En dat hoor je wel degelijk, de rust / zwarte achtergrond / ruimte e.d.Pjotr schreef:Da's idd erg kort door de bocht. Schone voeding voor de 5V is ook heel belangrijk, daar was dit hele draadje om begonnen.
Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Dat is maar de vraag, op die manier is alles gemiezel in de marge. Zoiets kun je alleen beweren als je ook echt weet en doorgrondt wat wat doet. Zomaar een algemeenheid gaat niet op. Bij het HK-Dacje is zelfs eerder het omgekeerde het geval en is de digitale voeding misschien wel belangrijker dan de analoge.xbake schreef:Ik doelde meer op het feit dat het meest resultaat te halen valt door het analoge (voedings)gedeelte te optimaliseren
Daar start je best mee. Het digitaal gedeelte optimaliseren is, laat ons eerlijk zijn, gemiezel in de marge (wat niét wil zeggen dat je het niet hoort!)
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Jammer dat de tentmodule geen 12V aan kan. Dan kon ik met 2 modules direct de hele HK dac voeding vervangen. Maar goed, eerst maar eens de 5V apart voeden.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ik heb de meetresultaten van de voeding voor de HK dac gezien en die tonen een duidelijke verbetering.Pjotr schreef:Dat is maar de vraag, op die manier is alles gemiezel in de marge. Zoiets kun je alleen beweren als je ook echt weet en doorgrondt wat wat doet. Zomaar een algemeenheid gaat niet op. Bij het HK-Dacje is zelfs eerder het omgekeerde het geval en is de digitale voeding misschien wel belangrijker dan de analoge.xbake schreef:Ik doelde meer op het feit dat het meest resultaat te halen valt door het analoge (voedings)gedeelte te optimaliseren
Daar start je best mee. Het digitaal gedeelte optimaliseren is, laat ons eerlijk zijn, gemiezel in de marge (wat niét wil zeggen dat je het niet hoort!)
Los daarvan heb ik naar beide voedingen geluisterd.
Er was een duidelijk verschil merkbaar, zoals Hans het beschrijft meer rust en achtergrond.
Maar ik heb al andere tweaks gedaan (vooral aan het analoge) waar je écht wel een groot verschil hoort. Dat vond ik bij de HK dac niet, voor mij waren dat subtiele verschillen.
Maar luisterervaringen zijn ook een deel persoonlijk... Iedereen ervaart het anders.
Ik laat nog altijd m'n oren primeren boven meetresultaten.
Echter wou ik aangeven aan satéfan dat ik persoonlijk de meeste winst geboekt heb aan de HK dac door het analoge deel aan te passen, wat niet wil zeggen dat wijzigingen aan het (digitale) voedingsgedeelte geen verbetering geven. Mocht dat het geval zijn draaide ik nog steeds met de oude HK voeding
Misschien heb ik me iets te zwart/wit uitgedrukt daarnet
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Hi, bedoel je met aanpassen van t analoge deel alleen de voeding of nog andere aanpassingen?
Satefan
Satefan
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
ook nog andere.
Je kan enkele goede en goedkope aanpassingen vinden op de website van Lucas Ficuz (lampucera).
Je kan enkele goede en goedkope aanpassingen vinden op de website van Lucas Ficuz (lampucera).
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Welke tweak heb jij gedaan met de HK-Dac, in het analoge deel ?xbake schreef:Maar ik heb al andere tweaks gedaan (vooral aan het analoge) waar je écht wel een groot verschil hoort.
Dat vond ik bij de HK dac niet, voor mij waren dat subtiele verschillen.
Mocht dat het geval zijn draaide ik nog steeds met de oude HK voeding
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ik heb m'n aanpassingen in 2 fases gedaan. Analoog eerst, dan digitaal. Vandaar dat ik wel een beeld heb welke verandering wat deed.hannesie schreef:Welke tweak heb jij gedaan met de HK-Dac, in het analoge deel ?
uitgangscondensatoren weg, weerstanden rond de opamp vervangen (andere waarde), opamp vervangen.
Deze 3 gaven een erg grote verandering bij mij, vooral naar detail en openheid.
Verder digitaal: resonator voor CS8416, SPDIF transfootje, alle voedingscondensatoren vervangen (ook analoog), andere voeding (ontwerp Pjotr).
Deze veranderingen gaven een minder merkbare verbetering. Vooral naar stereobeeld en rust merkte ik wel vooruitgang.
