Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Is die gel hetgene wat de resonantiefrequentie omlaag brengt? Ik heb namelijk ook een rubberslangetje gebruikt, zonder dat te vullen met gel, maar dat gaf dezelfde resonantie als de rubber O-ring. Daarbij, die lijmverbinding op dat slangetje moet dan wel heel goed zijn want voor je het weet spuit de gel er uit!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
Nu, met de echte driver volledig verlijmd met de trafoschijf, kan ik aandraaien wat ik wil. Ik draai de moer dol als ik niet oppas. Maar de lijmverbinding geeft geen krimp meer.
Een goede epoxyverbinding kan meen ik zo'n 4 N/mm2 trekkracht opnemen. Ook zijn schuifkrachten goed op te vangen. Waar een lijmverbinding meestal slecht tegen kan is een 'afpellende' kracht.

Aan zo'n vastgelijmde traforing kun je een auto omhoog takelen. Het vastlijmen van de kopse kant van het draadeind aan de magneet wordt waarschijnlijk niks, het lijmoppervlak is maar een paar mm, een paar slagen met de moer en hij breekt er zo af.

Wel goed ontvetten met aceton.
Laatst gewijzigd door richard op wo 07 sep 2005, 0:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ontvetten? De schuurmachine erop! Wel zorgen dat het slijpsel niet in de driver terechtkomt...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
Ontvetten? De schuurmachine erop! Wel zorgen dat het slijpsel niet in de driver terechtkomt...
Dan is ontvetten nog steeds belangrijk, met het schuren smeer je eventueel vet uit in de groefjes die je maakt.
Schuren is wel goed om de haakkracht van het metaal te vergroten.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ja, nee, ho, wacht even, voor we een paar dingen door elkaar halen! Hahaha..

Ik zal er morgen een tekeningetje bij stoppen, maar waar het nu omgaat is dat je de holle ruimtes binnenin de kegel moet zien als opgevuld met lijm. Dus uitgaande van tekeningetje 3 vorige pagina wordt alles in die ruimtes rood.

Dat is bij elkaar een aardige berg lijm waarvan de verpakking mij zegt dat de lijm trekspanningen aankan van 170 Kg/cm2, en waterbestendig is (wanneer uitgehard dan..)

Het is dus niet alleen het draadeind, het is de hele massa van lijm op wanden kegel in verbinding met de lijm op draadeind, die met elkaar een verbinding vormen met het oppervlak van de magneet. Door dus aan het draadeind te trekken verdeel je de trekkracht via de kegel met lijm over de magneet.

Dan over die ringen: De gel die erin zit is inderdaad waar het 'm in zit. Die gel heeft een beweegbare massa, en kan alle kanten uit, maar heeft wel een bepaalde ruimte constant nodig. Als je de gel eruit zou laten, dan hou je alleen lucht over die je samenperst bij het aantrekken van je driver.

In mijn geval is het zo dat ik er straks waarschijnlijk 2 nodig heb: eentje tegen de baffle, maar ook een rondom de ophangring. ook al trek ik hem strak aan, de driver zal uiteindelijk toch gaan zakken aan de ophangring, dus moet ie ondersteund worden. Ook dat kun je doen met een siliconen ring.

Je moet er zoveel gel in doen als er redelijkerwijs in past. als je dan de uiteinden goed aan elkaar lijmt met de juiste lijm, dan kan er niks gebeuren.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Doe een vulstof door de lijm, bijvoorbeeld droog zand of nog beter glasparels.
Een bekertje puur epoxyhars is behoorlijk duur, met zandvulling heb je minder nodig. Bovendien zal het uitharden wat gecontroleerder gaan, het kan erg heet worden bij de chemische reactie.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik zal er eens over denken.. nu was deze lijm niet zo prijzig, iets van 16 Euro aan lijm per beker.. Het is trouwens geen pure epoxy hoor, het is een twee componenten lijm bedoeld voor grotere oppervlakken.

Als ik er iets bij doe om het op te vullen dan liefst zo licht mogelijk. In die zin schat ik zand of glasparels niet echt een optie..
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

In een ander topic over het gebruik van zand ontstond er ook wat geluid over het gebruik van spikes onder de luidsprekers.
michiel schreef:
Jasper Joppe Geers schreef:
Als ik dit nu zo lees he, kan iemand mij dan uitleggen waarom die spikes iedere keer naar voor komen als de beste oplossing?
Ik weet er niet echt het fijne van, maar kan 1 ding bedenken...

Het gewicht wat normaal over een groot oppervlakte wordt verspreid komt bij een spike op 4 kleine oppervlaktes. Dit resulteert in meer kg/cm^2. Gevolg hiervan is dat er een goede koppeling ontstaat. :o Door die goede koppeling kom je wat dichter bij het ideaal --> een kast die verankerd ligt in de aard bol, wat op zijn beurt een constructie met oneidig grote massa benadert.
Je contact vlak met de vloer wordt ook nog eens verkleint zodat de trillingen die door gegeven wordt geminimaliseerd worden. De spikes bevinden zich meestal aan de rand van de kast, en hier zijn kast trillingen minimaal. Midden in een paneel is de trilling maximaal, en dat punt heeft dan geen contact meer met de grond.

Een speaker ontkoppelen met rubbers oid heeft deels een ander effect. Door de speaker te ontkoppelen van de vloer/aarde zal de speaker ietsje gaan schommelen onder de kracht die de drivers op de kast uit oefenen. Maar je contact vlak is wel bijna geheel verdwenen.

.... Ten minste, dat zijn mijn gedachte spinsels op deze vroege ochtend. :roll:
Nou ben ik van mening dat die spikes dikwijls een speaker nogal lelijk maken qua ontwerp. een kwestie van smaak natuurlijk, dat snap ik wel, maar ik ben er dus huiverig voor om die in mijn speakers toe te passen.

Daarom dus mijn vraag:
Wat zijn nog meer mogelijkheden in jullie beleving die ook zouden kunnen werken? Als die spikes uiteindelijk de beste optie zijn, dan ga ik ze wel camoufleren in de voet!!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Spikes kun je prima verbergen door ze gewoon diep ik de speaker in te graven. Frees gewoon wat gaten aan de onderkant uit, zodat de spikes net enkele mm boven de onderkant uitkomen. Zo zweeft je kast gewoon een mm of twee boven de vloer.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Lijkt me idd de ideale oplossing als je de spikes niet wilt zien. Om de spikes nog verder te verbergen kun je ze wat verder naar binnen zetten. Ik denk niet dat dat nadelig effect zal hebben als je bodem plaat voldoende dik is. En echt instabiel wordt het ook niet, aangezien de bodem plaat al vrij snel de grond raakt als de kast gekanteld wordt.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik zal het idee van die spikes nog eens goed onder de loep nemen, maar dat moet ik wel op tijd doen. het betekent een rigoreuze verandering in mijn ontwerp, en ik wil die spikes in ieder geval wel op een eigen voetje zetten, dus kleine schijfjes metaal waar ze op kunnen rusten.

In mijn beleving dacht ik altijd dat speakers juist een zo groot mogelijk contact moesten hebben me het vloeroppervlak omdat je dan het laag lekker over de grond voelde "rollen"!

Nog even terug naar mijn middentoner: afgaande op jullie advies is nu mijn plan een klein beetje gewijzigd, zie de tekening hieronder. Zoals ik het nu van plan ben ga ik de kegel dus helemaal vullen met lijm. Zoals gezegd heb ik dan de beste kracht overbrenging van de as op de driver, althans de magneet dan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

toch nog ff spikes: je hebt ook van die soundcare spikes, netjes in een voetje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Jasper Joppe Geers schreef:
Nog even terug naar mijn middentoner: afgaande op jullie advies is nu mijn plan een klein beetje gewijzigd, zie de tekening hieronder. Zoals ik het nu van plan ben ga ik de kegel dus helemaal vullen met lijm. Zoals gezegd heb ik dan de beste kracht overbrenging van de as op de driver, althans de magneet dan.
Hoe wil je voorkomen dat de middentoner in het gat in het klankbord naar beneden schuift? Of verwacht je dat de wrijvingskracht tussen de korf-rubberring-klankbord groot genoeg is om hem ook op de lange duur op zijn plaats te houden?

Bij het verlijmen van de magneet met de beker en trekstang zou je er wel voor moeten zorgen dat de trekstang zuiver haaks en gecentreerd op de woofer staat, als dat niet het geval is zal de boel kunnen gaan wringen.
Ook zou ik de trekstang in de kast nog bekleden met een dempend materiaal, zodat het niet als een strak gepannen snaar in de kast kan gaan zingen.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

@HenkJan: Mooi alternatief! Als het niet al te duur is wil ik het met alle plezier overwegen!

@ Richard: Dat is wat ingewikkeld om uit te leggen, en als ik het erbij zou tekenen zou het de tekening ook niet eenvoudiger op maken..

Laat ik het toch proberen: In die drivers zitten schroefgaatjes, nog vanuit de speaker waar ze uit kwamen. Ik kan die niet onbenut laten want dat zou lelijk zijn. Nu is mijn plan om van MDF ringen te maken waar ik ze op vast kan schroeven, terwijl die ringen ruim in het gat van de baffle passen, opgevuld door er een ring van foam omheen te doen. Zo kan die ring enigszins "rusten" in de baffle zonder dat de driver daar hinder van ondervind.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jasper Joppe Geers schreef:
@HenkJan: Mooi alternatief! Als het niet al te duur is wil ik het met alle plezier overwegen!
echt goedkoop zijn ze niet, maar naast he voordeel van de geringe hoogte, is t ook nog eens dat deze compleet vast zitten aan de kast, dus geen losse schoteltjes etc als je de kast eens verplaatst

en nog effe over ontkoppelen dan wel koppelen van spikes: ik raakte overtuigd van de werking door het volgende experiment: platenspeler op plank, klop voorzichtig met m'n vingers op de plank, en in de muziek hoor je dan t klopklop. platenspeler op spikes op die zelfde plank, ik kon kloppen wat ik wilde, maar niets te horen in de muziek. lijkt mij toch ontkoppelen :?:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Tja, da's helder en duidelijk! Maarreh, hoe duur zijn die dingen dan?
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

je hebt ze ook met M8 schroefdraad maar dan zijn ze weer een stuk hoger. 45 euro of iets in die richting
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ehh.. per stuk!????
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

~25Euro per 3 stuks

Deze zijn dan voor speakers bedoeld, die voor elektronische onderdelen zijn ~50Euro per 4 stuks

Maar geen van beide zijn eigenlijk bedoeld om meer dan 20kg op kwijt te geraken, dus imo niet bruikbaar.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jasper Joppe Geers schreef:
Tja, da's helder en duidelijk! Maarreh, hoe duur zijn die dingen dan?
dacht iets van €25 per 3
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

lijkt me toch eerder dat die met schroefdraad en de plakkerts zijn allebei voor speakers.

http://www.superspikes.com/store-bilder/stnd2.jpg

20 kilo per stuk?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Die met vijzen gaan idd veel meer dan 20kG totaal, maar de geposte ( plakvoetprincype ) en die met de gewone montage door de behuizing dus wel degelijk niet.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Nou ja, ok. Qua prijs valt dat dan nog wel mee vind ik.. Hoewel die met vijzen dan wel weer duurder zal zijn dan. Maar daar kan ik gewoon via speakerland of speaker en co aankomen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb die soundcare spikes gewoon bij S&Co gehaald
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ok, dan zal dat via Speakerland in Oss ook wel lukken.. Weet iemand de afmetingen van die dingen? Dan kan ik ze in het ontwerp meenemen..

Enneh, bedankt weer voor deze info mensen!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”