MonoBill 3 met CFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: MonoBill 3 met CFB
Of ik er al KT88 uit mijn PM Bill heb in gezet nee Nog niet Willy.
Bovendien dat zijn zeker 9 jaar oude buizen !
Maar ik kan werkelijk niets anders bedenken wat dit effect kan hebben
Misschien vanavond straks komt mn Zoon en mn kleinzoon, en daar heb ik meestal erg veel plezier mee ,
meer als met radio of versterkers
Anders in ieder geval
Bovendien dat zijn zeker 9 jaar oude buizen !
Maar ik kan werkelijk niets anders bedenken wat dit effect kan hebben
Misschien vanavond straks komt mn Zoon en mn kleinzoon, en daar heb ik meestal erg veel plezier mee ,
meer als met radio of versterkers
Anders in ieder geval
Re: MonoBill 3 met CFB
Ondanks dat ik er eigenlijk geen enkele zin in had om metingen te doen met oude KT88 uit 2015 en dan daaruit conclusies tevtrekken
Echter ook had ik geen zin om nieuwe KT120 te gaan kopen met mogelijke problemen met waar de Getter aanslag zit
Als de die Getter pil boven de Anode hangt komt de aanslag lijkt op zilveroxide net als van een spiegel , althans ik dacht dat zilveroxide is
Kan wel googelen omdat te vinden
Dus die KT120 buispennen Stuurrooster en Scherm rooster met een dremel slijpschijf wat doorgeslepen en wat soldeerpasta er in gesmeerd
En Tin toegevoegd Bij 1 ging dat perfect bij de andere buispen niet
Maar ik durf niet een brandertje te gebruiken bij dat plastic
Dus het maar zo gelaten
Eerst 2 KT88 uit een paar L monoblok PMBILL Ruststroom keurig
Sturing tot ik aan de 100 mA kwam en de andere buis zat op 88 mA
De Andere PMBILL ook buizen eruit Zelfde resultaat ! Ook zelfde kant 100 mA andere kant ook iets van 88 mA of kort erbij
Daarna de buizen van 88 mA er in Verschil van 20 mA
Daarna de buizen van 100 mA erin verschil 12 mA
Dat lijkt sterk op de afwijking in de fase draaier
Ik ga de 100 mA buizen van plaats verwisselen of dat verschil gelijk blijft
Het is trouwens geen 100 mA maar 100 mV over 12 ohm is iets 83 mA
Echter ook had ik geen zin om nieuwe KT120 te gaan kopen met mogelijke problemen met waar de Getter aanslag zit
Als de die Getter pil boven de Anode hangt komt de aanslag lijkt op zilveroxide net als van een spiegel , althans ik dacht dat zilveroxide is
Kan wel googelen omdat te vinden
Dus die KT120 buispennen Stuurrooster en Scherm rooster met een dremel slijpschijf wat doorgeslepen en wat soldeerpasta er in gesmeerd
En Tin toegevoegd Bij 1 ging dat perfect bij de andere buispen niet
Maar ik durf niet een brandertje te gebruiken bij dat plastic
Dus het maar zo gelaten
Eerst 2 KT88 uit een paar L monoblok PMBILL Ruststroom keurig
Sturing tot ik aan de 100 mA kwam en de andere buis zat op 88 mA
De Andere PMBILL ook buizen eruit Zelfde resultaat ! Ook zelfde kant 100 mA andere kant ook iets van 88 mA of kort erbij
Daarna de buizen van 88 mA er in Verschil van 20 mA
Daarna de buizen van 100 mA erin verschil 12 mA
Dat lijkt sterk op de afwijking in de fase draaier
Ik ga de 100 mA buizen van plaats verwisselen of dat verschil gelijk blijft
Het is trouwens geen 100 mA maar 100 mV over 12 ohm is iets 83 mA
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Maar ik begrijp je verhaal niet Bert. De spanning over de kathode weerstand zou niet boven de 0,7V moeten komen vanwege de bias automaat.
Douwe
Douwe
Re: MonoBill 3 met CFB
De Buizen van 100 mA 88 mA van plaats gewisseld verschil is 13 mA
Ik noem dat maar ook gelijk
Daarna de spanning op de Anode Fasedraaier gemeten
190-184 Volt is bij 600 mV over 12 ohm is 50 mA is de rust stroom
Daarna weer de sturing gegeven waar ik de 83mA mee maakt
Dan is de spanning op de Anode Fasedraaier 200 volt -193 Volt
Nu de test op de KT120 gesoldeerd Wachten tot de buizen afgekoeld zijn
Ik noem dat maar ook gelijk
Daarna de spanning op de Anode Fasedraaier gemeten
190-184 Volt is bij 600 mV over 12 ohm is 50 mA is de rust stroom
Daarna weer de sturing gegeven waar ik de 83mA mee maakt
Dan is de spanning op de Anode Fasedraaier 200 volt -193 Volt
Nu de test op de KT120 gesoldeerd Wachten tot de buizen afgekoeld zijn
Re: MonoBill 3 met CFB
Dat doet het ook niet Douwedouwebakker schreef: ↑do 28 sep 2023, 17:34Maar ik begrijp je verhaal niet Bert. De spanning over de kathode weerstand zou niet boven de 0,7V moeten komen vanwege de bias automaat.