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Heb even zitten snuffelen naar de mods, echter ik heb de laatste versie van de DAC dus de meeste mods zijn niet 1 op 1 uit te voeren uiteraard. Ik begin dus eerst met het vervangen van de opamps met de HD Opamp uit Australie en het isoleren van de 5V middels een module van Tentlabs.
Satefan
Satefan
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Okay, ik wil de tentlabs module gebruiken om de 5v van de DAC apart te voeden. Uiteraard heb ik hier nog n transformator nodig die de benodigde 220 omzet naar n bruikbaar voltage. Aangezien ik echt geen kaas heb gegeten van electronica check ik hier maar even.
Zou ik met n dergelijke trafo uit de voeten kunnen? Of is dit kwalitatieve overkill?
http://www.deaudiofabriek.nl/catalog/46 ... -x-6V-15VA
grtn
Stefan
Zou ik met n dergelijke trafo uit de voeten kunnen? Of is dit kwalitatieve overkill?
http://www.deaudiofabriek.nl/catalog/46 ... -x-6V-15VA
grtn
Stefan
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ik heb van de week ook mn HK DAC onder handen genomen en deze kon ik nu ook even mooi aan de tand voelen. Hoewel dit nog niet helemaal klaar is lijkt de belangrijkste verbetering in het apart voeden van de 5V te zitten. Een eenvoudige 6V trafo van Conrad en de tentlabsmodule verzorgen nu de 5V spanning terwijl het originele HK DAC printje de 12V verzorgt.
Ik ervaar meer detail, met name in gitaarspel en allerlei kleine achtergrondzaken vallen meer op. De kanaalscheiding lijkt ook iets beter maar dat kan ik moeilijk echt staven. De grootste verbetering is dat de stemmen veel losser van de muziek staan.
Van de week de laatste Burson module plaatsen, de laatste Oscon's erop en dan ga ik eens rustig nadenken over hoe ik dit in een nette behuizing ga plaatsen. De wensen zijn:
Een keuze schakelaar voor meerdere coax-ingangen.
Het zelfde voor de optische ingangen, ik heb echter geen idee of ik deze ergens los kan kopen. Iemand?
Een nette aan/uit schakelaar op het front met een led-indicatie
Een aparte led-indicatie op de print om aan te geven of de DAC een signaal ontvangt (en snapt).
Groet,
Stefan
Ik ervaar meer detail, met name in gitaarspel en allerlei kleine achtergrondzaken vallen meer op. De kanaalscheiding lijkt ook iets beter maar dat kan ik moeilijk echt staven. De grootste verbetering is dat de stemmen veel losser van de muziek staan.
Van de week de laatste Burson module plaatsen, de laatste Oscon's erop en dan ga ik eens rustig nadenken over hoe ik dit in een nette behuizing ga plaatsen. De wensen zijn:
Een keuze schakelaar voor meerdere coax-ingangen.
Het zelfde voor de optische ingangen, ik heb echter geen idee of ik deze ergens los kan kopen. Iemand?
Een nette aan/uit schakelaar op het front met een led-indicatie
Een aparte led-indicatie op de print om aan te geven of de DAC een signaal ontvangt (en snapt).
Groet,
Stefan
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ik wil een HK-dac (we hebben het over die van Gigawork toch?) gaan kopen. Ik wil deze DAC inbouwen in de behuizing van mijn ARCAM Delta Black Box 3 die helaas is overleden.
Is het mogelijk om de voeding van de ARCAM te gebruiken voor deze DAC?
De Arcam heeft voor het analoge deel een 16-0-16 V voeding en voor het digitale gedeelte een +5 en +12 V. Van deze laatste meet ik echter geen 12 Volt meer waar dat volgens mij wel zou moeten (LK6 t.o.v. LK19)
/ edit
Ik lees net in het schema dat ik een analoog signaal eenvoudig in deze print kan prikken. Het lijkt me geen slecht idee om het signaal direct achter de DAC af te tappen en hierin te voeren. Iemand die mij kan vertellen waarom ik dat toch vooral wel/niet moet doen?
Schema heb ik gelijk even bijgevoegd
Is het mogelijk om de voeding van de ARCAM te gebruiken voor deze DAC?
De Arcam heeft voor het analoge deel een 16-0-16 V voeding en voor het digitale gedeelte een +5 en +12 V. Van deze laatste meet ik echter geen 12 Volt meer waar dat volgens mij wel zou moeten (LK6 t.o.v. LK19)
/ edit
Ik lees net in het schema dat ik een analoog signaal eenvoudig in deze print kan prikken. Het lijkt me geen slecht idee om het signaal direct achter de DAC af te tappen en hierin te voeren. Iemand die mij kan vertellen waarom ik dat toch vooral wel/niet moet doen?
