Anne
Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22
Moderator: Beheerdersteam
Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22
Alé, dan gaan we dat zo aanvatten! 
- Vinculum
- Contacteer:
Ik vind het wel bijzonder moet ik eerlijk zeggen. Het is een pure wisselspanning die er vanaf komt. Dat gaat toch heel erg kortsluiten als ik van elke gloei 1 draad aan massa hang?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nee. Het zijn secundaire wikkelingen van de trafo, die "los" hangen. Elektrisch niet met iets anders verbonden.Vinculum schreef:Ik vind het wel bijzonder moet ik eerlijk zeggen. Het is een pure wisselspanning die er vanaf komt. Dat gaat toch heel erg kortsluiten als ik van elke gloei 1 draad aan massa hang?
- RobertD
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat je met een ontbrompotmeter nog nèt even dat laatste restje brom kunt wegdraaien.
Zorg in elk geval dat de gloeispanning ergens met massa is verbonden, anders weet je zeker dat je brom kunt verwachten.
Bij baco-army-goods.nl kun je die 3 Watt potmeters volgens mij bestellen. Kent electronics heeft ze geloof ik ook.
Zorg in elk geval dat de gloeispanning ergens met massa is verbonden, anders weet je zeker dat je brom kunt verwachten.
Bij baco-army-goods.nl kun je die 3 Watt potmeters volgens mij bestellen. Kent electronics heeft ze geloof ik ook.
Dus de gloei aan één zijde niet rechtstreeks aan massa maar via een weerstand of potmeter? Of de potmeter gewoon zoals je wel vaker ziet: het midden aan massa en beide zijden aan de gloeidraden?
RobertD schreef:Mijn ervaring is dat je met een ontbrompotmeter nog nèt even dat laatste restje brom kunt wegdraaien.
JukeBox-Revival heeft ze op voorraad.
Ik heb 2 weerstanden van 100Ohm erop staan en werkt bij mij perfect.
- RobertD
- Contacteer:
die laatste methode ja, daarmee kun je de brom echt wegdraaien.PA4URK schreef:Dus de gloei aan één zijde niet rechtstreeks aan massa maar via een weerstand of potmeter? Of de potmeter gewoon zoals je wel vaker ziet: het midden aan massa en beide zijden aan de gloeidraden?
- Vinculum
- Contacteer:
Om even schaamteloos het topic te kapen:
Moeten de ontbrompots zo aangesloten worden? (Let niet op de brakke paint skills)
En is dit een juist type?
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=747
Moeten de ontbrompots zo aangesloten worden? (Let niet op de brakke paint skills)
En is dit een juist type?
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=747
- RobertD
- Contacteer:
Zo moet dat ja.
Die potmeters zijn wel geschikt. Gebruik een 100 Ohm type, 250 Ohm kan eventueel ook nog.
Die potmeters zijn wel geschikt. Gebruik een 100 Ohm type, 250 Ohm kan eventueel ook nog.
- Vinculum
- Contacteer:
Ja die heb ik inmiddels al besteld. Laatste topickapings vraag: Waar word deze pot geplaatst? Zo dicht mogelijk bij de buis of zo dicht mogelijk bij de trafo? Ik vermoed het eerste...
Bij de trafo.
En dan met goed getwist draad naar de buisvoet.
En dan met goed getwist draad naar de buisvoet.
- Vinculum
- Contacteer:
Nou ik vroeg het even omdat bij mij de voeding in een aparte kast zit. Dus bij de trafo betekend in de kast van de voeding. Twisten doen we altijd bij AC!
Bedankt voor je inbreng kaperLaatste topickapings vraag
ik zou de ontbrompotmeters eerder op de buisvoet zelf plaatsen ...
[plaatje van triodedick z'n site]
[plaatje van triodedick z'n site]
Daar zie ik hem ook altijd zitten. Maar maakt het veel verschil?
het lijkt mij het meest logisch dat je gaat ontbrommen aan de buis zelf, niet ?
Ligt er een beetje aan wat de bron van de brom is. Normaal probeer je een probleem zo dicht mogelijk bij de bron te elimineren.BertDB schreef:het lijkt mij het meest logisch dat je gaat ontbrommen aan de buis zelf, niet ?
Groeten,
Mischa
als je ontbromt aan de transfo, en dan moet dit voedingssignaal nog naar de buis gebracht worden, heb je veel kans dat er weer wat brom opzit.
Het minste brom heb je aan de ontbrompotmeter. Vandaar plaats je'm best aan de buis zelf.
Het minste brom heb je aan de ontbrompotmeter. Vandaar plaats je'm best aan de buis zelf.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Volgens mij maakt het geen moer uit. Alleen is het niet praktisch 'm op de trafo te plakken, dus dan is de volgende logische stap onder aan de buisvoet.