Douwe
Echter als ik meer Laagfrequent sturing geef en van Klasse A naar klasse B ga dan gaat er wel meer kathode stroom lopen en loopt er bij 83mA 100 mV over de 12 ohm kathode weerstand
Denk dat het nu wel duidelijk is
Edit bij de diodes die ik gebruikt heb is FW drempel 0.6 Volt ook omdat het één stroomloze toestand is
Als je er 100 mA door die referentie diode stuurt is dat waarschijnlijk wel 0.7 Volt
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 28 sep 2023, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
De KT120 test gedaan
En ook meer gas gegeven meer ( Laagfrequent sturing ) en tot 20 Volt over 8 ohm is 50 Watt
Is wel bij 1000 hz dus berg af wind mee
Edit
Ik vind het verschil veel is 150 mV en 123 mV even in stroom 125 mA 102 mA Is weer 20%
Edit
De Spanning uit de Fasedraaier verschilt niet zo heel veel 176 volt om 170 Volt
En ook meer gas gegeven meer ( Laagfrequent sturing ) en tot 20 Volt over 8 ohm is 50 Watt
Is wel bij 1000 hz dus berg af wind mee
Edit
Ik vind het verschil veel is 150 mV en 123 mV even in stroom 125 mA 102 mA Is weer 20%
Edit
De Spanning uit de Fasedraaier verschilt niet zo heel veel 176 volt om 170 Volt
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Prima vermogen Bert. Niets meer aan doen. Hopelijk blijven de buizen heel.
Re: MonoBill 3 met CFB
Ik durf daar niet op te gokken eerlijk gezegd Douwe !Prima vermogen Bert. Niets meer aan doen. Hopelijk blijven de buizen heel.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Het vertrouwen is een beetje weg hé. Begrijpelijk na die avonturen.
Gewoon in gebruik nemen en met de andere kant aan het werk.
Gewoon in gebruik nemen en met de andere kant aan het werk.
Re: MonoBill 3 met CFB
Allemaal van die eigenaardige dingen waarbik geen handvaten aan kan zettenHet vertrouwen is een beetje weg hé. Begrijpelijk na die avonturen.
Gewoon in gebruik nemen en met de andere kant aan het werk.
Net zoals waarom gaat een kant steeds meer stroom trekken
Eigenlijk kan ik normaliter daar maar 2 oorzaken voor aanwijzen
1 verschil in aansturing vanuit de Fasedraaier
2 verschil in buizen.
Maar in beide gevallen klopt het niet ( helemaal) bij geringe aansturing net boven de rust stroom werkt dat wel zo
Maar ga ik boven de 80 mA maakt het niks uit , gaat altijd dezelfde kant meer stroom trekken
Dat zit me niet lekker
Bij die 50 Watt is In de aansturing is maar heel weinig verschil 170-176 volt.
Dat is een verschil van een paar procent
Maar in kathode stroom 124 mA en andere kant 100 mA is dat 23% !
De minuten dat er bij Mij in een jaar 50 watt uit komt kan je op 1 hand tellen
En als het de KT88 of KT120 zou zijn wisselt het van positie mee als ik de buizen van plaats verwissel
Dat is niet zo
Dus is er maar 1 konclusie Het zit in de versterker
Ga morgen die Kap van de UGT afhalen voor de 10 de keer
En draadjes goed bekijken of de kleuren overeen komen met wat aan de buis zit
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat je de fout bij de ugt moet zoeken.
Het is immers een intermitterende fout. Dat zou alleen veroorzaakt kunnen worden doe een buis of door oscillatie.
Het is immers een intermitterende fout. Dat zou alleen veroorzaakt kunnen worden doe een buis of door oscillatie.
Re: MonoBill 3 met CFB
Oscillatie absoluut niet ik doe de metingen steeds vergezeld met de scoop erbij.
Dan zou ik het moeten zien , of moeten merken dat het triggeren lastig gaat , een wazig beeld o.i.d.
Dan de buizen van dat intermittent niks van gemerkt vandaag.
Wel dat ik dat verschil in stromen hou Douwe
Kan de tegenkoppeling weer eens los nemen of daardoor een verschuiving ontstaat Het waarom zie ik daarna wel
Laat ik morgen dat eerst maar doen.
Dan zou ik het moeten zien , of moeten merken dat het triggeren lastig gaat , een wazig beeld o.i.d.
Dan de buizen van dat intermittent niks van gemerkt vandaag.
Wel dat ik dat verschil in stromen hou Douwe
Kan de tegenkoppeling weer eens los nemen of daardoor een verschuiving ontstaat Het waarom zie ik daarna wel
Laat ik morgen dat eerst maar doen.
