Mediaspelers

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door ]eep »

ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat er (op apple-wijze) een soort van DRM op de lossless zit zodat je het niet kunt kopieren. En naar een pc vanaf een apple is natuurlijk :twisted:

Je kunt natuurlijk ook een Squeezebox classic nemen.

Of een MID met goede uitgang of idd gewoon een netbookje of laptopje met externe geluidskaart (Musiland monitor 01).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Kweenie hoor, een netboekje moet toch ook booten en heeft een OS'je wat onderhoudt nodig heeft.

Dit lijkt mij echt veel makkelijker qua bedieningsgemak:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Mee eens, de hele familie moet het kunnen bedienen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Ik gebruik nu zelf een 7" netbookje als player en dat bevalt mij op zich wel goed. Vooral de player is lekker overzichtelijk met uitgebreide zoek mogelijkheden.

Maar de vrouw vindt het minder. Overweeg in de toekomst toch de Logitech "Toüch" louter voor het gemak. Sqeezecenter staat al op mijn NAS en de media bibliotheek onderhoud ik toch op mijn hoofd PC.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door Henkjan »

hoe hebben jullie overigens de muziek geordend op de harde schijf zodat t makkelijk terug vinden is via een mediacenter/knijpbox, etc? gewoon 1 folder per CD, of ook nog verder geordend per artiest of componist?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Heb ik nog niet over nagedacht, vind het juiste stukje hardware al lastig genoeg...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mediaspelers

Bericht door hannesie »

Bij mij zo veel mogelijk onder artiest.
Alleen zal JJ Cale, of Cale JJ nog wel eens problemen geven.
Heb nu dbpoweramp Cd ripper na advies van Pjotr gebruikt, ik weet niet of die dat consequenter doet.
Bijlagen
print.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Heeft iemand nog ervaringen met een Airport Express van Apple? Heeft ook een optische uit en zou dus zo aan de HK dac moeten kunnen worden gekoppeld...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mediaspelers

Bericht door FR_Aad »

Ik heb iTunes op een PC draaien en laat Squuezebox server de iTunes bibliotheek gebruiken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Even voor alle duidelijkheid; omdat ik Apple georiënteerd ben wil nog niet zeggen dat ik iets tegen PC heb. Misschien komt dat nog maar nu nog niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Mediaspelers

Bericht door JvS »

Henkjan schreef:
hoe hebben jullie overigens de muziek geordend op de harde schijf zodat t makkelijk terug vinden is via een mediacenter/knijpbox, etc? gewoon 1 folder per CD, of ook nog verder geordend per artiest of componist?
Die apparaten gebruiken toch altijd de tags van de bestanden om te sorteren? Zo ervaar ik dat in elk geval bij alle mp3's
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mediaspelers

Bericht door FR_Aad »

Leeuwarden schreef:
Even voor alle duidelijkheid; omdat ik Apple georiënteerd ben wil nog niet zeggen dat ik iets tegen PC heb. Misschien komt dat nog maar nu nog niet :mrgreen:
De Appels zijn hier ook in de meerderheid :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

FR_Aad schreef:
De Appels zijn hier ook in de meerderheid :D
Als dat allemaal van die appels zijn met een hapje eruit....... :roll: :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mediaspelers

Bericht door FR_Aad »

Toen de Apple toets nog een Apple toets was
Bijlagen
apple.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
hoe hebben jullie overigens de muziek geordend op de harde schijf zodat t makkelijk terug vinden is via een mediacenter/knijpbox, etc? gewoon 1 folder per CD, of ook nog verder geordend per artiest of componist?
Ha Henkjan, ik heb het zo gedaan:

........\Flac\Artist\Album\ Per album folder staan de tracks in de album folder met de namen "track no"-"Artist"-"Track name". Naast de tracks staat in de album folder tevens de cover met de default name "Folder.jpg". Ik heb zelf niet de cover art embedded in een tag in de file staan. Dit is redelijk universeel waarmee de meeste servers om kunnen gaan. Sommige players/servers willen wel weer graag de cover art in iedere file als tag zien maar dat kost wel extra ruimte omdat zo in al die losse track files van een album hetzelfde plaatje staat.

Voor MP3 heb ik hetzelfde in een folder: ........\MP3\Artist\Album\

Mijn player doet verder niets met die folder structuur, die is alleen handig voor mij zelf. De player gebruikt de tag info voor de library en ik geef aan de player op in welke folder (en subfolders daarvan) hij moet zoeken. Voor de cover art gebruikt ie de Folder.jpg file. Mijn player slaat die cover art overigens lokaal op in een eigen database voor snelheid. Datzelfde geldt voor de DLNA/UPnP server op mijn NAS. Die DLNA/UPnP server is de look up voor de diverse MP3 netwerkspelertjes in huis en daarvoor heb ik dan ook als folder opgegeven: ........\MP3\
hannesie schreef:
Bij mij zo veel mogelijk onder artiest.
Alleen zal JJ Cale, of Cale JJ nog wel eens problemen geven.
Heb nu dbpoweramp Cd ripper na advies van Pjotr gebruikt, ik weet niet of die dat consequenter doet.
dBpoweramp gebruikt voor de "artist" tag de naam zoals het in de database staat waar ie het uit op haalt. Hangt van degene af die de naam heeft ingevuld. Vereist dus soms zelf editen als je consequent wilt zijn. Ik doe het iig als "Cale JJ".

Voor klassiek hou ik voor de "composer" tag de achternamen aan: Dus b.v. "Bach (Johan Sebastiaan)" en "Mozart (Amadeus)".
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Zover ik nu kan overzien zou de Airport Express een optie zijn. Ik heb nog een MacMini over die niet een airport-kaart heeft. Als ik de forums lees zou dat met een Airport Express moeten kunnen. Kan ik met de optische uit gelijk naar m'n DAC en de MacMini als basis voor m'n iTunes.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Airport Express gekocht. Mij uitgebreid laten voorlichten door een charmante juffrouw in de MacMe alhier. En dat was zeer nuttig. Ik kan de antieke MacMini gewoon aan de Airport Extreme hangen en dan ziet mijn iPhone/touch de iTunes bieb op de MacMini.
Simpel toslink kabeltje erbij gekocht en nu maar eens kijken of het werkt...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Gefeliciteerd Jan =D>

Ben benieuwd hoe het je vergaat ermee. Zelf denk ik toch aan een Knijpdoos :D

Viel mij iets op bij het vergelijken van de diverse Logitech doosjes. Met de Squeezebox Classic wordt Flac gedecodeerd door de Squeezeserver die op je NAS/PC draait en stuurt het als full PCM naar de player. Dit betekent dat in het geval van een NAS dat deze een behoorlijk snelle processor en voldoende geheugen moet hebben, i.i.g als je ook 24/96 af wilt kunnen spelen.

Alleen de Transporter en de nieuwe Sqeezebox Touch decoderen Flac in de player zelf. Goede reden om de Squeezebox Touch af te wachten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Dank je Peter. Ik ga het maar gewoon eens proberen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

D'r is ook geen lol aan met dat Apple spul. Vrouw en dochter de deur uit gebonjourd, die andere smurf op bed gebracht en dus alle ruimte om de zaak aan de praat te brengen... Nou ja zeg, ik moest er even over nadenken dat ik een jumper moest omzetten op de HK dac en toen speelde het gewoon. Nog geen 5 minuten werk...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

'Tis een eitje met een appel :lol:

Hoe heb je hem nu aangesloten op die Airport Express? Die TOSlink met dat 3,5 mm plugje lijkt mij nogal wacky. Zit er een verloopje bij ofzo?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Mediaspelers

Bericht door Leeuwarden »

Is gewoon een toslink met aan de ene kant 3,5 mm en aan de andere kant een normale toslink. 3,5 mm in de Airport Express, zit best stevig, de andere kant klemt ook prima in de HK dac.

Even een tussendoorvraag: zit er nog veel verschil in optische kabels? M.a.w. loont het de moeite om daar een eventueel beter exemplaar voor te zoeken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mediaspelers

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Even een tussendoorvraag: zit er nog veel verschil in optische kabels? M.a.w. loont het de moeite om daar een eventueel beter exemplaar voor te zoeken?
Ja, zit zeker verschil in, al hoef je er geen kapitaal aan uit te geven. Die van de Gamma kunnen gelijk de prullenbak in.

In dit geval zul je met dat 3,5 mm plugje aan een appel kabeltje vast zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”