Accuton + Eton 3-weg systeem
Moderator: Beheerdersteam
Re: Accuton probeersel
Bij gebrek aan een 1.2uF condensator heb ik de totale waarde maar 1.5uF + 1.5uF = 3.0uF gemaakt, dit doet het in de simulatie nagenoeg hetzelfde als de 2.7uF waarde.
Zojuist die extra 1.5uF Audyn Plussen er nog maar even ingezet, dan kan er morgen na werktijd direct worden geluisterd
Groetjes Walter
Zojuist die extra 1.5uF Audyn Plussen er nog maar even ingezet, dan kan er morgen na werktijd direct worden geluisterd
Groetjes Walter
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Accuton probeersel
Toch wel parallel hoop ik?
Ziet er tamelijk in serie uit namelijk.
(maar is een niet heel erg duidelijk foto, dus ik kan het niet goed zien)
Ziet er tamelijk in serie uit namelijk.
(maar is een niet heel erg duidelijk foto, dus ik kan het niet goed zien)
Re: Accuton probeersel
Die witte 1.5uF Audyn caps staan inderdaad parallel!
Omdat de aansluitdraden van de extra condensator te kort waren, heb ik deze verlengd met een stukje witte kabel, deze witte kabel valt enigzins weg door het flitslicht.
Bart, jij hebt ook veel filter ervaring, hoe denk jij over de afstemming van de notch met 2.7uF (of 3uF) condensator?
Groetjes Walter
Omdat de aansluitdraden van de extra condensator te kort waren, heb ik deze verlengd met een stukje witte kabel, deze witte kabel valt enigzins weg door het flitslicht.
Bart, jij hebt ook veel filter ervaring, hoe denk jij over de afstemming van de notch met 2.7uF (of 3uF) condensator?
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Het ziet er niet gek uit zo. Misschien ligt het optimum bij een condensator van 2,2uF terwijl je de spoel nog steeds hetzelfde houdt. Ik denk dat het geen kwaad kan om net een tikkie hoger in te grijpen.
Wat daarna de moeite loont: in hoeverre kan je die curve benaderen door de notch weer weg te halen en te spelen met de andere componentwaarden. Hoe simpeler, hoe eleganter natuurlijk.
Wat daarna de moeite loont: in hoeverre kan je die curve benaderen door de notch weer weg te halen en te spelen met de andere componentwaarden. Hoe simpeler, hoe eleganter natuurlijk.
Re: Accuton probeersel
Hallo Jeroen,
Ik heb nu met de condensator van 3.0uF dezelfe nummers beluisterd als gisteren met de condensator van 1.5uF. Het is frappant, de opdringerige s-klanken zijn verdwenen. Bij sommige muziek zit er nog wel een s-klank in maar niet overdreven, eigenlijk zoals ik het mooi vind.
Blijkbaar is de verhouding tussen het aantal dB in het gebied 3-4kHz en 4-6kHz behoorlijk belangrijk!
Nog een vraagje, hoe kwam jij nou bij je eerste inschattig op die spoel van 0.68mH? Is er een simpele rekenmethode om dat af te schatten? Alles valt te simuleren natuurlijk, maar wel handig om snel een slag in de goede richting te maken, scheelt een hoop simulatie tijd.
Groetjes Walter
Ik heb nu met de condensator van 3.0uF dezelfe nummers beluisterd als gisteren met de condensator van 1.5uF. Het is frappant, de opdringerige s-klanken zijn verdwenen. Bij sommige muziek zit er nog wel een s-klank in maar niet overdreven, eigenlijk zoals ik het mooi vind.
Blijkbaar is de verhouding tussen het aantal dB in het gebied 3-4kHz en 4-6kHz behoorlijk belangrijk!
Nog een vraagje, hoe kwam jij nou bij je eerste inschattig op die spoel van 0.68mH? Is er een simpele rekenmethode om dat af te schatten? Alles valt te simuleren natuurlijk, maar wel handig om snel een slag in de goede richting te maken, scheelt een hoop simulatie tijd.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Ik heb gegokt op een Q-factor van ongeveer 1,5 voor de zuigkring. Deze bereken je als volgt: 1/R x √(L/C)
Re: Accuton probeersel
Speciaal voor Dre het huidige filterschema en de gebruikte componenten:
Hoogsectie:
Seriecondensator 4.7uF Mundorf Silver/Gold + 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil + Vishay bypass
Serieweerstand Mundorf M-resist 2.2 ohm
Parallel spoel Intertechnik Folie 1.00mH
LCR netwerk 0.68mH 1.4mm draad + 15 ohm MOX + 2x1.5uF Audyn Plus
Midsectie:
Seriecondensator 3x22uF Obbligato Gold
Seriespoel 0.47mH Intertechnik Folie
Serieweerstand Mundorf M-resist 3.3 ohm
Parallel condensator Mundorf Supreme 15uF
Parallel weerstand 10 ohm MOX
Laagsectie:
Seriespoel 6.8mH Jantzen Waxcoil 12 AWG
Parallel condensator 3x 22uF Mundorf M-Cap 400V
LCR netwerk 18mH 0.7mm draad 5 ohm + 2x 100uF MKP + 1x 470uF Elco
Hoogsectie:
Seriecondensator 4.7uF Mundorf Silver/Gold + 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil + Vishay bypass
Serieweerstand Mundorf M-resist 2.2 ohm
Parallel spoel Intertechnik Folie 1.00mH
LCR netwerk 0.68mH 1.4mm draad + 15 ohm MOX + 2x1.5uF Audyn Plus
Midsectie:
Seriecondensator 3x22uF Obbligato Gold
Seriespoel 0.47mH Intertechnik Folie
Serieweerstand Mundorf M-resist 3.3 ohm
Parallel condensator Mundorf Supreme 15uF
Parallel weerstand 10 ohm MOX
Laagsectie:
Seriespoel 6.8mH Jantzen Waxcoil 12 AWG
Parallel condensator 3x 22uF Mundorf M-Cap 400V
LCR netwerk 18mH 0.7mm draad 5 ohm + 2x 100uF MKP + 1x 470uF Elco
Re: Accuton probeersel
Ik vind die Eton 11-580 met gele konus perfect klinken, maar een grijze konus lijkt me mooier...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
ik dacht dat je gesloten met 2 stuks per kant ging!
en dan nog iets over pass labs.....
en dan nog iets over pass labs.....
Re: Accuton probeersel
Het is dat ik de laatste tijd al veel geld heb uitgegeven aan de hobby, anders was die pass labs er wel gekomen
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
je ziet wel dat ik je in de gaten aan het houden ben!
maar als je straks toch 4 etons heb,zou ik de gele aan de achterzijde monteren.
maar als je straks toch 4 etons heb,zou ik de gele aan de achterzijde monteren.
Re: Accuton probeersel
Hallo Dre,
Jij probeert gewoon te voorkomen dat ik weer Audyn Cap voor jouw neus wegkaap
Ik heb zomaar het vermoeden dat een set 2e hands Eton 11-581 zeer moeilijk te vinden gaan zijn...
Groetjes Walter
Jij probeert gewoon te voorkomen dat ik weer Audyn Cap voor jouw neus wegkaap
Ik heb zomaar het vermoeden dat een set 2e hands Eton 11-581 zeer moeilijk te vinden gaan zijn...
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
toch komen ze wel eens voorbij!Walt schreef:Hallo Dre,
Jij probeert gewoon te voorkomen dat ik weer Audyn Cap voor jouw neus wegkaap![]()
Ik heb zomaar het vermoeden dat een set 2e hands Eton 11-581 zeer moeilijk te vinden gaan zijn...
Groetjes Walter
onderdelen zat,alleen de grote spoelen heb ik niet......
maar eerst maar eens afbouwen......
Re: Accuton probeersel
Om hierbij aan te sluiten nog even een vraagje,
De Eton 11-581 is de directe vervanger/opvolger van de Eton 11-580, de parameters en de frequentie curve lijken goed overeen te komen. Zijn deze woofers zonder meer direct uitwisselbaar of vereist de 11-581 wellicht aanpassingen in het filter?
Groetjes Walter
De Eton 11-581 is de directe vervanger/opvolger van de Eton 11-580, de parameters en de frequentie curve lijken goed overeen te komen. Zijn deze woofers zonder meer direct uitwisselbaar of vereist de 11-581 wellicht aanpassingen in het filter?
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Als ik wat mag zeggen...
Die woofer klinkt echt heel erg goed! Geen haar op mijn hoofd die hem zou vervangen. Ik begrijp dat eigenlijk nooit zo goed, die eindeloze drang tot verbetering terwijl het eigenlijk al super goed is.
Maar goed, ooit was ik ook zo...
Die woofer klinkt echt heel erg goed! Geen haar op mijn hoofd die hem zou vervangen. Ik begrijp dat eigenlijk nooit zo goed, die eindeloze drang tot verbetering terwijl het eigenlijk al super goed is.
Maar goed, ooit was ik ook zo...
Re: Accuton probeersel
Hallo Jeroen,
Mee eens, de klank is erg goed, daar ligt het niet aan! Het is meer dat ik die gele conus een beetje oubollig vind ogen, misschien is er een methode om deze conus een andere kleur te geven? Ik denk bijv. aan dat Visaton spul van vroeger om je conus een extra dempingslaag te geven.
Groetjes Walter
Mee eens, de klank is erg goed, daar ligt het niet aan! Het is meer dat ik die gele conus een beetje oubollig vind ogen, misschien is er een methode om deze conus een andere kleur te geven? Ik denk bijv. aan dat Visaton spul van vroeger om je conus een extra dempingslaag te geven.
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
Is nog niet zo makkelijk te realiseren, dan moet ik de laagkasten waarschijnlijk overnieuw bouwen om zo'n frontje erin te kunnen verwerken. Dat is vooral een hoop werk en ik heb hier eigenlijk geen plek voor dat soort grote bouwprojecten.
Simpelste is denk ik een kwast, een blikje donkergrijze verf en een vaste hand...
Groetjes Walter
Simpelste is denk ik een kwast, een blikje donkergrijze verf en een vaste hand...
Groetjes Walter
Re: Accuton probeersel
je kan zo`n conus niet zonder gevolgen lakken.......
extra gewicht en andere respons.......
en een mooi project is altijd welkom!
extra gewicht en andere respons.......
en een mooi project is altijd welkom!