Re: MonoBill 3 met CFB
Gaat nog iets in mijn gedachten rond over dat meer stroom trekken van de buizen aan steeds dezelfde kant
Dat is het Schermrooster
Als dat geen contact maakt met de buis dan hou je een triode over
En een vreemde normaal knoop je Schermrooster aan de Anode
Morgen kijken wat voor spanning over de gridstopper staat
Misschien gewoon nog een 1 K ohm weerstand gebruiken om in te meten of er net zoveel stroom loopt als in de andere
Er moet een oorzaak voor dat gedrag zijn
Dat is het Schermrooster
Als dat geen contact maakt met de buis dan hou je een triode over
En een vreemde normaal knoop je Schermrooster aan de Anode
Morgen kijken wat voor spanning over de gridstopper staat
Misschien gewoon nog een 1 K ohm weerstand gebruiken om in te meten of er net zoveel stroom loopt als in de andere
Er moet een oorzaak voor dat gedrag zijn
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Ok Douwe het Schermrooster functioneert in beide kanten het zelfde
Ik heb een 1K meet weerstand in serie met UL WIkkeling opgenomen bij beide buizen
Bij ruststroom 6,3 volt over die weerstand beide kanten het zelfde
Bij 50 Watt beide over die weerstand beide kanten 9 volt en de andere kant 9.3Volt
Dus dit is ook weer geprobeerd
Tegen koppeling ga ik nu los nemen en nogmaals meten in de Kathode stroom zelfde uitgangs vermogen Sturing zal wel niet zoveel hoeven te zijn
Ik heb een 1K meet weerstand in serie met UL WIkkeling opgenomen bij beide buizen
Bij ruststroom 6,3 volt over die weerstand beide kanten het zelfde
Bij 50 Watt beide over die weerstand beide kanten 9 volt en de andere kant 9.3Volt
Dus dit is ook weer geprobeerd
Tegen koppeling ga ik nu los nemen en nogmaals meten in de Kathode stroom zelfde uitgangs vermogen Sturing zal wel niet zoveel hoeven te zijn
Re: MonoBill 3 met CFB
Tegen koppeling los genomen
Sturing een kleinbeetje minder niet om over naar huis te schrijven
De Tafelmultimeter meet de Spanning over de 1K meet weerstand in Schermrooster dus 9 volt is 9 mA
De Fluke en Brymen meten de kathode stromen verschil is het zelfde dacht ik , moet terug kijken om dat te weten
Maar dit is dus ook niet de oorzaak
Nog ideeën Douwe !
Sturing een kleinbeetje minder niet om over naar huis te schrijven
De Tafelmultimeter meet de Spanning over de 1K meet weerstand in Schermrooster dus 9 volt is 9 mA
De Fluke en Brymen meten de kathode stromen verschil is het zelfde dacht ik , moet terug kijken om dat te weten
Maar dit is dus ook niet de oorzaak
Nog ideeën Douwe !
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Zal ik doen
Maar ik laat die in de PMBILL zitten
Gisteravond ze terug gezet , had niet goed bij gehouden waar welke buis in zat
En een halfuur voor over gebogen aan de instelpotjes zitten draaien
Als er een op 55 mA en de ander op 50 mA draai je die van 55 ook naar 50 mA is opeens die van 50 naar 51 verlopen
Je blijft er dus achteraan lopen wel met steeds kleinere stapjes
Maar ik laat die in de PMBILL zitten
Gisteravond ze terug gezet , had niet goed bij gehouden waar welke buis in zat
En een halfuur voor over gebogen aan de instelpotjes zitten draaien
Als er een op 55 mA en de ander op 50 mA draai je die van 55 ook naar 50 mA is opeens die van 50 naar 51 verlopen
Je blijft er dus achteraan lopen wel met steeds kleinere stapjes
Re: MonoBill 3 met CFB
Deze zijn kers vers Douwe 0 speel minuten. De rust stroom niet gefotografeerd vergeten
Dan heb ik de buizen van plaats verwisseld
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: MonoBill 3 met CFB
Even een ideetje Bert. kruis de koppelcondensators eens en kijk dan of de afwijking dan naar de andere eindbuisbuis gaat.
Re: MonoBill 3 met CFB
Is goed Douwe
Edit beide condensatoren van plaats verwisseld Wordt er allemaal niet mooier op
Draden zijn gelukkig lang genoeg om strakjes alles weer netjes te maken voor 90%
Je blijft het jammer genoeg altijd zien , maar niet geschoten is altijd mis
Edit
Ik zie op m’n scoop plaatje onder wat Flattopping dus ik zit nu op de grens waarschijnlijk m’n netspanning iets gezakt
Edit
Ik ben nu toch bezig , nog andere ideeën Douwe ?
Edit beide condensatoren van plaats verwisseld Wordt er allemaal niet mooier op
Draden zijn gelukkig lang genoeg om strakjes alles weer netjes te maken voor 90%
Je blijft het jammer genoeg altijd zien , maar niet geschoten is altijd mis
Edit
Ik zie op m’n scoop plaatje onder wat Flattopping dus ik zit nu op de grens waarschijnlijk m’n netspanning iets gezakt
Edit
Ik ben nu toch bezig , nog andere ideeën Douwe ?
