Accuton + Eton 3-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

En dit is de 2.7uF maar dan onder 15 graden:
Bijlagen
notch_15_graden_27.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Bij gebrek aan een 1.2uF condensator heb ik de totale waarde maar 1.5uF + 1.5uF = 3.0uF gemaakt, dit doet het in de simulatie nagenoeg hetzelfde als de 2.7uF waarde.

Zojuist die extra 1.5uF Audyn Plussen er nog maar even ingezet, dan kan er morgen na werktijd direct worden geluisterd :)

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0541.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door b_force »

Toch wel parallel hoop ik?
Ziet er tamelijk in serie uit namelijk.
(maar is een niet heel erg duidelijk foto, dus ik kan het niet goed zien)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Die witte 1.5uF Audyn caps staan inderdaad parallel!

Omdat de aansluitdraden van de extra condensator te kort waren, heb ik deze verlengd met een stukje witte kabel, deze witte kabel valt enigzins weg door het flitslicht.

Bart, jij hebt ook veel filter ervaring, hoe denk jij over de afstemming van de notch met 2.7uF (of 3uF) condensator?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Het ziet er niet gek uit zo. Misschien ligt het optimum bij een condensator van 2,2uF terwijl je de spoel nog steeds hetzelfde houdt. Ik denk dat het geen kwaad kan om net een tikkie hoger in te grijpen.

Wat daarna de moeite loont: in hoeverre kan je die curve benaderen door de notch weer weg te halen en te spelen met de andere componentwaarden. Hoe simpeler, hoe eleganter natuurlijk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik heb nu met de condensator van 3.0uF dezelfe nummers beluisterd als gisteren met de condensator van 1.5uF. Het is frappant, de opdringerige s-klanken zijn verdwenen. Bij sommige muziek zit er nog wel een s-klank in maar niet overdreven, eigenlijk zoals ik het mooi vind.

Blijkbaar is de verhouding tussen het aantal dB in het gebied 3-4kHz en 4-6kHz behoorlijk belangrijk!

Nog een vraagje, hoe kwam jij nou bij je eerste inschattig op die spoel van 0.68mH? Is er een simpele rekenmethode om dat af te schatten? Alles valt te simuleren natuurlijk, maar wel handig om snel een slag in de goede richting te maken, scheelt een hoop simulatie tijd.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Ik heb gegokt op een Q-factor van ongeveer 1,5 voor de zuigkring. Deze bereken je als volgt: 1/R x √(L/C)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Speciaal voor Dre het huidige filterschema en de gebruikte componenten:

Hoogsectie:

Seriecondensator 4.7uF Mundorf Silver/Gold + 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil + Vishay bypass
Serieweerstand Mundorf M-resist 2.2 ohm
Parallel spoel Intertechnik Folie 1.00mH
LCR netwerk 0.68mH 1.4mm draad + 15 ohm MOX + 2x1.5uF Audyn Plus

Midsectie:

Seriecondensator 3x22uF Obbligato Gold
Seriespoel 0.47mH Intertechnik Folie
Serieweerstand Mundorf M-resist 3.3 ohm
Parallel condensator Mundorf Supreme 15uF
Parallel weerstand 10 ohm MOX

Laagsectie:

Seriespoel 6.8mH Jantzen Waxcoil 12 AWG
Parallel condensator 3x 22uF Mundorf M-Cap 400V
LCR netwerk 18mH 0.7mm draad 5 ohm + 2x 100uF MKP + 1x 470uF Elco
Bijlagen
filter_rev12.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

extra etons?

uitleg a.u.b.! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Ik vind die Eton 11-580 met gele konus perfect klinken, maar een grijze konus lijkt me mooier...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

ik dacht dat je gesloten met 2 stuks per kant ging! 8)

en dan nog iets over pass labs..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Het is dat ik de laatste tijd al veel geld heb uitgegeven aan de hobby, anders was die pass labs er wel gekomen :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

je ziet wel dat ik je in de gaten aan het houden ben! :lol:

maar als je straks toch 4 etons heb,zou ik de gele aan de achterzijde monteren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Jij probeert gewoon te voorkomen dat ik weer Audyn Cap voor jouw neus wegkaap :sure:

Ik heb zomaar het vermoeden dat een set 2e hands Eton 11-581 zeer moeilijk te vinden gaan zijn...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

Walt schreef:
Hallo Dre,

Jij probeert gewoon te voorkomen dat ik weer Audyn Cap voor jouw neus wegkaap :sure:

Ik heb zomaar het vermoeden dat een set 2e hands Eton 11-581 zeer moeilijk te vinden gaan zijn...

Groetjes Walter
toch komen ze wel eens voorbij!

onderdelen zat,alleen de grote spoelen heb ik niet......

maar eerst maar eens afbouwen......
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Om hierbij aan te sluiten nog even een vraagje,

De Eton 11-581 is de directe vervanger/opvolger van de Eton 11-580, de parameters en de frequentie curve lijken goed overeen te komen. Zijn deze woofers zonder meer direct uitwisselbaar of vereist de 11-581 wellicht aanpassingen in het filter?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Als ik wat mag zeggen...

Die woofer klinkt echt heel erg goed! Geen haar op mijn hoofd die hem zou vervangen. Ik begrijp dat eigenlijk nooit zo goed, die eindeloze drang tot verbetering terwijl het eigenlijk al super goed is. 8-[
Maar goed, ooit was ik ook zo...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Mee eens, de klank is erg goed, daar ligt het niet aan! Het is meer dat ik die gele conus een beetje oubollig vind ogen, misschien is er een methode om deze conus een andere kleur te geven? Ik denk bijv. aan dat Visaton spul van vroeger om je conus een extra dempingslaag te geven.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

een frontje? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Dan nog liever die donker gele konus! :twisted:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

mooi rond en ingefreesd ziet er echt keurig uit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Bedoel je het frontje? Geef eens een voorbeeldje dan?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

Afbeelding

lijkt me de beste oplossing,ook goedkoper trouwens! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Is nog niet zo makkelijk te realiseren, dan moet ik de laagkasten waarschijnlijk overnieuw bouwen om zo'n frontje erin te kunnen verwerken. Dat is vooral een hoop werk en ik heb hier eigenlijk geen plek voor dat soort grote bouwprojecten.

Simpelste is denk ik een kwast, een blikje donkergrijze verf en een vaste hand...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

je kan zo`n conus niet zonder gevolgen lakken.......

extra gewicht en andere respons.......

en een mooi project is altijd welkom!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”