[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

Ray vroeg me om wat verticale bracing toe te voegen.
Dus bij deze wat gatenkaas aan de binnenkant.
Bijlagen
X-Ray Render.~png.jpg
X-Ray open.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door jeroen_d »

Let op dat het oppervlak van de gaten in de bracing groot genoeg is. Per brace is het goed om minimaal het effectieve oppervlak van de driver aan te houden. Dat zal zo'n 220cm2 zijn en dat betekent 5 gaten van 7,5cm diameter minimaal.

Zo te zien op het oog zit het wel snor, maar ik geef het even aan voor de zekerheid. Je moet je ook realiseren dat je hiermee extra kastverliezen introduceert en de werking van de basreflex minder effectief wordt. Het is wel weer heel gunstig om staande golven te breken en beter te kunnen dempen. Het is dus een beetje zoeken naar het beste compromis.

Vooral ook de ruimte naar de BR pijp toe moet voldoende open zijn. Wat dat betreft bevalt het me niet zo, die grote middentoner die in de weg zit. Die is in werkelijkheid toch niet zo groot als op de tekening of vergis ik me?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

In alle eerlijkheid zijn de gaten maar gewoon op gevoel gemaakt hoor. Voor bracing is het niet zo spannend dat het heel netjes is. Sterker nog, je kunt beter grote en kleine openingen combineren dan alles hetzelfde.
Eventueel zou Ray er ook voor kunnen kiezen om binnen het frame van een dwarsligger een simpel kruis aan te brengen. Dan heb je maximale openingen. Overigens weet ik niet de maten van de middentoner behuizing. Als Ray die even opmeet en doorstuurd kan ik het in de tekening verwerken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door jeroen_d »

Gaten zijn op zich wel goed, dat maakt veel steviger bracings dan een kruis.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Als Ray het kasje achter de midden toner laat vervallen, (wat toch al dubbelop is :D ) , dan is er meer ruimte voor de doorstroming. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

Of de baspijp gaat onder de middentoner. Dan maakt het helemaal niet meer uit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Die middentoner behuizing is vrij fors.
Ik denk dat Jeroen wel gelijk heeft met zijn argument dat er vrij weinig ruimte overblijft tussen baspijp en woofer.

Vanavond zal ik even een paar foto's en de afmetingen van de middentoner plaatsen.


[edit. afmetingen staan ook hier vermeldt :]
IMG_6247.JPG
Misschien moet ik die bracing dan van 18 mm multiplex maken. dat lijkt me veel steviger dan MDF op die plek.
Alleen, zouden dat dan uit een aantal stukken moeten, of uit een geheel ?
Dan moet er weer iets met sleuven bedacht worden waar de horizontale spanten in vallen....dat lijkt me niet zo makkelijk uit te werken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Dan moet er weer iets met sleuven bedacht worden waar de horizontale spanten in vallen....dat lijkt me niet zo makkelijk uit te werken.
dat is dan weer t leuke dat t in Sketchup getekend wordt, dak krijg je de afmetingen van de onderdelen exact bemaat aangeleverd en weet je zeker dat t allemaal goed past
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Nog effe en je gaat me vertellen dat je Sketchup direct aan een CNC freesbank kunt koppelen.
(zou denk ik wel een natte droom van velen hier op het forum zijn... =P~ =P~ )
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

Zet die BR-pijp gewoon in het segment onder dat van de woofer. Je wilt dat het gehele luchtvolume van de kast als een veer werkt. Niet dat in de kast door te kleine compartimenten niet-lineariteiten ontstaan. Geheid dat dat wel gebeurt met zoveel bracing en de pijp tegen de bovenkant van de kast.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Vinculum »

Ik zou zelf ook de baspijp wat naar onderen halen. Ik heb de midunit nu aangepast naar de echte afmetingen en dan komt hij vol tegen de bracing aan. In dit stuk heb ik hem dus maar weggehaald. De ruimte tussen de 2 bracings rond de mid is toch te klein om echt iets geks te gaan doen, zeker met die gelamineerde gebogen zijkanten. Daar staat zoveel spanning op dat er niets mee gebeurd. De baspijp heb ik wat naar onderen gehaald.
Bijlagen
X-Ray open.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door jeroen_d »

Lijkt me een mooie oplossing zo.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

=D> =D> =D>

Een puntje waar ik graag de mening van Jeroen of Mark over wil horen, (of iemand anders natuurlijk die er verstand van heeft...)
De hoogte van de woofer. zo dicht mogelijk tegen de Mid aan, of juist meer naar beneden ?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hsmeets »

Ik heb nu nog kasten waar woof en mid ver uit elkaar zitten. Ik heb het gevoel dat de weergave daardoor toch niet is wat het zou kunnen zijn. Ik hoor het geluid in het overname gebied niet tussen de twee drivers wandelen maar ik heb ook het idee dat het allemaal toch niet zo homogeen klinkt als zou kunnen. Het is een reden voor mij geweest om aan nieuwe kasten te beginnen waar woofer en mid dichter bij elkaar zitten. Zeer laag filteren(200hz of lager) biedt wel soelaas maar aangezien de mid unit een SS 10F unit is moet die behoorlijk hard werken en ook dat klinkt dan niet zo lekker als je de volume knop wat verder open draait.

