Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
Is die gel hetgene wat de resonantiefrequentie omlaag brengt? Ik heb namelijk ook een rubberslangetje gebruikt, zonder dat te vullen met gel, maar dat gaf dezelfde resonantie als de rubber O-ring. Daarbij, die lijmverbinding op dat slangetje moet dan wel heel goed zijn want voor je het weet spuit de gel er uit!
Een goede epoxyverbinding kan meen ik zo'n 4 N/mm2 trekkracht opnemen. Ook zijn schuifkrachten goed op te vangen. Waar een lijmverbinding meestal slecht tegen kan is een 'afpellende' kracht.jeroen_d schreef:Nu, met de echte driver volledig verlijmd met de trafoschijf, kan ik aandraaien wat ik wil. Ik draai de moer dol als ik niet oppas. Maar de lijmverbinding geeft geen krimp meer.
Aan zo'n vastgelijmde traforing kun je een auto omhoog takelen. Het vastlijmen van de kopse kant van het draadeind aan de magneet wordt waarschijnlijk niks, het lijmoppervlak is maar een paar mm, een paar slagen met de moer en hij breekt er zo af.
Wel goed ontvetten met aceton.
Laatst gewijzigd door richard op wo 07 sep 2005, 0:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ja, nee, ho, wacht even, voor we een paar dingen door elkaar halen! Hahaha..
Ik zal er morgen een tekeningetje bij stoppen, maar waar het nu omgaat is dat je de holle ruimtes binnenin de kegel moet zien als opgevuld met lijm. Dus uitgaande van tekeningetje 3 vorige pagina wordt alles in die ruimtes rood.
Dat is bij elkaar een aardige berg lijm waarvan de verpakking mij zegt dat de lijm trekspanningen aankan van 170 Kg/cm2, en waterbestendig is (wanneer uitgehard dan..)
Het is dus niet alleen het draadeind, het is de hele massa van lijm op wanden kegel in verbinding met de lijm op draadeind, die met elkaar een verbinding vormen met het oppervlak van de magneet. Door dus aan het draadeind te trekken verdeel je de trekkracht via de kegel met lijm over de magneet.
Dan over die ringen: De gel die erin zit is inderdaad waar het 'm in zit. Die gel heeft een beweegbare massa, en kan alle kanten uit, maar heeft wel een bepaalde ruimte constant nodig. Als je de gel eruit zou laten, dan hou je alleen lucht over die je samenperst bij het aantrekken van je driver.
In mijn geval is het zo dat ik er straks waarschijnlijk 2 nodig heb: eentje tegen de baffle, maar ook een rondom de ophangring. ook al trek ik hem strak aan, de driver zal uiteindelijk toch gaan zakken aan de ophangring, dus moet ie ondersteund worden. Ook dat kun je doen met een siliconen ring.
Je moet er zoveel gel in doen als er redelijkerwijs in past. als je dan de uiteinden goed aan elkaar lijmt met de juiste lijm, dan kan er niks gebeuren.
Ik zal er morgen een tekeningetje bij stoppen, maar waar het nu omgaat is dat je de holle ruimtes binnenin de kegel moet zien als opgevuld met lijm. Dus uitgaande van tekeningetje 3 vorige pagina wordt alles in die ruimtes rood.
Dat is bij elkaar een aardige berg lijm waarvan de verpakking mij zegt dat de lijm trekspanningen aankan van 170 Kg/cm2, en waterbestendig is (wanneer uitgehard dan..)
Het is dus niet alleen het draadeind, het is de hele massa van lijm op wanden kegel in verbinding met de lijm op draadeind, die met elkaar een verbinding vormen met het oppervlak van de magneet. Door dus aan het draadeind te trekken verdeel je de trekkracht via de kegel met lijm over de magneet.
Dan over die ringen: De gel die erin zit is inderdaad waar het 'm in zit. Die gel heeft een beweegbare massa, en kan alle kanten uit, maar heeft wel een bepaalde ruimte constant nodig. Als je de gel eruit zou laten, dan hou je alleen lucht over die je samenperst bij het aantrekken van je driver.