Direct verhitte buizen hebben een gloeidraad die gelijk kathode is, de goeidraad heeft als rooster kathode spanning dus ook een aandeel van de gloeispanning. Wat vaak gedaan werd is de kathode weerstand met 2 weerstanden aansuiten op de uiteinden van de gloedraad, met de ontbrompotmeter daartussen. Het doel is en virtueel nul punt in de gloeidraad, wat ook het virtuele midden van de emissie is, dat je met de ontbrompotmeter kunt regelen. Maar dit is eigenlijk iets van vroeger, later kwamen er halfgeleiders om stabiele stromen en spanningen te maken om brom naar de eeuwige jachtvelden te verbannen...... bijgevoegd een plaatje van Triode Dick z'n site.
Ik wil in de 300B SE waarmee ik aan het bouwen ben in elk geval een constante stroombron proberen toe te passen. Heb dit aan de praat op een experimenteer bordje, nog eens een printje van maken.
Overigens heb ik dat met die ontbrompotmeter nog nooit zelf geprobeerd, misschien werkt het wel goed hoor, maar er zijn tegewoordig in elk geval goede alternatieven voor.
Direct verhitte buizen hebben een gloeidraad die gelijk kathode is, de goeidraad heeft als rooster kathode spanning dus ook een aandeel van de gloeispanning. Wat vaak gedaan werd is de kathode weerstand met 2 weerstanden aansuiten op de uiteinden van de gloedraad, met de ontbrompotmeter daartussen. Het doel is en virtueel nul punt in de gloeidraad, wat ook het virtuele midden van de emissie is, dat je met de ontbrompotmeter kunt regelen. Maar dit is eigenlijk iets van vroeger, later kwamen er halfgeleiders om stabiele stromen en spanningen te maken om brom naar de eeuwige jachtvelden te verbannen...... bijgevoegd een plaatje van Triode Dick z'n site.
Ik wil in de 300B SE waarmee ik aan het bouwen ben in elk geval een constante stroombron proberen toe te passen. Heb dit aan de praat op een experimenteer bordje, nog eens een printje van maken.
Overigens heb ik dat met die ontbrompotmeter nog nooit zelf geprobeerd, misschien werkt het wel goed hoor, maar er zijn tegewoordig in elk geval goede alternatieven voor.
- Bijlagen
-
- ontbrom potm.jpg (10.3 KiB) 216 keer bekeken
voor zware eindbuizen is het een erg goede oplossing.
Ik heb ze nog gebruikt en het werkt echt prima!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Zou goed kunnen Bert, heb het ook niet uit eigen ervaring. Wat op in zitten lezen, ik wil het zelf met DC gaan doen in elk geval, heb de sturing al wel voor elkaar op gaatjes bord dus.BertDB schreef:voor zware eindbuizen is het een erg goede oplossing.
Tsja, of je moet het voor het geluid willen doen, AC gloeien
Beste boeren,burgers en buitenlui,mot dat nou
Zo weet onze gezonde viseter helemaal niet meer waar ie aan toe is
De ontbrompot bij die 300buis heeft niets met deze versterker te maken,het is het uitbalanceren van een direkt verhitte kathode en die is hier niet.
Dit potje moet de capasitief ingekoppelde brom uitbalanceren zodat de twee in de buis binnenkomende fasen zo goed mogelijk tegen elkaar wegvallen.Maakt niet zoveel uit waar ie zit maar de loper (midden) liefst wel aarden bij de buis met het kleinste signaal.Het is dat gloeidraad dat liefst geen storingen van elders op z'n boterham krijgt.
Het gaat maar om enkele pF en geen stroom zodat een simpel 500ohm potje (DickB ACP instelp.groot 500E) de was kan doen voor 25c
Om ook nog even verwarrend te wezen,bij voorgepolariseerde gloeidraden(voor kathodevolger/fasedraaier,is hier ook niet) wel een condensator naar massa om geen koppeling tussen kathodes te krijgen via de gloeidraad.
Anne
Zo weet onze gezonde viseter helemaal niet meer waar ie aan toe is
De ontbrompot bij die 300buis heeft niets met deze versterker te maken,het is het uitbalanceren van een direkt verhitte kathode en die is hier niet.
Dit potje moet de capasitief ingekoppelde brom uitbalanceren zodat de twee in de buis binnenkomende fasen zo goed mogelijk tegen elkaar wegvallen.Maakt niet zoveel uit waar ie zit maar de loper (midden) liefst wel aarden bij de buis met het kleinste signaal.Het is dat gloeidraad dat liefst geen storingen van elders op z'n boterham krijgt.
Het gaat maar om enkele pF en geen stroom zodat een simpel 500ohm potje (DickB ACP instelp.groot 500E) de was kan doen voor 25c
Om ook nog even verwarrend te wezen,bij voorgepolariseerde gloeidraden(voor kathodevolger/fasedraaier,is hier ook niet) wel een condensator naar massa om geen koppeling tussen kathodes te krijgen via de gloeidraad.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik log te weinig in bij ZBA en lees de threads daardoor niet altijd volledig. Was uitgegaan van een direkt verhitte buis... excuses voor de onjuiste info!