Ik zou zeggen zet die woofer niet onderin maar hou hem op zijn huidige plek.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door jeroen_d »

Ja, liever op de huidige plek houden. Dan wordt de luisterruimte op de overgang van woofer naar mid meer op gelijke wijze aangesproken zodat het meer als een geheel klinkt. Het gaat nog niet eens zozeer om het creeren van een puntbron, want dat is niet het grootste probleem op frequenties rond 300Hz.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Okee, dan houden we dat zo.
Ander puntje, het verzinken van de drivers met enkele millimeters in de baffle, zijn er ook geluidstechnische redenen om dat te doen ?
Het staat natuurlijk veel mooier, maar is met name bij de Accuton's door hun vierkante vorm met afgeronde hoeken niet zo simpel uit te voeren.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

Gewoon doen Ray, je krijgt waarschijnlijk spijt als je het niet doet. Je geeft het zelf al aan, het is veel mooier. En je wilt toch ook niet al dat commentaar over je heen :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
Ander puntje, het verzinken van de drivers met enkele millimeters in de baffle, zijn er ook geluidstechnische redenen om dat te doen ?
Het staat natuurlijk veel mooier, maar is met name bij de Accuton's door hun vierkante vorm met afgeronde hoeken niet zo simpel uit te voeren.
mhmm, opmerkelijke opmerking van de man die mij naar FreesKees stuurde :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ik zou zeggen, neem 'ns contact op met FreesKees voor een mal..... :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Mja...maar ik moet ook op de centjes letten....er moeten ook nog filter onderdelen, nog meer hout, lijm, fineer, connectoren, kabels en dergelijke aangeschaft worden.
Dus zoveel mogelijk zelfdoen is het devies... :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hsmeets »

Moet ook wel op zijn DHZ lukken met vier strookjes waarvan je een raamwerkje maakt :D

Stel de frontplaat van de unit meet 150x150mm en de radius van de hoeken 5mm is.

koop/leen een frees van radius 5mm.

Stel dat de kopieerhuls van de frees een diameter heeft van 30mm

Dan is de offset (30/2)-5 = 10cm

dan moet de binnenmaat van hulpstuk/raamwerk 160x160mm zijn.

Simpel, toch?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hrscharft »

Beste meneer Smeets,

ik kan me ook vergissen hoor maar maak je daar niet een klein rekenfoutje onee w8 RADIUS vd frees is 5 mm never mind my bad.
overigens is een offset van 10 CM wel wat veel hoor ;)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hsmeets »

hrscharft schreef:
Beste meneer Smeets,

ik kan me ook vergissen hoor maar maak je daar niet een klein rekenfoutje onee w8 RADIUS vd frees is 5 mm never mind my bad.
overigens is een offset van 10 CM wel wat veel hoor ;)
kuch, juist 10mm :oops:

Ps.
laat dat meneer maar achterwegen, voel mij anders gelijk zo "rollator"
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

hsmeets schreef:
Moet ook wel op zijn DHZ lukken met vier strookjes waarvan je een raamwerkje maakt :D

Stel de frontplaat van de unit meet 150x150mm en de radius van de hoeken 5mm is.

koop/leen een frees van radius 5mm.

Stel dat de kopieerhuls van de frees een diameter heeft van 30mm

Dan is de offset (30/2)-5 = 10cm

dan moet de binnenmaat van hulpstuk/raamwerk 160x160mm zijn.

Simpel, toch?
Dat ziet er inderdaad niet zo heel ingewikkeld uit. ik heb een bovenfrees met een aantal frezen, maar ik zal er nog wel wat bij moeten kopen.
Zag dat ze op ebay erg betaalbaar waren. zal ook eens achter zo'n ring aangaan.
Dan kan ik altijd eerst eens een proefstukje maken.

Nu staat bij die tekening van de C77, een paar posts naar boven, Dat R=7.
Daar is dus een frees van 7 mm voor benodigd ?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Nu staat bij die tekening van de C77, een paar posts naar boven, Dat R=7.
Daar is dus een frees van 7 mm voor benodigd ?
Voor een radius van 7mm heb je volgen mij een diameter van 14mm nodig :?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Dat weet ik niet, daarom vraag ik het dus. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”