Zou Peter daar aandelen van hebbends23man schreef:Dick "Aldi" BestAh!buis schreef:Oh,laat ik nou denken dat je daarvoor bij AH moest zijn
.
Anne
Hij blijft maar weerstanden toevoegen
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Zou Peter daar aandelen van hebbends23man schreef:Dick "Aldi" BestAh!buis schreef:Oh,laat ik nou denken dat je daarvoor bij AH moest zijn
.
Anne
Yup, de meeste versterkers hebben dat in meer of mindere mate, zowel bij inschakelen als bij uitschakelen. De plop is meestal erg laagfrequent. Het speaker relais moet dan voorkomen dat het op de speakers terecht komt. Vrijwel alle betere commerciële versterkers doen het zo.knuisje schreef:Bedoel je met inschakelplop dat er kortstondig dc op de uitgang komt te staan bij het inschakelen van de versterker?
Als de DC op de uitgang weer op 0V is gekomen gaat dat ontladen toch vrij rap? Je kunt de DC detector dan juist mooi gebruiken om het speaker relais te schakelen.Als dat het geval is dient de schakeling toch weer na de relais aangesloten te worden. De bipolaire elco moet anders eerst leeglopen van de inschakelplop, hetgeen betekent dat altijd dc wordt gedetecteerd.
Een mooi voorbeeldje van IF DC< 1 THEN .....Pjotr schreef:Yup, de meeste versterkers hebben dat in meer of mindere mate, zowel bij inschakelen als bij uitschakelen. De plop is meestal erg laagfrequent. Het speaker relais moet dan voorkomen dat het op de speakers terecht komt. Vrijwel alle betere commerciële versterkers doen het zo.knuisje schreef:Bedoel je met inschakelplop dat er kortstondig dc op de uitgang komt te staan bij het inschakelen van de versterker?Als de DC op de uitgang weer op 0V is gekomen gaat dat ontladen toch vrij rap? Je kunt de DC detector dan juist mooi gebruiken om het speaker relais te schakelen.Als dat het geval is dient de schakeling toch weer na de relais aangesloten te worden. De bipolaire elco moet anders eerst leeglopen van de inschakelplop, hetgeen betekent dat altijd dc wordt gedetecteerd.
Aha, dus dan krijg je een variabele LS vertraging, afhankelijk van de ernst van de inschakelplop. Nu is de vertraging altijd 5 seconde.Pjotr schreef:Als de DC op de uitgang weer op 0V is gekomen gaat dat ontladen toch vrij rap? Je kunt de DC detector dan juist mooi gebruiken om het speaker relais te schakelen.
Da's blijkbaar wel de bedoelingds23man schreef:If dc<1 then wait....
Nee, geen problemen met schakelaars en vingers maar wel met metalen voorwerpen.Ah!buis schreef:Zo'n proefopstelling is meestal niet al te "kort van draad",reageert makkelijk op vanalles.
Ging ie soms ook af met de lichtschakelaar zoiets als bij Hannesie![]()
Een Ctje naar massa had mogelijk ook wel geholpen.
Dat is heel mooi. Ik heb de opstartroutine nu zo gemaakt dat na een vaste vertraging van 2 seconden wordt gewacht tot de DC weg is. Is dit niet binnen 8 seconden het geval dan mag je aannemen dat er een probleem is met de versterker en wordt alles uitgeschakeld en een dc foutmelding gegeven. Het wordt hiermee full/fool proof.Pjotr schreef:Dat het zo snel reset komt omdat de spanning op de elco begrensd wordt door Vbe, die wordt dus nooit hoger dan ca 1V, ongeacht de grootte van de DC foutspanning.
Ik zou voor de DC_ok ook een debouce van zeg een halve seconde aanhouden. Het kan zijn (maar hoeft niet) dat de DC bij inschakelen even door de 0V slingert en dan zou je een false ok krijgen.knuisje schreef:Dat is heel mooi. Ik heb de opstartroutine nu zo gemaakt dat na een vaste vertraging van 2 seconden wordt gewacht tot de DC weg is. Is dit niet binnen 8 seconden het geval dan mag je aannemen dat er een probleem is met de versterker en wordt alles uitgeschakeld en een dc foutmelding gegeven. Het wordt hiermee full/fool proof.Pjotr schreef:Dat het zo snel reset komt omdat de spanning op de elco begrensd wordt door Vbe, die wordt dus nooit hoger dan ca 1V, ongeacht de grootte van de DC foutspanning.
Ja, en dan op 10x zetten als ie zo'n schakelaartje heeft. De scoop zelf op DC. Wel beide kanalen bekijken dan. Als je dan ook even bekijkt hoelang het duurt voordat ie op 0V komt heeft knuisje ook gelijk een goede initiële wachttijd.ray5150 schreef:Ja, ik heb....Welliswaar niet zo'n sjieke als Knuisje, maar hij doet wat hij moet doen.
De probe dan gewoon aan de uitgang hangen, neem ik aan ?
Daar heb je toch van die stekkerblokken voor met een schakelaar?Ah!buis schreef:De emitter van T2 komt niet lager dan Vbe.Daar komt dan de verzadigingsspanning van die T2 weer naar boven bij.Zo komt de uitgang (net)niet totaan de drempel van een diode-geleiding.Komt daarbij idd een flinke serieweerstand,moet geen kwaad kunnen,tenzij T2 het opgeeft.
Om nog even moeilijk te doen,drukopknop,versterker gaat aan.Oh nee nog iets vergeten vlug weer uitzetten,drukopknop tijdens opstart.Wat doet ie dan.
Anne
Behalve C1 en C2 heb ik alles van dat schema op voorraad...ds23man schreef:Daar gaat Ray zijn begroting.......
Zijn zielige kindertjes kunnen dit jaar niet op vakantie!![]()
![]()