Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Ik zal in ieder geval nooit Windows weg gooien, dat is mijn besturingssysteem wat ik van binnen en van buiten ken, en Jriver is zoals gezegd al honderd jaar lang helemaal mijn ding, dat zal ook wel niet meer veranderen.
Wanneer zowel Windows alsook Jriver even juist geconfigureerd wordt dan heb je gewoon een uiterst goede weergave.
Ikzelf hoor geen noemenswaardige kwaliteitsverschillen tussen Jriver op Windows of HqPlayer op Windows.

Wat ik nu gewoon even ga doen is gewoon even een pc van de stapel trekken en deze netjes inrichten met Linux en HqPlayer embedded en kijken of ik dan iets anders te horen ga krijgen, gewoon een stukje nieuwsgierigheid.

Overigens is er ook een Linux versie van Jriver dus die kan ik ook wel even proberen, dan hebben we het hele riedeltje wel gehad denk ik :lol:

Het pc'tje wat ik hiervoor geslachtofferd heb is een Acer prebuild met een i7-12700 cpu waarvan ik in het verleden de koeling een upgrade heb gegeven.
Ik was dit pc'tje vergeten maar kwam deze dus nu weer tegen, achteraf had deze beter naar George gekund omdat deze zonder koeling problemen uiteraard elke DSD instelling probleemloos verwerkt.

Soms weet je zelf niet eens wat je in huis hebt.

Maar goed, vergelijken dus, ik kom er op terug.
PXL_20241013_142330393.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik ben benieuwd Olaf.
Goed bezig zo.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Olaf Analogue schreef: zo 13 okt 2024, 14:20
Ikzelf hoor geen noemenswaardige kwaliteitsverschillen tussen Jriver op Windows of HqPlayer op Windows.
Dit vind ik gewoon heel gek.
Als je nou zegt ik hoor geen verschil tussen Jriver en Roon op windows, daar kan ik inkomen. Maar HQPlayer klinkt op een ander niveau.
rikpost

Bericht door rikpost »

Staat HQ niet voor High quality dan :-k
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

jeroen_d schreef: zo 13 okt 2024, 22:48
Olaf Analogue schreef: zo 13 okt 2024, 14:20
Dit vind ik gewoon heel gek.
Als je nou zegt ik hoor geen verschil tussen Jriver en Roon op windows, daar kan ik inkomen. Maar HQPlayer klinkt op een ander niveau.
Het jammere is dat ik nog getwijfeld heb om één van mijn mini pc's met Windows en Jriver mee te nemen naar George. Ik denk serieus dat het aan het configureren van Jriver ligt waar ik nog eenmaal erg goed in ben geworden, en dan is het misschien niet zo gek meer dat deze bij mij gewoon net zo goed speelt als HqPlayer.

Ik heb op het laatste moment besloten om de pc niet mee te nemen omdat je ook maar zoveel kunt doen op één dag, maar ik ben beslist bereid om daar verder in door te gaan als George daar ook wat in ziet om toch ook dat vergelijk te maken.

Veel mensen hebben Jriver jaren geleden reeds links laten liggen omdat ze de weergave niet goed vonden, en dat begrijp ik, ikzelf beschrijf ook dat dat in het verleden niet zo best was, maar dat is inmiddels wel anders, ook bij dit soort partijen gaat het ontwikkelingsproces gewoon verder wat dat betreft, inmiddels hoef je je beslist niet meer te schamen dat je op high-end niveau naar Jriver zit te luisteren, want ik kan bevestigen dat dat inmiddels prima kan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mwah, JRiver heb ik tot release 21 met plezier gebruikt. Aan de kwaliteit lag het toen beslist niet. Maar het was voor alleen audio gewoon een moloch van een programma. Mede gezien de niet zo sympathieke "klantenservice" op het forum en hun verdienmodel met die voortdurende stroom betaalde updates ben ik er van af gestapt. Niet om de kwaliteit van het product zelf! MusicBee was eigenlijk net zo goed en een stuk overzichtelijker :) Voor de rest LMS als muziekserver op de NAS en die was/is ook uitstekend!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Olaf Analogue schreef: ma 14 okt 2024, 2:08
Ik denk serieus dat het aan het configureren van Jriver ligt waar ik nog eenmaal erg goed in ben geworden, en dan is het misschien niet zo gek meer dat deze bij mij gewoon net zo goed speelt als HqPlayer.
Ik zou het dan leuk vinden als je daar een topic over opent om ons deelgenoot te maken van je kennis hierover. Eerlijk gezegd zie ik niks in Jriver wat te configureren valt zodanig dat de geluidskwaliteit naar verwachting verbetert.

