EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Dank U. =P~

Ben er nog lang niet.
De EM83 is best wel een mooi buisje zeg.
Kan 2 kanalen aansturen. Zal er nog over nadenken.
Het chassis is al gespoten en als ik daar weer in boren moet is jammer.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Dank U. =P~
Ben er nog lang niet. De EM83 is best wel een mooi buisje zeg. Kan 2 kanalen aansturen. Zal er nog over nadenken.
Als je dit ziet (en hoort), wil je meteen extra noval gat boren... :idea:

EM83

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f3Am3uE3 ... re=related[/youtube]
Laatst gewijzigd door VT4C op di 14 jun 2011, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door Barry2001 »

Gaaf Theo, volgens mij heb je die kap aardig strak gekregen, tenminste zoals ik het op de foto kan zien. Ook de rest ziet er allemaal goed uit.

Ben niet zo'n voorstander van een 'magic eye' op de versterker, maar ieder z'n meug toch? had al eens gelezen dat de levensduur beperkt zou zijn van die buisjes, maar heb die van mij (in de vorm van een processor-aktiviteit-meter op de pc) sinds nov vorig jaar op het werk elke dag aan staan, en kan nog geen vermindering van performance waarnemen. heb er wel veeel reacties op gehad.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=biI4ogsAC5A[/youtube]

Heb eens blauwe led's toegepast onder nixie's, zie avatar, geeft wel een geinig effect. Heb het ding nog steeds in de kamer staan. Zag net op het journaal een item over neon, dat helaas ook aan het verdwijnen is..
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Vind het best allemaal wel mooi heren.
Vooral de EM83 is best wel gaaf.
Ze staan wel op E-bay heb ik gezien.
Maar ik wil de trafo niet overbelasten. Ik denk dat ik het zo laat zoals hij nu is.
Misschien bij een volgend project. :wink:

De kap is wel mooi Barry. Hoop dat hij zo blijft.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Had vandaag een paar uurtjes over en dus weer even lekker bezig geweest.
Het mooiste is toch het bedraden en de onderdelen plaatsen.
Heb het zo laag mogelijk gehouden.
De elco's heb ik gelijmd en liggen nu te drogen.
Bijlagen
P1030711.JPG
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10

Bericht door Pcdg »

Je gaat hard hoor. Het wordt een pracht van een versterker.

Ik ben ook weer aan een El84 Pushpull versterker begonnen. Al wil ik in plaats van de EL84 eindelijk eens iets nuttigs doen met mijn voorraad Philips 16GK6 buizen. Ik ga ook voor een 'on top' opbouw met een laag chassis. De inspiratie komt een beetje van deze bouwer: http://danielfabricant.com/page_4.html. Binnenkort in dit theater.

mvg, Paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

Ziet er goed uit Theo. Ik kan zien dat je een hoop hebt geleerd van je EL34 project.

Ook ik ga binnenkort weer met een EL84 push-pull aan de gang, maar ik ga die juist proberen ín een kast te bouwen.
Ik heb bij http://www.diyclub.biz een mooie behuizing besteld met een ingangsprint en een volumeregelaar met afstandbediening. Ben benieuwd wanneer het binnenkomt.

Waarschijnlijk ga ik hetzelfde schema eens proberen als jij hebt gebruikt. Ik wil graag terug naar de ECC83 in de stuurtrap en de 5751 heb ik ook nog liggen. Ik ben nu eerst mijn phonodude opnieuw aan het inbouwen, maar zit met een hardnekkig brommetje. Vanavond ga ik daarmee verder.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ja Paul.

Ik wil hem graag klaar hebben maar dat zal nog wel even duren.
Mijn houten frame is 4.5 cm hoog en had eigenlijk nog wel een halve cm. kleiner gekund.
De ALPS volume knop past er precies in.
Er is een gat vergeten te boren voor de aan/uit schakelaar.
Wordt er morgenavond in gefreesd. Geen probleem zei de meubelmaker. Ikke heel erg blij. :mrgreen:
Verder ben ik bezig met een hele mooie kap voor de trafo. Plaatjes komen daar nog van.
Ben benieuwd naar jou project. :wink:

Robert.