In mijn geval is het zo dat ik er straks waarschijnlijk 2 nodig heb: eentje tegen de baffle, maar ook een rondom de ophangring. ook al trek ik hem strak aan, de driver zal uiteindelijk toch gaan zakken aan de ophangring, dus moet ie ondersteund worden. Ook dat kun je doen met een siliconen ring.
Je moet er zoveel gel in doen als er redelijkerwijs in past. als je dan de uiteinden goed aan elkaar lijmt met de juiste lijm, dan kan er niks gebeuren.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ik zal er eens over denken.. nu was deze lijm niet zo prijzig, iets van 16 Euro aan lijm per beker.. Het is trouwens geen pure epoxy hoor, het is een twee componenten lijm bedoeld voor grotere oppervlakken.
Als ik er iets bij doe om het op te vullen dan liefst zo licht mogelijk. In die zin schat ik zand of glasparels niet echt een optie..
Als ik er iets bij doe om het op te vullen dan liefst zo licht mogelijk. In die zin schat ik zand of glasparels niet echt een optie..
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
In een ander topic over het gebruik van zand ontstond er ook wat geluid over het gebruik van spikes onder de luidsprekers.
Daarom dus mijn vraag:
Wat zijn nog meer mogelijkheden in jullie beleving die ook zouden kunnen werken? Als die spikes uiteindelijk de beste optie zijn, dan ga ik ze wel camoufleren in de voet!!
Nou ben ik van mening dat die spikes dikwijls een speaker nogal lelijk maken qua ontwerp. een kwestie van smaak natuurlijk, dat snap ik wel, maar ik ben er dus huiverig voor om die in mijn speakers toe te passen.michiel schreef:Ik weet er niet echt het fijne van, maar kan 1 ding bedenken...Jasper Joppe Geers schreef:Als ik dit nu zo lees he, kan iemand mij dan uitleggen waarom die spikes iedere keer naar voor komen als de beste oplossing?
Het gewicht wat normaal over een groot oppervlakte wordt verspreid komt bij een spike op 4 kleine oppervlaktes. Dit resulteert in meer kg/cm^2. Gevolg hiervan is dat er een goede koppeling ontstaat.Door die goede koppeling kom je wat dichter bij het ideaal --> een kast die verankerd ligt in de aard bol, wat op zijn beurt een constructie met oneidig grote massa benadert.
Je contact vlak met de vloer wordt ook nog eens verkleint zodat de trillingen die door gegeven wordt geminimaliseerd worden. De spikes bevinden zich meestal aan de rand van de kast, en hier zijn kast trillingen minimaal. Midden in een paneel is de trilling maximaal, en dat punt heeft dan geen contact meer met de grond.
Een speaker ontkoppelen met rubbers oid heeft deels een ander effect. Door de speaker te ontkoppelen van de vloer/aarde zal de speaker ietsje gaan schommelen onder de kracht die de drivers op de kast uit oefenen. Maar je contact vlak is wel bijna geheel verdwenen.
.... Ten minste, dat zijn mijn gedachte spinsels op deze vroege ochtend.
Daarom dus mijn vraag:
Wat zijn nog meer mogelijkheden in jullie beleving die ook zouden kunnen werken? Als die spikes uiteindelijk de beste optie zijn, dan ga ik ze wel camoufleren in de voet!!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Lijkt me idd de ideale oplossing als je de spikes niet wilt zien. Om de spikes nog verder te verbergen kun je ze wat verder naar binnen zetten. Ik denk niet dat dat nadelig effect zal hebben als je bodem plaat voldoende dik is. En echt instabiel wordt het ook niet, aangezien de bodem plaat al vrij snel de grond raakt als de kast gekanteld wordt.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ik zal het idee van die spikes nog eens goed onder de loep nemen, maar dat moet ik wel op tijd doen. het betekent een rigoreuze verandering in mijn ontwerp, en ik wil die spikes in ieder geval wel op een eigen voetje zetten, dus kleine schijfjes metaal waar ze op kunnen rusten.
In mijn beleving dacht ik altijd dat speakers juist een zo groot mogelijk contact moesten hebben me het vloeroppervlak omdat je dan het laag lekker over de grond voelde "rollen"!
Nog even terug naar mijn middentoner: afgaande op jullie advies is nu mijn plan een klein beetje gewijzigd, zie de tekening hieronder. Zoals ik het nu van plan ben ga ik de kegel dus helemaal vullen met lijm. Zoals gezegd heb ik dan de beste kracht overbrenging van de as op de driver, althans de magneet dan.