Ik ben benieuwd aan welke knoppen jij draait.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Goedemorgen Jeroen.

Ik zal dat combineren met mijn Linux vergelijk, dan wordt een een compleet verhaal.
Dan komen er misschien nog wel meer suggesties op tafel om te proberen, ik kan hier alle kanten op qua pc's en software.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wordt een hobby op zich zo. Ook leuk :lol: Blijft natuurlijk allemaal erg subjectief. Belangrijkste blijft toch genieten van de muziek! En is dat zo te lezen al wel goed geslaagd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo. Leo (Leobus) is nu net de deur uit. Ik denk dat hij nu ook wel kan beamen dat je met Jriver op een zeer hoog niveau kunt weergeven :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 14 okt 2024, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

Welke Leo?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Leobus op het forum.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Olaf Analogue schreef: ma 14 okt 2024, 12:48
Zo. Leo (Leobus) is nu net de deur uit. Ik denk dat hij nu ook wel kan beamen dat je met Jriver op een zeer hoog niveau kunt weergeven :mrgreen:
Dat je er een prima geluid mee krijgt lijkt mij buiten discussie.
Maar:
Ik heb even wat geprobeerd, DSD met Jriver is een drama. Je kan helemaal niks met aanvullende DSP, zelfs geen volumeregeling. De kanalen worden keihard op stereo gezet, ook jammer. HQPlayer ondersteunt zonder probleem multichannel en alle DSD met alle formaten, zelfs bij conversie van DSD64 naar bv DSD256.
Ben erg benieuwd naar jouw magie met Jriver. Ik ervaar het tot nu toe als erg primitief als je er DSD upsampling mee wilt doen. Dan is Roon daar al veel verder mee.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 14 okt 2024, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik draai thuis gewoonlijk op PCM, ik gebruik alleen stereo en gebruik de volume op mijn versterker.
DSD up sampling kan ik wel gebruiken maar dan gaat er een stukje dynamiek verloren
Dat probleem deed zich bij George thuis via HqPlayer niet voor, dus vandaar ook mijn wens om dat hier thuis ook even te proberen.
Maar met pcm kom ik echt niets te kort.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ah, het idee dat er dynamiek verloren gaat met DSD. Ik raad je aan om er langer naar te luisteren met een geschikte DAC. Als je na een goede gewenning weer terug gaat naar PCM hoor je hoe kunstmatig dat klinkt.
Maar het kan ook liggen aan de beperkte kwaliteit van DSD omzetting door Jriver inderdaad.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik heb twee weken naar DSD geluisterd en PCM klinkt via Jriver beter.
Bij George thuis echter klonk DSD vanaf HqPlayer op mijn dac belachelijk goed!, ik heb echt met grote ogen zitten luisteren, dus de dac ligt het niet aan zeg maar, dus vandaar dat ik even HqPlayer op Linux wil proberen met DSD, kijken wat dat doet.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heb je wel eens PCM vergeleken tussen Jriver en HQPlayer waarbij je HQPlayer laat upsamplen tot wat jou DAC maximaal aankan? Bv met filter poly sinc gauss long of xla en NS9 (max 192kHz) of LNS15 (vanaf 352kHz) noise shaping. Ook dan zou je al een verfijning van het geluid en meer ruimte informatie moeten horen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat heb ik niet met de settings geprobeerd die je noemt. Dus dat zal ik zeker doen.
Overigens laat ik Jriver ook tot mijn dac max upsamplen en dat vindt ik wat aangenamer klinken dan zonder upsamplen.
Ik ga hetgeen wat jij noemt beslist proberen! Reuze interessant.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik heb in ieder geval het pc'tje welke ik eerder noemde ingericht met Debian 12, HqPlayer en Jriver dus daarmee kan ik dan de aankomende periode één op één vergelijkingen maken.
Dus dat wordt weer even een leuke hobby, ik ben wel benieuwd
Leobus

Bericht door Leobus »

Olaf Analogue schreef: ma 14 okt 2024, 12:48
Dat het erg lekker klinkt, kan ik zeker beamen. De laatste keer dat ik de set hoorde zat de Amanero nog in de DAC. Nu niet meer. Natuurlijk lastig vergelijken met een paar maanden er tussen, maar heb toch de indruk dat het nu beter is.
Of het met JRiver of iets anders nou beter of slechter is; geen idee! Ik snap niks van al dat digitale gedoe, dus geen mening. Ook/vooral omdat er voor mij geen vergelijk is.
Hier gewoon PCM met USB naar de Audionet DAC. En dat klinkt ook verrekte goed. Nog net wat warmer dan bij Olaf en wat meer mijn smaak. En daarover valt niet te twisten. Dus genieten maar. Ik denk dat de verliefdheid op de AT units hier in mee speelt. En die verliefdheid gaat nog steeds niet over.
Groet,
Leobus
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Olaf Analogue schreef: ma 14 okt 2024, 13:26
Dat heb ik niet met de settings geprobeerd die je noemt. Dus dat zal ik zeker doen.
Overigens laat ik Jriver ook tot mijn dac max upsamplen en dat vindt ik wat aangenamer klinken dan zonder upsamplen.
Ik ga hetgeen wat jij noemt beslist proberen! Reuze interessant.
Het hele punt van HQPlayer is dat het excelleert in de conversie naar hogere samplerates.

Als je dat niet doet en de spelers kaal vergelijkt, dan volg ik je helemaal in dat Roon, Jriver en HQPlayer een vergelijkbare geluidskwaliteit leveren.
Er zijn een hoop audiofielen die liever met HQPlayer Client spelen, dus zuiver HQPlayer, maar ik heb dat vergelijk A/B gedaan tussen Roon en HQPlayer Client met in beide gevallen HQPlayer als interface naar de DAC. Ik hoor geen verschil.

Als je geen samplerate conversie doet, dan is in mijn ervaring elke bitperfect speler uitstekend en daar zijn er een hoop van.
De grap van HQPlayer is dat die de samplerate conversie zeer hoogwaardig doet, beter dan wat er inwendig in de DAC gebeurt. En met DSD is het helemaal mooi omdat Jussi Laako supergoed is in SDM modulatie.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

@jeroen_d: Het klinkt heel logisch wat je zegt, dan gaan we daar gewoon even verder mee experimenteren.
Ik denk dat er nog veel te leren is op dat gebied, en ik ben er beslist op uit om het uiterste uit mijn set te halen.
We gaan de regen dagen er lekker mee vullen en ik kom er zeker op terug als ik vorderingen maak.
Ik ga jouw instellingen uiteraard toepassen en zal er ook online op induiken om zo HqPlayer beter te leren kennen.
Heel erg bedankt voor je bijdrage zover
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Nou, het wonder heeft plaatsgevonden, de "Kimber Kable - Monocle X" kabels zijn gister verkocht, dat is nog een heel gedoe geweest.

Ik heb nu een zelf gebouwde kabelset, welke ontstaan is uit de vereende krachten van Cock van der Weiden, Leo (Leobus) en mezelf.
Hieruit is een uniek product ontstaan met hele mooie eigenschappen.
Met deze kabels gaat de handrem er helemaal vanaf, het mid en hoog wordt geheel opengetrokken, de basweergave is zuiver en strak, de projectie komt volledig los van de luidsprekers.
Nog niet eerder was ik zo enthousiast over een set kabels!

De koper van de Kimber kabels vroeg of deze aangesloten konden zijn als hij zou komen, dat kon uiteraard en dat gaf mij de gelegenheid om ze nog een keer te horen, deze kabels deden het al duidelijk minder mooi in vergelijk met mijn basic 2x4, maar tegenover de huidige zelfbouw kabels is het domweg lachwekkend!
De zelfbouwkabels waren beduidend betaalbaarder en spelen zo veel mooier, het verschil is dag en nacht.

Voor degenen die niet helemaal overtuigd zijn of het soort luidspreker kabel überhaupt van invloed is, ik kan geen groter verschil laten horen als tussen de Kimber kabels en mijn huidige zelfbouw kabels!
(Nu niet meer omdat de Kimber kabels gelukkig weg zijn)

Na alles wat ik dit jaar gedaan heb, de aanschaf van andere apparatuur, de aanpassingen in de akoestiek, de ingrijpende modificatie van de luidsprekers, het aanleggen van een stroomgroep, de modificatie van de dac en het maken van de zelfbouw kabels is mijn fantasie nu wel een beetje opgeraakt.

De set bevindt zich in een voltooide staat en de reacties van de eerste bezoekers die ik heb gehad met hoe de set nu is spreken dan ook wel boekdelen.

Iemand die met open mond laat weten “ik heb dit nog nooit eerder op deze manier mogen horen, waanzinnig mooi” dat geeft mij in ieder geval voldoening van al het werk en energie wat er in zit.
Ikzelf ben er zelfs nog steeds niet over uit hoe goed het klinkt als ik de set nu aan slinger.

