DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door OWC »

Trouwens dat uitscheuren van rolranden is wel ietwat overdreven.

Ik heb in het verleden behoorlijk wat speakers echt over hun max getest.
Het merendeel klapt eerst tegen de poolplaat aan.
Dat hoor je snel genoeg, en in de meeste gevallen brandt de spreekspoel als eerste door.
P is immers I in het kwadraat!!!! (maal R)

Enige uitzondering hierop is P.auper Audio, daarvan schuurt de spider als eerst tegen de conus kennelijk.
Complete meuk :(

Anyway, mocht iemand heel bang zijn voor z'n speakers, zou ik gewoon een hard-limiter of compressor instellen.
Liever dan maar beetje vervorming dan speakers kapot.
Maar in een goed design houdt je daar rekening mee dat het sowieso nooit zal voorkomen.
Voor hifi zit je dan al sowieso veel te ver in het niet-lineaire gebied.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Wat ik heb meegemaakt is dat bij de pech die ik had waardoor de speakers ver buiten de Xmax geduwd werden de spider los scheurde. Idd niet de rand, maar die lijm heeft ook zijn beperkingen volgens Skaaning zelf.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

holco schreef:
Net wat metingen gedaan aan de C1.

Vanaf de luisterplek, mic op 90cm hoog (net onder de tweeter)


All SPL.png
Wat ik hierin zie is dat door de korte afstand op de wand, het hele laaggebied van de C1 teveel kortsluiting krijgt van de reflectie. Je moet je voorstellen dat een C1 gespiegeld achter de wand staat te spelen, in tegenfase. Dat is nu eenmaal zo bij open baffle. Als de afstand te klein is, dan krijg je een algemeen gebrek aan laag, de balans is dan weg. Het is duidelijk uit de meting dat dit gebeurt.
Dus waar normale speakers juist meer laag gaan geven dicht bij de wand, doet een open baffle dat nu juist niet. Tenzij je hem met de zijkant tegen de muur zet, dan gaat het laag wel harder.

Maar als dit nu eenmaal zo is, en je kunt niet anders in jouw huiskamer, dan is de aanvulling met de sub helemaal geen gek idee. Dat die wat hoger doorloopt en overlapt helpt dan prima. Je zal een beetje met de fase en het overnamepunt van de sub moeten spelen om te kijken wat het beste gaat.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door OWC »

jeroen_d schreef:
Wat ik heb meegemaakt is dat bij de pech die ik had waardoor de speakers ver buiten de Xmax geduwd werden de spider los scheurde. Idd niet de rand, maar die lijm heeft ook zijn beperkingen volgens Skaaning zelf.
Dat schept weinig vertrouwen in zo'n product.

Wat als ik voor een lange tijd net iets onder de xmax ga zitten?
Of per ongeluk de speaker 1 keertje verkeerd gebruik?

Ik snap absoluut dat het geen pro-audio speakers zijn, maar lijmlagen die loslaten, wordt ik altijd beetje droevig van.

Op DiyAudio ook al iemand met zo'n geval met breedbanders.
Dan hebben we het niet over eentje, maar hele hele reeks.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

OWC schreef:
jeroen_d schreef:
Wat ik heb meegemaakt is dat bij de pech die ik had waardoor de speakers ver buiten de Xmax geduwd werden de spider los scheurde. Idd niet de rand, maar die lijm heeft ook zijn beperkingen volgens Skaaning zelf.
Dat schept weinig vertrouwen in zo'n product.

Wat als ik voor een lange tijd net iets onder de xmax ga zitten?
Of per ongeluk de speaker 1 keertje verkeerd gebruik?
Dat is geen enkel probleem, zolang je binnen normaal bereik blijft van 26mm p-p wat heel netjes is voor een 10" woofer met enkele magneet.
Jammer dat je suggereert dat het geen goed product is. Het is alleen zo dat de opgave van 42mm p-p gewoon te optimistisch is, blijkbaar geeft Skaaning het absolute maximum op, niet het veilige. De originele scanspeak van de C1 heeft een opgegeven mechanische Xmax van 24mm p-p, is ook een 10" en gebouwd als woofer, niet als subwoofer. Is een meer realistische opgave.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Walt »

