3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Daar had ik nog niet aan gedacht maar dat is zeker een goed idee!

De baffles spelen trouwens nu, ik heb ze gewoon op het oude filter aangesloten:

Het klinkt nog niet eens ZO slecht nu :D maar wel vrij beroerd... :lol:

Wie heeft er een tip voor een leuk test filtertje....?

Zal ik de Peerless XLS10 subs sowieso maar eens tot 300Hz laten lopen via de mini DSP? Ik heb geen idee hoe laag de C-Quenze nu nog kan komen zonder een kast...

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0912[1].JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

Snel gedaan !
Indrukwekkende filter overigens .
Maare de belastbaarheid is aardig gereduceerd zo lijkt mij ,kijk maar uit dat je hem niet over de huize draaid :(
En 300 hrtz voor de sub word een rommeltje .
Ik denk niet dat je op deze manier een goed beeld krijgt .

Kun je die dingen van Jeroen niet gewoon copieëren .
Mits je ruimte daarvoor geschikt is natuurlijk ...ergo ik snap je dilemma .
Eigenlijk weet je het pas als ze er staan ,ik zou als ik jou was toch een gesloten kast proberen .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Rik,

Ik had eerst een gesloten kast natuurlijk van circa 13 liter.

Nu met deze test open baffle klinkt het een stuk 'losser' ondanks het waarschijnlijk verre van optimale filter.

Ik zit eigenlijk best met plezier te luisteren nu, denkende over wat voor filter ik zal gaan maken. Voor de C-Quenze zou ik Jeroen zijn filter kunnen overnemen. Echter hij heeft een andere AMT met minder rendement en andere weerstand, dus voor het hoogdeel moet ik dan gaan gokken.

Vraagje aan de experts: Jeroen heeft hier de C-Quenze en AMT gemeten (beide in kast). In hoeverre is de gemeten fase afhankelijk van wel/geen kast?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

Oke !
Tja de unit kan natuurlijk wel lekker vrij ademen zo dat zal de respons wel ten goede komen .
Maar ja geen voordeel zonder nadeel ,ben benieuwd waar dit heen gaat jammer genoeg snap ik geen ...van filters .
Anders had ik je graag geholpen .
Overigens was 13 ltr gesloten niet te groot ?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door bas focal m180 »

Walt je kan wel wat testen met sub , moet je de Etons proberen die zijn wel gemaakt om tot 300hz te lopen .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

:hide: als je de fronts ook op de minidsp zet kan je ze delay geven, dan kan je de overgang naar je subs ook bij 300Hz wel goed krijgen (zie bv de cornersubs van Asterduc)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

De vrouw is even weg, dus net even wat harder kunnen luisteren.

Ik zeg het niet graag, maar het mid/hoog klinkt zelfs met het huidige filter al beter dan met de vorige kasten.

Morgen nog een vrije dag, dus hopelijk komen er nog wat goede filter tips.

(De Etons woofers/kasten zijn verkocht/opgeruimd overigens)

(mini DSP is vorige keer niet echt bevallen op het mid/hoog, klonk toen nogal belabberd)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Net even lekker verder opengedraaid, Patricia Barber, een voor mij wel bekend testnummer, Jeroen weet welke ik bedoel.

DAMNNNNNN, dat klinkt ECHT ERG goed nu!!!!!! :D :D :D

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Daar had ik nog niet aan gedacht maar dat is zeker een goed idee!

De baffles spelen trouwens nu, ik heb ze gewoon op het oude filter aangesloten:

Het klinkt nog niet eens ZO slecht nu :D maar wel vrij beroerd... :lol:

Wie heeft er een tip voor een leuk test filtertje....?

Zal ik de Peerless XLS10 subs sowieso maar eens tot 300Hz laten lopen via de mini DSP? Ik heb geen idee hoe laag de C-Quenze nu nog kan komen zonder een kast...

Groetjes Walter

Wat heb je er nog meer aan gedaan dan :-k
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

De subs lopen nu veel verder door, het -6dB punt van de subs heb ik op de mini DSP op circa 220Hz ingesteld.

Het lijkt erop of de open baffle beter gaat klinken als je het harder zet. Dit zal waarschijnlijk illusie zijn ik denk dat dit komt doordat de vorige kasten slechter klinken als het harder ging (resonanties van de baffle etc.)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik heb een paar uur kunnen luisteren nu.