Ja ik heb veel bij geleerd. Maar details en berekeningen snap ik nog weinig van.
De HF10 is qua klank zeer zeker een aanrader .Vooral met de EZ81 . Hij heeft het gewonnen van de drie die ik getest heb.
Ik ga er vanuit dat je er een draadje van maakt. :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

Zodra die behuizing binnen is zal ik een draadje starten. Ik moet alleen even kijken of ik uitkom met de voedingsspanning. Ik heb 2x230V op de secundaire wikkeling. Misschien ga ik wel solid state gelijkrichten. Ik heb nog wat BYV96 diodes liggen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Zo.
Het ultieme moment is daar.
Even een proefopstelling.
Alle bedrading klaar en de HF10 op de variac aangesloten.
En langzaam de spanning erop en yessssssss het ging gloeien. O:)
Maar toen kwam het meest gevreesde eraan. Een dikke vette BROM :( :evil:
Toen heb ik de ingang maar even aan de massa gelegd. Stom achteraf . Houten frame. :lol:
En ja hoor brom helemaal weg. Ook moet ik de Alps aan de massa leggen want als ik de knop aanraak gaat hij ook brommen.
Hij is nu helemaal stil. Echt bromvrij. En dat zonder smoorspoelen. :rock: :rock: :rock: :mrgreen:
De klank is gewoon geweldig. Vanavond nog een gaatje erin voor de schakelaar en dan blanke lak op het frame.
De schroefdopjes die je ziet komen er nog meer bij. Ik had ze over van mijn boot.
Met deze dopjes kun je je kap over de boot vastzetten. En ze zijn van RVS.
Nog even wat plaatjes erbij. Ben er tot nu toe heel erg blij mee.
Bijlagen
P1030713.JPG
P1030715.JPG
P1030716.JPG
P1030717.JPG
P1030718.JPG
P1030719.JPG
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: EL84PP HF10

Bericht door klusser »

TheoK schreef:
klusser schreef:
Interessant project!

Hoor je nu ook verschil met de EZ81?

Absoluut.

Ik vind het veel beter klinken dan met diodes.
Zit er aan te denken om mijn andere projecten ook te voorzien van een buizengelijkrichter.
Maar daar ben ik nog lang niet aan toe.
\

Hoe zou je het verschil omschrijven? Ik twijfel nog of ik ook buizen gelijkrichting ga toepassen.
Niet flauw bedoeld hoor, maar is het verschil dat je hoort niet puur vanwege de wat lagere spanning? (buizen geven meer spanningsval dan diodes)

Maar gefeliciteerd met het resultaat! Ziet er zeer fraai uit, lekker veel buisjes ook :kwijl:
Laatst gewijzigd door klusser op do 16 jun 2011, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@TheoK
Waarom heb je die staande voed. trafo niet liggend gemonteerd? Ruimte genoeg lijkt mij, of zitten aan andere zijde ook aansluitingen?

Tip: een voller mid-laag/laag met de (pincompatibele) 5751 in dit ontwerp. :D
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10

Bericht door Pcdg »

mensenlief wat een tempo! Daar trek ik een paar maanden voor uit. Maar een prachtig (voorlopig) resultaat hoor!

Ik heb nog nooit smoorspoelen gebruikt omdat ik ze nooit meer kwijt kon in de kast. Buizengelijkrichting wil ik nog wel eens proberen, maar ik heb er moeite mee om 2 a 2,5 ampere stroom extra weg te stoken alleen vanwege de gelijkrichting. Iets met maatschappelijke verantwoordelijkheid en zuinig omgaan met kostbare resources en zo...