Ik vraag me echt af hoe de 42mm dan bepaald is, die 26mm ook, de magneet van mijn AT woofer is circa 20mm dik. Om 13mm x-max te maken moet de magneet toch al 26mm dik zijn? Misschien is de achterste poolplaat iets uitgenomen, maar 42mm lijkt me niet mogelijk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door wouter »

Dan is het dus de Xdamage, wat soms Xmech is. Bij het ene product is het daarna stuk, terwijl slappe prut aandrijvingen een conus nooit kunnen laten scheuren. Dan is het geen conus excursie maximum maar elektrisch.

Hoe dan ook is dat niet een gebrek, maar een gevolg van maximale akoestische prestaties tot aan de grens.

Duidelijk toch, zoals het bij hifi hoort. Ik heb gister weer een FaitalPRO 10PR320 getest, kun je met 50W compleet laten vervormen... maar het mag max 600W hebben (right) en 34mm Xmech piek-piek.Helaas een onbruikbare sound, want bij basgitaar overstemt de muziek de vervorming niet... het is bijna even ongenadig als een subwoofertest: je hoort alles.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Marp »

OWC schreef:
Dat schept weinig vertrouwen in zo'n product.
Zo kan je natuurlijk wel argumenten blijven zoeken om kritiek over te kunnen uiten. Klap maar gerust in je handjes als slechts de spider is losgekomen, nadat je je woofertjes per ongeluk met 100% volume aanstuurde. Met spreekspoelen die tijdens een destructieve test doorbranden of tegen de poolplaat klappen, ben je waarschijnlijk veel verder van huis.

Zullen we nu weer teruggaan naar de kern? Holco had zich net laten overtuigen dat hij voldoende afstand heeft tussen rolrand en luidsprekerdoek, dus daar kan hij dan weer mee verder.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Walt »

De site van AT geeft 8.6mm xmax voor de 10C77, dat lijkt me wel mogelijk, maar vlak daaronder staat die gekke 42mm:

http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id ... 3%7C%7C%7C
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door wouter »

Ik snap van die meting trouwens niets. voor 10Hz is er al volop geluidsdruk. Dat slaat toch nergens op? ten eerste klinkt dat niet, en ten tweede is dit met luidsprekers vrijwel niet te realiseren... wat is er aan de hand met die meting?

Daarnaast is het gebied vanaf 40 Hz niet lekker in fase of getimed met elkaar, daarom een minder goede optelling. Niet luider zetten, maar op tijd zetten dus ;-)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door OWC »

Ik suggereer toch niks?

Ik geef alleen mijn eigen subjectieve mening wat ik verwacht van een product met een bepaalde prijskaartje?
Als mensen daar iets anders van vinden, dan mag dat natuurlijk ook.
Er zijn echter andere producten zonder zulke catastrofale problemen, juist ook in de hifi wereld.

Ik snap dat sommige mensen fan zijn van bepaalde producten, dat is ook meer dan prima.
Maar ik vind het wel jammer dat dan de rest op eieren moet lopen als zij daar een kleine opmerking over hebben.

btw,
Het maakt mij geen drol uit of iets een woofer of subwoofer heet.
Een fabrikant wekt een bepaalde suggestie op door bepaalde specs wel- of niet te delen.
Of bepaalde specs extra aandacht te geven.

Als iets net over de xmax al kapot gaat door een lijmrandje, dan hoor je het naar mijn mening ook netjes te vermelden.
In dit geval moeten we er ook maar op vertrouwen dat de xmax one-way is en niet peak-peak.
Vanuit de (karige) datasheet kan ik het niet opmaken namelijk.
Laatst gewijzigd door OWC op zo 12 sep 2021, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door wouter »

Dus je gaat nu ook nog zeggen dat er op het niveau van AT woofers zat ander spul is, vergelijkbaar? Ik weet niet hoor, maar volgens mij wil je vooral je ervaring delen. Wordt gewaardeerd. Maar dit is geen PA. ik ben er niet in thuis, maar als je het hebt over fans en op eieren lopen moet je wel weten waarover je het hebt.

Ik ben heel benieuwd wat er dan nu komt als alternatief ;-)

Edit: o wacht, buiten xmax stuk is inderdaad niet normaal. Mag gewoon onder garantie retour, want AT moet dan aantonen dat Xmech overschreden is. Zo werkt garantie.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 12 sep 2021, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door OWC »

Kunnen we trouwens ook even helemaal kappen met mij iedere keer in een PA hoekje plaatsen aub?

Dat ik toevallig maar een van de werkgevers waar ik eens een tijd heb gewerkt, maar zeker niet het merendeel van de opdrachten die ik heb gedaan.
Bedank voor de aandacht en het begrip.
Einde bericht.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door wouter »

Point taken!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door OWC »

wouter schreef:
Dus je gaat nu ook nog zeggen dat er op het niveau van AT woofers zat ander spul is, vergelijkbaar? Ik weet niet hoor, maar volgens mij wil je vooral je ervaring delen. Wordt gewaardeerd. Maar dit is geen PA. ik ben er niet in thuis, maar als je het hebt over fans en op eieren lopen moet je wel weten waarover je het hebt.

Ik ben heel benieuwd wat er dan nu komt als alternatief ;-)

Edit: o wacht, buiten xmax stuk is inderdaad niet normaal. Mag gewoon onder garantie retour, want AT moet dan aantonen dat Xmech overschreden is. Zo werkt garantie.
Daar gaat het niet om.

De strekking is dat je een fabrikant een bepaalde waarde opgeeft in z'n datasheet.
In dit geval Max p-p excursion. En dat blijkbaar wanneer je die normale xmax overschrijdt er (direct) scheuren in lijmranden komen.
Dus kennelijk is die max p-p gebakken lucht?

Dat het gebeurt wanneer je herhaaldelijk iets op z'n donder geeft, kan ik daar nog wel in komen.
Maar hier even een prijskaartje van het ding;
https://www.audiohobby.eu/en/audiotechn ... 0-kap.html
Ok, laat deze winkel misschien duur zijn, laten we 500 euro zeggen.

Ik heb toch aan redelijk wat Scan-Speak, Seas units enzo gewerkt en die goed op hun donder gegeven zonder dit soort problemen.
En een hele hoop goedkopere speakers die zonder enig druppeltje zweet dik boven hun xmax kunnen werken.

En ja, dat is volledig subjectief.
Maar ik zou niet lekker kunnen zitten wanneer ik weet dat ik mijn 500-700 euro woofer per ongeluk een keertje overbelast het ding gelijk begint te scheuren. Voor dat geld verwacht ik namelijk wel dat een speaker in die prijs categorie wel een stootje kan hebben.
Nogmaals, het gaan om de verwachtingen die ik zou hebben bij een bepaald product bij een bepaalde prijs.
De prijs op zichzelf bekritiseer ik ook helemaal niet.

Zie het als een mooie Porsche die je net hebt gekocht.
Prima kwaliteits auto, alles voelt zoals het hoort, zit lekker, maar de bekleding scheurt wanneer je net ff te hard gaat zitten.
Dan is het voor mij wel einde verhaal Porsche.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door wouter »

en ik reageerde op dat je schreef dat je zat andere merken kende die niet zo catastrofaal zijn... maar als ik het goed heb is er niet zo veel vergelijkbaar met de 10C77.

Je komt op mij dan erg simplistisch redenerend over...

Dat maakt dat ik het breder trek. Heel vaak trek je de discussie naar je bredere ervaringen en vele producten die je bekend zijn. Zou je in dit geval geen tekort doen aan de kwaliteiten die de AT units bieden? Ik roep maar wat hoor, maar volgens mij zijn er niet gek veel alternatieven.

Los van dat Xmax een vervormingsgrens verheldert, maar met mega Xmech mag je gewoon verwachten dat alles heel blijft. Zijn wij 100% met elkaar eens.

De spider zit juist het beste vastgelijmd van alles, en ik heel wat units uit elkaar getrokken, dus dan mag ik vinden :-) Maar alles kan dus stuk. Hier was de vraag hoe ver de uitslag zou zijn ivm frontdoek. Minder dan xmax zou al voldoende moeten zijn, want bij xmax is de uitslag op het meest uitstekende deel niet toegenomen met xmax.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 12 sep 2021, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Marp schreef:
OWC schreef:
Dat schept weinig vertrouwen in zo'n product.
Zo kan je natuurlijk wel argumenten blijven zoeken om kritiek over te kunnen uiten. Klap maar gerust in je handjes als slechts de spider is losgekomen, nadat je je woofertjes per ongeluk met 100% volume aanstuurde. Met spreekspoelen die tijdens een destructieve test doorbranden of tegen de poolplaat klappen, ben je waarschijnlijk veel verder van huis.
Het was dus inderdaad de spreekspoel die een aantal malen tegen de poolplaat klapte, echt niet fijn voor die woofers, daarna was de aanhechting met spider niet meer ok. Het was stereo, 3 van de vier woofers schade. Allemaal weer netjes gerepareerd. Nooit meer problemen gehad.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door OWC »

Er is meer dan enkel ruwe performance, ook zoiets als bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.
Je kunt de beste auto van de wereld hebben, maar als die steeds in de garage staat omdat er altijd iets mee is, is het uiteindelijk toch niet zo'n goede auto?

Waar die grens ligt is voor iedereen persoonlijk.
Ik deel enkel de mijne zodat mensen dat kunnen meenemen in hun beslissing.
Als mensen dat punt onbelangrijk vinden, even goed zo.

Ik ken andere merken (niet enkel voor speakers, maar ook versterkers en andere elektronica) die op papier heel goed zouden moeten presteren.
Maar qua bijkomende zaken is het iedere keer huilen met de pet op. Denk niet alleen aan harde kwaliteit, maar ook gebruiksgemak, hoe voorzichtig je ermee moet omgaan etc etc.
Dan kies ik toch voor iets dat betrouwbaarder is (ook in gebruiksgemak), dan kan ik tenminste muziek luisteren, ipv iedere keer moeten klooien.
Dat eerste geeft me namelijk plezier, dat tweede niet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door hannesie »

Zo kun je voor alles een voorkeur hebben zoals het je uit komt, zelfs mensen kunnen dan een wel of niet de voorkeur genieten of politieke voorkeur, OH wacht, dat moeten we hier niet niet doen.

Het komt niet altijd zoals je het wilt.
Het blijft schipperen met wat er is. :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Kappa7 »

Ik vind de vergelijking met de auto wel grappig.
En dan zie ik dit toch wel als een sport auto, die staan vaak ook op de rand afgesteld van wat die kan en ga je daar overheen dan gaat die kapot.
Een standaard consumenten auto is veel meer vergeving gezind en zal het toelaten om net iets over de grens te gaan en toch veilig te blijven.
Gemaakt voor een andere doelgroep dus.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Pjotr »

Mwah, toch is een Toyota Pickup geschikter om een paar mud aardappelen te vervoeren dan een Porsche 911... Sorry hoor maar dit gaat zo langzamerhand nergens meer over :-({|=
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door holco »

Zou het niet zo kunnen zijn dat er toch wat rendement verschil is tussen mijn AT woofers en de originele C1 woofers waar het gebruikte filter op gebaseerd is :think:

holco schreef:
Ik haal er in eerste instantie uit dat het laag (40hz>500hz) wel zo'n 5db harder mag :think:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Nee. En al helemaal niet van deze orde. Zou nagenoeg gelijk moeten zijn.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Thomox »

holco schreef:
Net wat metingen gedaan aan de C1.

Vanaf de luisterplek, mic op 90cm hoog (net onder de tweeter)


All SPL.png
Een tijdje geleden ook eens wat gemeten met REW icm een umik1. Soortgelijk laag heb ik gemeten.

Ik zag in Jeroen zijn reactie dat dat het kortsluitgedrag is, even iets verder naar voren zetten dus, thanks voor deze info :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Daar heeft Jeroen indertijd nog een uitspraak over gedaan: heel ver naar voren zetten en, als ik me goed herinner, dicht bij de zijwand. Misschien dat iemand de exacte opstelling nog weet…
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”