Unbaffled Dipole

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door SARK »

hannesie schreef:
Ik word af en toe gestoord van de technische kreten en afkortingen, waar volgens mij best een draadje over de afkortingen over kan worden gestart, zoveel als dat daar zijn.
Kuch, kuch :roll: Het grote afkortingen/definitie topic
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door hannesie »

Dat kan dan aangevuld worden met kreten als FIR en dergelijke?

Ik snap in deze context LR4 dat het Linkwitz-Riley 4e orde is, maar wil begrijpen wat ze willen bereiken met deze methodes, dan is het leuk dat je soms even aangeeft wat de afkorting betekend.
Gelukkig waren er direct een paar mensen die dit deden, waarvoor dank :)

Van een zeer geïnteresseerde hobbyist die 20 jaar geleden zijn boxjes bouwde, en nu probeert weer een beetje bij te spijkeren.
Hans
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Verschil tussen IIR en FIR?

Ik wil je wel mijn digitale signaalbewerking boek geven.
3/4 daarvan gaat de verschillen tussen deze twee en hoe je er mee kunt rekenen etc. Wordt een beetje lastig om dat te gaan samenvatten in een klein topicje.......

edit:
Hier een samenvatting van de verschillen.
Wil je er meer over weten zul je "Digitale Signaalbewerking" van "van den Enden en Verhoeckx" moeten aanschaffen (ISBN 906674649-1)
(of een ander boek).
Bijlagen
FIR vs IIR.jpg
FIR vs IIR 2.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door hannesie »

Grappig te lezen dat het zo word opgevat. :|

Mijn probleem is, als je de afkortingen gebruikt dat dat voor mij vaak niet is te traceren met behulp van Google.
Heb je nu een keer de onafgekorte (correct Nederlands?) volledige benaming, dan word het wat makkelijker.

Bijvoorbeeld, LF geeft met mijn ook leuke PC hobby, ook een automatische associatie naar Line Feed? Printer aansturing voor naaldprinters? e.d.
Vandaar mijn verzoek, het kwam wat bot over, terwijl je probeert te kijken hoever je komt om de discussie te volgen.

Ben toentertijd (1992)ook met Dipool voor de Fostex FS21RP bezig geweest, vandaar mijn interesse.

Hans
Edit, Bedankt B force
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Ronkel »

Voel je niet aangevallen Hans want je hebt wel gelijk dat 't forum er is om mekaar te helpen. :)

Het ging mij om de reactie van holco, die de TS loopt te commanderen dat ie niet technisch moet praten. Sorry, maar dat kan netter... Eerst zelf zoeken en dan vragen wordt op elk forum op prijs gesteld.

Nu weer on-topic :)

@ Martijn: waarom neem jij het enthousiasme van diyaudio-mensen over linear-phase filtering over? Ik heb het idee dat een paar lui daar eindelijk een beetje in de goeie richting aan het zoeken zijn, maar dat er nog wel een beetje audiofiele saus overheen zit. Die claims over hoorbaarheid van fasevervorming van LR4/LR8 van 1 forumlid zijn niet betrouwbaar. Je kunt het natuurlijk zelf gaan onderzoeken, maar autosuggestie moet dan wel vermeden worden ;).

Theoretisch is linear-phase hartstikke leuk, in de praktijk is het toch niet zo ideaal. En het enige voordeel dat ik zie is een heel erg steile filterhelling zonder group delay; persoonlijk vind ik een LR4 ook goed genoeg.
Laatst gewijzigd door Ronkel op di 16 mar 2010, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Ik ben nog niet enthousiast, maar de verhalen maken mij wel nieuwsgierig. Een aantal van deze personen op diyaudio zijn geen audiofielen in de zin van dure kabels en apparaten, maar juist down-to-earth. Het lijkt me het proberen waard.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Ronkel »

Martijn M schreef:
Ik ben nog niet enthousiast, maar de verhalen maken mij wel nieuwsgierig. Een aantal van deze personen op diyaudio zijn geen audiofielen in de zin van dure kabels en apparaten, maar juist down-to-earth. Het lijkt me het proberen waard.
Tja. De claim dat het een "big difference" is zorgt dat ik skeptisch ben... lees ook de comments van John K maar. Eerst neemt de TS aan dat het de dip in de power response is, vervolgens blijkt die niet aanwezig te zijn. Ik vraag me af wat het verschil dan nog is. Ik denk niet wegnemen van fasevervorming een "big difference" is. Het gaat in tegen alles wat ik er tot nu toe over gelezen heb. Dat bedoel ik met "audiofiele saus".
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door holco »

Ronkel schreef:

Het ging mij om de reactie van holco, die de TS loopt te commanderen dat ie niet technisch moet praten. Sorry, maar dat kan netter... Eerst zelf zoeken en dan vragen wordt op elk forum op prijs gesteld.
A, Ik had al lopen zoeken maar snapte er niks van, nu nog steeds niet trouwens ondanks dat ik het geprobeerd heb te volgen, duidelijk boven mijn pet dus!!

