Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Ah!buis schreef:
Oh :? ,laat ik nou denken dat je daarvoor bij AH moest zijn :o .
Anne
Dick "Aldi" Best :mrgreen:
Zou Peter daar aandelen van hebben :?
Hij blijft maar weerstanden toevoegen :lol:
Anne
knuisje

Bericht door knuisje »

De 47uF elcootjes zijn 13 cent p/st goedkoper dus we blijven kostenneutraal. :mrgreen:

Schema in eerdere post is aangepast.
knuisje

Bericht door knuisje »

Zo'n externe interrupt is ultra gevoelig. Met een schroevendraaiertje wat willekeurige punten op de schakeling aanraken veroorzaakte al een dc-melding.

Daarom heb ik de dc-detectie nu ondergebracht in de 10ms timerinterrupt. Deze checkt simpelweg elke 10ms of de dc-pin laag is, zo ja wordt na 10ms gekeken of de pin nog steeds laag is. Pas dan wordt de dc-vlag gezet. Het resultaat is dat de detectie nu niet meer van de wijs is te brengen. :D

Verder heb ik aangepast dat de dc-indicatie knippert zolang dc wordt gedetecteerd en stopt met knipperen als dat niet meer het geval is. Daarom de detectie nu aansluiten voor de relais Ray. :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach als het straks ingebouwd is zit je er niet meer met je vingers aan :mrgreen:

Had je een edge interrupt gebruikt dan? Ja, dat zijn tricky dingen. Dit is i.d.d. beter. Maar als je de detector voor het relais zet (wat ook mijn voorkeur zou zijn) moet je wel de inschakelplop afwachten. Maar dat doe je neem ik aan ook. Je hebt tenslotte al een timer voor de inschakelvertraging van het speakerrelais die je daarvoor kunt gebruiken. Andersom kun je nu ook de DC detector gebruiken voor het LS relais bij inschakelen.

Een bekende truck is om een down counter van bv 10 te gebruiken. Bij iedere opvolgende DC detectie telt ie eentje naar beneden en bij geen detectie reset je hem naar 10. Bij de counter op nul heb je dan na 0,1 sec (bij 10ms interval) een zekere detectie. In feite is dit de standaard schakelaar-debouncer.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik had inderdaad eerst een edge interrupt, maar dat is dus te storingsgevoelig. Deze gedebouncede oplossing is beter.

Bedoel je met inschakelplop dat er kortstondig dc op de uitgang komt te staan bij het inschakelen van de versterker? Als dat het geval is dient de schakeling toch weer na de relais aangesloten te worden. De bipolaire elco moet anders eerst leeglopen van de inschakelplop, hetgeen betekent dat altijd dc wordt gedetecteerd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

IJzeren wet bij digitale logica, of dat nou een microcontroller is of FF is: Gebruik nooit een edge ingang (clock bij een FF b.v.) om een toestand te detecteren, dat is vragen om moeilijkheden! :D Dat stond al mijn leerboeken digitale techniek lang geleden.
knuisje schreef:
Bedoel je met inschakelplop dat er kortstondig dc op de uitgang komt te staan bij het inschakelen van de versterker?
Yup, de meeste versterkers hebben dat in meer of mindere mate, zowel bij inschakelen als bij uitschakelen. De plop is meestal erg laagfrequent. Het speaker relais moet dan voorkomen dat het op de speakers terecht komt. Vrijwel alle betere commerciële versterkers doen het zo.
Als dat het geval is dient de schakeling toch weer na de relais aangesloten te worden. De bipolaire elco moet anders eerst leeglopen van de inschakelplop, hetgeen betekent dat altijd dc wordt gedetecteerd.
Als de DC op de uitgang weer op 0V is gekomen gaat dat ontladen toch vrij rap? Je kunt de DC detector dan juist mooi gebruiken om het speaker relais te schakelen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 10 mar 2013, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
knuisje schreef:
Bedoel je met inschakelplop dat er kortstondig dc op de uitgang komt te staan bij het inschakelen van de versterker?
Yup, de meeste versterkers hebben dat in meer of mindere mate, zowel bij inschakelen als bij uitschakelen. De plop is meestal erg laagfrequent. Het speaker relais moet dan voorkomen dat het op de speakers terecht komt. Vrijwel alle betere commerciële versterkers doen het zo.
Als dat het geval is dient de schakeling toch weer na de relais aangesloten te worden. De bipolaire elco moet anders eerst leeglopen van de inschakelplop, hetgeen betekent dat altijd dc wordt gedetecteerd.
Als de DC op de uitgang weer op 0V is gekomen gaat dat ontladen toch vrij rap? Je kunt de DC detector dan juist mooi gebruiken om het speaker relais te schakelen.
Een mooi voorbeeldje van IF DC< 1 THEN ..... :mrgreen:
knuisje

Bericht door knuisje »

Pjotr schreef:
Aha, dus dan krijg je een variabele LS vertraging, afhankelijk van de ernst van de inschakelplop. Nu is de vertraging altijd 5 seconde.

Dan moet ik denk ik na het inschakelen van het softstart relais een vaste wachtijd inbouwen van 2 seconde om de versterker de gelegenheid te geven te ploppen. En daarna wachten tot de pin weer hoog is.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo'n proefopstelling is meestal niet al te "kort van draad",reageert makkelijk op vanalles.
Ging ie soms ook af met de lichtschakelaar zoiets als bij Hannesie :lol:
Een Ctje naar massa had mogelijk ook wel geholpen.
Had nog een idee voor die schakeling volgens Sony? .Het verschil voor + en - zit in het verschil van versterking van T1 en T2. Door T2 in geaarde basisschakeling is (op de baisstroom na) de stroom in de collectorweerstand=stroom emitterweerstand= ingansstroom.Bij T1 is de collectorstroom=Hfe x ingangsstroom.De boel wordt symmetrisch als Hfe=1.
Met een 2N2222 bijv. omgekeerd (emitter en collector verwisseld) voor T1 kom je aardig in de buurt zonder extra onderdelen.Spice-model stelt BR=4 ,nog wel niet 1 maar stuk beter dan de BF van 100 en meer van de gemiddelde tor zoals nu.Kan hier omdat de voeding maar 5V is,nog geen last van zenerverschijnselen.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

If dc<1 then wait.... :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
If dc<1 then wait.... :lol:
Da's blijkbaar wel de bedoeling O:) .
Wel niet eindeloos hoop ik :? ,na een tijdje kun je wel besluiten dat 'r iets mis is met de versterker.
Anne
knuisje

Bericht door knuisje »

Dat besluit laat ik over aan Ray. :D

Ik heb het programma aangepast zodat na 2 seconde vaste delay eindeloos wordt gewacht tot de pin weer hoog is voordat de LS wordt aangeschakeld.
Ah!buis schreef:
Zo'n proefopstelling is meestal niet al te "kort van draad",reageert makkelijk op vanalles.
Ging ie soms ook af met de lichtschakelaar zoiets als bij Hannesie :lol:
Een Ctje naar massa had mogelijk ook wel geholpen.
Nee, geen problemen met schakelaars en vingers maar wel met metalen voorwerpen. :roll:
C-tjes zitten er in, maar debouncen is zoals Pjotr ook aangeeft the way to go.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hier nog even een simulatie van de reactietijd van de DC beveiliging bij een DC van 20V:
DC_Det_Reset_timing.gif
Dat het zo snel reset komt omdat de spanning op de elco begrensd wordt door Vbe, die wordt dus nooit hoger dan ca 1V, ongeacht de grootte van de DC foutspanning.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Maar één kant uit :?: :cry:
Anne
knuisje

Bericht door knuisje »

Pjotr schreef:
Dat het zo snel reset komt omdat de spanning op de elco begrensd wordt door Vbe, die wordt dus nooit hoger dan ca 1V, ongeacht de grootte van de DC foutspanning.
Dat is heel mooi. Ik heb de opstartroutine nu zo gemaakt dat na een vaste vertraging van 2 seconden wordt gewacht tot de DC weg is. Is dit niet binnen 8 seconden het geval dan mag je aannemen dat er een probleem is met de versterker en wordt alles uitgeschakeld en een dc foutmelding gegeven. Het wordt hiermee full/fool proof. :D
knuisje

Bericht door knuisje »

Ray denkt bij zichzelf: het zal allemaal wel, ik hoor wel als het klaar is. :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Pjotr schreef:
Dat is heel mooi. Ik heb de opstartroutine nu zo gemaakt dat na een vaste vertraging van 2 seconden wordt gewacht tot de DC weg is. Is dit niet binnen 8 seconden het geval dan mag je aannemen dat er een probleem is met de versterker en wordt alles uitgeschakeld en een dc foutmelding gegeven. Het wordt hiermee full/fool proof. :D
Ik zou voor de DC_ok ook een debouce van zeg een halve seconde aanhouden. Het kan zijn (maar hoeft niet) dat de DC bij inschakelen even door de 0V slingert en dan zou je een false ok krijgen.

Ik weet niet of Ray een scoop heeft maar dan zou hij even kunnen bekijken hoe dat er uit ziet bij inschakelen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ja, ik heb.... 8) Welliswaar niet zo'n sjieke als Knuisje, maar hij doet wat hij moet doen.
De probe dan gewoon aan de uitgang hangen, neem ik aan ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ja, ik heb.... 8) Welliswaar niet zo'n sjieke als Knuisje, maar hij doet wat hij moet doen.
De probe dan gewoon aan de uitgang hangen, neem ik aan ?
Ja, en dan op 10x zetten als ie zo'n schakelaartje heeft. De scoop zelf op DC. Wel beide kanalen bekijken dan. Als je dan ook even bekijkt hoelang het duurt voordat ie op 0V komt heeft knuisje ook gelijk een goede initiële wachttijd.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik zie wel dat bij negatieve dc de schakeling de pin naar -0.6V trekt. Dat is buiten de maximale grens van -0.5V voor de Atmel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt, maar de stroom wordt begrensd door de ingangsweerstand van 22K op ca. 1mA - 1,5mA. Dat blijft dus onder de stroom die ingang beveiliging dioden van de Atmel mogen hebben.

Die 0,5V is een spanningslimiet over het hele temperatuurbereik waarbij er niet teveel stroom gaat lopen. Dus net onder de drempelspanning van de ingang beveiliging dioden. Maar wil je het zekere voor het onzekere nemen dan kun je de collectors van Q1 en Q4 samen nemen en daarmee dan in serie nog een 1N4148 zetten. Nodig vind ik het niet, denk dat er nauwelijks stroom gaat lopen op de ingang van de Atmel maar is het misschien wel netter. Zet hem er maar bij voor de gemoedsrust :mrgreen:
Schema_2Ch_2.gif
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Daar gaat Ray zijn begroting.......

Zijn zielige kindertjes kunnen dit jaar niet op vakantie! :rofl: :rofl: :rofl:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De emitter van T2 komt niet lager dan Vbe.Daar komt dan de verzadigingsspanning van die T2 weer naar boven bij.Zo komt de uitgang (net)niet totaan de drempel van een diode-geleiding.Komt daarbij idd een flinke serieweerstand,moet geen kwaad kunnen,tenzij T2 het opgeeft :shock: .
Om nog even moeilijk te doen,drukopknop,versterker gaat aan.Oh nee nog iets vergeten vlug weer uitzetten,drukopknop tijdens opstart.Wat doet ie dan :o .
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
De emitter van T2 komt niet lager dan Vbe.Daar komt dan de verzadigingsspanning van die T2 weer naar boven bij.Zo komt de uitgang (net)niet totaan de drempel van een diode-geleiding.Komt daarbij idd een flinke serieweerstand,moet geen kwaad kunnen,tenzij T2 het opgeeft :shock: .
Om nog even moeilijk te doen,drukopknop,versterker gaat aan.Oh nee nog iets vergeten vlug weer uitzetten,drukopknop tijdens opstart.Wat doet ie dan :o .
Anne
Daar heb je toch van die stekkerblokken voor met een schakelaar? :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Daar gaat Ray zijn begroting.......

Zijn zielige kindertjes kunnen dit jaar niet op vakantie! :rofl: :rofl: :rofl:
Behalve C1 en C2 heb ik alles van dat schema op voorraad... O:)
Plaats reactie