[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ray vroeg me om wat verticale bracing toe te voegen.
Dus bij deze wat gatenkaas aan de binnenkant.
Dus bij deze wat gatenkaas aan de binnenkant.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Let op dat het oppervlak van de gaten in de bracing groot genoeg is. Per brace is het goed om minimaal het effectieve oppervlak van de driver aan te houden. Dat zal zo'n 220cm2 zijn en dat betekent 5 gaten van 7,5cm diameter minimaal.
Zo te zien op het oog zit het wel snor, maar ik geef het even aan voor de zekerheid. Je moet je ook realiseren dat je hiermee extra kastverliezen introduceert en de werking van de basreflex minder effectief wordt. Het is wel weer heel gunstig om staande golven te breken en beter te kunnen dempen. Het is dus een beetje zoeken naar het beste compromis.
Vooral ook de ruimte naar de BR pijp toe moet voldoende open zijn. Wat dat betreft bevalt het me niet zo, die grote middentoner die in de weg zit. Die is in werkelijkheid toch niet zo groot als op de tekening of vergis ik me?
Zo te zien op het oog zit het wel snor, maar ik geef het even aan voor de zekerheid. Je moet je ook realiseren dat je hiermee extra kastverliezen introduceert en de werking van de basreflex minder effectief wordt. Het is wel weer heel gunstig om staande golven te breken en beter te kunnen dempen. Het is dus een beetje zoeken naar het beste compromis.
Vooral ook de ruimte naar de BR pijp toe moet voldoende open zijn. Wat dat betreft bevalt het me niet zo, die grote middentoner die in de weg zit. Die is in werkelijkheid toch niet zo groot als op de tekening of vergis ik me?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
In alle eerlijkheid zijn de gaten maar gewoon op gevoel gemaakt hoor. Voor bracing is het niet zo spannend dat het heel netjes is. Sterker nog, je kunt beter grote en kleine openingen combineren dan alles hetzelfde.
Eventueel zou Ray er ook voor kunnen kiezen om binnen het frame van een dwarsligger een simpel kruis aan te brengen. Dan heb je maximale openingen. Overigens weet ik niet de maten van de middentoner behuizing. Als Ray die even opmeet en doorstuurd kan ik het in de tekening verwerken.
Eventueel zou Ray er ook voor kunnen kiezen om binnen het frame van een dwarsligger een simpel kruis aan te brengen. Dan heb je maximale openingen. Overigens weet ik niet de maten van de middentoner behuizing. Als Ray die even opmeet en doorstuurd kan ik het in de tekening verwerken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gaten zijn op zich wel goed, dat maakt veel steviger bracings dan een kruis.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als Ray het kasje achter de midden toner laat vervallen, (wat toch al dubbelop is
) , dan is er meer ruimte voor de doorstroming. 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Of de baspijp gaat onder de middentoner. Dan maakt het helemaal niet meer uit.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Die middentoner behuizing is vrij fors.
Ik denk dat Jeroen wel gelijk heeft met zijn argument dat er vrij weinig ruimte overblijft tussen baspijp en woofer.
Vanavond zal ik even een paar foto's en de afmetingen van de middentoner plaatsen.
[edit. afmetingen staan ook hier vermeldt :]
Misschien moet ik die bracing dan van 18 mm multiplex maken. dat lijkt me veel steviger dan MDF op die plek.
Alleen, zouden dat dan uit een aantal stukken moeten, of uit een geheel ?
Dan moet er weer iets met sleuven bedacht worden waar de horizontale spanten in vallen....dat lijkt me niet zo makkelijk uit te werken.
Ik denk dat Jeroen wel gelijk heeft met zijn argument dat er vrij weinig ruimte overblijft tussen baspijp en woofer.
Vanavond zal ik even een paar foto's en de afmetingen van de middentoner plaatsen.
[edit. afmetingen staan ook hier vermeldt :]
Misschien moet ik die bracing dan van 18 mm multiplex maken. dat lijkt me veel steviger dan MDF op die plek.
Alleen, zouden dat dan uit een aantal stukken moeten, of uit een geheel ?
Dan moet er weer iets met sleuven bedacht worden waar de horizontale spanten in vallen....dat lijkt me niet zo makkelijk uit te werken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
dat is dan weer t leuke dat t in Sketchup getekend wordt, dak krijg je de afmetingen van de onderdelen exact bemaat aangeleverd en weet je zeker dat t allemaal goed pastray5150 schreef:Dan moet er weer iets met sleuven bedacht worden waar de horizontale spanten in vallen....dat lijkt me niet zo makkelijk uit te werken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nog effe en je gaat me vertellen dat je Sketchup direct aan een CNC freesbank kunt koppelen.
(zou denk ik wel een natte droom van velen hier op het forum zijn...
)
(zou denk ik wel een natte droom van velen hier op het forum zijn...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zet die BR-pijp gewoon in het segment onder dat van de woofer. Je wilt dat het gehele luchtvolume van de kast als een veer werkt. Niet dat in de kast door te kleine compartimenten niet-lineariteiten ontstaan. Geheid dat dat wel gebeurt met zoveel bracing en de pijp tegen de bovenkant van de kast.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik zou zelf ook de baspijp wat naar onderen halen. Ik heb de midunit nu aangepast naar de echte afmetingen en dan komt hij vol tegen de bracing aan. In dit stuk heb ik hem dus maar weggehaald. De ruimte tussen de 2 bracings rond de mid is toch te klein om echt iets geks te gaan doen, zeker met die gelamineerde gebogen zijkanten. Daar staat zoveel spanning op dat er niets mee gebeurd. De baspijp heb ik wat naar onderen gehaald.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een puntje waar ik graag de mening van Jeroen of Mark over wil horen, (of iemand anders natuurlijk die er verstand van heeft...)
De hoogte van de woofer. zo dicht mogelijk tegen de Mid aan, of juist meer naar beneden ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb nu nog kasten waar woof en mid ver uit elkaar zitten. Ik heb het gevoel dat de weergave daardoor toch niet is wat het zou kunnen zijn. Ik hoor het geluid in het overname gebied niet tussen de twee drivers wandelen maar ik heb ook het idee dat het allemaal toch niet zo homogeen klinkt als zou kunnen. Het is een reden voor mij geweest om aan nieuwe kasten te beginnen waar woofer en mid dichter bij elkaar zitten. Zeer laag filteren(200hz of lager) biedt wel soelaas maar aangezien de mid unit een SS 10F unit is moet die behoorlijk hard werken en ook dat klinkt dan niet zo lekker als je de volume knop wat verder open draait.
Ik zou zeggen zet die woofer niet onderin maar hou hem op zijn huidige plek.
Ik zou zeggen zet die woofer niet onderin maar hou hem op zijn huidige plek.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, liever op de huidige plek houden. Dan wordt de luisterruimte op de overgang van woofer naar mid meer op gelijke wijze aangesproken zodat het meer als een geheel klinkt. Het gaat nog niet eens zozeer om het creeren van een puntbron, want dat is niet het grootste probleem op frequenties rond 300Hz.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Okee, dan houden we dat zo.
Ander puntje, het verzinken van de drivers met enkele millimeters in de baffle, zijn er ook geluidstechnische redenen om dat te doen ?
Het staat natuurlijk veel mooier, maar is met name bij de Accuton's door hun vierkante vorm met afgeronde hoeken niet zo simpel uit te voeren.
Ander puntje, het verzinken van de drivers met enkele millimeters in de baffle, zijn er ook geluidstechnische redenen om dat te doen ?
Het staat natuurlijk veel mooier, maar is met name bij de Accuton's door hun vierkante vorm met afgeronde hoeken niet zo simpel uit te voeren.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gewoon doen Ray, je krijgt waarschijnlijk spijt als je het niet doet. Je geeft het zelf al aan, het is veel mooier. En je wilt toch ook niet al dat commentaar over je heen 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
mhmm, opmerkelijke opmerking van de man die mij naar FreesKees stuurderay5150 schreef:Ander puntje, het verzinken van de drivers met enkele millimeters in de baffle, zijn er ook geluidstechnische redenen om dat te doen ?
Het staat natuurlijk veel mooier, maar is met name bij de Accuton's door hun vierkante vorm met afgeronde hoeken niet zo simpel uit te voeren.
Ik zou zeggen, neem 'ns contact op met FreesKees voor een mal.....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mja...maar ik moet ook op de centjes letten....er moeten ook nog filter onderdelen, nog meer hout, lijm, fineer, connectoren, kabels en dergelijke aangeschaft worden.
Dus zoveel mogelijk zelfdoen is het devies...
Dus zoveel mogelijk zelfdoen is het devies...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moet ook wel op zijn DHZ lukken met vier strookjes waarvan je een raamwerkje maakt
Stel de frontplaat van de unit meet 150x150mm en de radius van de hoeken 5mm is.
koop/leen een frees van radius 5mm.
Stel dat de kopieerhuls van de frees een diameter heeft van 30mm
Dan is de offset (30/2)-5 = 10cm
dan moet de binnenmaat van hulpstuk/raamwerk 160x160mm zijn.
Simpel, toch?
Stel de frontplaat van de unit meet 150x150mm en de radius van de hoeken 5mm is.
koop/leen een frees van radius 5mm.
Stel dat de kopieerhuls van de frees een diameter heeft van 30mm
Dan is de offset (30/2)-5 = 10cm
dan moet de binnenmaat van hulpstuk/raamwerk 160x160mm zijn.
Simpel, toch?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Beste meneer Smeets,
ik kan me ook vergissen hoor maar maak je daar niet een klein rekenfoutje onee w8 RADIUS vd frees is 5 mm never mind my bad.
overigens is een offset van 10 CM wel wat veel hoor
overigens is een offset van 10 CM wel wat veel hoor
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
kuch, juist 10mmhrscharft schreef:Beste meneer Smeets,
ik kan me ook vergissen hoor maar maak je daar niet een klein rekenfoutje onee w8 RADIUS vd frees is 5 mm never mind my bad.
overigens is een offset van 10 CM wel wat veel hoor
Ps.
laat dat meneer maar achterwegen, voel mij anders gelijk zo "rollator"
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat ziet er inderdaad niet zo heel ingewikkeld uit. ik heb een bovenfrees met een aantal frezen, maar ik zal er nog wel wat bij moeten kopen.hsmeets schreef:Moet ook wel op zijn DHZ lukken met vier strookjes waarvan je een raamwerkje maakt![]()
Stel de frontplaat van de unit meet 150x150mm en de radius van de hoeken 5mm is.
koop/leen een frees van radius 5mm.
Stel dat de kopieerhuls van de frees een diameter heeft van 30mm
Dan is de offset (30/2)-5 = 10cm
dan moet de binnenmaat van hulpstuk/raamwerk 160x160mm zijn.
Simpel, toch?
Zag dat ze op ebay erg betaalbaar waren. zal ook eens achter zo'n ring aangaan.
Dan kan ik altijd eerst eens een proefstukje maken.
Nu staat bij die tekening van de C77, een paar posts naar boven, Dat R=7.
Daar is dus een frees van 7 mm voor benodigd ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Voor een radius van 7mm heb je volgen mij een diameter van 14mm nodigray5150 schreef:Nu staat bij die tekening van de C77, een paar posts naar boven, Dat R=7.
Daar is dus een frees van 7 mm voor benodigd ?