Ik heb ook geëxperimenteerd met de “Verwonder ringen” van Leo (Leobus), dit zijn onderzetters voor de apparatuur en meende ook daarmee wel verbetering waar te nemen, nadeel alleen is dat het hier om ronde kogels gaat, dus dat is in mijn geval gewoon minder praktisch.
De dac wordt steeds scheef getrokken als deze op ronde kogels staat door de dikke kabels die er aan hangen en omdat ik zelf veel met kabels werk en dan iedere keer vergeet dat de apparatuur op kogels staat schrik ik steeds als ik kabels wil in of uit pluggen dat de versterker ineens een stukje weg rolt.
Ook al gaat het maar om een centimetertje, want de houder verhinderen dat de kogels meer dan een centimeter rollen.

Dus puur uit praktisch oogpunt heb ik ze er weer onder weg gehaald, misschien bestaan er onderzetters die hetzelfde effect hebben maar gewoon plat zijn zodat alles toch stevig staat?

Al met al is het dit jaar zowel met de audio alsook de gezondheid goed gekomen en daar gaan we in het nieuwe jaar van genieten, Het volgende hersenspinsel……..externe filters ??...........wie weet,
Dat zou nog het enige zijn waarmee er waarschijnlijk nog net een extra tandje uit de weergave los te weken is, nadeel van zo’n stap is dan wel dat de fabrieksstaat van de luidsprekers dan aangetast zou worden, dus dan worden ze minder verkoopbaar, wel is het zo dat ik ze niet zou willen missen, dus misschien is dat niet zo’n bezwaar.

Alle modificaties die ik tot nu toe aan de luidsprekers heb uitgevoerd zijn intern geweest waarmee het fabrieks uiterlijk behouden is gebleven.

Voor nu wens ik een ieder een hele fijne kerst toe en een supergoed nieuwjaar!
Walt

Bericht door Walt »

Misschien kun je de bestaande filters intact houden, zodat je het eventueel weer origineel kan maken. Maar zoals je zelf al zegt, als je van plan bent de speakers te houden, is het wellicht geen bezwaar om ze nog wat verder te verbeteren.

Mooi om te horen dat je nu ook met de Sonore draad speelt als speaker kabel, is erg fraai! Grbruik je die ook voor het laag, of werk je met bi-wiring? Ik speel zelf nog met de Ocos op het midhoog, aanbeveling van Cock, speelt die zelf ook mee.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De bestaande filters zouden dan sowiezo intact blijven omdat het dan mede het doel zou zijn om de externe filters uit mooiere onderdelen op te bouwen.

Waar de originaliteit aan verloren gaat ligt ook niet aan de filters, het is gelegen in het feit dat er dan een derde set aansluit klemmen in de luidsprekers aangebracht moet worden om dé tweeters van signaal te voorzien.
En daarmee raakt dan het originele uiterlijk definitief verloren.

Ik heb de Sonore kabels op het mid-hoog in gebruik en eigen kabels op het laag, ook dit zijn zelfbouw kabels.
De stap van de basic 2x4 naar de Sonore single wired was goed hoorbaar, echter de stap van de Sonore single wired naar de huidige bi-wired opstelling was eerlijk gezegd nog groter, zeer de moeite waard.

De "Ocos" kabel heb ik in handen gehad, en gelukig kunnen cock en ik altijd eerlijk zijn naar elkaar, de "Ocos" kabel is gewoon een ordinaire coax signaal kabel (antenne kabel), zo'n hele stugge die vooral in grote gebouwen wordt toegepast, welke niet bedoeld is voor audio. De eigenschappen van deze kabel zullen in ieder geval op geen enkele wijze bijdragen aan een betere weergave, maar juist ten koste gaan daarvan.
Als deze kabel beter klinkt op je set dan een echte luidspreker kabel dan is er in de basis al ergens een mismatch met de apparatuur en de luidsprekers onderling, welke dan bij toeval op onjuiste wijze wordt gecompenseerd door de "Ocos" kabels.
Wel staat me vaag bij dat je na het plaatsen van de "Ocos" kabel het volume van de tweeters hebt moeten verhogen door het verlagen van de serie weerstand op het filter, en dat had al een lampje moeten doen gaan branden.

Dus Cock, waar ik goed bevriend mee ben, dus niets ten nadele van deze man, heeft mij de mooiste luidspreker kabels gepresenteerd, maar hij heeft ook de minst mooie gepresenteerd, en dat is uiteraard prima, voor elk wat wils. Ik heb voor de eerste kabels gekozen!

Al met al ben ik in een jaar tijd van constante teleurstellingen dat iedere set op de Dutch Audio Event en andere beurzen waar ik graag kom beter klonk,
Naar een situatie toe gegaan waarin ik heel erg mijn best moet doen om hetgeen wat ik thuis hoor ergens anders terug te horen.
Dus alle energie en kosten die er in gegaan zijn, zijn het gelukkig waard geweest.
Plaats reactie