In mijn beleving dacht ik altijd dat speakers juist een zo groot mogelijk contact moesten hebben me het vloeroppervlak omdat je dan het laag lekker over de grond voelde "rollen"!
Nog even terug naar mijn middentoner: afgaande op jullie advies is nu mijn plan een klein beetje gewijzigd, zie de tekening hieronder. Zoals ik het nu van plan ben ga ik de kegel dus helemaal vullen met lijm. Zoals gezegd heb ik dan de beste kracht overbrenging van de as op de driver, althans de magneet dan.

Hoe wil je voorkomen dat de middentoner in het gat in het klankbord naar beneden schuift? Of verwacht je dat de wrijvingskracht tussen de korf-rubberring-klankbord groot genoeg is om hem ook op de lange duur op zijn plaats te houden?Jasper Joppe Geers schreef:Nog even terug naar mijn middentoner: afgaande op jullie advies is nu mijn plan een klein beetje gewijzigd, zie de tekening hieronder. Zoals ik het nu van plan ben ga ik de kegel dus helemaal vullen met lijm. Zoals gezegd heb ik dan de beste kracht overbrenging van de as op de driver, althans de magneet dan.
Bij het verlijmen van de magneet met de beker en trekstang zou je er wel voor moeten zorgen dat de trekstang zuiver haaks en gecentreerd op de woofer staat, als dat niet het geval is zal de boel kunnen gaan wringen.
Ook zou ik de trekstang in de kast nog bekleden met een dempend materiaal, zodat het niet als een strak gepannen snaar in de kast kan gaan zingen.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
@HenkJan: Mooi alternatief! Als het niet al te duur is wil ik het met alle plezier overwegen!
@ Richard: Dat is wat ingewikkeld om uit te leggen, en als ik het erbij zou tekenen zou het de tekening ook niet eenvoudiger op maken..
Laat ik het toch proberen: In die drivers zitten schroefgaatjes, nog vanuit de speaker waar ze uit kwamen. Ik kan die niet onbenut laten want dat zou lelijk zijn. Nu is mijn plan om van MDF ringen te maken waar ik ze op vast kan schroeven, terwijl die ringen ruim in het gat van de baffle passen, opgevuld door er een ring van foam omheen te doen. Zo kan die ring enigszins "rusten" in de baffle zonder dat de driver daar hinder van ondervind.
@ Richard: Dat is wat ingewikkeld om uit te leggen, en als ik het erbij zou tekenen zou het de tekening ook niet eenvoudiger op maken..
Laat ik het toch proberen: In die drivers zitten schroefgaatjes, nog vanuit de speaker waar ze uit kwamen. Ik kan die niet onbenut laten want dat zou lelijk zijn. Nu is mijn plan om van MDF ringen te maken waar ik ze op vast kan schroeven, terwijl die ringen ruim in het gat van de baffle passen, opgevuld door er een ring van foam omheen te doen. Zo kan die ring enigszins "rusten" in de baffle zonder dat de driver daar hinder van ondervind.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
echt goedkoop zijn ze niet, maar naast he voordeel van de geringe hoogte, is t ook nog eens dat deze compleet vast zitten aan de kast, dus geen losse schoteltjes etc als je de kast eens verplaatstJasper Joppe Geers schreef:@HenkJan: Mooi alternatief! Als het niet al te duur is wil ik het met alle plezier overwegen!
en nog effe over ontkoppelen dan wel koppelen van spikes: ik raakte overtuigd van de werking door het volgende experiment: platenspeler op plank, klop voorzichtig met m'n vingers op de plank, en in de muziek hoor je dan t klopklop. platenspeler op spikes op die zelfde plank, ik kon kloppen wat ik wilde, maar niets te horen in de muziek. lijkt mij toch ontkoppelen
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
lijkt me toch eerder dat die met schroefdraad en de plakkerts zijn allebei voor speakers.
http://www.superspikes.com/store-bilder/stnd2.jpg
20 kilo per stuk?
http://www.superspikes.com/store-bilder/stnd2.jpg
20 kilo per stuk?
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel


