wouter schreef:Dus je gaat nu ook nog zeggen dat er op het niveau van AT woofers zat ander spul is, vergelijkbaar? Ik weet niet hoor, maar volgens mij wil je vooral je ervaring delen. Wordt gewaardeerd. Maar dit is geen PA. ik ben er niet in thuis, maar als je het hebt over fans en op eieren lopen moet je wel weten waarover je het hebt.
Ik ben heel benieuwd wat er dan nu komt als alternatief
Edit: o wacht, buiten xmax stuk is inderdaad niet normaal. Mag gewoon onder garantie retour, want AT moet dan aantonen dat Xmech overschreden is. Zo werkt garantie.
Daar gaat het niet om.
De strekking is dat je een fabrikant een bepaalde waarde opgeeft in z'n datasheet.
In dit geval Max p-p excursion. En dat blijkbaar wanneer je die normale xmax overschrijdt er (direct) scheuren in lijmranden komen.
Dus kennelijk is die max p-p gebakken lucht?
Dat het gebeurt wanneer je herhaaldelijk iets op z'n donder geeft, kan ik daar nog wel in komen.
Maar hier even een prijskaartje van het ding;
https://www.audiohobby.eu/en/audiotechn ... 0-kap.html
Ok, laat deze winkel misschien duur zijn, laten we 500 euro zeggen.
Ik heb toch aan redelijk wat Scan-Speak, Seas units enzo gewerkt en die goed op hun donder gegeven zonder dit soort problemen.
En een hele hoop goedkopere speakers die zonder enig druppeltje zweet dik boven hun xmax kunnen werken.
En ja, dat is volledig subjectief.
Maar ik zou niet lekker kunnen zitten wanneer ik weet dat ik mijn 500-700 euro woofer per ongeluk een keertje overbelast het ding gelijk begint te scheuren. Voor dat geld verwacht ik namelijk wel dat een speaker in die prijs categorie wel een stootje kan hebben.
Nogmaals, het gaan om de verwachtingen die ik zou hebben bij een bepaald product bij een bepaalde prijs.
De prijs op zichzelf bekritiseer ik ook helemaal niet.
Zie het als een mooie Porsche die je net hebt gekocht.
Prima kwaliteits auto, alles voelt zoals het hoort, zit lekker, maar de bekleding scheurt wanneer je net ff te hard gaat zitten.
Dan is het voor mij wel einde verhaal Porsche.