B, Als je wat dwars zit naar mij toe (zou niet weten wat :? ) zie ik dat graag via een PB verschijnen in plaats van zo'n opmerking die wal nog kant raakt.

Hier nog even voor de duidelijkheid de vraag die ik stelde,

Wat houd dat linear-phase filtering in? please niet te technisch!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door holco »

Bedankt voor de link Hans, maar zoals ik al eerder zij gaat dit toch wat te veel boven mijn pet :wink:

Zal verder geen reacties meer in dit topic plaatsen, en enkel mee lezen zodat ik er misschien nog wat van opsteek :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Ik heb al meer artikelen gezien dat vervorming door fase meer een fabel is dan een feit.
Deze artikelen moet ik echter wel weer bij elkaar rapen, want ik heb geeeeen idee meer waar ik die ooit gevonden heb.

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13628
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=3824
http://www.acoustics.hut.fi/~mak/PUB/JA ... _PG413.pdf
http://www.audioholics.com/education/ac ... ity-part-2
Natuurlijk deze:
http://www.linkwitzlab.com/phs-dist.htm
http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#I

Vooral het "ringing" effect kan voor "problemen" zorgen.

naar deze ben ik ook wel benieuwd:
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=7273

Misschien toch maar lid worden? :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Sorry dat ik enkelen zo lang heb laten wachten. Ik was druk met andere dingen, maar hier zijn dan eindelijk de metingen. Uiteraard zijn de hoeken, zoals jullie inmiddels van me gewend zijn, op het oog ingesteld. Dat betekent dus dat de metingen meer dienen om een idee te krijgen van hoe de speaker zich gedraagt, dan om keihard één op één met andere ontwerpen te gaan vergelijken. Mijn draaiplateau om de hoeken in te stellen is nog niet klaar.

De Neo3W schijnt eigenlijk niet zo laag ingezet te moeten worden als ik deed (1,6 khz). Inmiddels ligt het crossover op 2 khz.
Response 0 tot 90 12-04-10.jpg
Er zijn problemen zichtbaar aan de bovenkant van de passband van de AL170. Tussen 2 khz en een goeie 5 khz laat de speaker haast perfect dipoolgedrag zien. Rond 6,8 khz is de overgang van dipoolgedrag naar bundelend gedrag, waardoor de off-axis curves qua niveau richting de on-axis curve kruipen. Boven 8 khz zie je simpelweg het gedrag van een bundelende monopool.
Power average 0 tot 90, 12-04-10.jpg
Het gemiddelde van deze curves laat een gelijkmatige, met ongeveer 1 dB/octaaf aflopende curve zien.
response 180 -90 gr. 12-04-10.jpg
Aan de achterzijde ziet de zaak er iets minder mooi uit. De asymmetrie in de weergave van de AL170 is duidelijk te herkennen. Op termijn zal ik waarschijnlijk een andere middentoner toe gaan passen. Een tweede probleem is zichtbaar rond het crossover. De drivers zijn aan de achterzijde niet mooi akoestisch uitgelijnd. In de definitieve versie ga ik hier mee aan de gang. In het hoog ziet het er relatief goed uit, maar de reflecties zorgen wel voor akoestische interferentie. De constructie aan de achterzijde wordt uiteindelijk een stuk kleiner.
power average 180-90 gr. Problemen rond crossover..jpg
Laatst gewijzigd door Martijn M op ma 26 apr 2010, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Vinculum »

Misschien al oud nieuws maar in de Klang Und Ton van deze maand staat ook een unbaffled dipole...
http://www.lloxx.de/testberichte/heft-d ... 32010.html
Afbeelding
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Nee, dat is nieuw voor me! Is het de moeite waard? Dan moet ik zo maar even naar de lectuurwinkel lopen!

Zojuist heb ik trouwens ontdekt dat de leren bank vanaf welke ik luister de response in het midhoog op de luisterplaats flink verklooit.
Daar zal ik omheen moeten werken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33824
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
Nee, dat is nieuw voor me! Is het de moeite waard? Dan moet ik zo maar even naar de lectuurwinkel lopen!
er staat hoe dan ook niets interessants in dat artikel, bespaar je de moeite. ze hebben niet eens een meting gedaan. het artikel valt zonder informatie verlies samen te vatten met: neem 3 drivers en wat hout, bats het in elkaar, sluit aan met een behringer, vogel wat, en oohhh wat mooi. niets maar dan ook niets waar een zelfbouwer wat aan heeft, het is op basis van het artikel niet eens na te bouwen, want ook de instellingen van de behringer staan niet vermeld.. en het enige leerzame is dat ze melden dat uit zo'n bouwsel idd muziek te halen valt...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Wowly »

[quote="Henkjan]neem 3 drivers en wat hout, bats het in elkaar, sluit aan met een behringer, vogel wat, en oohhh wat mooi. [/quote]

:lol:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door sietse »

Martijn M schreef:
Zojuist heb ik trouwens ontdekt dat de leren bank vanaf welke ik luister de response in het midhoog op de luisterplaats flink verklooit.
Daar zal ik omheen moeten werken.
Kom es met fotootje van je luister plek en zo?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

sietse schreef:
Martijn M schreef:
Zojuist heb ik trouwens ontdekt dat de leren bank vanaf welke ik luister de response in het midhoog op de luisterplaats flink verklooit.
Daar zal ik omheen moeten werken.
Kom es met fotootje van je luister plek en zo?
Uhm... het gaat gewoon om de bank waarop ik zit. Die reflecteert nogal.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Chris_T »

Henkjan schreef:
Martijn M schreef:
Nee, dat is nieuw voor me! Is het de moeite waard? Dan moet ik zo maar even naar de lectuurwinkel lopen!
er staat hoe dan ook niets interessants in dat artikel, bespaar je de moeite. ze hebben niet eens een meting gedaan. het artikel valt zonder informatie verlies samen te vatten met: neem 3 drivers en wat hout, bats het in elkaar, sluit aan met een behringer, vogel wat, en oohhh wat mooi. niets maar dan ook niets waar een zelfbouwer wat aan heeft, het is op basis van het artikel niet eens na te bouwen, want ook de instellingen van de behringer staan niet vermeld.. en het enige leerzame is dat ze melden dat uit zo'n bouwsel idd muziek te halen valt...
Inderdaad, dat was precies mijn gedachte ook, een artikel zonder inhoud.
Schijnbaar heeft Christian Gather het moeilijk de laatste tijd, want er verschijnen steeds meer van zulke zinloze artikelen.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Ronkel »

b_force schreef:
Misschien toch maar lid worden? :lol:
Da's als student nog enigszins betaalbaar geloof ik. Je kunt dan ook nog een "onbeperkt papers downloaden" abo nemen geloof ik voor iets van $130 per jaar.

Die dipool in de K&T ziet er wel geinig uit.

@ Martijn: mooie metingen weer! Maar... gaan zeuren over reflecties van je bank... niet alles wat je meet correspondeert met wat je hoort he! :wink:
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door ]eep »

Dat een leren bank reflecteert is nogal van een hoog duh... ](*,) gehalte. Het leer is een glad en hard oppervlak en zal dus gewoon even hard reflekteren als een betonnen muur. Alleen de resonantiefrequentie van het slappe leer ligt natuurlijk 'iets' hoger dan die van de muur. Boven die frequentie ga je naar 90% reflektie.

Er is echter een oplossing voor: het leer omdraaien. Heb je gelijk een mooie schone suède bank. :lol:
Of een plaid erover.

Nog zo iets: als ik zit te luisteren zit ik vaak met mijn handen achter mijn hoofd (onbewust). Nou... dat scheelt ook behoorlijk in de hoogweergave.

Over die kretologie: je komt het zo vaak tegen dat mensen vaktaal praten. Het is ook een logische wetmatigheid. Dat hoe vaker een woord gebruikt wordt hoe (afge)korter het woord wordt. Begrijpelijk, maar zeer onvriendelijk vor buitenstaanders. Het zou wel fijn zijn als iemand de moeite zou nemen om de term even 1x voluit te schrijven. Ik vind het hoogst irritant als mensen steeds moeilijke termen en afkortingen gebruiken maar te lui zijn om het uit te leggen. Vaak is het ook een verbloemen van het feit dat ze het zelf niet helemaal begrijpen.

(Een collega van ?) Einstein zei: als je je theorie niet aan een barman in 1 zin kunt uitleggen begrijp je hem niet of hij klopt niet. Ik weet hem niet helemaal meer, maar de strekking is wel dezelfde.
Ik heb die documenten (scans, niet de links) doorgelezen maar daar ben ik geen steek wijzer van geworden.

