzelfde. Er staat geen component verkeerd om of wat dan ook. :rock:
En Leeuwarden, welke fets heb jij dan gebruikt?

Maar dit handgemaakte printje gaat werken, tenminste....als Anne nog een beetje geduld heeft.

Ieder ander gerichte suggestie of aanwijzing is natuurlijk ook welkom.
Vind het ook niet echt leuk dat het maar niet wil werken terwijl je alles volgens aanwijzingen aan elkaar soldeert.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ah!buis schreef:
PAD schreef:
Goed dan dat was even onnadenkend van mij, maar dan nu de juiste meting: =D>

Bij een aanvoer via de pot van 16,27 ( de batterij begint te minderen) krijg ik na de M1 13.42 en tussen de fets 13,36 Het (fluctueert steeds een paar milivolt)

Bij een aanvoer van 8,66V krijg ik tussen de fets 13,1V, schommelt een beetje ca 5 milivolt.

Aanvoer op de drain is hetzelfde als de andere aanvoer.
Lijkt of de bovenste fet bijna is kortgesloten danwel dat de onderste niks meer doet.
Meten aan de 1M weerstand aan de fet-kant heeft geen zin, zodra de meter eraf is springt de spanning terug omhoog.
In de diode-meetstand ziet de fet er als twee diodes uit een tussen s-g ,de ander d-g.In één richting geleiden , omgekeerd geen stroom.
Wat je tussen s en d meet is wisselend afhangkelijk van de toestand van de g.
Best misschien een minimale opzet om te zien of het nog werkt, minder verwarrend.
Anne
Dus Anne, bedankt voor je geduld, de mijne is bijna op.

Even je nieuwe meetopstelling geprobeerd:

Bij een aanvoer van 16,27V op zowel D als G geeft het meetpunt rond de 10V ( plus minus 0,5V, loopt een beetje heen en weer.)

Bij een aanvoer van 16,27 op D en 12V op G geeft het meetpunt 9,25 ( varieert ook een beetje)

Bij een aanvoer van 9,12 op G geeft het meetpunt 8,92 ( ook variërend)

Bij een aanvoer van 5,06 op G krijg ik 7,96 ( beetje variërend)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bi buffer maken

Bericht door Leeuwarden »

De originele. Waren gewoon te koop bij de plaatselijke electronicazaak.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Geduld zat hoor, kan volharding wel op prijs stellen O:)
Je moet die arme fet's zo de schuld niet geven :( .Eerst klopten de spanningen, dan weer helemaal niet.
Meten aan de g heeft geen zin, meten aan de loper van de potm. 4 6 8 10 12V en dan wat bij de ?
Zelfs zonder de fet's, plaats waar g zit aan de s plaats, komt er geluid door.Wat er mis is weet ik (nog) niet, kan ook een sluiting in de in- en/of uitgang zijn.
Anne
Plaats reactie