Dat is jammerTheoK schreef:Kreeg hem bij mij niet aan de praat.
De spanning zakte volledig weg. Heb het aan de kant gelegd.
Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Bedoel je zoiets ? Kijk 's naar de datumAatV schreef:Het gebruik van een penthode in de rimpelonderdrukker heeft me aan het denken gezet; een tetrode zou toch als driver voor een eindbuis gebruikt kunnen worden, waarbij het signaal in tegenfase op g2 wordt gezet. Lijkt mij een m.i. bruikbare vorm van (lokale) tegenkoppeling. Zou natuurlijk kunnen zijn dat een dergelijke schakeling ergens gepubliceerd en geanalyseerd is (ik verwacht eigenlijk niet anders), maar ik ben het nog nooit tegengekomen…![]()
Groet,
Aat
Kan het geen goed idee vinden,vermindert de versterking maar niet de vervorming,is geen vergelijking met de ingang.
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Zit er nog even over te piekeren, Anne.Ah!buis schreef:Bedoel je zoiets ? Kijk 's naar de datum.
Kan het geen goed idee vinden,vermindert de versterking maar niet de vervorming,is geen vergelijking met de ingang.
Anne
We bieden nu het signaal aan inclusief vervorming in tegenfase aan g2, iets wat we "normaal" doen met de kathodeweerstand. Dit zou toch de vervorming moeten verminderen of ben ik nu blond bezig?
groet,
Aat
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Als je spanningstegenkoppeling wilt moet je dat niet doen op een rooster dat stroom wil hebben..... 
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Heb je nog zoveel haarAatV schreef:of ben ik nu blond bezig?![]()
groet,
Aat
Wel wat ongebruikelijk schakeling,niet meer tegengekomen.Wel met de schermroosters kruiselings doorverbonden naar de tap op de UGT.Maar dat is meer meekoppeling
Als ik 't goed heb zit dat spul zo in elkaar,de vervorming van de ingang zit niet in de lus.
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ik moet ineens aan Jan Didden denken.
Eens kijken of ik dat stukje uitleg nog kan vinden (van voor de PAX-versterker).
Eens kijken of ik dat stukje uitleg nog kan vinden (van voor de PAX-versterker).
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Hmm...,spanningstegenkoppeling naar de kathode "die stroom wil hebben" ?KT88 schreef:Als je spanningstegenkoppeling wilt moet je dat niet doen op een rooster dat stroom wil hebben.....
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Nee, naar een schermrooster.
Bij een small-signal buisje gaat het nog wel, maart als je zoiets in een eindtrap wil proberen moet je een aardige stroom leveren.
Als g2 naar nul neigt (grote amplitude) dan gaat de buis dicht.
Ik heb dat wel eens geprobeerd, allerlei foefjes met gesuperponeerd signaal op een DC spanning enzo.
Was geen success, UL was simpler. Maar ik haal wat door elkaar geloof ik.....
Bij een small-signal buisje gaat het nog wel, maart als je zoiets in een eindtrap wil proberen moet je een aardige stroom leveren.
Als g2 naar nul neigt (grote amplitude) dan gaat de buis dicht.
Ik heb dat wel eens geprobeerd, allerlei foefjes met gesuperponeerd signaal op een DC spanning enzo.
Was geen success, UL was simpler. Maar ik haal wat door elkaar geloof ik.....
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Met schermroosters is al vanalles uitgehaald
't Heeft wel niks meer met smoorspoelen te maken ,we maken er toch een hutsepot van hier ,kijk hier maar 's naar
.
Anne
't Heeft wel niks meer met smoorspoelen te maken ,we maken er toch een hutsepot van hier ,kijk hier maar 's naar
Anne
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Ja je kunt vanalles bedenken. Dit ook ooit eens gedaan.
Kathode uit en dan kan je ook og een circlotron bouwen. Daar had ik alles voor liggen toen het licht uit mijn ogen verdween ....
Dus nooit af kunnen maken.
Kathode uit en dan kan je ook og een circlotron bouwen. Daar had ik alles voor liggen toen het licht uit mijn ogen verdween ....
Dus nooit af kunnen maken.
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Éen troost, ook met goede ogen is dit nauwelijks te lezen.KT88 schreef:Ja je kunt vanalles bedenken. Dit ook ooit eens gedaan.
Kathode uit en dan kan je ook og een circlotron bouwen. Daar had ik alles voor liggen toen het licht uit mijn ogen verdween ....
Dus nooit af kunnen maken.
groet,
Aat
Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.
Krijg het toch niet uit mijn hoofd om een tetrode als een soort sommator te gebruiken in een schakeling. Valt ook nog te denken aan een schakeling met een lokale meekoppeling en vervolgens een flinke overall feedback.Ah!buis schreef:Wel wat ongebruikelijk schakeling,niet meer tegengekomen.Wel met de schermroosters kruiselings doorverbonden naar de tap op de UGT.Maar dat is meer meekoppeling.
Als ik 't goed heb zit dat spul zo in elkaar,de vervorming van de ingang zit niet in de lus.
Anne
Maar ooit krijg ik nog eens de tijd om het te proberen...
groet,
Aat