Dus: wat is een FIR filter en wat is een IIR? (in 1 zin ;))
Edit:
Ik heb even de vorige pagina gelezen. Als ik het me goed voorstel kan ik het zo omschrijven (1 zin!): het is hetzelfde verschil als tussen een grafische equalizer en een parametrisch: de een werkt met een waarde per band de ander met kantelpunten. Wiskundig gezien werkt de ene met de functie, de andere met de afgeleide van die functie met beginwaarde (2e zin 2e uitleg :)).

Trouwens: iemand gaf een link naar dB(A) op wikipedia. Stond me daar toch een loei van een beginnersfout! De definitie van Bell is 1 Bell meer wordt waargenomen als een verdubbeling van de geluidssterkte. 3dB is de verdubbeling van geluidsintensiteit. Hoe vaak ik dat nou al recht heb moeten zetten. :?
holco schreef:
Wat houd dat linear-phase filtering in? please niet te technisch!
Dat de hoge en lage tonen (boven/onder kantelfrequentie) in tijd (fase van de golf) uit elkaar getrokken worden.
De consequenties daarvan zijn dat je (overdreven) eerst de grondtoon hoort en daarna pas de transiënt, oftewel eerst de snaartrilling en daarna pas de aanslag.
Een ander gevolg is dat je rondom de kantelfrequentie interferentie (uitdoving en verdubbeling) krijgt omdat de 2 drivers niet gelijk of zelfs tegengesteld bewegen. Hoe steiler de filtering hoe groter dit effect.
Je kunt dan wel een digitaal filter gebruiken, maar die hebben weer hun eigen nadelen. Dan ga je nml met ADC's en DAC's werken en als je even naar de topiccgroep 'bronnen' kijkt hoeveel moeite mensen doen om de perfecte DAC te maken...

Al dit niet klopt wordt ik vast wel verbeterd. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ]eep op di 13 apr 2010, 0:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

http://en.wikipedia.org/wiki/Finite_impulse_response, welk deel snap je niet? (dat is 1 zin :))
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door hannesie »

Ik ben ook aan het zoeken geweest en kan begrijpen dat het in 1 zin niet eenvoudig te doen is :oops: .

http://en.wikipedia.org/wiki/Finite_impulse_response

http://en.wikipedia.org/wiki/Infinite_impulse_response

Edit: iemand was nog iets sneller, maar ik iets completer :mrgreen:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:

Aan de achterzijde ziet de zaak er iets minder mooi uit. De asymmetrie in de weergave van de AL170 is duidelijk te herkennen. Op termijn zal ik waarschijnlijk een andere middentoner toe gaan passen. Een tweede probleem is zichtbaar rond het crossover. De drivers zijn aan de achterzijde niet mooi akoestisch uitgelijnd. In de definitieve versie ga ik hier mee aan de gang. In het hoog ziet het er relatief goed uit, maar de reflecties zorgen wel voor kamfiltering. De constructie aan de achterzijde wordt uiteindelijk een stuk kleiner.
power average 180-90 gr. Problemen rond crossover..jpg
Hoeveel zie je hiervan nog terug op de luisterplek?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Die opmerking over de bank plaatste ik naar aanleiding van mijn poging van vanmiddag om uit te vogelen wat ik nou het beste wel kan EQ'en en wat niet. Na er al redelijk wat mee te hebben gestoeid ben ik van mening dat het corrigeren van ruimte-invloeden ook in het mid en hoog voordelen kan opleveren, ondanks dat vaak wordt gezegd dat je deze gebieden ongemoeid zou moeten laten bij de ruimtecorrectie. Het is echter ontzettend lastig om te bepalen wat je wel en niet moet aanpakken. De speaker is van zichzelf tamelijk neutraal. Op de luisterplek zijn echter duidelijke trends in de steady-state, room-averaged frequentiecurve te zien (sorry voor de Engelse termen). Een brede piek in het midhoog is ook gewoon klankmatig herkenbaar. Correctie hiervan klinkt beter, maar ik ben benieuwd hoe optimale correctie er uit zou moeten zien, voor zover dat mogelijk is.

Ik denk dat akoestische maatregelen het beste zijn om akoestische problemen aan te pakken, maar dat zal hier thuis niet geaccepteerd worden. Overigens ben ik wel ongelofelijk aan het mierenn**ken, want ik ken weinig sets die ik zo goed vind klinken als wat hier nu staat te spelen. Desondanks blijft het m.i. interessant om binnen de grenzen het maximum op te zoeken.

EDIT: woordje vergeten - nu toegevoegd
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 13 apr 2010, 9:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”