Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Zweitse »

TheoK schreef:
Kreeg hem bij mij niet aan de praat.
De spanning zakte volledig weg. Heb het aan de kant gelegd.
Dat is jammer :(
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Het gebruik van een penthode in de rimpelonderdrukker heeft me aan het denken gezet; een tetrode zou toch als driver voor een eindbuis gebruikt kunnen worden, waarbij het signaal in tegenfase op g2 wordt gezet. Lijkt mij een m.i. bruikbare vorm van (lokale) tegenkoppeling. Zou natuurlijk kunnen zijn dat een dergelijke schakeling ergens gepubliceerd en geanalyseerd is (ik verwacht eigenlijk niet anders), maar ik ben het nog nooit tegengekomen… :?

Groet,
Aat
Bedoel je zoiets ? Kijk 's naar de datum :shock: .
Kan het geen goed idee vinden,vermindert de versterking maar niet de vervorming,is geen vergelijking met de ingang.
Anne
Bijlagen
Radiotron-32Wamp.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Bedoel je zoiets ? Kijk 's naar de datum :shock: .
Kan het geen goed idee vinden,vermindert de versterking maar niet de vervorming,is geen vergelijking met de ingang.
Anne
Zit er nog even over te piekeren, Anne.
We bieden nu het signaal aan inclusief vervorming in tegenfase aan g2, iets wat we "normaal" doen met de kathodeweerstand. Dit zou toch de vervorming moeten verminderen of ben ik nu blond bezig? :?
groet,
Aat
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door KT88 »

Als je spanningstegenkoppeling wilt moet je dat niet doen op een rooster dat stroom wil hebben..... ;)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
of ben ik nu blond bezig? :?
groet,
Aat
Heb je nog zoveel haar :roll: :lol: .
Wel wat ongebruikelijk schakeling,niet meer tegengekomen.Wel met de schermroosters kruiselings doorverbonden naar de tap op de UGT.Maar dat is meer meekoppeling :shock: .
Als ik 't goed heb zit dat spul zo in elkaar,de vervorming van de ingang zit niet in de lus.
Anne
Bijlagen
Tkpg.jpg
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door KT88 »

Ik moet ineens aan Jan Didden denken.
Eens kijken of ik dat stukje uitleg nog kan vinden (van voor de PAX-versterker).
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

KT88 schreef:
Als je spanningstegenkoppeling wilt moet je dat niet doen op een rooster dat stroom wil hebben..... ;)
Hmm...,spanningstegenkoppeling naar de kathode "die stroom wil hebben" ? :?
Anne
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door KT88 »

Nee, naar een schermrooster.

Bij een small-signal buisje gaat het nog wel, maart als je zoiets in een eindtrap wil proberen moet je een aardige stroom leveren.
Als g2 naar nul neigt (grote amplitude) dan gaat de buis dicht.

Ik heb dat wel eens geprobeerd, allerlei foefjes met gesuperponeerd signaal op een DC spanning enzo.
Was geen success, UL was simpler. Maar ik haal wat door elkaar geloof ik..... :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door Ah!buis »

Met schermroosters is al vanalles uitgehaald :shock:
't Heeft wel niks meer met smoorspoelen te maken ,we maken er toch een hutsepot van hier ,kijk hier maar 's naar :o .
Anne
Bijlagen
mc40.gif
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door KT88 »

Ja je kunt vanalles bedenken. Dit ook ooit eens gedaan.
Kathode uit en dan kan je ook og een circlotron bouwen. Daar had ik alles voor liggen toen het licht uit mijn ogen verdween ....
Dus nooit af kunnen maken.
Bijlagen
ppp84cir.gif
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

KT88 schreef:
Ja je kunt vanalles bedenken. Dit ook ooit eens gedaan.
Kathode uit en dan kan je ook og een circlotron bouwen. Daar had ik alles voor liggen toen het licht uit mijn ogen verdween ....
Dus nooit af kunnen maken.
Éen troost, ook met goede ogen is dit nauwelijks te lezen. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Vervanger van de klassieke Smoorspoel.

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Wel wat ongebruikelijk schakeling,niet meer tegengekomen.Wel met de schermroosters kruiselings doorverbonden naar de tap op de UGT.Maar dat is meer meekoppeling :shock: .
Als ik 't goed heb zit dat spul zo in elkaar,de vervorming van de ingang zit niet in de lus.
Anne
Krijg het toch niet uit mijn hoofd om een tetrode als een soort sommator te gebruiken in een schakeling. Valt ook nog te denken aan een schakeling met een lokale meekoppeling en vervolgens een flinke overall feedback.
Maar ooit krijg ik nog eens de tijd om het te proberen... :wink:

groet,
Aat
Plaats reactie