Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Dan »

Walt, ik vind het interessanter om te weten waarom Gerhard zijn keuzes heeft gemaakt. Ik weet inmiddels dat jij twee 10" flexunits zou gebruiken.

Wat klinkt hier trouwens neuzig aan?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z106AhDKK8g[/youtube]
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Of deze:
supperred.jpg
supperred.jpg (10.2 KiB) 390 keer bekeken
Heb ik jaren mee gewerkt.

Maar zoals gewoonlijk gooit Wallo er weer eens een ongefundeerde uitspraak uit. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Walt »

Een 15" op het midlaag heeft een specifieke klank. Het belangrijkste voordeel van een 15" is het grote konusoppervlak dus veel luchtverplaatsing en een hoog rendement, exact waarom deze zo zijn toegepast in jullie voorbeelden. Een 15" konus is echter veel gevoeliger voor konus breakup en klinkt daardoor minder goed in het hogere frequentie bereik.

EDIT: die hoorn tweeters uit het youtube filmpje klinken trouwens echt typisch JBL :lol: 'sizziling highs!'

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door dre »

Ik geloof dat Wallo maar eens ergens moet gaan luisteren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Walt »

JBL hoorn tweeters klinken nou niet het meest hifi, ik heb zoveel JBL gehoord in de tijd dat ik veel met PA deed. Zeer goede tweeters hoor, enorm veel rendement en drukken ver door maar vergeleken met B&C of BMS drivers is het niet echt hifi te noemen.

Ik heb zelf nog een setje JBL 2420's liggen, echte old-skool dikke 1" knoerten van drivers. Hierbij heb ik een setje Beyma TD250 hoorns. Met deze 1 inchers zou ik gerust 1000-1500 man durven bespelen, dat zal je met de modernere drivers zeker niet lukken.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door dre »

ds23man schreef:
Of deze:
supperred.jpg
Heb ik jaren mee gewerkt.

Maar zoals gewoonlijk gooit Wallo er weer eens een ongefundeerde uitspraak uit. :mrgreen:
JBL?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ray5150 »

Tannoy...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door FR_Aad »

dre schreef:
ds23man schreef:
Of deze:
supperred.jpg
Heb ik jaren mee gewerkt.

Maar zoals gewoonlijk gooit Wallo er weer eens een ongefundeerde uitspraak uit. :mrgreen:
JBL?
Nope

Edit: Ray was mij voor
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Walt »

Tannoy, hun befaamde (of beruchte?) 15" coaxiale units. Leuk spul, vooral als ze in een Westminister Royal zitten ingebouwd! :rock:

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Omdat het kan, ik toch niets te doen had en het nog niet gedaan had: zo meteen een hele reeks metingen van mijn JBL laagkasten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

:boos: :boos: Zit ik net een uitgebreide post te maken met een hoop plaatjes, krijg ik opeens een gateway time out fout......
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
:boos: :boos: Zit ik net een uitgebreide post te maken met een hoop plaatjes, krijg ik opeens een gateway time out fout......
Dan druk je op de back toets. Bevestig je post. De foto die de timeout veroorzaakte staat dan als bijlage. Dan je post wijzigen en de rest doen. Procedure herhalen bij terugkerende fout.

Heb ik vaak last van rond middernacht.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Nieuwe poging!

Metingen op 10cm van de kast, geen dsp curves en geen gating

Fr met 1/3 smoothing:
10cmflatFR1-3.PNG
1/24 smoothing
10cmflatFR1-24.PNG
Burst decays:
10cmflatBDF.PNG
10cmflatBDp.PNG
10cmflatBDsono.PNG
Straks meer.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Kijke kijke, niet kopen? Dan komen de rest van de metingen ook niet. :twisted:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Kijke kijke, niet kopen? Dan komen de rest van de metingen ook niet. :twisted:
Huh? :think:
Wat heb jij gerookt?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Walt »

Als de meting nou een diepgang tot 15hz zou laten zien... Maar nee, dus ik vraag me af wat er dan zo bijzonder is aan deze metingen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Kijke kijke, niet kopen? Dan komen de rest van de metingen ook niet. :twisted:
Huh? :think:
Wat heb jij gerookt?
Kent, halfzware Van Nelle.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door John P »

Snoekie zit nog steeds aan de pijnstillers geloof ik.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door wouter »

Ik zeg mooie roll off tussen 100 en 35 Hz. Lijkt wel op een gesloten box met Q 0,5
Hoe kan het dat het laag niet traag uitsterft? Is daarvoor een burst decay inzichtelijker?
Ik meen me van een overzicht van metingen aan een stel grote studiomonitoren dan de basreflex constructies erg langzaam tot rust kwamen...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door AatV »

Voorlopig erg mooie plaatjes, vrijwel resonantievrij tot 40Hz! (meetbereik?)
Heb wel eens (erg veel) slechter gezien.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Jag »

En dan in room :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Ik zeg mooie roll off tussen 100 en 35 Hz. Lijkt wel op een gesloten box met Q 0,5
Hoe kan het dat het laag niet traag uitsterft? Is daarvoor een burst decay inzichtelijker?
Ik meen me van een overzicht van metingen aan een stel grote studiomonitoren dan de basreflex constructies erg langzaam tot rust kwamen...
Was dat een burst decay of misschien ee CSD?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Ik had ook veel slechter verwacht, de metingen gedaan om te kijken of er nog wat te verbeteren zou zijn qua demping. Feitelijk is het een vierkante doos van 60x60x60cm met een kruis erin en pritex. Geen moeilijk geneuzel met allerlei rare kastvormen om staande golven te voorkomen. Zie wel wat gerommel tussen de 250 en 400Hz. Iemand daar nog suggesties over? Wat ook wel verbazingwekkend is dat het laag zo diep doorloopt ondanks de meting op 10cm afstand, meestal moet je daar een combimeting voor doen met de baspoort. En de opbreekverschijnselen in het hoog zijn ook nog beschaafd.

Uit de metingen blijkt wel waarom de 2235 the best 15" ever wordt genoemd.

Straks wat metingen op 1 meter afstand en dan zie je de invloed van de ruimte meekomen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

The 2235 begins
to roll off at 1 kHz, and the slight peaks and dips in its roll-off characteristics
are due to resonances in the polyurethane surround

Bron:

http://www.diyaudio.rs/JBL/JBL%20Techni ... 20No.3.pdf
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Metingen op 1 meter afstand:

FR 1/3 smoothing
1mflatfr1-3.PNG
FR 1/24
1mflat1-24.PNG
Burst decay
1mflatBDF.PNG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”