Schema heb ik gelijk even bijgevoegd
- Bijlagen
-
- Arcam-Delta-Black-Box-3-dac-sm.pdf
- Schema's. De pdf geeft een foutmelding, maar opent wel gewoon.
- (662.22 KiB) 313 keer gedownload
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Zo, it's alive!
Op de foto nog in een test-fase, maar in werkelijkheid al helemaal in de Arcam behuizing ingebouwd.
Ik heb het signaal SE na de DAC-chip afgetapt en in de analoge stage van de Arcam gestopt.
Wel de output relais van de acram nog even apart van signaal moeten voorzien zodat die weer een delay gaven bij aanzetten. Ook een aparte trafo voor het voeden van de HK Dac in de behuizing toegevoegd. De analoge stage van de Arcam is veel en veel beter dan die van de HKdac. Echt de moeite waard als je voor weinig een BB3 kunt kopen, heb je gelijk een mooie behuizing. De kwaliteit van de HKdac is echt veel hoger dan ik had verwacht. Prachtig gedetailleerd. Vooral het strakke laag valt me op, maar dat is misschien ook een gevolg van de signaalweg zonder condensatoren.
Op de foto nog in een test-fase, maar in werkelijkheid al helemaal in de Arcam behuizing ingebouwd.
Ik heb het signaal SE na de DAC-chip afgetapt en in de analoge stage van de Arcam gestopt.
Wel de output relais van de acram nog even apart van signaal moeten voorzien zodat die weer een delay gaven bij aanzetten. Ook een aparte trafo voor het voeden van de HK Dac in de behuizing toegevoegd. De analoge stage van de Arcam is veel en veel beter dan die van de HKdac. Echt de moeite waard als je voor weinig een BB3 kunt kopen, heb je gelijk een mooie behuizing. De kwaliteit van de HKdac is echt veel hoger dan ik had verwacht. Prachtig gedetailleerd. Vooral het strakke laag valt me op, maar dat is misschien ook een gevolg van de signaalweg zonder condensatoren.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Dat is de verdienste van de cs4397/98. Het is niet zo dat kwaliteit daarvan valt of staat door het weglaten van enkele condensatoren. Ongemodificeerd wordt hij om diezelfde eigenschappen gewaardeerd, al kan er natuurlijk wel sprake zijn van nuanceverschillen.blissard schreef:De kwaliteit van de HKdac is echt veel hoger dan ik had verwacht. Prachtig gedetailleerd. Vooral het strakke laag valt me op, maar dat is misschien ook een gevolg van de signaalweg zonder condensatoren.
Je hebt hem zeker niet ongemodificeerd beluisterd?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Ja, ik heb hem ook ongemodificeerd beluisterd (niet in een behuizing). Toen vond ik hem wat scherp in het hoog. Vooral op hogere volumes viel me dat op.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
@Pjotr: een vraag over het relais: waarom heb je daar diodes in de 5V zitten die van de USB afkomt?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Hoi Henkjan,
Die zitten er in om de USB poort te beschermen tegen spanningspieken t.g.v. de inductie van het spoeltje van het relais bij het afschakelen.
Die zitten er in om de USB poort te beschermen tegen spanningspieken t.g.v. de inductie van het spoeltje van het relais bij het afschakelen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
best wel belangrijk dus, bedankt. moeten dat nog een bepaalde soort diodes zijn? (nog tips voor een type dat wat groter is, categorie ook door mij te solderen)
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Daarvoor kun je 1A huis-tuin-keuken Schottky dioden nemen, b.v. de SB140
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
zit er nog verschil in de 3 verschillende die Farnell heeft?Pjotr schreef:Daarvoor kun je 1A huis-tuin-keuken Schottky dioden nemen, b.v. de SB140
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
De prijs?Henkjan schreef:zit er nog verschil in de 3 verschillende die Farnell heeft?Pjotr schreef:Daarvoor kun je 1A huis-tuin-keuken Schottky dioden nemen, b.v. de SB140
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
dat zag ik zelfsPjotr schreef:De prijs?Henkjan schreef:zit er nog verschil in de 3 verschillende die Farnell heeft?Pjotr schreef:Daarvoor kun je 1A huis-tuin-keuken Schottky dioden nemen, b.v. de SB140
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
nog een vraag: op hoeveel A kan ik de 230V het beste afzekeren?
Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding
Is niet nodig. Maar als je wilt kun je hem achter de zekering zetten voor de rest van de elektronica in de kast.