Wat moet je dan met een buizenversterker? Zolang het totale verbruik niet boven dat van een moderne klasse A versterker van 2 x 100 watt uitkomt kan ik er mee leven O:)

mvg, Paul
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Klusser.

De klank met de EZ81 geeft de HF10 een mooi sprankelend geluid.
Ik denk dat je het gewoon even moet testen wat je het beste bevalt.
IK heb een dag met de EZ81 gedraaid en met diodes.
Heb nu een mooi rond laag toch niet overheersend.
Mid is helder en niet overdreven.
Hoog is ook heel helder en niet zo scherp. Wel moeilijk hoor geluid beschrijven.
Probeer het gewoon en ervaar het zelf. Maak maar een testopstelling.

VT4C.

Op de andere kant van de trafo zitten ook aansluiting.
Hij had kunnen liggen maar heb voor staand gekozen.
Als straks de kap klaar is zie je de trafo niet meer.
Het buisje hou ik nog even in mijn achterhoofd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

pcdegoede schreef:
mensenlief wat een tempo! Daar trek ik een paar maanden voor uit. Maar een prachtig (voorlopig) resultaat hoor!

Ik heb nog nooit smoorspoelen gebruikt omdat ik ze nooit meer kwijt kon in de kast. Buizengelijkrichting wil ik nog wel eens proberen, maar ik heb er moeite mee om 2 a 2,5 ampere stroom extra weg te stoken alleen vanwege de gelijkrichting. Iets met maatschappelijke verantwoordelijkheid en zuinig omgaan met kostbare resources en zo...

Wat moet je dan met een buizenversterker? Zolang het totale verbruik niet boven dat van een moderne klasse A versterker van 2 x 100 watt uitkomt kan ik er mee leven O:)

mvg, Paul
Buizenversterkers bouwen is gewoon een pracht hobby Paul.
En ja ze zijn niet erg zuinig maar dat geeft niks.
Ik heb in mijn EL34 bak wel smoorspoelen omdat ik daar niet onderuit kwam. Die brom wou maar niet weg.
En aangezien mijn baas mij op straat heeft gezet heb ik op dit moment wat meer vrije tijd.
Laatst gewijzigd door TheoK op do 16 jun 2011, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@Klusser.
Audio gaat ook door de voeding. Om ten volle van buizenversterkers te genieten hoort er ook voeding met gelijkrichterbuizen te zijn, die maken onlosmakelijk deel uit van de versterker. Niet op bezuinigen. Positieve bijwerking is nog, dat ze werken als netfilter.

Gelijkrichterbuizen Top-5 eindversterkers:
1. 83
2. 866A (mono diode)
3. AZ50 (Philips)
4. 5R4WGB, 5R4GY
5. 5U4G/5Z3.

Gelijkrichterbuizen Top-3 voorversterkers/phono-amps.
1. 80
2. 6X4/EZ90, 6X5
3. http://www.nl10609.nl/AZ%2041%20(2).JPGAZ41 (direct verhit tov EZ41)

De mercury-vapor (quickdamp) gelijkrichters domineren de bovenste gelederen.

2x 866A in all top-cap versterker met o.a. de ondergewaardeerde 807 (QE06/50)
Afbeelding
Afbeelding
SE-GM70 met 2x 866A.


edit
Sta volledig achter bevindingen @TheoK mbt de EZ81/6CA4, met als favoriet de EH 6CA4.
Bijlagen
De 866A, wanneer hij 180mA moet verwerken.
De 866A, wanneer hij 180mA moet verwerken.
Laatst gewijzigd door VT4C op do 16 jun 2011, 15:46, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Jeetje wat een mooie buizenparade zag.