Zeer vreemd, en ik snap niet hoe het kan, maar het lijkt net of het hoog nu zeker 3dB te zacht is geworden in verhouding... let wel: ik heb verder niks aan het filter veranderd!

Ik had eerder verwacht dat het mid zachter zou worden omdat die golflengtes langer zijn en dus makkelijker uitdoven.

Morgen dan maar eens de weerstand voor het hoog fors verkleinen van 6.9 ohm terug naar 1.5 ohm kijken wat dat doet.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Voorlopig wil ik doorgaan op de open baffle weg, en eens kijken wat daarmee te bereiken is.

Als eerste heb ik dus extra woofers nodig voor onder de C-Quenze. Van wat ik via PM's al heb begrepen is dat 2x10" per kant in mijn ruimte minimaal nodig is. Eventueel 2x12" maar ik speel niet hard dus die 2x10" lijkt me genoeg voor mij toepassing.

Nu zijn er nogal wat verschillende woofers te koop. Welke types/merken zijn nu echt geschikt? Ik begrijp dat een redelijk hoge Qts gunstig is omdat het dan lager kan doorlopen.

Het liefst laat ik de C-Quenze/AMT niet via de mini DSP lopen. De 2x10/2x12 laagsectie en de XLS10 subs kunnen samen via de mini DSP want die heeft 4 outputs dus dat lukt dan precies.

Eventuele 'dipool' correcties voor de laagsectie kunnen dus digitaal worden doorgevoerd, maar de C-Quenze zou dan alleen passief worden gefilterd... is dit haalbaar? Ik zie op het forum soms passieve open baffle concepten, maar bijv. Jeroen pakt het digitaal aan.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ik doe geen digitaal. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik bedoel denk ik aktief, dus met op-amps en andere dingen die ik niet snap of (nog) niet wil snappen.

Ik zit wel te 'dubben' over welke woofers geschikt zijn.

Bijv. Peerless SLS-10 en consorten, dat zou waarschijnlijk een geval 'goedkoop is duurkoop' worden omdat ik dan toch weer een keer wil upgraden. Zeker als Jeroen dan straks toch een keer die AT's gaat bestellen.

Voordeel is denk ik wel dat de goedkopere woofers vaak een kleine magneet hebben en dus een hogere Qts waarde.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door CoenvanDongen »

Zijn 4 van deze jongens een idee?
http://link.marktplaats.nl/590694385
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Die zijn in ieder geval geschikt voor een open baffle!

Bij mijn ouders liggen ook nog steeds een stel RCF L18P300 woofers op een plank:

http://www.rcf.it/products/precision-tr ... rs/l18p300

Dat is dan min of meer een gratis oplossing (moet dan wel kijken of ze nog goed werken)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door CoenvanDongen »

Heb je daar 2 van liggen?
Als je er daar namelijk 2 van bij wilt kopen word dat een duur grapje.
En die Jamo's zijn 99 euri per stuk.
Met een beetje geluk krijg je die 2 L18P300's verkocht voor de prijs van 4 Jamo's en zijn die jamo's weer gratis :-$

Wel leuk dat je voor de open baffle gaat trouwens!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Coen,

Ik kan me vergissen, maar die aanbieder van die Jamo woofers, is dat niet ook diegene die iemand een Eminence LAB12 had verkocht en toen een hele andere bagger woofer had opgestuurd?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door CoenvanDongen »

Walt schreef:
Hallo Coen,

Ik kan me vergissen, maar die aanbieder van die Jamo woofers, is dat niet ook diegene die iemand een Eminence LAB12 had verkocht en toen een hele andere bagger woofer had opgestuurd?

Groetjes Walter
Oh dat heb ik dan gemist...
Was dat hier op het forum?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Volgens mij was dat op het htforum.nl

EDIT: dat was inderdaad zo, maar dit topic is later door de moderators van htforum verwijderd..

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Even een schets hoe de verhoudingen zouden zijn met een 18 incher, ontwerp baffle zoals die van Jeroen_d dus bovenin lekker dun en onderin stevig.

Met een 18" erin zijn extra subs misschien niet eens nodig..?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0913[1].JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Martijn M »

Qua design lijkt het op een van de eerste types van Stigerik: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... 150-a.html

Best wel lelijk, vind ik :sure: .
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ach ja, form follows function...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door CoenvanDongen »

En zo'n modelletje?
http://www.troelsgravesen.dk/OB9.htm
Edit: is ooh niet mooi maar een rechte plank staat wel mooier vind ik.
Gesloten