Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Misschien was impuls gedrag niet de juiste beschrijving, maar volgens Cock zit er verschil tussen voor en achter en kan luchtige demping achter de konus hier helpen om het uitsterf gedrag verder te verbeteren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

pvanlingen schreef: vr 14 jun 2024, 21:24
...En hoor je hierbij erg groot verschil in het naar voren en naar achteren bewegen van je conus
Het naar achteren bewegen geeft toch wat negatieve energie; leegte en verwijdering.
Wordt dat wel weer gecompenseerd door de positieve energie van de beweging naar voren.

Is waarschijnlijk de oorzaak van de invloed die muziek op je emotie kan hebben.
Mooie muziek.
Inderdaad.
Laatst gewijzigd door richard op vr 14 jun 2024, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Open baffle bezitters kunnen het makkelijk testen, het twaron moet wel echt heel luchtig zijn!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Walt schreef: vr 14 jun 2024, 21:06
Ik zit nu Arooj Aftab te luisteren, meeste recente album Night Reign, aanrader hoor!

Tevens nog aan het testen met net iets meer indraaien van de speakers, marginaal maar dat maakt wel verschil, denk een verbetering.
Die had ik vorige week ook ook ontdekt, mooie opname.

Mooie details.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Blijft apart hoe je artiesten kan blijven ontdekken, zag dat eerste album al weer 10 jaar oud is, heel veel muziek blijft onder de radar blijkbaar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Screenshot_20240614-221620.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Op Tidal de 96 khz versie.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door John P »

Walt schreef: vr 14 jun 2024, 22:13
Blijft apart hoe je artiesten kan blijven ontdekken, zag dat eerste album al weer 10 jaar oud is, heel veel muziek blijft onder de radar blijkbaar.
Dan moet je beter opletten: viewtopic.php?p=2021881&hilit=aftab#p2021881
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

obuz album van de week of zoiets.

Bericht door Pjotr »

Was op Qobuz album of the week o.z.i. Ook in HiRes. Vind ik haar eerdere album "Vulture Prince" toch spannender. Dit is weer richting gelikt Jazzy...

[Edit]
@ John P: ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

John P schreef: vr 14 jun 2024, 22:25
Walt schreef: vr 14 jun 2024, 22:13
Blijft apart hoe je artiesten kan blijven ontdekken, zag dat eerste album al weer 10 jaar oud is, heel veel muziek blijft onder de radar blijkbaar.
Dan moet je beter opletten: viewtopic.php?p=2021881&hilit=aftab#p2021881
die had ik net nog opstaan

en nog leuker: over 2 weken zie ik haar weer live optreden, in Antwerpen deze keer
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: di 11 jun 2024, 21:02
Die Altec coaxjes hebben 90Hz resonantie frequentie en een Q van 1.54, naast een open baffle zullen niet veel kastvormen geschikt zijn. Ik heb ook geen plaats voor grote kasten, dus ik denk dat ik 2 planken ga maken maar weer.

http://alteclansingunofficial.nlenet.ne ... E-Data.pdf
Overigens, omdat dit tweeweg luidsprekers zijn (scheiding 6db 2500hz) zit er dus ergens een condensator in verstopt.
Deze zal niet voldoen aan de high-end eisen en zou danook vervangen dienen te worden.
Indien dat nu nog een (bipolaire) elco is dan zal het vervangen ervan een groter hoorbaar resultaat opleveren dan het vervangen van de koppel condensatoren in de versterker.
Screenshot_20240615-073530_Opera (1).jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Olaf, klopt, een miniscule bipolaire elco hebben ze daarvoor gebruikt, geen idee welke waarde, maar een hoogwaardig exemplaar die op dezelfde plek past zal krap worden, maar goed punt. De tweeter staat overigens ook zeer luid afgesteld, misschien moet ik ze laten opmeten en een mooi echt 12 db of 18 db filtertje ervoor maken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Voor het versterkertje zat ik nog op MP te kijken voor een fraai setje EL84, maar NOS zal richting de > 150 euro gaan, flink meer dan het versterkertje gekost heeft. Maar ik heb een setje JJ erbij gekregen en heb zelf ook nog wel iets liggen dacht ik.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zit nu dat album te draaien die Pjotr noemde, ook fraai inderdaad! Qua evolutie van het geluid doet ze me denken aan mevrouw de Biasio.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ray5150 »

gebruikte en geteste EL84, tientje per stuk.
http://www.electrontubes.nl/Voorraad/buizene.htm

De Russische versie daarvan, de 6P14P, 14 euro, nieuw.
http://www.electrontubes.nl/Voorraad/buizen6.htm
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Ik heb prima ervaringen met de Sovtek.
https://www.tonefactory.nl/sovtek-el84-6bq5-matched
Kunnen ook iets meer belast worden dan de standaard EL84.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Vanavond heb ik als test de Mundorf zilver/goud speakerkabel weer aangesloten. Toen ik deze kreeg, viel mij het erg open geluid op, wat ik erg kon waarderen. Nou mijn test was van korte duur, echt verschrikkelijk, en zo sprak ik het luid uit voor mezelf, dit had ik niet verwacht, echt niet meer naar te luisteren… wat een aangezet hoog…? 8-[

Zo zie je maar wat gewenning kan doen, gek he! Mogelijk als ik een uurtje had genomen was ik vast weer gewend geraakt hoor, maar ik zit nu op een spoor daar wil ik nog even mee doorgaan, denk dat ik hiermee uiteindelijk verder ga komen.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op ma 17 jun 2024, 5:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Waarschijnlijk klatergoud.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Denk wel dat de Ocos kabel baat zou hebben bij iets meer hoog, ik ga eens kijken of ik iets kan bereiken door een extra weerstand parallel aan de serie weerstand van de AMT tweeter te zetten, maar we hebben het hier over slechts 0.5 dB tot 1 dB gok ik.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dankzij Jeroen heb ik een idee van de benodigde weerstands waarde, 22 ohm die heb ik hopelijk wel liggen.

Jeroen is het verder niet echt eens met mijn gekozen pad, hij zou de Harmonizer eruit gooien, en de Mundorf kabel terug erin en gewoon de huidige filter afstemming voor de correcte balans.

Ik zet mijn ‘Ocos quest’ toch nog even door. Wil namelijk een gedegen mening over deze kabel gaan vormen. Als de balans niet goed is, zal deze kabel een negatieve review krijgen, herstel je de balans, zou het zomaar eens heel erg goed kunnen gaan klinken vermoed ik.. Online vind je ook enorm tegengestelde ervaringen, best apart, ik denk door hetgeen ik nu tegenaan ben gelopen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De 22 ohm erin zetten:
Bijlagen
00053D14-3FE6-48CE-9309-B1F73F4EBBEF.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

We hebben weer geluid, maar het is te laat nu om op volume te luisteren. Op laag volume heb ik net wat meer helderheid zoals te verwachten viel met circa 0.6 dB extra hoog, klinkt niet verkeerd.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Is de ervaren klankbalans in grote mate afhankelijk van het volumeniveau waar op wordt geluisterd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Als je erg zacht speelt, klinkt wat extra helderheid niet verkeerd op zich, maar met het risico dat het bij luider zetten ‘too much’ wordt. Tegenwoordig streef ik een balans na met voldoende detail op laag volume en gewoon prima te genieten als het harder staat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

En wat voor soort kabels heb je voor een dergelijk cruise control kunnen vinden?
Plaats reactie