Als het kan VT4C je plaatjes rechtstreeks op het forum zetten
Anders krijg je HJ in je nek te hijgen. :lol: :lol:

Heb jij ook een plaatje van jou HF10?
Ben wel benieuwd hoe jij hem gebouwd hebt
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Jeetje wat een mooie buizenparade zag.
Heb jij ook een plaatje van jou HF10? Ben wel benieuwd hoe jij hem gebouwd hebt
Da's erg saai, gewoon in bestaande HF10 monoblokken van Philips. Was in opdracht, geen foto's van gemaakt, wel van onderzijde.
Beide 0,1uF Audyn caps worden nog vervangen door Obligato caps van 0,47uF en die witte zilverdraad kabel wordt nog vervangen door ofc koper interlink van Neutrik.
Toonregeling rond EF86 is verwijderd. De 2 slechtklinkende bekerelko's heb ik fysiek laten staan en kortgesloten.
Bijlagen
HF10 mod./upgrade (onderzijde)
HF10 mod./upgrade (onderzijde)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ziet er toch wel goed uit maar je hebt gelijk wel wat saai.
IK zie dat je een cement blokje erop hebt staan vanaf de voeding.
Is dat geen kanshebber voor brom?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
IK zie dat je een cement blokje erop hebt staan vanaf de voeding.Is dat geen kanshebber voor brom?
Nee, de versterker is volledig bromvrij. Philips laat zelfs netsnoer lang smoorspoel (linksachter) lopen. :oops:

Was oorspronkelijk bouwkit uit 1959/1960 en werd in 2 fases verkocht (budget!?).
Afbeelding
Oorspronkelijk met EZ80/6V4, nu EZ81. Beide anodes van die EZ80 heeft Philips trouwens voorzien van 2 47R draadgewonden weerstanden.
Philips heeft voor voeding en versterker 2 aparte aardrails gebruikt, en 6,3V. ligt aan 1 zijde aan chassis. Alle 3 samen bij de ingangsbuis (nu 5751).
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Even een kleine update.
Na 2 dagen drogen van het frame kan ik weer verder.
De blanke lak wou maar slecht droog worden op het hout.
Maar het resultaat mag er zijn. Een hele mooie glans zit erop.
En ik heb wat materiaal voor de trafokap bij elkaar gesprokkeld.
Bijlagen
P1030722.JPG
P1030723.JPG
P1030720.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: EL84PP HF10

Bericht door ray5150 »

Mooi werk, Theo, ga zo door! =D>
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Bedankt Ray.

Heb nu alles gemonteerd en vast gezet.
Hij speelt nu echt subliem. Wat een mooi geluid zeg.
Nu nog de trafokap en hij is dan helemaal klaar.
Nog even een plaatje hoe hij er nu uitziet.
En nu maar hopen dat de printplaat kap op de UGT's het volhoudt.

Wordt weer vervolgd. :wink:
Bijlagen
P1030725.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Die trafo van Dickbest levert 5A voor de gloei.
Nu weet ik dat ik al 2A aan de EZ81 kwijt ben.
Blijft er 3A over. Is dat genoeg om de rest aan te sturen?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Die trafo van Dickbest levert 5A voor de gloei.
Nu weet ik dat ik al 2A aan de EZ81 kwijt ben. Blijft er 3A over. Is dat genoeg om de rest aan te sturen?
Lees de datasheets van de buizen... (2x ECC83/12AX7: 0,6 mA; 4x EL84: 3,04 mA; samen 3,1 Amp. ... :| )

edit (links toegevoegd)
Bij AE extra trafo'tje laten wikkelen met 6,3V./2,5 Amp. sec., of 5V./ 2,5 Amp. sec. voor GZ34 als je toch trafotje moet laten wikkelen.
Met de laatste heb je ook minder spanningsval in buis, dus iets meer B+.
(sec.: 3,15-2,5-0-2,5-3,15 V./2,5 Amp. is mooi universeel)

Volgens mij had Amroh ook 6,3 V. trafo's.
Ik heb er 1 voor je liggen, maar die is 115 V. primair.
Laatst gewijzigd door VT4C op zo 19 jun 2011, 9:48, 10 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie